İçeriğe git

Welcome to Kadim Dostlar ™ Forum
Register now to gain access to all of our features. Once registered and logged in, you will be able to create topics, post replies to existing threads, give reputation to your fellow members, get your own private messenger, post status updates, manage your profile and so much more. This message will be removed once you have signed in.
Login to Account Create an Account
Resim

Çocuk Edebiyatı Nedir, Bölümleri Nelerdir?

- - - - -

  • Yanıtlamak için lütfen giriş yapın
Bu konuya 6 yanıt gönderildi

#1
clown

clown

    KD ™ Arkadaş

  • Kadim Dost
  • 118 İleti

Çocuk Edebiyatı


2-14 yaş çocuklarının hayali duygu ve düşüncelerine yönelik sözlü ve yazılı tüm eserleri içine alır.


Okul öncesi dönem çocuk edebiyatının genel hedefleri:

1. çocukların ruhsal ihtiyaçlarını karşılamak, boşanma, güven, sevgi, sevilme, sevme, öğrenme, bir gruba ait olma, oyun, değişiklik ve estetiklik gibi ruhsal ihtiyaçlar

2. çocukların değişik yaşlarda ilgi duydukları konuları göz önüne almak

3. çocukların alıcı ve ifade edici dil gelişimlerine katkıda bulunmak

4. çocuğun algı gelişimini desteklemek (görsel,işitsel ,dokunsal algı )

5. sosyal ve duygusal gelişimlerini desteklemek

6. çocuğun zihinsel gelişimini katkıda bulunurken kavram gelişimini desteklemek

7. çocuğa ilk kitap sevgisini aşılamak

8. çocuğa ilk edebi ve estetik değerleri vermek

9. çocukların gelişmekte olan iç ve dış dünyalarına katkıda bulunmak

10. çocukları yaşam gerçeklerine hazırlamak

11. çocukların yaratıcı güçlerini ,harekete geçirmek

12. dinleme yeteneğini geliştirmek

13. eleştiri yeteneğini geliştirmek

14. kitabın eğlence ve bilgi kaynağı olduğunu öğretebilmek

15. iyi çocuk kitabı kavramını verilen uygun örneklerle kazandırmak

16. çocuk kitaplarının türlerini tanıtmak

17. çocuklara uygun fiziksel özelliklerde kitaplar sunmak

18. hikaye ve masalları, kitap,renkli resimler,kukla gölge oyunu,pandomim, çubuk figürler sembolleri gibi yöntemlerle anlatabilmek

19. çocuklara uygulanan eğitim programlarını destekleyici özelliklere sahip kitaplar verebilmek



Çocuk Edebiyatının Çocuğa Kazandırdıkları :

1. basit eğlence için,

2. mevcut durumlardan kaçmak için,

3. hayal gücünü harekete geçirmek için,

4. kendilerini anlamalarını sağlamak için,

5. diğerlerini anlamalarını sağlamak için,

6. dilinin doğasını anlamalarını sağlamak için, - dil gelişimini 2'ye ayırıyoruz. alıcı ve ifade edici dil gelişimi .çocuğun alıcı ve ifade edici dil gelişimi desteklenir,kelime haznesi zenginleşir.-

7. diğer zamanları ve yerleri öğrenmek,

8. bilgiyi araştırmak için,


Çocuk Edebiyatı hakkındaki yanlış düşünceler:


1. çocukluk döneminin insan yaşamında kısa bir yer tuttuğu bu nedenle de çocukluk tecrübelerinin önemsiz olduğu düşünülmüştür. oysa bugün çeşitli etki ve biçimlendirmelere en yatkın olan bu devrenin kısalığından ötürü kötü eserlerle kaydedilmemesi gereken bir dönem olduğu bilinmektedir.

2. bazı yetişkinler çocuk kitabını yetişkinlere hitap eden temanın basit biçimde ele alınmış baskısı olması gerektiğine inanırlar. bu görüş çocuğu kendine özgü dünyası olan bir varlıktan çok minik bir yetişkin olarak kabul eder.

3. çocuk edebiyatının yetişkin edebiyatından farklı olduğu düşünülmektedir. onlara göre kitabın edebi yanından çok ahlaki ve eğitici yönü önemlidir. halbuki çocuk edebiyatı diğer edebiyat türlerinden ayrılamaz . aynı değer yargılarından geçer. iyi bir çocuk kitabının sadece eğitici ve ahlaki değerler vermesi yeterli değildir. edebi temelleri oluşturması da beklenir.

demek ki iyi bir çocuk kitabı çocuğun ilgi ve ruhsal ihtiyaçlarını karşılayan fakat her şeyden önce çocuğun zevkle okuduğu eserdir.



1932 yılında PAUL HAZARD iyi bir çocuk kitabının nasıl olacağı hakkında bazı prensipler ileri sürmüştür.


1. iyi bir eser sanatını ruhuna sadık kalmalı bilgileri doğru vermeli ,sade olmalıdır. çocuklarda hayat boyu sürecek okuma arzusu uyandırmalıdır.

2. iyi bir kitabın çocukların seveceği biçimde resimleri bulunmalı, resimler çocuklara huzur ve mutluluk vermelidir.

3. iyi eserler çocuklara aşırı duyarlı değil ,hassas ve uyanık yapmalıdır. iyi eserler çocuklara doğada ve insanlarda var olan hiçbir şeyi küçümsememeyi öğretir.

4. iyi eserler oyununun yüksek değerine saygı gösteren eserlerdir. bilgi veren kitaplar örtbas edilmeye çalışılmış ,gramer ya da fen kitapları olmamalıdır. tersine bu bilgileri açıkça çocuğun ruhuna akıtacak , ileride gelişecek tohumu ekecek eserler olmalıdır.

5. iyi eserler gerçek ahlak kurallarını taşırlar. fedakarlık, sadakat dolu bir sevginin sonunda ödülünü aldığı kıskançlık, çekememezlik ve aç gözlülüğün ne kadar çirkin ve değersiz olduğunu gösterirler.


Çocuk Edebiyatında Çeşitlilik:


1. tür bakımından

2. biçim bakımından

3. konu bakımından

4. okuyucu bakımından


Tür bakımından;


a)masallar

b biyografiler

c)müracaat eserleri

d)şiirler ve fen kitapları

e)roman ve hikayeler

f)tiyatro eserleri

g)çizgi romanlar

h)resimli kitaplar


Biçim Bakımından;

her kitabın kendine özgü bir biçimi vardır. her kitap türünün özelliğine, okuyucunun düzeyine göre farklılık gösterebilir. kitaplardaki biçim yönünden farklılıklar boy ,şekil ve resimlendirme özellikleridir. kitaplar dikdörtgen, küçük,kare,minyatür,iki kucak boyunda olurlar. resimleri renkli veya siyah beyazdır. bazıları fotoğraflıdır.


Konu Bakımından:

Çocuğun doğumundan ölümüne kadar her türlü konuyu kapsıyor. sevgi,ölüm,doğum , fedakarlık gibi.

Konu Hale tarafından 29 Kasım 2015 Pazar - 00:24 tarih ve saatinde düzenlenmiştir
Konu İçeriği Düzenlenmiştir.


#2
Sema

Sema

    Ne Mutlu Türküm Diyene!!

  • Yönetici
  • 5.470 İleti
  • Gender:Female
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü, Ülke Gündemi, Siyaset ve Köşe Yazıları...
Bu Bölüm için gerekli bir konu idi, paylaşım teşekkürler clown :sema:

#3
clown

clown

    KD ™ Arkadaş

  • Kadim Dost
  • 118 İleti

Bu Bölüm için gerekli bir konu idi, paylaşım teşekkürler clown :sema:



Düzenleyip sabitlediğin için teşekkürler Sema

#4
Esesli

Esesli

    KD ™ Kadim Dost

  • Yetkili
  • 5.814 İleti
  • Gender:Male
  • Location:EsEsli
  • Interests:sinema bilgisayar seyahat
Emeğinize sağlık paylaşımınız için teşekkürler

#5
oktaytunçbilek

oktaytunçbilek

    KD ™ Dost

  • Üyeliği İptal Edildi
  • 2.228 İleti
  • Gender:Male
  • Location:idareci,yönetici
Emeğinize ve vaktinize saglık. :beach:

#6
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Çocuk Edebiyatı



Henüz yetişkin olmayan ve eğitilmesi gereken toplumumuzun en genç üyelerinin düşünce dünyasına seslenebilecek sözlü ve yazılı ürünlerin tümüne ‘çocuk edebiyatı’ adı verilir.


Çocuk Edebiyatı’nın amacı:


• Bilgilendirme,
• Zevk verme,
• Çocuğa yaşamı tanıtmadır.


Önemi:


• Eğlendirici bir öneme sahiptir.
• Onlara yaşama sevinci aşılayacak bir değeri vardır.
• Hayatı ve yakın çevrelerini tanımaya yöneltir, çocuk
gelişiminde önemlidir.
• Çocuğun diğer davranışlarını da etkiler.
• Yaratıcı etkinliklerde bulunması için altyapı
hazırlar.
• Dil gelişimine yardımcı olur.


Niteliği:


• Çocuğun düzeyine uygun olmalı,
• Eğitici olmalı,
• Çocuğu araştırmaya ve incelemeye yöneltmeli,
• Yaşama sevincini ve iyimserliği işlemeli ama günün
gerçeklerini de yansıtmalı.


1979 ‘un UNESCO tarafından Birleşmiş Milletler Dünya Çocuk Hakları Bildirgesi’nin yayımlanışının 20. yıldönümü dolayısıyla ‘Dünya Çocuk Yılı’ ilan edilmesi, bu alandaki yayın ve etkinliklerin kapsamını genişletir.

Toplumların temelini oluşturan çocukların eğitilmesi gereği açıktır. Bu gereklilik tüm dünya ülkelerinde kabul görmektedir. Çocuk, yaşadığı çağda ve içinde bulunduğu toplumda bir yere sahip olacağını bu eğitim ve uygulanacak edebiyat aracılığıyla anlayabilecektir. Ülkemiz, çocuk edebiyatı adına zengin bir mirasa sahiptir. Dede Korkut hikâyeleri, Nasreddin Hoca fıkraları, Karagöz-Hacivat. Ama hızla gelişen görsel medya karşısında olması gereken yerde değildir. Tanzimat’tan 2.Meşrutiyet’e, 2.Meşrutiyet’ten (Tevfik Fikret; Şermin...) Cumhuriyet’e kadar elbette gelişmeler olmuştur. Çocuk Edebiyatı’na emek veren pek çok nitelikli yazarımız da mevcut. Kitabevlerinde, kırtasiyelerde çocuk edebiyatı bölümüne geniş yer verildiğini görebiliriz. Elbette bunlar önemli adımlar; ancak yeterli mi? Bu eserler çocuklarımıza ne kadar hitap ediyor,ulaşabiliyor? Lütfen, kendinize sorar mısınız? Bugüne kadar kaç tane çocuk edebiyatı eseri okudunuz? Kaç tane çocuk edebiyatı yazarı biliyorsunuz? Hep ‘okuyan bir toplum’ olmadığımızdan yakınırız. Bunun temellerini çocukluğumuzda aramamızın pek de yanlış olmayacağını sanıyorum. Çocuğu önemseyen, yapıcı seneçekler sunarak üreticiliği hedef alan bir kültür oluşturma yolunda yazarlara, yayıncılara, anne-babalara görevler düşüyor.


Unutmayalım onlar, bizim geleceğimiz...


#7
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Konu İçeriği Düzenlenmiştir.




0 Kullanıcı konuyu okuyor

0 Kullanıcı, 0 Misafir, 0 Kayıtsız kullanıcı