Kadim Dostlar ™ Forum: Atatürk'ün Müziğe Bakışı | Aytaç Yalman... - Kadim Dostlar ™ Forum

İçeriğe atla

Yalnızca 1 dakikanızı ayırıp sitemize üye olduğunuzda, içinde daha az reklam bulunan temamızı kullanabilirsiniz ...

Aradığınız konuya ulaşamadınız mı ? Problem değil, arama Özelliğimizi Kullanabilirsiniz
GoogleKadim Dostlar Özel Arama
Facebook Sayfamıza Üye Olabilir ve Güncel Site İçeriğinden Kolayca Haberdar olabilirsiniz
Sitemize reklam vererek, sitelerinizi veya ürünlerinizi tanıtabilirsiniz
-------------------
Kurumsal Çözümler Uzmanı Erkan Okur
İnformatik: Mühendislik ve PLM Çözümleri



Tek sayfa
  • Yeni bir konu açamazsınız
  • Bu konuya cevap yazamazsınız

Atatürk'ün Müziğe Bakışı | Aytaç Yalman... Konuyu Oyla: -----

#1
Kullanıcı çevrimdışı   Sema 

  • Ne Mutlu Türküm Diyene!!
  • Grup: Yönetici
  • Mesaj sayısı: 5.470
  • Kayıt tarihi: 11-Eylül 07
  • Gender:Female
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü, Ülke Gündemi, Siyaset ve Köşe Yazıları...
Forum İtibarı: 6
Henüz Tanınmıyor



İçeriği Arkadaşlarınla Paylaş

Atatürk'ün Müziğe Bakışı


Atatürk çoksesli müziğin ulusun gelişmesi ve katkıda bulunacağına inanıyordu.
'Bir ulusun değişikliğinde ölçü, musikide değişikliği algılayabilmesidir'

Atatürk'ün müziğe bakışı

'Bir toplum kanunlarla, birtakım önlemlerle başka bir kültüre intibak ettirilebilir. Harfleri değişir, şapkası değişir, kılık kıyafeti değişir, fabrikaları yapılır, senfoni orkestraları kurulur, böylece toplum Batılılaşır.'



Modern Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu, Ulusal Kurtuluş Savaşımızın eşsiz lideri, mazlum milletlerin umut ışığı, öldükten sonra da ilkeleri canlı kalabilen Mustafa Kemal Atatürk , kuşkusuz asrın lideri olabilme başarısını gösteren tek devlet adamıdır.

Bugün, yaşadığımız gerçekler karşısında, onun ateşlediği devrimci hareketin ne kadar büyük, ne kadar saygın ve ne kadar onurlu olduğunu daha iyi anlıyor ve onu büyük bir özlemle arıyoruz.

Bugün sizlere büyük Atatürk'ün farklı bir özelliğini, sanata ve kültüre bakışını bir insan ve bir devlet adamı olarak, özellikle müzik konusundaki düşünce ve hizmetlerini ifadeye çalışacağım.

Atatürk'ün genel anlamda müziğe bakışını şekillendiren üç özellik; insan sevgisi, ulus sevgisi ve çağdaşlıktır. Cumhuriyetin ilk yıllarında gerçekleştirilen Türk müzik devriminin ancak ulusal değerler korunarak evrensel normlar ile çağdaşlaşabileceği görüşü benimsenmiş ve bu yönde çalışılmıştır. Bugün bu alanda kazandığımız değerler, Cumhuriyetin, ilk yıllarındaki Türk müzik devriminin olumlu sonuçlarıdır.

Atatürk'ün sanata bakışını değerlendirmeden önce Batılılaşma felsefesi üzerindeki düşüncelerine kısaca değinmekte fayda görüyorum.

Atatürk'ün Batılılaşma felsefesi ile sosyologların kültür teorileri arasındaki ayrılık bugün bile tartışılmaktadır. Atatürk'ün inandığı husus; ''Bir toplum kanunlarla, birtakım önlemlerle başka bir kültüre intibak ettirilebilir. Harfleri değişir, şapkası değişir, kılık kıyafeti değişir, fabrikaları yapılır, senfoni orkestraları kurulur, böylece toplum Batılılaşır.'' Fakat sosyologlar Emil Durkheim ve Ziya Gökalp ile başlayan sosyoloji ekolü, ''Bir kültür, bir milletin ruhu gibidir. Organik bir şeydir. Hayat görüşüyle, müziği ile, âdeti ve ananesiyle, ölüsünü mezara gömüşüyle kültür, organik bir bütündür. Nasıl dışarıdan organizmaya bir şey ithal ederseniz onu reddederse, kültür de böyle bir şeydir'' diyorlar. Atatürk gibi düşünen Suat Sinanoğlu gibi düşünürler olduğu gibi, Gökalp gibi düşünen sosyologlar da vardır. (Tarihçilerin kutbu, Halil İnalcık kitabı, söyleşi Emine Çaykara )

Atatürk'ün kültürel değişim ile ilgili görüşlerinden sonra sanata, özellikle müziğe bakışına geçebiliriz. Sanatı ''Güzelliğin anlatımı'' olarak tanımlayan Atatürk, 1933 yılında ünlü 10'uncu Yıl Nutku'nda güzel sanatlar ile ilgili olarak ''Türk milletinin tarihi bir vasfı da güzel sanatları sevmek ve onu yükseltmektir. Bunun içindir ki milletimiz, yüksek karakterini, yorulmaz çalışkanlığını, yaradılıştan gelen zekâsını, ilme bağlılığını, güzel sanatlara sevgisini, milli birlik ruhunu sürekli ve her türlü vasıta ve tedbirlerle başlayarak geliştirmek milli ülkümüzdür'' demiştir. Atatürk, ulusal ruhumuzda var olduğunu çok iyi bildiği sanat inceliğinin büyük eserler ortaya koyacak güçte olduğuna inanıyor ve bunu her fırsatta ifade ediyordu. Çağdaş klasik müziğin kurumsallaşmasının öncüsü büyük Atatürk, ''Bir ulusun değişikliğinde ölçü, musikide değişikliği algılayabilmesidir'' demek suretiyle müziğe bakışını çok veciz bir şekilde ifade etmiştir. 1924 yılında İzmir Kız Öğretmen Okulu öğrencilerini ziyareti sırasında yaptığı konuşmada müziği insan hayatı ile eşdeğer tutuyor, ancak seçilen müziğin türü üzerinde düşünülmesi gerektiğini vurgulayarak adeta evrensel müzik konusundaki düşüncelerinin ilk ipuçlarını veriyordu. Nitekim 1928 yılında temel tercihinin çoksesli Batı müziği olduğunu vurguluyordu.

Rumeli türkülerinden klasik Batı müziğine

Atatürk, genç yaşlarında Selanik'te dinlediği ve çok sevdiği Rumeli türkülerini ileri yaşlarında bile büyük bir duygusallık içinde beğeni ile dinlemiş ve hüzünlenmiştir. Ancak hayatının özellikle son dönemlerinde saz eserlerini ve fasıl heyetlerini, özellikle nihavent makamındakilerini büyük bir beğeni ile dinlediğini biliyoruz.

Atatürk, bir gün Antalya'ya giderken yolda mola verilir ve kulağına bir türkü sesi gelir. ''Ben bu türküyü çok sevdim, bulun getirin bu türküyü söyleyeni'' der. Küçük bir çoban gelir, Atatürk ''Sesin çok güzel, bana da bir türkü okur musun?'' der. Çoban ''Demirciler demir döğer tunç olur'' türküsünü söyler. Atatürk dalmıştır. ''bis bis'' der, çoban şaşkınlıkla bakar ''Oğlum bis'' der, çoban nazlanmadan gene aynı türküyü okumaya başlar. Atatürk türkü bitince cebinden harçlık çıkarır, uzatır. Çoban hemen alır harçlığı, kuşağına kor, elini uzatır. Atatürk'e ''bis bis'' der. Bu espri Atatürk'ün çok hoşuna gitmiştir. (İçimizden Biri Atatürk, Prof. İlknur Güntürkünkalıpçı ) Rumeli türkülerini seven Atatürk'ün Türk sanat müziğine de ilgi duyduğunu, özel treninde Türk sanat müziği eserlerini dinlediğini, ''Atatürk'le bir tren yolculuğu'' isimli albümden öğreniyoruz. Atatürk'ün Sofya'da seyrettiği operanın, üzerinde bıraktığı duygusal ve düşünsel yoğunluğu daha önceki yazılarımda belirtmiştim. Ancak Atatürk'ün en çok sevdiği ve onu çok duygulandıran, belki de hüzünlendiren eser, Tosca operasında Cavaradossi 'nin meşhur aryasıdır. Bu eseri defalarca dinlediğini ve çok sevdiğini sizlerle paylaşmak istedim. Henüz 15 yaşındaki Ferhunde Erkin 'in Çankaya'da verdiği bir konserde Atatürk'ün sözleri, sanata bakışı yanında yaşam mücadelesini ve karakterini çok anlamlı bir şekilde ifade ediyordu. ''İnkılapçıların, bütün dünyaya kafa tutmuşların sofrasındasın. Şimdi öyle bir şey çalacaksın ki, kendimizi dünyaya göğüs gerdiğimiz günlerin havası içinde bulacağız.''

Atatürk, J.S. Bach 'ın Chaconne'sinin ritmik ve sert bir üslup içinde yorumlanmasından memnun kalmıştı o gece. Atatürk'ün klasik müzik ile ilgili bir anısını da Attilâ İlhan 'ın Allahın Süngüleri ''Reis Paşa'' isimli kitabından aynen nakletmek istiyorum. Gecenin karanlığında, Direksiyon Villası'nın alt kat salon pencereleri aydınlık görünüyor; Paşa'nın otomobili, uygun bir yere çekilmiştir; kapıda, Nizamiye nöbetçileri; sakin bir gece: yumuşak, varla yok arası, kar yağıyor; içerden, piyano sesi; dokunaklı, billur damlalar: Frederick Chopin, ''La Tristesse'' . Piyanonun duşları üzerinde, narin ve hafif; besbelli, Fikriye Hanım'ın elleri. Önde o, piyanoya oturmuş; geride, Mustafa Kemal Paşa ve Mithat Bey koltuklara gömülü, onu dinlemektedir: ikisi de, böyle bir ilk geceye uygun, özenli giyinmişler. Fikriye, üzerinde eflatuna çalan, sarmaşık moru robu; boynunda, yaprak yeşili eşarp; mutluluğundan mı, ışığın dağılışından mı, yoksa Chopin'den mi, nedir; fevkalade şık, fevkalade alımlı ve fevkalade kadın görünüyor. Fikriye, parçayı bitirip piyanodan kalkınca; ''Reis Paşa'' ayağa kalktı; genç kadını usulca alkışladı: ''- ... aferin Fikriye... kulağımızın pasını sildin; adamakıllı ilerletmişsin piyanoyu ...''

Mithat Bey de ayağa kalkmıştı, alkışlıyordu:

Fikriye mütehayyir, mahcup ve mes'ud, yerine gidiyor:

''- ... estağfurullah! Lütfen izam etmeyelim! ... Beni mahcup ediyorsunuz!..''




TÜRK MÜZİK DEVRİMİ

Atatürk'ün kültür ve sanat politikası

Atatürk Batı müziğine büyük önem veriyordu. Çoksesli bir müziğin ulusun gelişmesine katkıda bulunacağına inanıyordu. Aslında Atatürk'ün çoksesli müzik, orkestra müziği, Napoliten şarkılar ile tanışması, imparatorluğun kozmopolit kenti Selanik'te olmuştu.

Atatürk müzikte, belli bir tarz müziği, bir başka tarz müzikten üstün görmemişti. Ancak evrensel normların ulusal ezgilerimizle bütünleşmesini istemiştir. 1933 yılında Cumhuriyetin onuncu yılında yaptığı tarihi konuşmada, müzik konusundaki düşüncelerini çok net bir şekilde açıklama imkânı bulmuştu. ''Ulusal ince duyguları, düşünceleri anlatan yüksek deyişler, söyleşileri toplamak, onları bir an önce genel musiki kurallarına göre işlemek gerekir. Ancak bu sayede Türk ulusal musikisi yükselebilir, evrensel musikide yerini alabilir.''

Büyük insan Atatürk'ün olağanüstü bir şekilde ifade ettiği bu düşünceler, iki yüzyıl önce dünyaca meşhur birçok besteci tarafından dile getirilmişti. Romantik dönemin en önemli bestecilerinden Chopin , çeşitli dönemlerde işgale uğrayan vatanının hüznünü, eserlerinde romantik bir duygusallıkla ifade etmişti. Ünlü piyano ozanı, güçlü bir Polonya milliyetçisiydi. Polonya'dan ayrılırken (2 Kasım 1830) şair arkadaşına ''Dağlarda, vadilerde taş ve cevher arayan bir mineralog gibi Polonya halk ezgilerini araştırın'' demişti. Bunun üzerine 10 binin üzerinde halk ezgisi toplamıştır. Ünlü Norveçli besteci Edvard Grieg (1843-1907) de bestelerinde ülkesinin halk müziğini ve onun kendine özgü armonik yapısını ustaca kullanmış ve Norveç müziğini dünyaya tanıtmıştır.

Öte yandan Rus bestecileri de birçok kez işgale uğrayan ülkelerinin hüznünü eserlerine olağanüstü bir üslup içinde yansıtmışlardır. Bu konuda daha çok örnek verilebilir. Ancak hepsinin ortak özelliği, eserlerinde halk ezgilerinden yola çıkarak ve ulusal değerleri evrensel normlar içinde olağanüstü bir güzellik ile ifade edebilmeleridir. İşte büyük Atatürk de 1933 yılında ve daha sonraki konuşmalarında bu anlayışı anlatmak istemiş, Türk beşlileri de bu düşüncenin ürünü olarak ulusumuza armağan edilmiştir.

Atatürk müzik devriminin düşündüğü biçimde gerçekleşmesi için üç önemli unsura ihtiyacı olduğunu biliyordu. Birincisi; kararlı, canlı, sürekliliği olan bir kültür ve sanat politikası, ikincisi; bu alandaki çalışmaların gelişmesi için gereken süreç, üçüncüsü ise çoksesli müziğin yaratıcı ürünlerini verecek sanatçı kadrolarının yetiştirilmesi idi. Çözüm yolu, güzel sanatların çeşitli dallarında öğrenim görecek genç yetenekleri Avrupa'ya yollamaktı. Atatürk de öyle yaptı. Çağdaş müzik hayatımızın temellerinin atılmasına ve gelişmesine öncülük eden Atatürk gibi lider ve onun bize armağan ettiği müzik kurumları olmasaydı, bestecilerimiz ve yorumcularımız kendilerini ifade etme imkânı bulamayacaklardı. Dolayısıyla Türkiye'de çoksesli uluslararası müzik gelişemeyecekti. 26 Ocak 1926 günü Ankara'da Ferhunde ve Necdet Remzi kardeşlerin milli sinemada verdiği konserden etkilenen Atatürk, ''Türk'ün sanat meşalesini yakıp medeniyet kavgasını başarabilen bu çocuklara ayağa kalkmasını lütfen bilelim efendiler'' demiştir. Atatürk'ün bu sözleri ile; sanatçıya verdiği değeri ifade etmek ve medeniyet kavgasında sanatın özel bir yeri olduğunu vurgulamak için bu anekdotu yazmak ihtiyacını hissettim. Özellikle günümüzde sanatçının konumu ve sanatın bu medeniyet mücadelesindeki yerinin yeterince takdir edilmediği bir dönemde anlamlı olacağını düşündüm.

Büyük önder, Batı'nın bir çağa sığdırdığı Rönesans ve Aydınlanmayı 10 yılda başardı


Atatürk ve klasik Batı müziği...


Cumhuriyetin ilanından kısa bir zaman sonra Atatürk , Makam-ı Hilafet Muzıkası'nı Ankara'ya naklettirmiş ve dolayısı ile Riyaset-i Cumhur yani bugünkü Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası'nın temeli atılmıştır. Bu olumlu gelişmeyi musiki muallim mektebinin kurulması izlemiş, 1926 yılında İstanbul'da darülelhan, konservatuvara dönüştürülmüştür. Bilahare sanatçı ve öğretmen olarak yetiştirilmek üzere Paris, Berlin, Budapeşte ve Prag'a yetenekli öğrenciler gönderilmiştir. Avrupa'ya genç Türkiye Cumhuriyeti'ni kültürel ve sanatsal açıdan tanıtmak amacıyla 1926 yılında Karadeniz gemisiyle İtalya'dan Rusya'ya kadar 12 Avrupa ülkesinin 16 limanını kapsayan bir gezi düzenlenmiştir. Gemide Riyaset-i Cumhur Muzıka Heyeti, kültür ve sanat adamları bulunuyordu. Atatürk'ün 1927 yılında Ankara'da, değerli sanatçımız İdil Biret Hanımefendi'nin de hocası olan Prof. Kempff 'le, Türkiye'de oluşturulmak istenen müzik devrimi üzerine yaptığı görüşme, kurumsallaşma adına çok önemli hususları ihtiva ediyordu. 1934 yılı, Atatürk'ün müzik devrimi konusuna özel önem verdiği bir yıldır. Bu dönemde Adnan Saygun 'a yazdırdığı Özsoy Operası bu hizmetlerinden biridir. Yine Saygun'un Pentatonizm üzerindeki araştırmaları ile ilgilenmiş, özünü halk müziğinden alan çoksesli bir müziğin Türk müzik devrimine öncülük etmesi için çok çalışmıştı. Çünkü Anadolu köylüsünün dinlediği müziğin türkü formatında olduğunu biliyordu Atatürk. Aynı yıl Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü kurulmuş, bunu Devlet Müzik ve Tiyatro Akademisi Yasası çıkarılması takip etmiştir. İki yıl sonra 1936 yılında konservatuvar kurulmuştur. Atatürk'ün konservatuvara ilgi ve desteği o kadar derindi ki, Hasan Âli Yücel ile birlikte zaman zaman okula gidip talebeler ile birlikte öğle yemeği yediğini biliyoruz. Konservatuvarın geliştirilmesi ve profesyonel müzik adamı yetiştirilmesi için yabancı uzmanlardan yararlanılmıştır. Bunlardan biri, Alman besteci Paul Hindemith idi. 1938'e kadar konservatuvarın kurulması çalışmalarına iştirak etmiştir. İkinci uzman Carl Ebert 'tir. 1936'dan 1947 yılına kadar konservatuvarın tiyatro ve opera bölümlerinin kurulmasına büyük emek vermiştir. Kuşkusuz bütün bunlar, büyük Atatürk'ün yol göstermesi sonucunda gerçekleşmiştir.

Atatürk'ün bir diğer özelliğini de burada zikretmeden geçemeyeceğim. Yurt gezilerinde, müziğe kabiliyetli çocuklara özel ilgi gösteren Atatürk, 1934 yılında Soma'da rastladığı küçük Mahmude ile yakinen ilgilenmiş, bilahare müzik öğretmeni olmasını sağlamıştır. Kuşkusuz Atatürk'ün Sofya'daki görevi, çoksesli Batı müziğinin tanınması için büyük bir fırsat olmuştur. Nitekim 15 yıl sonra Ankara'da modern bir opera binası yapılmasını planlara koydurtmuş olmasına rağmen bugün Ankara hâlâ modern bir opera binasından yoksundur. Ancak sergi evi binası, 1948 yılında İnönü 'nün ilgisi ile operaya dönüştürülmüştür.

SONUÇ...

Atatürk'ün başlattığı aydınlanma olgusuna bilimin ışığı yanı sıra sanatın estetik ve duyusal güzelliği de ciddi bir katkı sağlamıştır. Bunun sonucu olarak farklılıkları ortadan kaldıracak, hoşgörü dünyamızı zenginleştirecek ve dolayısıyla şiddeti asgariye indirecek bir iklimin yaratılması mümkün olacaktır. Atatürk; Batı'nın bir çağa sığdırdığı Rönesans ve Aydınlanmayı on yılda başarmıştır. Güzel sanatların gelişmesi ve halkın günlük yaşamında bir ölçüde yer alabilmesi, Atatürk ve Atatürkçü kültür ve sanat politikasının muhteşem bir ürünüdür. Donmuş kalıplar içinde kalan insanlarımız bu sayede dinamik bir evreye girmişlerdir. Atatürk Batı uygarlığı konusunda; ulusalcı, gerçekçi bir yaklaşımla çağdaşlaşmayı hedef göstermişti. Kendisi hiçbir zaman Batıcı olmamış, ancak daima Batılı bir insan olmuştur. Cumhuriyetin Aydınlanma döneminde müzik adamlarımızın yanı sıra şair ve ressamlarımızın da Anadolu kültürünü yaşatmak için yaptıkları araştırma ve çalışmaları zikretmeden geçmek istemiyorum. Bütün bu çalışmalardan sonra içinde bulunduğumuz durumun bizleri mutlu ettiğini söyleyemiyoruz. TRT'de izlediğimiz ve dinlediğimiz klasik müzik programları, her geçen sene, süre ve içerik olarak azalmıştır. Ayrıca ''Ben Türkleri severim'' diyen Pavarotti 'nin müziğine gösterilen tepki, üzücü ve düşündürücüdür. Sanat ve onun önemli bir unsuru müzik; görmeyi, bilinçlenmeyi, düşünmeyi, sorgulamayı ve onun sonucu eleştirmeyi, dolayısıyla sağlıklı bir değerlendirme yapmayı öğretir insanlara.

AYTAÇ YALMAN




1 Kullanıcı bu konuyu okuyor
0 üye, 1 misafir ve 0 gizli üye



Toplam 6 kullanıcı bu konuyu okudu.

0

#2
Kullanıcı çevrimdışı   Sema 

  • Ne Mutlu Türküm Diyene!!
  • Grup: Yönetici
  • Mesaj sayısı: 5.470
  • Kayıt tarihi: 11-Eylül 07
  • Gender:Female
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü, Ülke Gündemi, Siyaset ve Köşe Yazıları...
Forum İtibarı: 6
Henüz Tanınmıyor
Otel ve Pansiyon Rehberiniz Otel, Pansiyon, Tatil, Gezi, Seyahat ve Konaklama Rehberiniz Bütçenize uygun, keyifli bir tatil için size gezi, seyahat ve konaklama tavsiyeleri: Otel Tanıtımları, Pansiyon Tanıtımları, Tatil Tavsiyeleri, Konaklama Tavsiyeleri, Ülke Tanıtımları, Seyahat Alternatifleri, Şehir Tanıtımları, Tarihi Eserler, Antik Kentler


forum

ATATÜRK ve TÜRK HALK MÜZİĞİ


Ulu önder Atatürk’ün müzik konusundaki görüşlerini ve çalışmalarını
bütünüyle değerlendirmek gerekir.

Atatürk müzik eğitimi görmemişti. Ancak ger çeşit müziği seviyor Klasik Türk Müziği makamlarını biliyor, bazı şarkı ve türküleri başarıyla söyleyebiliyordu. Falih Rıfkı Atay O’nun türkü ve şarkı söyleyişini Çankaya adlı eserinde şöyle anlatmaktadır: “Mustafa Kemal yalnız Rumeli Türkülerini mat sesi ile güzel ve tatlı söylemekle kalmaz, klasik alaturka müziği makamlarını da bilirdi.”.

Özellikle Rumeli Türkülerini söylerken derin ve onulmaz bir gurbet ve sıla acısı gözlerinde yaşardı. O vatanı unutmaz kaybettiğimiz Rumeli ve Makedonya topraklarının kır kokularını alır gibi, su ve çıngırak seslerini duyar gibi bakışları uzaklaşa uzaklaşa sislenir bizim içinde olmadığımız hatıralar içine karışır giderdi. Ses sanatçısı Muallâ Gökçay ‘ da hâtıralarında Atatürk ‘ün müzik zevkini şu cümlelerle belirmektedir: “Ata umumiyetle Türk müziğini severdi.Ama Rumeli türkülerini herşeye tercih ederdi. Rumeli Türkülerini bize bizzat kendisi meşketmişti. Arada bir : - Konuşur gibi tana tane okuyun, diye ihtar ederdi. En sert hocalardan daha titizdi. Müzikten çok anlar,en ufak bir falso ve hatayı hemen yakalardı.” Bir araştırmaya göre Atatürk’ ün en çok sevdiği ve söylediği türküler şunlardır:

Atladım bahçene girdim (Rumeli Türküsü), Alişimin kaşları kare (R.T.) Ayağına giymiş sadef nalini (R.T.), Bülbülüm altın kafeste (Trakya türküsü),Dağlar dağlar (R.T.), Gide gide yarenlerim darıldı, köşküm var deryaya karşı (R.T.),Maya dağdan kalkan kazlar(R.T.), Manastır,Pencere açıldı Bilâl oğlan,( Bu Rumeli Türküsünü Radyo repertuvarına bizzat Atatürk kazandırmıştır.) Şahana gözler (R.T.), Yemenimin uçları (R.T.), Zeynep.

Atatürk insan hayatında müziğin çok önemli bir yere sahip olduğuna inanıyordu.14 EKİM 1925’te İzmir Kız Öğretmen Okulu’nu
ziyaretlerinde öğrencilerin “Hayatta müzik lâzım mıdır?” sorusuna şu cevabı vermişti:

-“Hayatta müzik lâzım değildir. Çünkü hayat müziktir. Müzik ile alâkası olmayan mahlukat insan değildir. Eğer konu olan hayat insan hayatı ise müzik mecburen vardır. Müziksiz hayat zaten mevcut olamaz . Müzik hayatın, neşesi, ruhu, süruru ve her şeyidir. Yalnız müziğin nev,i şayan-ı mütalâadır.


Atatürk, her konuda olduğu gibi Türk Müziği konusunda da yenilikler yapmak istemesinin temel sebepleri şunlardır:

1. Ziya Gökalp’ in Türkçülüğün Esasları eserindeki görüşlerinin etkisi:

Ziya Gökalp’ in müzik konusundaki görüşlerini Atatürk’ ün paylaştığını ve bu görüşler doğrultusunda çalışmalar yaptığını görüyoruz, Gökalp’ in görüşlerinden kısa bölümler şunlardır:

-“Memleketimizde bunlardan başka yan yana yaşayan iki müzik türü vardır. Bunlardan birisi halk arasında kendi kendine doğmuş olan Türk Müziği, diğeri Farabî tarafından Bizans’ tan tercüme edilen
ve kabul olan Osmanlı Müziğidir. Türk Müziği ilham ile vücuda gelmiş, taklitle hariçten alınmamıştır. Osmanlı müziği ise taklit vasıtasıyla hariçten alınmış ve ancak usülle devam ettirilmiştir. Bunlardan 1.’si kültürümüzün 2.’si ise medeniyetimizin müziğidir.”


Atatürk’ün Türk Müziği hakkındaki görüşleri Ziya Gökalp’ in görüşlerine ve programına çok yakındır. Nitekim 1930 yılında Alman gazeteci Emil Luwig’ le yaptığı görüşmede; Ludwig’ in doğu müziğiyle ilgili görüşlerine şu cümlelerle itiraz etmiştir.

-“Bunlar hep Bizans’tan kalma şeylerdir. Bizim gerçek müziğimiz Anadolu müziğinde duyulabilir.”

Bilindiği gibi Ziya Gökalp müzikolog değildi. Müzikle ilgili bilgileri köklü bir eğitime dayanmıyordu. Eski Yunan Müziğindeki çeyrek seslerle Türk müziğindeki koma sesleri birbirine karıştırarak, Farabî’ yi de işin içine sokarak Türk Müziğini Yunanlılara Mal edivermişti. Şayet bizim müziğimiz Yunan kökenli olsaydı bu gün dünyanın 1 numaralı müziği olarak dünyanın her yerinde dinlenirdi.

2. Montesqieu’ nün görüşünün etkisi:

Atatürk 1930 yılında Alman gazeteci Emil Ludwig’ e Montesqieu’ nün “bir milletin müzikteki ilerlemesine önem verilmezse o milleti ilerletmek mümkün olmaz.” sözünü okuduğunu ve kabul ettiğini, bu yüzden müziğimize önem verdiğini açıklamıştır. 1 Kasım 1934 tarihinde TBMM’ ni açış nutkunda Montesqieu’ nün görüşüne yakın şu cümleyi söylemiştir:

-“ Bir milletin yeni değişikliğinde ölçü, müzikte değişikliği alabilmesi, kavrayabilmesidir.”


3. Müzik bilginlerinin olmayışı, sanat seviyesinin düşüklüğü:


Atatürk döneminde Türk müziği konusunda yetişmiş bilginlerimiz yoktu. Sanatçılar genellikle Usta-Çırak yöntemiyle yetişiyordu. Bilgisine güvenilir bir müzik bilginimiz olmadığında Atatürk Ziya Gökalp’ e inanmak zorunda kalmıştı.

8 Ağustos 1928 gecesi Sarayburnu konserinden sonra etkisi büyük olan meşhur nutkunun sebebini Burhanettin Ökte hatıralarında İtalyan müziği ve Mısır’ ın meşhur şarkıcılarından Müniret’ ül Mehdiye Hanım’ ın konserinden sonra çok zayıf bir Türk Saz heyeti sahneye çıkarak acemice “sultani yegâh” faslını icrasına bağlıyor. Atatürk, sinirli bir şekilde konseri terk etmiş, ertesi gün gazetelerde şu nutku yayımlanmıştır:

- “Bu gece burada güzel bir tesadüf eseri olarak şarkın en mümtaz iki müzik heyetini dinledim. Bilhassa sahneye birinci olarak çıkan Müniret’ ül Mehdiye Hanım sanatkarlığında muvaffak oldu.

Fakat benim Türk benliğim üzerinde artık bu müzik, bu basit müzik Türk’ ün çok gelişmiş ruh ve hissini tatmin etmez. Şimdi karşıda medenî dünyanın müziği de duyuldu. Bu ana kadar şark müziği denilen nameler karşısında cansız gibi görünen halk, derhal harekete ve faaliyete geçti. Hepsi oynuyor ve şen şakraktılar. Çevreye ayak uyduruyorlardı. Hakikaten Türk, yaradılış olarak şen şakraktır. Eğer onun bu güzel huyu bir zaman için fark olunmamışsa kendinin kusuru değildir. Kusurlu hareketlerin acı neticeleri vardır. Bunun farkında olmamak suçtur.”


4. Çağdaş uygarlık seviyesine yükselmenin topyekün gerçekleştirilmek istenmesi.


Atatürk, Türk milletini çağdaş uygarlık seviyesine çıkarmak için yenilikler yapmıştır. Bu yeniliklerin sadece devlet idaresinde ve sosyal hayatta yapılması yetmiyordu. Ata, kültür konularında da çağdaş uygarlık seviyesine ulaşılmasını istiyordu. Müzik de kültür konularından biriydi. Batı’ nın müzik, bilgi ve tekniğinden yararlanarak Türk müziğini milletler arası seviyeye çıkarmak Atatürk’ ün müzik konusundaki çalışmalarının amacını teşkil ediyordu.

Atatürk 1 Kasım 1934 tarihinde TBMM’ nin açılış konuşmasında Türk müziğinin çağdaş uygarlık seviyesine getirilmesiyle ilgili çalışmaları açıklamıştır.

- “Güzel sanatların hepsinde, millet gençliğinin ne türlü ilerletilmesini istediğinizi bilirim. Bu yapılmaktadır. Ancak bunda en çabuk, en önde götürülmesi gerekli olan Türk Müziği’ dir. Bir milletin yeni değişikliğinde ölçü müzikte değişikliği alabilmesi, kavrayabilmesidir.

Bu gün dinletmeye yeltenilen müzik yüz ağartacak olmaktan uzaktır. Bunu açıkça bilmeliyiz. Millî, ince duyguları, düşünceleri anlatan yüksek deyişleri, söyleyişleri toplamak, onları bir gün önce genel son müzik kaydelerine göre işlemek gerekir. Anca bu şekilde Türk millî musikîsi yükselebilir, cihan şümul musikîde yerini alabilir.”


19 Şubat 1932’ de Atatürk’ ün isteğiyle kurulan Halkevlerinde halk müziğimiz konusunda yaşatıcı çalışmalar yapılmıştır. Halkevlerinde Türk Folklorunun bütün dallarında derleme, araştırma eğitim çalışmaları başarıyla yürütülmüştür. Günümüzdeyse İstanbul, Ankara ve İzmir deki 5 Konservatuvar ihtiyaç duyulan sanatçıları, bestecileri, araştırmacıları yetiştirmektedir. Türk sanatçıları yurt içinde ve dışında başarılı konserler vermektedir. Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrasının yanında İstanbul ve İzmir’ de iki senfoni orkestrası daha kurulmuştur. Ege Üniversitesi Güzel Sanatla Fakültesi’ ne bağlı bir müzik bölümü açılarak öğretime başlamıştır. Bütün bu çalışmalar Atatürk’ ün temelini attığı hizmetlerin devamıdır. Yeni nesiller bugün her türlü müziği rahatlıkla dinleyip sevebilmektedir.

0

#3
Kullanıcı çevrimdışı   patriot34 

  • KD ™ Dost
  • Grup: Kadim Dost
  • Mesaj sayısı: 2.836
  • Kayıt tarihi: 05-Mayıs 08
  • Gender:Male
  • Location:iSTANBUL
Forum İtibarı: 3
Henüz Tanınmıyor
Sevgili SEMA iznin olursa bende bir katkı yapayım bu güzel paylaşımına..Ellerine sağlık



ATATÜRK'ÜN SEVDİĞİ ŞARKILAR

ALİŞ'İMİN KAŞLARI KARA
Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun.


ATLADIM BAHÇENE GİRDİM
Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun.


CANA RAKİBİ HANDAN EDERSİN
Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun.



ÇANAKKALE İÇİNDE
Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun.


DAYLER DAYLER, VİRAN DAYLER
Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun.


HAB-GAH-I YARE GİRDİM ARZ İÇİN AHVALİM
Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun.



KIRMIZI GÜLÜN ALI VAR
Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun.



KÖŞKÜM VAR DERYAYA KARŞI
Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun.



MANİ OLUYOR HALİMİ TAKRİRE HİCABIM
Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun.



SARI ZEYBEK
Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun.



ŞAHANE GÖZLER ŞAHANE
Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun.


VARDAR OVASI
Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun.



YANIK ÖMER
Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun.



AŞAĞIDAKİLER SADECE DİNLEMEK İÇİNDİR.

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (4.64 Mb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (3.80 Mb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (4.06 Mb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (1.73 Mb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (4.27 Mb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (3.55 Mb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (3.44 Mb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (4.60 Mb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (4.74 Mb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (2.05 Mb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (2.78 Mb)

Merhaba Mustafa Kemal Paşa

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (2.95 Mb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (1.99 Mb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (6.70 Mb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (2.20 Mb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (3.95 Mb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (2.81 Mb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (639 Kb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (1.99 Mb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (5.32 Mb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (3.17 Mb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (2.66 Mb)

Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. Linkleri görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun. (2.00 Mb)

Bu kısım Kültür bakanlığı sitesinden alınmıştır..


Videoları görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun.

DAĞLAR DAĞLAR


Videoları görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun.

SELANİK TÜRKÜSÜ VE BÜLBÜLÜM ALTIN KAFESTE


Videoları görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun.

ATATURK-sevdigi sarkilar 2


Videoları görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun.

Sevdiği Şarkılar(Fincanı Taştan Oyarlar)


Videoları görmek için lütfen Giriş Yapın yada Üye Olun.

Müzeyyen Senar- Vardar Ovası


NOT:: Videolar youtube,dan olduğu için şuan için görünmeyebilir..Dns veya alternatif program kullananlar izliyebilir..







0

#4
Kullanıcı çevrimdışı   Sema 

  • Ne Mutlu Türküm Diyene!!
  • Grup: Yönetici
  • Mesaj sayısı: 5.470
  • Kayıt tarihi: 11-Eylül 07
  • Gender:Female
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü, Ülke Gündemi, Siyaset ve Köşe Yazıları...
Forum İtibarı: 6
Henüz Tanınmıyor
Harika bir ekleme teşekkürler Patriot34 Emeğine sağlık :hale:
0


Tek sayfa
  • Yeni bir konu açamazsınız
  • Bu konuya cevap yazamazsınız


"Atatürk'ün Müziğe Bakışı | Aytaç Yalman..." İçin Anahtar Kelimeler (Keywords)
Konuyu ziyaret eden ziyaretçilerimizin Google arama motorunda kullandıkları anahtar kelimeleri içermektedir.

Google (49), Google (26), atatürkün müzik ilkeleri - Google'da Ara (24), atatürkün türk müziğinin gelişmesine ilişkin görüşleri - Google'da Ara (21), atatürkün sanata verdiği önemi vurgulayan sözleri - Google'da Ara (21), atatürkün türk müziğinin gelişmesine ilişkin görüşleri - Google'da Ara (16), atatürk ün türk müziğine ilişkin görüşleri - Google'da Ara (15), atatürkün müzüğe verdiği önem - Bing (12), Atatürk'ün Türk müziğinin gelişmesi için yaptığı yenilikler - Google'da Ara (11), atatürk ün müzüğe verdiği önem - Google'da Ara (11), atatürkün sanata ve müziğe ilişkin görüşleri - Google'da Ara (10), atatürkün sanata katkıları - Google'da Ara (10), atatürkün sanata ve türk müziğine ilişkin görüşleri - Google'da Ara (10), atatürkün müzik ilkeleri nelerdir - Google'da Ara (9), atatürkün bilimle ilgili anıları - Google'da Ara (9), atatürkün türk müziğine ilişkin düşünceleri - Google'da Ara (9), atatürkün müzik alanında yaptıkları - Google'da Ara (8), atatürkün türk müziğinin gelişmesine ilişkin görüşleri - Google'da Ara (8), atatürkün türk müziğine ilişkin görüşleri - Google'da Ara (8), atatürkün sanata ve sanatçıya verdiği değeri gösteren görseller - Google'da Ara (8), Atatürkün türk müziğini geliştirmek için yaptıkları - Google'da Ara (8), atatürk ün sanat ve müzikle ilgili bir anısı - Google'da Ara (7), atatürkün türk müzigine verdigi önem - Bing (7), atatürkün türk müziğine ilişkin görüşleri - Google'da Ara (7), atatürk ün türk müziğinin gelişmesine ilişkin görüşleri - Google'da Ara (7), atatürkün türk müziğine bakışı - Google'da Ara (7), atatürkün sanata ve türk müziğine ilişkin görüşleri - Google'da Ara (7), atatürkün müzik sanatçıları ile ilgili görüşleri - Google'da Ara (7), atatürk önem verdiği şeyleri vurgulayan sözler nelerdir? - Google'da Ara (7), halil yağcıoğlunun hayatı - Google'da Ara (6), atatürkün müziğe katkıları - Google'da Ara (6), atatürkün müzik ile ilgili düşünceleri bu konu hakkında yaptığı çalışmalar - Google'da Ara (6), atatürkün türk müziğine ilişkin görüşleri - Google'da Ara (6), atatürkün müziğe bakışı - Google'da Ara (6), türk müziğinin kurulmasında öncülük eden kişiler - Google'da Ara (6), atatürkün müzik alanında yaptığı çalışmalar - Google'da Ara (6), atatürkün müziğe bakışı - Google'da Ara (6), atatürk'ün müzik ilkeleri - Google'da Ara (6), atatürkün araştırmayla ilgili sözleri - Google'da Ara (6), atatürkün müziğe bakışı - Google'da Ara (6), atatürkün türkmüziğinin gelişmesine ilişkin görüşleri nelerdir - Google'da Ara (6), atatürk'ün kurulmasına öncülük ettiği müzik kurumları - Google'da Ara (6), atatürkün türk müziğinin gelişmesine verdiği önemi anlatan sözler nelerdir - Google Search (6), atatürkün türk müziğine ilişkin düşünceleri - Google'da Ara (6), atatürkün türk müziğine ilişkin görüşleri - Google'da Ara (6), atatürk ün müziğe ve muzık sanatçının verdigi önem ve yaptıkları - Google'da Ara (6), atatürkün kurulmasında öncülük ettiği müzik kurumları - Google'da Ara (6), atatürkün müzüğe verdiği önem - Google'da Ara (6), atatürkün müziye verdiği önem - Bing (5), atatürkün türk müziğinin gelişmesine ilişkin görüşleri - Google'da Ara (5), atatürkün müzik ile ilgili anıları - Google'da Ara (5), atatürkün müzik ilkeleri - Google'da Ara (5), atatürk ve müzik sevgisi - Google'da Ara (5), atatürkün kurulmasına öncülük ettiği müzik kurumları - Google'da Ara (5), atatürkün türk müziğine ilişkin görüşleri - Google'da Ara (5), atatürkün kurulmasında öncülük ettiği müzik kurumları - Google'da Ara (5), atatürk ün müzüğe verdiği önem - Google'da Ara (5), atatürk .ün sanata ve sanatcıya verdi deyerleri görseli bulunuz - Google'da Ara (5), atatürk ün müzüğe verdiği önem - Google'da Ara (5), atatürkün türk müziğine ilişkin düşünceleri - Google'da Ara (5), atatürkün müzik hakkındaki sözleri - Google'da Ara (5), atatürk ün türk müziğine ilişkin görüşleri - Google'da Ara (5), ATATÜRK,ÜN MÜZÜĞE VERDİĞİ ÖNEM - Google'da Ara (5), atatürkün türk müziğine ilişkin düşünceleri - Google'da Ara (5), atatürkün türk müziğine ilişkin düşünceleri - Google'da Ara (5), atatürkün müzikle yaptığı faaliyetler - Google'da Ara (5), atatürkün müzikle ğörüşleri ve sevdi türküler - Google'da Ara (5), atatürkün müziğe katkıları - Google'da Ara (5), atatürkün türk müzigin türk müzigin önemi vurgulama - Google'da Ara (5), atatürkün türk müziğine ilişkin görüşleri - Google'da Ara (4), atatürkün müzik sevgisi - Bing (4), atatürkün türk müziğine ilişkin görüşleri - Google'da Ara (4), atatürkün müziğe verdiği önem örnek - Bing (4), atatürkün türk müziğine ilişkin düşünceleri - Google'da Ara (4), atatürkün türk müziğine ilişkin düşünceleri - Google'da Ara (4), atatürk ün türk müziğine ilişkin anıları - Google'da Ara (4), atatürkün müzik alanında yaptıkları - Google'da Ara (4), atatürkün türk müziğinde gelişmesinde ilişkin görüşleri - Google'da Ara (4), atatürk ün sanata ve türk müziğine ilişkin görüşlari - Google'da Ara (4), atatürkün sanata verdiği önemLE ILGILI SOZLER maddeler halınde - Google'da Ara (4), atatürk ün sanata ve türk müziğine ilişkin görüşleri - Google'da Ara (4), atatürkün türk müziğinin gelişmesine ilişkin görüşleri - Google'da Ara (4), atatürkün müzik hakkında yaptığı etkinlikler - Google'da Ara (4), ATATÜRK Ü ANLATAN TÜRK MÜZİGİNİN GÖRÜŞLERİ NELERDİR? - Google'da Ara (4), atatürkün müziğe katkısı - Google'da Ara (4), atatürk ün kültüre verdiği önemini anlatan yazı - Bing (4), atatürk neden devrimin müzik devrimi rumeli türkleri - Google'da Ara (4), atatürkün türk müziğine ilişkin düşünceleri - Google'da Ara (4), atatürkün kurulmasına öncülük ettiği müzik kurumları hakkında bilgiler - Google'da Ara (4), atatürkün müzik sevgisi - Google'da Ara (4), Atatürk 'ün müzik hakkında sözleri - Google'da Ara (4), atatürkün türk müziği hakkındaki düşünceleri ve yaptıkları - Google'da Ara (4), atatürkün türk müziğine ilişkin görüşleri - Google'da Ara (4), atatürkün müzikle ilgili sözleri - Google'da Ara (4), atatürkün türk müziğine ilişkin düşünceleri - Google'da Ara (4), atatürkün müziğe ile anıları - Google'da Ara (4), atatürkün müziğe katkıları - Google'da Ara (4), atatürk'ün türk müziğinin gelişmesine ilişkin görüşleri - Google'da Ara (4), atatürkün türk müziğine verdigi iliskin düsünceleri - Google'da Ara (4), atatürk ve kısa müzik sevgisi - Google'da Ara (4),

"Atatürk'ün Müziğe Bakışı | Aytaç Yalman... " ile Benzer Konular
Atatürk Günlüğü - Today | 12 Eylül - September
8 Yanıt - 5.919 Görüntülenme | 1921 - Sakarya Zaferi
Atatürk'ün Biyografisi | Mustafa Kemal Atatürk (1881-1938) - Atatürk’ün Kronolojik Sırayla Hayatı
28 Yanıt - 14.103 Görüntülenme
Atatürk Günlüğü - Today | 13 Eylül - September
6 Yanıt - 3.209 Görüntülenme | Sakarya Meydan Savaşı'nın Kazanılması
Atatürk'ün Ölüm İlanı..| 10 Kasım 1938 - Atatürk'ün Ölümünü Bildiren Resmi Telgraf
6 Yanıt - 10.352 Görüntülenme
Ben Hastayım Çocuk | Atatürk'ün Anıları
8 Yanıt - 40.217 Görüntülenme | Celal Bayar Anlatıyor..