İçeriğe git

Welcome to Kadim Dostlar ™ Forum
Register now to gain access to all of our features. Once registered and logged in, you will be able to create topics, post replies to existing threads, give reputation to your fellow members, get your own private messenger, post status updates, manage your profile and so much more. This message will be removed once you have signed in.
Login to Account Create an Account
Resim

Satranç Rehberi | Amacı - Taşların Hareketi - Notasyonlar - Açılışlar

- - - - -

  • Yanıtlamak için lütfen giriş yapın
Bu konuya 3 yanıt gönderildi

#1
Erkan

Erkan

    Sanki Çok Önemli Kararlar Alacak Gibiyim Ama, Du Bakalım ?

  • Yönetici
  • 5.701 İleti
  • Gender:Male
Satranç Rehberi | Amacı - Taşların Hareketi - Notasyonlar - Açılışlar Satranç Rehberi | Amacı - Taşların Hareketi - Notasyonlar - Açılışlar Satranç Rehberi | Amacı - Taşların Hareketi - Notasyonlar - Açılışlar Satranç Rehberi | Amacı - Taşların Hareketi - Notasyonlar - Açılışlar Satranç Rehberi | Amacı - Taşların Hareketi - Notasyonlar - Açılışlar Satranç Rehberi | Amacı - Taşların Hareketi - Notasyonlar - Açılışlar Satranç Rehberi | Amacı - Taşların Hareketi - Notasyonlar - Açılışlar
Satranç Rehberi | Amacı - Taşların Hareketi - Notasyonlar - Açılışlar

Resmi ekleyen

Satranç, iki oyuncu arasında oynanan bir zeka oyunudur. Bu oyun satranç tahtası denilen 8 x 8 'lik kare bir alan üzerinde satranç taşları ile oynanır. Toplam 64 karenin yarısı siyah, yarısı beyaz renklerden oluşur. Taraflar beyaz ve siyah renkli taşları alırlar, her oyuncunun bir seferde bir hamle yapmasıyla oyun gelişir. Oyunun başında beyaz ve siyahların 16 taşı bulunur. Bunlar bir Şah, bir vezir, iki kale, iki fil, iki at ve sekiz piyondan oluşur. Oyunun amacı karşı tarafın şahını mat etmektir.

Satranç 6. yüzyılda Hindular tarafından oynanmaya başlanmış, oradan dünyaya yayılmıştır.

Amacı
Oyunun amacı rakip şahı mat etmektir. Bunun anlamı rakip şahın bulunduğu karenin tehdit altında bulunması ve tehdit altında olmayan bir kareye kaçış ya da tehdidi engelleyecek başka bir hamlesinin olmamasıdır. Eğer bir oyuncunun şahının bulunduğu kare tehdit altında olmadığı halde bu oyuncunun legal hamlesi kalan tek taşı şahı ise ve de şahının tehdit altında olmayan bir kareye yapabileceği bir hamlesi yoksa oyun pat olur, yani berabere biter. Ayrıca oyun herhangi bir anda oyunculardan birinin yenilgiyi kabul etmesi veya bir oyuncunun beraberlik teklif etmesi ve diğerinin de bunu kabul etmesiyle de sona erebilir. Oyun sırasında taşları avantajlı yerlere yerleştirerek rakibin hareketini kısıtlamak ve rakibin taşlarını almak yoluyla gücünü azaltmak esastır. Her taş, kurallara göre ulaşabileceği bir karedeki rakip taşın bulunduğu kareye yerleşerek, yerinden ettiği taşı oyun dışı bırakma gücüne sahiptir, buna taş almak denir. Alınan taş oyuna bir daha geri dönemez ancak bulunduğu hattın son karesine varan bir piyon, oyun haricinde bulunsun bulunmasın, arzu edilen başka bir taşla değiştirilebilir.

Taşların Hareketi
Resmi ekleyenŞah Boş olduğu takdirde hemen bitişiğindeki karelere gidebilir, tek hamlede daha uzak karelere gidemez.

Resmi ekleyen Vezir Boş olan karelere hem dikey hem çapraz hareket edebilir. Kale ve filin hareketlerinin birleşimi şeklinde hareket eder.
Resmi ekleyen Fil Önünde bir engel bulunmadıkça çapraz şekilde hareket eder. Fillerin biri daima beyaz, diğeri daima siyah karelerde hareket eder.
Resmi ekleyen Kale Yatay veya dikey bir hat üzerinde başka bir taşın olduğu kareye kadar serbestçe hareket edebilir. Kale, bulunduğu hattın üzerinde hareket yönünde rakibe ait ilk taşı almak potansiyeline de sahiptir.
Resmi ekleyen At Herhangi bir yönde 2 kare ve buna dik yönlerden birinde bir kare ilerler. İlerlerken geçtiği karelerin dolu olmasından etkilenmez. Hareketini bitirdiği karede rakip taş varsa bu taşı alır. (L şeklinde ilerler.)
Resmi ekleyen Piyon Piyonlar önlerinde taş bulunmadıkça, ileriye doğru ve düz olarak ilerlerler. Piyonlar açılışta (ilk hamlelerinde) isterlerse iki kare ilerleyebilirler. Piyonlar ileriye doğru tek kare çapraz olarak diğer taşları alabilirler. Sekizinci sıraya ulaşan piyonlar oyuncunun istediği herhangi bir taşa (Şah hariç) terfi ederler. Bu taş genellikle en güçlü taş olan Vezir olur. Rok YapmakŞah ve Kaleyle yapılan 2 hamlenin oluşumundan oluşan tek bir harekettir. Oyunda en fazla bir defa yapılabilir. Arada başka hiçbir taş yoksa ve şah ile kale hiç oynamamışlarsa ve şah tehdit altında değilse, Rok yapmak için Şah Kaleye doğru iki hamle atar. Aynı hamlenin devamı olarak, Kale Şahın üzerinden atlar ve yanına yerleştirilir. Şahın geçeceği karelerin de tehdit altında olmaması gerekir. Şahla, vezir tarafındaki kaleyle yapılan roka, uzun rok, şahla şah tarafındaki kalenin yaptığı roka ise kısa rok denir.

Satranç Notasyonu
Satrançta genel olarak cebirsel notasyon kullanılmaktadır. Satranç tahtasında düşey sütunlarda birer harf (a, b, c, d, e, f, g, h) ve yatay sütunlara birer sayı (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ) konulur. Böylece her kare bir harf ve bir de sayı ile belirlenmiş olur. Örneğin, sol alt kare a1, sağ üst kare de h8 ile belirtilir.

Ayrıca taşları ve hamleleri yazmak için şu kısaltmalar kullanılır:

  • Taşlar
    • Ş : Şah
    • V : Vezir
    • K : Kale
    • A : At
    • F : Fil
  • Hamleler
    • 0-0 : Küçük Rok
    • 0-0-0 : Büyük Rok
    • x : Taş Alma
    • + : Şah
    • ++ Çifte şah
    • # : Mat
    • = : Terfi
  • Yorumlar
    • ! : Kuvvetli Hamle
    • !! : Çok kuvvetli Hamle
    • ? : Zayıf Hamle
    • ?? : Büyük Hata
    • ?! : Şüpheli Hamle
    • !? : İlginç Hamle
    • : Zorunlu Hamle
Ayrıca bakınız : Cebirsel notasyon

İstisnalar
Geçerken AlmakBeşinci sıraya ulaşmış bir piyon, yan sütunlardaki rakip piyon kendi ikinci sırasından dördüncü sırasına giderse hemen sonraki hamlede onu dördüncü değil üçüncü sıraya gitmiş varsayarak alabilir. Buna geçerken alma (en passant) denir.

Kaynak: Wikipedia

Detaylı Satranç Açılışları Rehberi İçin İkinci Mesaja Bakabilirsiniz ...

#2
Erkan

Erkan

    Sanki Çok Önemli Kararlar Alacak Gibiyim Ama, Du Bakalım ?

  • Yönetici
  • 5.701 İleti
  • Gender:Male
Satranç açılışları

Satranç açılışları, bir satranç oyununun ilk hamlelerine ?açılış hamleleri? denir. Bu açılışlar genellikle oyuncular tarafından bilinir ve turnuva oyunlarında bu hamleler çabuk oynanır. Açılış teorisi oldukça gelişmiştir ve iyi oyuncuların geniş bir açılış repertuvarına sahip olması beklenir.</h1>

Açılışta temel amaçlar


Taşları geliştirme
Bilindiği gibi oyunun başlangıcında tüm ağır taşlar (piyon dışındaki taşlar) piyon zincirinin gerisinde yer almaktadır. Dolayısıyla oyun alanı üzerinde hiçbir baskıları yoktur ve (at dışında) tümüyle hareketsizdirler. Bu yüzden açılışta, elden geldiğince hızlı bir şekilde oyuna sokulmaları, diğer deyişle piyon zincirinin dışına doğru hareket ettirilmeleri gerekmektedir.

Merkezin kontrolü
Satranç tahtasının geometrik olarak merkezindeki birbirine bitişik dört kareye merkez denilmektedir. Merkez bölgenin açılış hamleleri sırasında kontrol altına alınmasının iki açıdan önemi vardır. Birinci olarak bilindiği gibi ağır taşlar, kenarlardayken daha az etkilidir, tehdit edebildikleri karelerin sayısı daha azdır. Merkeze doğru hareket ettirildiklerinde kontrol alanları genişler. Bu ise oyuncuya taktik geliştirmede daha geniş bir esneklik sağlar. İkinci olarak merkezin kontrolü, rakip pozisyonunun merkezine yönelik bir yarma hareketine olanak sağlar ve rakibin pozisyonunu ikiye bölerek hareket olanaklarını kısıtlar. Böylece güçlü bir pozisyon elde etmesini sağlar. Bu yüzden rakipten önce merkezin kontrolünün ele geçirilmesine çalışılmalıdır.

Şahı güvenceye alma
Burada esas olan ilk adım, güvenli kanada doğru rok yapmaktır.

Piyonların yapısını koruma ve geliştirme
Rakip taşların ileri hareketini önleyecek bir piyon zinciri oluşturmak

Satranç açılışlarının sınıflanması
Encyclopedia of Chess Openings (ECO)?ya göre satranç açılışlarının sınıflaması:

İlk hamlede beyaz 20 hamle yapabilir. Bunlardan 1.e4, 1.d4, 1.c4 ve 1.Af3 diğerlerinden daha çok kullanılır.

Siyahın da beyaza karşı ilk hamlede 20 cevabı vardır.

Açılışları sınıflamanın kabul gören bir yolu:
  • Açık oyunlar (1.e4 e5)
  • Yarı açık oyunlar(1.e4 diğer)
  • Kapalı oyunlar (1.d4 d5)
  • Hint Sistemleri (1.d4 Af6)
  • 1.d4?e diğer siyah cevapları
  • Kanat açılışları (1.c4 veya 1.Af3 ve diğerleri)
Açık Oyunlar(1.e4 e5)

1 . e4 e5 2.Fc4 Fil Açılışı

* 1.e4 e5 2.d4 exd4 3.Vxd4 Merkez oyunu
* 1.e4 e5 2.d4 exd4 3.c3 Danimarka Gambiti
* 1.e4 e5 2.Ae2 Alapin Açılışı
* 1.e4 e5 2.Af3 Ac6 3.Fb5 Ruy Lopez veya İspanyol Açılışı
* 1.e4 e5 2.Af3 Ac6 3.Ac3 Üç at oyunu
* 1.e4 e5 2.Af3 Ac6 3.Ac3 Af6 Dört at Açılışı
* 1.e4 e5 2.Af3 Ac6 3.Fc4 Fc5 Giuoco Piano veya İtalyan Açılışı
* 1.e4 e5 2.Af3 Ac6 3.Fc4 Fc5 4.b4 Evans Gambiti
* 1.e4 e5 2.Af3 Ac6 3.Fc4 Fe7 Macar Savunması
* 1.e4 e5 2.Af3 Ac6 3.Fc4 Af6 İki At Savunması
* 1.e4 e5 2.Af3 Ac6 3.c3 Ponziani Açılışı Savunması
* 1.e4 e5 2.Af3 f5 Letonya Gambiti
* 1.e4 e5 2.Af3 Af6 Petrov Savunması
* 1.e4 e5 2.f4 Şah gambiti

Yarı açık oyunlar (1.e4?e karşı siyah 1.... e5 dışında bir hamle yapar.)


En yaygınları Sicilya ve Fransız savunması?dır.

* 1.e4 c5 Sicilya Savunması
* 1.e4 c6 Caro-Kann Savunması
* 1.e4 Ac6 Nimzowitsch Savunması
* 1.e4 d5 Merkez Savunması
* 1.e4 d6 2.d4 Af6 ve 3...g6 Pirc Savunması
* 1.e4 g6 2.d4 Fg7 Modern Savunma
* 1.e4 e6 Fransız Savunması
* 1.e4 Af6 Alekhine Savunması

Kapalı Oyunlar (1.d4 d5)

* 1.d4 d5 2.Ac3 Af6 3.Fg5 Richter-Veresov Atak
* 1.d4 d5 2.c4 Vezir Gambiti
* 1.d4 d5 2.c4 dxc4 Kabul edilen Vezir Gambiti
* 1.d4 d5 2.c4 c6 Slav Savunması
* 1.d4 d5 2.c4 Ac6 Chigorin Savunması
* 1.d4 d5 2.c4 e5 Albin Karşıgambiti
* 1.d4 d5 2.c4 e6 Rededilen Vezir Gambiti
* 1.d4 d5 2.c4 Af6 Marshall Savunması
* 1.d4 d5 2.e4 Blackmar-Diemer Gambiti
* 1.d4 d5 2.Af3 Af6 3.e3 Colle Sistem

Hint sistemleri (1.d4 Af6)

* 1.d4 Af6 2.c4 c5 Modern Benoni
* 1.d4 Af6 2.c4 c5 3.d5 b5 Benko Gambiti
* 1.d4 Af6 2.c4 d6 Eski Hint Savunması
* 1.d4 Af6 2.c4 e5 Budapeşte Savunması
* 1.d4 Af6 2.c4 e6 3.Ac3 Bb4 Nimzo-Hint Savunması
* 1.d4 Af6 2.c4 e6 3.Af3 Bb4+ Bogo-Hint Savunması
* 1.d4 Af6 2.c4 e6 3.Af3 b6 Vezir Hint Savunması
* 1.d4 Af6 2.c4 e6 3.g3 Catalan Açılışı
* 1.d4 Af6 2.c4 g6 3.Ac3 d5 Grünfeld Savunması
* 1.d4 Af6 2.c4 g6 3.Ac3 Fg7 Şah-Hint Savunması
* 1.d4 Af6 2.Af3 e6 3.Fg5 Torre Atak
* 1.d4 Af6 2.Fg5 Trompowski Atak

1.d4 e karşı diğer cevaplar

* 1. d4 c5 Benoni Savunması
* 1. d4 f5 Hollanda Savunması
* 1. d4 e5 Englund Gambiti
* 1. d4 e6 2.c4 Bb4+ Kanguru Savunması
* 1. d4 b5 Polonya Savunması
* 1. d4 d6 Wade Savunması

Kanat Açılışları

En yaygını İngiliz açılışıdır.

* 1.a3 Anderssen Açılışı
* 1.b3 Larsen Açılışı
* 1.b4 Sokolsky Açılışı
* 1.c3 Saragossa Açılışı
* 1.Ac3 Dunst Açılışı
* 1.c4 İngiliz Açılışı
* 1.Af3 d4 2.c4 Réti Açılışı
* 1.Af3 ardından g3 ve Fg2 Şah Hint Atak

#3
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.

Elli Hamle Kuralı


Elli hamle kuralı bir satranç oyununda art arda gelen 50 hamle boyunca herhangi bir taşın alınmadığı ya da bir piyonun oynanmadığı durumlarda oyunun beraberlikle sonuçlanabilmesini sağlar. Böyle bir kuralın uygulanma amacı kazanma olanağı bulunmayan bir oyuncunun oyunu boş yere uzatmasını ya da bir oyuncunun rakibinin yorgunluğundan yararlanıp avantajlı duruma geçmesini engellemektir. Tüm temel şah matlar elli hamleden kısa bir sürede tamamlanabilmektedir.

Bazı oyun sonlarının elli hamleden uzun bir sürede kazanca götürdüğünün gözlenmesi üzerine bu kural, 20. yüzyılın bir bölümünde 100 hamleye izin verecek biçimde değiştirilmiştir. Ne var ki, bu istisnalar 1992 yılında kaldırılmış ve kural tam anlamıyla uygulanmaya başlanmıştır.


Kural tanımı


Elli hamle kuralının tanımı FIDE satranç kuralları yönergesinin 9.3 numaralı başlığında bulunur:

Hamle sırası kendisinde olan oyuncunun kurallı bir beraberlik teklifi yapması durumunda oyun beraberlikle sonuçlanır.


Bu kural, aşağıdaki durumlar için geçerlidir.


(a) Oyuncu, yapacak olduğu hamleyle birlikte oyunun son 50 hamlesinde hiçbir piyon hareketinin ya da hiçbir taş alımının gerçekleşmemiş olacağını hamle kağıdına yazar ve hakeme bildirimde bulunursa, ya da

(b) oyunun son 50 hamlesi içinde hiçbir piyon hareket ettirilmemiş ya da hiçbir taş alımı meydana gelmemişse.

Doğal olarak, bu kuralın işletilebilmesi için hamle sırası kendisinde olan oyuncunun bir piyon hamlesi yapmaması ya da bir taş alımı gerçekleştirmemesi gerekir. Ayrıca, beraberlik teklifi hemen ilk anda yapılmak zorunda değildir. Kuralın işletilmesini sağlayan durumların sürdüğü her pozisyonda taraflardan biri beraberlik teklifi yapabilir.

Oyun elli hamle kuralı uyarınca kendiliğinden beraberlikle sonuçlanmaz. Bu kuralın işletilebilmesi için taraflardan biri hamle sırası kendisindeyken mutlaka beraberlik teklifi yapmalıdır. Bu nedenle, bir oyunun sonsuza dek sürmesi olanaksız değildir. Ne var ki, bu kuralın işletilebilmesine olanak tanıyan durumlarda taraflardan biri beraberlik teklifi yapmakta gecikmez.

Oyun sonundan önce bu kural uyarınca berabere biten oyunların sayısı çok azdır. Bunun bir örneği 1996 yılında yapılan Filipowicz - Smederevac karşılaşmasıdır. Bu oyunda 20. hamleden sonra piyon hareketi gözlenmemiş ve tüm oyun boyunca taş alımı gerçekleşmemiştir. Oyun, 70. hamlede berabere sonuçlanmıştır.



Örnek


Resmi ekleyen



Karpov-Kasparov 1991



1991 tarihinde oynanan Anatoly Karpov - Garry Kasparov karşılaşmasında siyahın 112. hamlesinden sonra elli hamle kuralı işletilebilirdi ancak bu oyunda iki oyuncu da beraberlik teklifi yapmamıştır. Son taş alımı beyazın 63. hamlesinde gerçekleşmiştir (son piyon hamlesi de bir pozisyon önce yapılmıştır). FIDE kurallarına göre beyaz 113. hamlesini hamle kağıdına yazarak beraberlik teklifinde bulunabilirdi. Yine aynı kurala göre bu hamleyi takip eden hamlelerde de kuralın geçerliliği çiğnenmemek koşuluyla her iki taraf beraberlik teklifi yapabilirdi.


Ancak, bu gerçekleşmemiş ve oyun birkaç hamle daha sürmüştür:


113. Ag5 Ka6+
114. Şf7 Kf6+
115. ½-½



115. Şxf6 hamlesi oynanmış olsaydı pat meydana gelecekti. Oyun 115. Şe8 Kxf5 116. Axf5 şeklinde sürseydi oyun yine berabere bitecekti çünkü iki atın şah mat yapması olanaksızdır


Tarihi


Elli hamle kuralına ilk kez Ruy López'in 1561 tarihli satranç notlarında rastlanmıştır.

Bir zamanlar, kazanca götüren tüm oyunların elli hamle kuralını çiğnemeden sona ereceği düşünülüyordu. Ne var ki, bu varsayının yanlışlığı 20. yüzyılın başlarında görüldü (Alexey Troitsky'nin iki atlı oyun sonu çözümlemesi ve kale ile file karşı kale oyun sonu). Satranç oyun kuralları elli hamle kuralına istisna teşkil eden durumları içine alacak biçimde birçok kez gözden geçirilmiştir.

Berimsel bilimlerin öncülerinden Ken Thompson'ın 1980'lerde satranç bilgisayarı Belle ile gerçekleştirdiği gözlemler elli hamleden uzun süren ve kazanca götüren birçok oyun sonu olduğunu açığa çıkardı. Ancak, bu oyunlar genellikle rastgele hamlelerden oluşmaktaydı. Bu hamlelerin gerçek bir oyunda yapıldığı düşünülemezdi. Ayrıca, kazanca götüren ve yüzlerce hamleden oluşan mükemmel bir hamle dizisini keşfetmek insan yeteneğinin çok ama çok üstündeydi.

Elli hamle kuralı 1992 yılında hiçbir istisnaya yer bırakmayacak biçimde kesinleştirildi.

Gene de, konuyla ilgili akademik araştırmalar sürdürüldü. Sonuç olarak daha önce keşfedilmemiş birçok oyun sonuna rastlandı. 2008 itibariyle en uzun sürede kazanca götüren oyun 517. hamlede sona ermektedir (tarafların en iyi oyunlarını oynadıları düşünülürse) ve bu oyun, vezir ile ata karşı kale, fil ve attan oluşmaktadır.

Elli hamle kuralının istisnalara izin verdiği dönemde kural üzerinde bazı değişiklikler yapıldı. FIDE 1928 yılında yaptığı düzenlemede kaleye karşı kale ile filden oluşan oyun sonları için 132 hamleye izin verdi (Bu tür bir pozisyonun 66 hamlede kazanca götüreceği düşünülüyordu, hamle sınırı bu sayının tam iki katıydı). 1952'de kuralı yeniden gözden geçiren FIDE, elli hamlenin yeterli olmayacağı düşünülen durumlarda oyunun uzaması için oyuncuların aralarında anlaşmaları gerektiği hükmüne vardı.

Hamle sınırı bu tür durumlar için bir ara yüz hamleye çıkarıldı. Elli hamle kuralını geçersiz sayan bazı özel durumların keşfedilmesinin ardından FIDE bu oyun sonlarını ek bir kural bünyesinde düzenledi:


1. vezire karşı iki fil
2. vezire karşı iki at
3. iki file karşı bir at
4. iki ata karşı bir piyon
5. kale ile file karşı kale
6. vezir ile yedinci sıradaki bir piyona karşı vezir.


Kural başlarda yüz hamle olarak uygulandı ancak hamle sınırı 1988 yılında 75'e düşürüldü. 1992 yılında ise tüm pozisyonlar için geçerli hamle sınırı 50 oldu.

Tarihin en uzun satranç oyunları çoğunlukla kaleye karşı kale ile fil oyun sonundan oluşur. Bu oyunlar, elli hamle kuralının sınırlarının genişletildiği dönemlerde oynanmıştır.


#4
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.

Petroff Savunması - Rus Oyunu



Petroff Savunması ya da Rus Oyunu olarak da adlandırılan Petrov Savunması aşağıdaki hamle dizisiyle başlayan bir satranç açılışıdır.


1. e4 e5
2. Af3 Af6



Çok köklü bir tarihe sahip olmasına karşın Rus satranççı Alexander Petrov'un bu açılışı 19. yüzyılda sıkça uygulamasına dek popülerlik kazanmamıştır. Bu açılış eski Rus oyuncularından Petrov ve Carl Jaenisch'in gözlemleri baz alınarak Rus Oyunu olarak da adlandırılmaktadır.


Resmi ekleyen



Bu savunmanın sıkıcı ve işe yaramaz bir yöntem olduğu düşüncesi yaygındır. Ne var ki, bu açılışın sunduğu akın yolları iki taraf için de olumludur. Genellikle taş değişimi meydana gelir ve siyah, atı için elverişli bir pozisyon yakalar. Pillsbury'nin Emmanuel Lasker'la 1896'da yaptığı karşılaşma buna örnektir. Siyahın merkezden yaptığı akın Ruy Lopez, Giuoco Piano (İtalyan Oyunu'nun diğer hatları) ve İskoç Oyunu'nun gerçekleşmesini de engeller. Petrov Savunması'nı siyah taşlarla sık kullanan büyük ustalar Karpov, Yusupov, Marshall, Kramnik ve Pillsbury'dir.


Beyazın üçüncü hamlesi


Beyaz, üçüncü hamlesi için dört farklı seçeneğe sahiptir:

• 3. Ac3 Bu hamle ile oyun Dört At Oyunu ya da Üç At Oyunu'na dönüşebilir
• 3. Fc4 Bu hamle ile oyun Boden-Kieseritzky Gambiti ya da Dört At Oyunu'na dönüşebilir
3. Axe5 Klasik Varyant
3. d4 Steinitz Varyantı

Beyaz genellikle 3. Axe5, 3. Ac3 ya da 3. d4 oynar.


3. Ac3


Beyaz, şah kanadındaki piyonunu 3. Ac3 ile korumaya kalkarsa siyah, 3...Ac6 ile oyunu Dört At Oyunu'na götürerek ya da 3... Fb4 ile Petrov'un Üç At Oyunu'na girerek durumu eşitleyebilir.


3. Fc4


Diğer seçenek 3. Fc4 Axe4 4. Ac3 oynayarak Boden-Kieseritzky Gambiti'ne girmektir. Bu yöntem çok sık kullanılmaz çünkü siyahın bu hamleye ciddi karşı çıkışları vardır. Siyah 4... Axc3 5. dxc3 f6 ile gambite girmeyi kabul edebilir ancak 6. 0-0 hamlesinden sonra dikkatli oynamalıdır (6... Fc5?? 7. Axe5! ciddi bir tehlike yaratır. 6... d6 ve 6... Ac6 ise daha iyi hamlelerdir). Beyazın 6. Ah4 ile daha saldırgan bir tutum izlemesi durumunda siyah 6... g6 7. f4 Ve7 8. f5 Vg7 9. Vg4 Şd8 oynayarak küçük bir avantaja sahip olur. Bir diğer seçenek ise 4... Axc3 5. dxc3 c6 6. Axe5 d5 ile gambit piyonunu geri vermektir. Bu, konumu eşitler. Üçüncü seçenek ise oyunu İtalyan Dört At Oyunu'na dönüştürmektir. Beyazın 4... Ac6 hamlesine 5. Axe4 şeklinde karşılık gelirse siyah d5 oynar ve merkez denetimini ele geçirir. 5. 0-0 hamlesi gelirse siyah 5... Axc3 oynar. Beyaz buna 6. dxc3 ile karşılık verirse siyah 6... Ve7 7. Ag5 Ad8 oynar. Bu pozisyona Fischer'ın 60 Unutulmaz Oyunum adlı kitabında değinilmektedir. Siyah 6... f6 oynarsa oyun, Boden-Kieseritzky'nin ana hattıyla sürer.


3. Axe5



3. Axe5 hamlesinin ardından siyah, rakibinin hamlelerini yinelemek yerine 3... Axe4? oynayarak taş dengesini sağlamalıdır. Aksi takdirde beyaz, taş kazanır (4... Af6?? 5. Ac6+ ile siyah veziri alır, 4... d5 5. d3 Ve7 6. dxe4 Vxe5 7. exd5 ile piyon kazanır) ya da üstün bir konuma geçer (4... Ve7 5. Vxe4 d6 6. d4 f6 7. Ac3 dxe5 8. Ad5 Vd6 9. Ff4 Ad7 10. 0-0-0). Siyah genellikle 3... d6 oynar. Beyaz, atı yeniden tehdit etmek zorundadır.

• 4. Ac4- Paulsen Varyantı
• 4. Ad3- Karlkin Akını
• 4. Axf7?!- Cochrane Gambiti

Beyaz genelde 4. Af3 Axe4 5. d4 d5 6.Fd3 ile ana hattı izler ve siyah atı e4 karesinden uzaklaştırmaya çalışır. Beyaz, Lasker tarafından uygulanan 5. Ve2 Ve7 6. d3 ile daha yalın bir konuma geçmeyi de hedefleyebilir. Ancak bu, oyunu beraberliğe götürür. Başka bir seçenek ise Keres tarafından bulgulanan ve Kauffmann Akını adıyla anılan 5. c4 hamlesidir.


3. d4


Wilhelm Steinitz 3. d4 oynamayı yeğlemiştir. Bu durumda siyah iki piyondan istediğini alabilir. 3... exd4 4. e5 (4. Fc4 oyunu Fil Açılışı'na dönüştürür) Ae4 5. Vxd4 d5 6. exd6 Axd6 7. Ac3 Ac6 8. Vf4 hamle dizisinin ardından oyun dengededir. 3... Axe4, 4. Fd3 d5 (4... Ac6!? 5. Fxe4 d5 ve ardından 6. Fd3 e4 de oynanabilir) 5.Axe5, 5... Ad7 ya da 5... Fd6 hamle dizisi de benzer biçimde dengededir.





0 Kullanıcı konuyu okuyor

0 Kullanıcı, 0 Misafir, 0 Kayıtsız kullanıcı