İçeriğe git

Welcome to Kadim Dostlar ™ Forum
Register now to gain access to all of our features. Once registered and logged in, you will be able to create topics, post replies to existing threads, give reputation to your fellow members, get your own private messenger, post status updates, manage your profile and so much more. This message will be removed once you have signed in.
Login to Account Create an Account
Resim

[Telli Çalgılar] Sitar | Hint Klasik Entrümanları Arasında En Çok Bilinen Ve Tanınan Enstrüman

- - - - -

  • Yanıtlamak için lütfen giriş yapın
Bu konuya 2 yanıt gönderildi

#1
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Sitar



Sitar telli uzun saplı bir müzik enstrumadır. Hindistan kökenli bu çalgı aletinin sözcük anlamı Farsça'da 30 telli'dir.

Bu müzik aleti, Hint kültürü dışında batıda da benimsenmiş bir çalgıdır. Sitar Iran-Afganistan bolgesinin Sehtar adı verilen aletinden türemiştir. Sehtar ayrıca günümüz saz ve bağlamanın da türediği alettir. Müzikal eserlere mistik bir hava katması için, bu çalgı her türlü müzik türüyle beraber kullanılabilir. MIDI formatı da bu çalgıya yer vermektedir.



Resmi ekleyen




Sitarin telleri iki kategoriye ayrılır. Ana teller yarım ay şeklinde bükülmüş perdeler üzerinde çalınır. Taraf telleri perdelerin altındadır. Sayıları sitarın yapıldığı bölge ve ustaya göre değişir. Genelde 12-13 taraf teli bulunmaktadır. Taraf telleri çalınan raga'ya (makama'a) göre akor edilir. Böylece sitar ana tellerden çalınırken verilen notalar, taraf tellerinde tekrarlanır ve yankılanır. Sitarin mistik sesi burdan gelmektedir.

Ayrıca; Sitarın diğer bir varyasyonu olan surbahar, sitarın geniş şekilde yapılmış şeklidir.


#2
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Sitar



Sitar Hint klasik entrümanları arasında en çok bilinen ve tanınan enstrümandır. Yıllar içerisinde binbir çeşit şekil alarak varlığını sürdürmüştür. Orijini hakkında ise çeşitli teoriler ortaya atılmıştır. Yaygın kanat ise modern sitarın 1700’ lü yılların sonunda Moğol İmparatorluğu’nda görüldüğüdür.

Popüler bir inanışa göre Kuzey Hindistan klasik müziğinin atası olan Amir Khusru’ nun sitarı icat ettiğidir. Amir Khusru MS 1300’lü yıllarda yaşamış ve Sangeet’in en meşhur ismidir. Fakat bu düşünce tarihçiler tarafından kabul görmemektedir. Kabul görülmemesinin sebebi ise “icat edildiği söylenilen tarihten sonra neden Moğol İmparatorluğunun çöküş tarihine kadar hiçbir yerde görülmemiştir?” sorusunun cevapsız kalmasıdır. Bir teoride sitarın veenas türünden bir enstrüman olan rudra vina dan geldiğidir.



Resmi ekleyen





Rudra vina kanuna benzeyen 30-40 telli bir çalgıdır. Sitarın bu çalgıdan nasıl evrim geçirerek kendi halini aldığı sorusu kafaları karıştırmaktadır. Yalnız bağlantı olarak yine veenas türünden bir çalgı olan Saraswati vina ‘ dan gelmiş olma olasılığı, az önce kafaların karışmasına sebep olan soruya mantıklı bazı cevaplar verebilmektedir. Bu kez ise cevaplanması gereken başka sorular ortaya çıkmaktadır. Saraswati vina’ nın kaynağı nedir?. Neden 800 yıl önce form olarak Hindistan’da mevcut olmayan bu enstrüman (sitar) birden bire ortaya çıkmıştır?. Bu soruların en mantıklı cevabı ise bu çalgının Hindistan’ a dışarıdan bir etkinin karışımı ile geldiğidir. Günümüzde ise bu tartışmalar ve bilgiler ışığında kabul görülen düşünce ise sitarın Moğol İmparatorluğu’nun çöktüğü yer olan Indio-Pakistan yarımadasından geldiğidir. Moğol İmparatorluğu’nda Pers çalgısı olan Sehtar yüzyıllardan beri biliniyordu ve çalınıyordu. Sangeet Sudarshana da yaptığı çalışmasında bu durumu şöyle ifade ediyor. “Sitarı 18.yy da hintli Amir Khusru bulmuştur. Amir Khusru’ nun da bunu sehtar üzerinde çalışarak veens ile birlikte türettiğidir.” (Amir Khusru 13.yy yaşayan Amir Khusru değildir. Burada adı geçen Amir Khusru 15. nesilden Naubat Khan’ın damadıdır.)

Sitar ile değişik çalma teknikleriyle zamanla çeşitli tarzlar oluştu. Tanınmış müzisyenlerden Masit Khan’ın (Amir Khusru’ nun büyük yiğeni) yapmış olduğu müzik tarzı ile sitarı oldukça geliştirmiş ve kendisinden sonra bu tarz “Masitkhani Gat” tarzı olarak kalmıştır. “Masitkhani Gat” tekniği oldukça yavaş ve ruhani bir boyut taşıyordu. Bu tarz aynı zamanda oğlu olan Bahadur Khan tarafından devam ettirildi ve geliştirildi. Masit Khan ve oğlu Hindistanın Delhi kentinde yaşıyorlarda, bu yüzden bazen “Masitkhani Gat” yerine “Dilli Ka Baaj” da yaygın olarak kullanılır. 1800-1850 yılları arasında Lucknow yaşayan Raza Khan ise sitarı geliştiren bir diğer önemli isimdir. Raza Khan ise daha hızlı bir tarz benimsedi ve “Razahani Gat” olarak anıldı. Amrit Sen ve Rahim Send aha çok sitarda akord sistemleri ve çalma teknikleri üzerinde çalıştı ve sitara bir çok yenilik kattı. 20.yy.doğru ise ise çoğu müzisyen kendisini Vilayat Khan ile özdeşleştirdi. Ravi Shankar ise sitarı alıp bambaşka bir yere getirdi.



Resmi ekleyen





Dünya üzerinde ise sitar birçok müzik türünde kullanılmaya başladı. Sitarı ilk Hindistan dışına çıkaran Ravi Shankar ile George Harrison oldu. İlk denemeler Ravi Shankar ile Beatles grubu arasında gerçekleşti. Sonra ise John Mclaughlin, Zakir Hussain, Colin Walcott bunların takipçileri oldu.


Eski Nesil Hint Sitaristler: Vilayat Khan, Nikhil Banerjee, Ravi Shankar, Balram Patak, Imrat Khan, Rais Khan.

Yeni Nesil Hint Sitaristler: Budhaditya Mukherjee, Sujhat Khan, Nishat Khan, Irshad khan, Shahid Parvez.

Batılı Sitaristler: Colin Walcott, Patrick Montal, Gianni Ricchizzi, Mark Ditcowski, Brigitte Menon, Edward Powell.


#3
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Sitar


Müzik aleti. Altı karınlı bir kanuna benzer. Dikdörtgen bir yüzeye gerilmiş, 30-40 arasında değişebilen telleri vardır.



Resmi ekleyen



Hindistan'da kullanılır. Bengal sitarının tüm gövdesi tahtadan, sukabağından vb. yapılır. Sapı kulaklarına doğru daralır. Bazı tipleri üç madenî tellidir.





0 Kullanıcı konuyu okuyor

0 Kullanıcı, 0 Misafir, 0 Kayıtsız kullanıcı