İçeriğe git

Welcome to Kadim Dostlar ™ Forum
Register now to gain access to all of our features. Once registered and logged in, you will be able to create topics, post replies to existing threads, give reputation to your fellow members, get your own private messenger, post status updates, manage your profile and so much more. This message will be removed once you have signed in.
Login to Account Create an Account
Resim

Bonsai Sanatı - Minik Ağaçlar | Tepsi Ya Da Tabakta Yetiştirilen Bitki - Bonsai Nasıl Yetiştirilir? Bonsai'ye Uygun Yerli Ağaç Türleri - Bonsai Teknikleri Ve Stilleri - Bonsai Hastalıkları

- - - - -

  • Yanıtlamak için lütfen giriş yapın
Bu konuya 31 yanıt gönderildi

#21
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Bonsai


İç Mekan Bonsailer


Giriş



Bonsailer hakkında en büyük yanlış anlamlardan biri hepsinin iç mekanda tutulması gerektiğinin düşünülmesidir. Tropik ve yarı-tropik türler dışındaki tüm bonsailer dış mekanda büyütülmelidir. Ilımlı iklim odunsu bitkiler yaşamlarını sürdürebilmek için soğuk uyku dönemine ihtiyaç duyarlar. Bu uyku dönemi yıllık devrin tamamlanmasını sağlar. Yaprak döken ağaçlarda apaçık bir hadise olmakla beraber Ardıç gibi ılımlı her dem yeşiller de bu devirden geçmesi gerekir.

Tropikler ve benzer "ev bitkileri" iç mekanda büyütülüp eğitilebilinirler. Ilıman iklimlerde ılımlı iklim bonsailer yıl boyunca dışarda tutulabilinirler. Soğuk iklimlerde ılımlı iklim bonsailer sıcak sezonlar dışarda tutulabilinir fakat kışın korumaya alınmaları gerekir. Yeterli uyku dönemi verildiği takdirde ılıman bonsai bitkileri kışın içerde bakılabilinir.


Güçlü Işığa Olan İhtiyaç


İç mekan bonsailerde en önemli problemler şiddetli ışığın ve ılımlı iklim bitkileri için soğuk uyku döneminin eksikliği. Bitkinizi önü kapalı olmayan güney cepheli cam kenarına bile koysanız bu ışık çoğu odunsu türler için yeterli olmayacaktır. Çoğu insan camın önü olasına rağmen ev içinin ne kadar karanlık olduğunu anlamamaktadır.

Düşünün dış mekanda ışık sadece güneşten gelmemektedir aynı zamanda 180 derece gökyüzünden artı diğer 180 derece cisimlerden yansıyan ışık. Deneyimlerce söylenebilirki; çoğu odunsu bitkiler en iyi büyümeyi ve sağlıklılığı tam güne ile % 50 güneş arasında sağlamaktadır.

Ağacınızı yaşam alanınızın en güneşli yerine koymalısınız fakat cama çok yakın olmamalı çünkü bu seferde haddinden fazla ısı artışı olacaktır. Bazı tropik türler için fazla kaçabilse de çoğu odunsu bitkiler için bu ışık yeterli olacaktır. Bunu bitkilerden 15 cm yukarda bir florasan lamba ile birleştirmemiz iyi olur. İkiz 40 wattlık florasan yeterli olacaktır. Lambayı günde 12 saat güneş ışığını güçlendirmek için kullanın. Eğer iyi ışık alan bir pencereniz yoksa bu floresan sistemini TEK ışık kaynağı olarak kullanabilirsiniz.


Soğuk Uyku Dönemi Sağlamak (Dormant Period)


Diğer önemli problemse soğuk uyku döneminin eksikliğidir. Ilımlı iklim bitkileri her dem yeşillerde dahil olmak üzere soğuk sıcaklıklarla harekete geçirilmiş uyku yada dinlenme dönemine ihitiyaç duyarlar. Çoğu bitki için bu dönem 6 ila 8 hafta arası ve -1 ile 4 derece arası sıcaklıklardadır. Çoğu bonsai türü koruma olmaksızın -6 derece sıcaklıklarla başa çıkabilirler tabi ki çoğu bu dönemde yapraklarını kaybedeceklerdir, Çin karaağacı ve Ulmus parvifolia gibi bazı türlerse yapraklarını dökmeyebilirler.

Bu soğuk uyku dönemi bitkiye verilmezse, yaprak döken cinsler maksimum 2 sene boyunca büyümelerine devam derler ve bundan sonra her ne olursa olsun uyku dönemine girerler. Fakat bu bitki için çok stressli olur ve bazı hallerde bitkinin ölümüne yol açar.


Sulama


Sulama teknikleri sulama makalelerimizde okuduklarınızla aynıdır. Önemli birkaç konuyu burada tekrarlayalım. Bitkilerinizi belli bir çizelgede sulamayın onlara ihtiyaçları oldukları zaman su verin. Bu zaman sıcaklık, ışık, nem, yaprak çokluğu gibi faktörlere göre değişebilir.

Bitkinizin sulamaya ihtiyacı olduğunu anlamanın basit yolları. Bitkiyi kaldırın ve ağırlığına bakın suya ihtiyacı olan bitkiler hafifler. İkinci yöntem 1.5 santim civarı parmağınızı toprağa batırarak bitkinin ihtiyacını anlamak eğer kuruluk 1.5 santimi geçmişse bitkinizi sulayın. Üçüncü method bitkinize ince bir tahta çubuk saplayın belirli zamanlarda bu tahta çubuğun nemliliğine bakarak bitkinizin suya ihtiyacı olup olmadığını anlayabilirsiniz.


Gübreleme


Bitki aktif büyümeye başlayınca gübrelemeye balayın ve soğuk uyku dönemine (kış ayları) girene kadar devam edin. Her zaman gübrelerin üzerlerindeki talimatlara uyarak düzenli olarak gübreleyin haftada yada 15 günde bir olmak kaydıyla.


Hava Akımı ve Nem Oranı


İç mekan bonsai yetiştirmede bir önemli konuda hava akışı ve nem oranıdır. Yazın pencerenizi birazcık bırakarak güzel bir hava akımı sağlayabilirsiniz. Kışın ise küçük bir fan yardımıyla havanın bitkileriniz etrafında akışını sağlayabilirsiniz.

Tropik bitkiler nemi çok severken ılımlı iklim bitkileri sevmeyebilir fakat hiçbir zaman çöl kuruluğuna ulaşmamalılar ki bu kış zamanında ev içlerinde oluşabilir. Bitkileri günde bir veya iki kere su ile spreylemek bunu engelleyecektir. Fakat yapraklarda kuruyan sular yaprak üzerinde tuz birikimine yol açabilir. Bunu engellemenin yolu bitkilerin etrafını sulamaktır bunu ev içinde yapamayacağımız için: Bir tepsi (tabla) alınır (yanları kapalı) içi çakıl taşlarıyla doldurulup üzerine çakıl taşlarını geçmeyecek şekilde su koyulur ve saksılar bu taşların üzerlerine yerleştirilir. Dikkat etmeniz gerekenler suyun saksıların altına değmemesi ve azaldıkça tepsiye su eklemeyi unutmamak.


Böcekler ve Hastalıklar


Ağacınıza iyi bir ortam sağlayıp doğru baktığınız zaman böcek ve hastalıklara karşı dayanıklı olacaktır. Fakat zaman zaman bazı problemler olabilir.

Örümcek kenelerinin (sider mite) var olup olmadığı çok dikkatli incelenmeli çok küçük olduklarında mercekle bitkileri incelemek gerekebilir. Genellikle yaprakların alt kısımlarında yaşarlar. Eğer yaprak altında ağ türü şeyler görürseniz buda örümcek kenesi olduğunun işaretidir.

Mites, aphids, woolly aphids, mealy bugs, scale, türü zaralılar erken yakalandıklarında ve türlerine özel ilaçlarla spreylendiklerinde kontrol altına alınabilinirler.


Son Olarak


Bu tavsiyelere dikkat ederseniz eviniz içinde de uygun bonsailer yetiştirebilirsiniz. Unutmayın her tür ev içinde yetişmez. İç mekan için önerilen bonsailere seçmeye özen gösterin. Başlangıç için en iyi seçenek FİCUS türleridir.




Kaynak

#22
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Bonsai


Bonsai Bakımı


Kış Bakımı



Eğer yaşadığınız bölgenin kışları çok soğuk ve don olayları oluyorsa ağaçlarınızın ekstra korumaya ihtiyaçları olabilir. İmkanınız varsa günbatımından sonra bitkilerinizi çatı gibi korunaklı bir yerin altına alınız bu onların dikey hava akımından korunması için çok önemlidir.
Saksılarınızı biraz yüksek yerlere koyarak altlarına biraz kalınca gazete kağıdı koyarak yalıtım sağlayın. Eğer rüzgarlar ve donlar çoksa gazete kağıdının bir ucunu yukarı doğru katlayarak saksıyı da içine alın. Plastik korumalar kullanmayın.

Isıtılmayan bir oda, garaj ya da kilerde kış süresini geçirmesi için ağaçlarınızın kullanılabilir. Yine de saksılarınızın altına yalıtım için gazete kağıdı yerleştiriniz.

Eğer bonsai’nizde donma belirtileri görürseniz budamadan önce yapacak en iyi şey yeni filizler çıkana kadar beklemektir. Ağaçlar kuvvetli yapılarıyla sizleri şaşırtacaktır.

Ağaçların su ihtiyaçlarını dikkatle gözlemeyi unutmayın. Sulama daha uzun aralıklarla yapılabilinir. Çiy noktasına dikkat ediniz. Kışın birkaç gün içinde nem kolaylıkla kaybolabilir.

Kışın Gübreleme Yapmayınız. Kabarık yeni filizler çıkana kadar gübreleme yapmayınız.


İlkbahar Bakımı


Yılın bu zamanı yeniden büyüme, saksı değişimi, yenilenme ve yeniden düzenleme zamanıdır.

Hızlı büyüyen ve birkaç yıldır aynı saksıda duran genç ağaçların saksısı değiştirilmelidir. Bunu yapmadan önce daha büyük yada değişik bir saksıya geçirmeyi planlayıp planlamadığınızı iyice düşünün. Aslında saksısında küçük bir yer değiştirme yeterli olacaktır. İsterseniz tabi ki radikal bir yeniden düzenleme yapabilirsiniz.

En ideal saksı değiştirme filizler maksimum büyüklüklerini ulaşıp daha açılmaya başlamadan önce yapılmalıdır. Bu bir iki hafta bitkinin yeni besleyici kökler çıkıp besin almaya başlamadan önce kendi içindeki reservleri kullanarak yaşamasını kolaylaştırır. Eğer büyük çapta kök budaması yapılmadıysa bu süre kısalır.

Gölgede rüzgardan korunaklı bir yerde ve nem oranının iyi olduğu bir yerde çalışın. Ve yanınızda gerektiğinde köklere sıkmak için su dolu bir sprey şişesi olsun.

Keskin aletler kullanın ve temiz kesikler yapın. Ağacınız gençse daha sık kök budaması yapabilirsiniz. Büyük kökleri keserek alın. Unutmayın ağacın üst tarafıyla kök tarafı birbirine orantılı bir şekilde büyür. Kökleri iyi ayarlarsanız ağaçta ona göre güzel bir gelişim sağlayacaktır.

İmkanınız oldukça Bonsailer için üretilmiş özel bitki besinleri kullanınız. Eğer bulamıyorsanız bu sıvı besinlerin içindeki oranlara dikkat ederek alınız. Bitkinin toprak karışımında bir miktar kendini yavaş bırakan katı gübre kullanabilirsiniz. (Osmocote® granülleri or Gro-Power® bitki tabletleri)

Son saksı değişiminden bu yana kökleriniz yeterince büyümemişler mi? O Zaman : Daha kalın oranlı bir toprak karışımı kullanın, saksının suyu iyi drenaj ettiğinden emin olun sıvı besinlerinizin nitrogen oranını düşürün yada fosfat oranını arttırın Ve birkaç yıl kökleri ellemeyin.

Bu işlemlerden sonra bitkiyi bir hafta direk güneş ışından ve rüzgardan koruyunuz ve yavaş yavaş bitkiyi ortamına tekrar alıştırınız. Birkaç hafta sonra (ya da 1 ay) sıvı besinleri kullanmaya başlayınız. Son olarak açmasını tamamlayan çiçekleri kesiniz.

Çok karmakarışık bir gövde ya da dal istemiyorsanız yeni çıkan filizlere müdahale edin. Dal başına bir ya da iki çift filiz kalacak şekilde budayın. Budamalardan sonra aletlerinizi temizleyin ve yağlayın.


Yaz Bakımı


Sıcak kurutucu yaz günlerinde Bonsai’lerinizi korumak için bazı ipuçları.


• Yörenize uygun ağaçlar yetiştiriniz.
• Önerilen kalın aralıklı toprak karışımları kullanınız.
• Ağaçlarınız sağlıklı ve böceksiz tutmaya çalışın. Ağaçlarınızı her hafta çeyrek birim döndürünüz. Bu her tarafının yeterli güneş, temiz hava almasını sağlayacaktır.
• Bitkileriniz özellikle hızlı büyüyenlerin kontrolünüzden çıkmasına engel olunuz.
• Yeni filizleri uzadıklarında çimdiklemeyi unutmayın. Uğraşıp yaptığınız şeklin bozulmasına izin vermeyin. İnce ve sıkı büyüme sağlayın hava ve ışık akımı için.
• Ağaçlarınızın ihtiyaçlarına göre özel sulama yapmayı unutmayınız.
• Ağaçlarınızı öğleden sonraları çok güneş almayacakları gölge mekanlara taşıyın.
• Bitkilerinizi çakıl, çim ya da kuru yaprak kaplı bir zemin üzerinde kısa ayaklı tezgahlarda tutun. Zemini sabahları ıslatın. Ağaçlarınıza arada sıra duş yaptırın.
• Ağaçlarınızı baharda daha büyük saksılara yerleştirin. Ya da bitkileriniz kuru yaprak yada ağaç tozu bulanan yerlere gömün. Köklerin tahliye deliklerinde çıkıp çıkmadığına dikkat edin.
• Bitkileriniz birlikte tutun ama birbirlerine değmemesini sağlayın ve iyi hava akımı için yer bırakın.
• Mümkünse ağaçlarınızı toprağa gömün. İstenmeyen tepe büyümelerini budayın.
• Eğer bonsai’nizde kurmulya orak varsa onu gölgeye koyun ve biraz su verin. O gün biraz daha su verin. Köklerin yavaşça toparlanmasını sağlayın onları Suya Boğmayın.
• Bitkilerinizi gübrelemeyi (sıvı besin) unutmayın. Yaz sonumda çiçek açan ağaçlar için fosfat oranı yüksek gübreleme yapın 10 60 10 gibi. Bu ağacın gelecek bahar için reserv yapmasını sağlar.


Sonbahar Bakımı


Yılın ikinci büyüme sezonudur. Yine ağaçlarınızın kontrolünüzden çıkmasını engelleyin özellikler çabuk büyüyen ağaçlarda (ardıç gibi). Uzadıkça yeni filizleri çimdikleyin.

Saksıdaki toprağın tahliyesini kontrol edin.

Çiçek açan ağaçlar için fosfat oranı yüksek gübreleme yapın 10 60 10 gibi. Bu ağacın gelecek bahar için reserv yapmasını sağlar. Ardıçlar ve çamlar içinde geçerlidir. Ayrıca bu iki cins en iyi bu dönemlerde telle sarılabilinir.




Kaynak

#23
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Bonsai


Bonsai Başlangıç İçin Ağaç Önerileri


Yeni başlayanlar için büyüyen bonsai biraz korkutucudur ilk olarak, doğru bilgi ve biraz deneme yanılma ile olabilir de, yakında bir profesyonel olacak insanların çoğu bu sanatın Japonya kökenli olduğuna inanır ama Bonsai sanatı aslında Çin kökenlidir. Başarıyı yakalamak için, bonsai başlangıç ağacını doğru seçmek önemlidir. Bu makalede, size çeşitli seçenekler verecektir. Her farklı ve güzel. Yine, hünerli ve başarılı bonsai başlangıç ağaç büyüyen olmak için uygun bakım öğrenmeli ve sonra da sürecin keyfini çıkarmalıyız. Bonsai bağlılık ve sabır ister ama sonuç verdiğiniz yatırıma değer.

Önerdiğimiz ilk bonsai starter ağaç Japon Kızıl Maple(akçaağaç)'dır. Tohumlar biraz daha fazla zaman ve emek alır gerçi, bir marş ağacı veya tohumu seçebilirsiniz. Bahar ve güz döneminde, ağaç üzerinde yapraklar bir canlı kırmızı veya turuncu rengini alır. Sonra yaz, yaprakları daha derin, mat kırmızı ama yine de güzel bir renk tonuna dönecektir. Yapraklar dikkat çekici olmakla birlikte, bonsai başlangıç ağacı bu tip de başka bir şey için bilinir. Bu ağaç informal upright stili için çok uygundur. Ayrıca yaprakları 2.5 cm veya daha küçük boyutlara getirebildiği için bu stil de çok uygundur. Japon Kızıl Maple ekonomik ve gövdeleri dalları yeşil veya kırmızı ucunda ay yeşil veya kırmızı ve kalan, genel görünüşü gerçekten muhteşem, olma özellikleri onu süper bir seçim yapıyor.

Genellikle göz ardı edilse de başka bir bonsai başlangıç ağacı Deniz Üzüm'üdür. Bu ağaç bir kıyı çalı ağacıdır. Deniz Üzüm'ünü eşsiz kılan yaprakları eğiliminde iken büyük, onlar bir veya 2.5-3 cm arası ve hala güzel bakmak için aşağı kesilebilir. Bunun ilginç yönü yaprakları kesilir, sonra onlar bu alışılmadık budanma yüzünden kenarlarını kırmızı renge dönüştürür. Bu özel ağaç aslında biraz zordur fakat birçok stil bu ağaca uygulanabilir. Bu nedenle, normalden farklı bir başlangıç yapmak isterseniz bu ağacı seçebilirsiniz.

Sonraki bonsai başlangıç ağacımız ise Çin Karaağacıdır. Tipik bir bonsai düşünülüyorsa ilk akla gelen ağaç budur. Klasik olarak kapalı ortam ağacı olarak düşünülse de açık ortamda da yetiştirilir. Bu bonsai başlangıç ağacı inanılmaz bir şekle ve bol yapraklı olacak bir görünüme sahip. Sizin onunla çalıştığınız süre ilerledikçe yaprakları da zamanla küçülecektir. Ağacın gövdesi 2cm civarıyken boyu 18-20 cm civarında olacaktır. Bu bonsainin kısmi güneçte ve kış ayında yetiştirilmesi lazımdır, biraz dinlenmesi gerekir. Unutmayın ki birçok insan başarılı yaprakları olan karaağacı çok fazla uğraşmadan başarabiliyor.

Son olarak, size iki bonsai başlangıç ağacı önermek isteriz bunlar, Himalaya Sediri ve Brezilya ağaçları. Sedir çok uyumlu ve uygun bir ağaçtır. Bu ağaç genellikle 10 ila 14 cm yüksekliğinde büyür ve mükemmel bir bonsai yapar. Ardından, Brezilyalı ağacı genellikle kirpik edilmiş ve büyümüş genç bir fidan olur. Genelde, bu ağaçların 40 santim boyunda büyürler ve kaliperleri 2 cm civarında olur. Böyle bir başlangıç ağacı aldığınızda, iyi bir miktar toprak tutmuş bir çıplak kök ile gelir. Bu iki ağaçta diğerleri gibi çok farklı stillerde büyütülebilir.




Kaynak

#24
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Bonsai


Bonsai Toprağı


Bonsai İçin Ne Tür Toprak Kullanmalıyım?



Bu işe yeni başlayan birçok kişi bazı şeyleri kavrayana kadar sıradan saksı toprağı kullanırlar. Ben de size, bonsai ile ilgili diğer süreçleri iyice anlayıncaya kadar böyle yapmanızı tavsiye ederim. Toprak açık bir yapıya sahip olduğu ve suyu iyi tahliye ettiği sürece bitki üzerinde negatif bir etki yaratmayacaktır.

Bonsai öncesi ağaçlar öncesi için hazırlanmış topraklar bulursanız onları kullanın. Bonsai toprakları, normal saksı topraklarına göre suyu çok daha iyi şekilde dışarıya atarlar ve bitkilerin hemen kocaman olmasının amaçlandığı bu tür topraklara göre daha az gübre içerirler. Bonsai toprağı bu konuda uzman bazı fidanlıklarla ve hatta bazen sıradan fidanlıklarda bulunabilir (Ülkemizde böyle bir şey mümkün değil tabii). Bu en kolay, ucuz ve zaman kazandıran yöntemdir.

Kendi karışımınızı yapmak da düşündüğünüz kadar zor değildir. Bir çok yetiştirici bu konuda fazlaca yaygara koparmaktadırlar.

Hemen hemen bütün tür ağaçlara uygun olduğunu söyleyebileceğim temel bonsai toprağı şudur aslında:

• 1 birim killi/verimli toprak (loam),
• 2 birim torf (sphagnum peat moss),
• 2 birim çakıl (granite grit).

Bunların hepsi de elde etmesi kolay maddelerdir.

Su tutma özelliğini arttırmak için torf ve kum miktarını arttırmak gerekirken; azaltmak içinde çakıl miktarını arttırmak gerekir.


Terimler :


Loam : Verimli toprak, killi toprak.

Sphagnum Peat Moss : Peat >>Torf demektir, Moss >>>Yosun, Sphagnum da anladığım kadarıyla torf türü bir toprak türü.

Granite Grit : Toprağa hava aldıracak çakıl parçaları kastedilmiş.




Kaynak

#25
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Bonsai



Bonsai Toprağı Olarak Kedi Kumu


Akadama, Turface ve Seramis bonsai’nizi dikebileceğiniz en iyi inorganik toprak karışımları arasında. Maalesef, eğer özelliklede çok fazla ağacınız varsa bu topraklar hem bulması güç hem de pahalı. Yeni başlayanlar içinse sadece 1-2 saksıya koymak içinde büyük ve pahalı bir torba toprak almak gereksiz. Temel olarak bu toprak karışımları küçük topaklar veya tanecikler oluşturması için yakılmış veya ısıtılmış kil parçacıklarından oluşur ki bunlar suyu çok iyi tutarlar ve sonra da süzerek verirler ki bu da bonsai’nizin yetişmesi için ideal olanıdır.
Bazı kedi kumu ürünleri tam olarak yanmış kil parçacıklarıdır. Son 10 yıldır kedi kumu olarak yapılmış kil taneleri kullanan gönüllü ve bilgili bir akademisyen 6 ay önce beni bununla tanıştırdı. Şaşkınlığıma karşın, yaptığım kısmi uygulama bunun Akadama ve Seramis’e tercih edilebilecek mükemmel bir malzeme olduğunu kanıtladı. İngiltere’de “Premium Lightweight” diye adlandırılan ve bulması çok kolay olan Tescos marka ürünü kesinlikle tavsiye edebilirim. Şüphesiz bonsai toprağı olarak kullanılabilecek başka markalar da vardır, ancak Tescos benim denediğim ve dolayısıyla önerebileceğim tek marka. Ben şimdi bu ürünü hiçbir yanetki olmaksızın kendi bonsai’mde çelikleme, air-layering ve yamadori (toplama ağaçlar) da kullanıyorum. “Premium Light” birçok ağaç için tek başına, veya ardıç, çam ve diğer daha kuru toprak isteyen ağaçlar için eşit miktarda iri taneli kumla karıştırılarak kullanılabilir.


İngiltere Dışındaki Yerler


İngiltere dışında, bu işe uygun alternatif marka bulmak için, çeşitli ürünleri deneyip test etmeniz gerekiyor. Çok az kedi kumu markasının paketinin arkasında içindekiler yazılı olduğu için, bu zor olabilir. Kağıt, ağaç yongası veya kil (çamaşırcı toprağı) gibi maddeler içeren ürünleri ıslandıklarında kabardıkları için kullanmaktan sakının. Ayrıca yanmamış kil parçacıkları içerme ihtimali yüksek olan ucuz kil ürünlerini kullanmaktan da sakının. Yanmamış kil parçacıkları ıslandığında şişerek bir araya gelip kümeler oluşturur ve kuruduğunda da ufalanır. Bu yığınlar çökerken ve kalığlaşırken ağacınızın köküne büyük zarar verir ve kökün çürümesine sebep olur. Düzgün sulama hemen hemen imkansızlaşır. En önemli nokta aldığınız kedi kumu kil taneciklerinin zaman içinde değişmeden yapılarını korumalarıdır. Yeni bir ürünün yapısını koruma yeteneğini test etmek için, önce suyla ıslatın ve taneciklerin çöküp çökmediğini kontrol edin. Sonra ıslak tanecikleri birkaç günlüğüne dondurucuya koyun ve çıkarıp buzu çözündüğünde tanecik yapısını koruyup korumadığına bakın. Parçalara ayrılan hiçbir ürünü kullanmayın. Islakken veya donmuşken parmaklar arasında ayırmanın mümkün olmaması, kullanmakta olduğum “Premium Lightweight” in taneciklerinin ne kadar güçlü olduğunu gösteriyor. Son olarak eğer herhangi bir şüpheniz varsa, granülleri önce çelikleme ve yeni fide ekiminde kullanın, ki bunlar (çelik veya fide) toprakta kötü bir durum varsa daha çabuk reaksiyon verir ve bunların kaybını atlatmak yetişmiş bir bonsai’nizin kaybını atlatmaktan daha kolay olur.


Parfümlü Kedi Kumu


Çoğu kedi kumu parfümlüdür; ama bu parfümler suyla temas ettiğinde çabucak kayboldukları için hiçbir problem yaratmazlar. Eğer şüphe ederseniz, kullanmadan bir hafta önceden sulamak hepsini değilse de çoğunu çıkarır. Bazı ürünler kokuların tesirini yok etmesi için sodyum bikarbonat içerir. Sodyum bikarbonat toprakta herhangi bir parfümden daha kalıcıdır. Bununla birlikte, yaptığım araştırmalar gösteriyor ki sodyum bikarbonat güllerde ve alıç, yaban elması gibi diğer gülgiller ailesi üyelerinde küflere karşı mantar öldürücü ilaç olarak da kullanılıyor. Cornell Üniversitesi araştırmalarına göre, testlerdeki sodyum bikarbonat’ın yol açtığı tek bitki hasarı, yüksek konsantrasyonda sodyum bikarbonatla yapraklar speylenirse bazı yeşil yapraklı bitkilerin yaprakları yanıyor (kuruyor herhalde). Ayrıca Cornell testleri gösteriyor ki, sodyum bikarbonat bitki dokusundaki, topraktaki veya sulama suyundaki sodyum seviyesini yükseltmiyor. Sodyum bikarbonat alkali bir madde ama kedi kumunda toprağın pH’ını (asiditesini) etkilemek için çok düşük miktarda vardır. Ayrıca, anladığım, sodyum bikarbonat asitleri nötralize etmesine rağmen alkaliniteyi yükseltmiyor. Bununla beraber, herhangi bir kedi kumunu ilk kez kullanacağınızda pH’ını ölçmenizi tavsiye ederim. Tescos “Premium Lightweight” kedi kumunda benim yaptığım testler nötr (pH=7) gösteriyor.


Sonuç


Kedi kumu kullanma imkanı, bonsai için diğer inorganik topraklara oranla daha düşük fiyatla, mükemmel ve kolay elde edilebilir bir toprak ortam şansını sağlıyor. Tescos “Premium Lightweight” benim ağaçlarımda mükemmel sonuç verdi. Bununla birlikte, bu ürün deneyimime dayalıdır ve İngiltere dışındaki uygun alternatif toprak bulmayı uman okuyucuların çok dikkatli olması gerekir.



Kaynak

#26
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Bonsai


Toprak Karışımı - Bonsai Toprağı


Bonsai ile ilgilenenlerin üzerinde en çok kafa yordukları konulardan birisi de toprak karışımıdır. Hazır karışımlı topraklar bonsai fidanlıklarından veya bahçe merkezlerinden alınabiliyor olsalar da genelde oldukça pahalıya gelirler. Baharda 3-4 ‘ten fazla ağacın saksısını değiştirmek isteyen birisinin toprak karışımını kendisinin yapabilmesi gerekmektedir.

Kendi toprak karışımınızı oluştururken kullanabileceğiniz birçok farklı içerik ve toprak türü vardır. Farklı bonsai meraklılarının başarıya ulaşmış çeşitli karışımları bulunmaktadır. Yeni başlayanlar için hangi karışımı kullanacağı konusu da pek çok zaman ürkütücü bir seçime dönüşebilmektedir.

Bu yazı Bonsai toprağı konusuna bir giriş amacı taşımaktadır. Yazıda geçen her malzemeyi bulamayabileceğinizi ve hangi karışımın en iyisi olduğu konusunu işlemediğimizi bilmenizi isterim.


Bonsai Toprağının Temel Gereksinimleri


Bir Bonsai yaşamını sürdürebilmesi için oldukça az miktarda toprakla çevrelenmiştir. Ağaç gelişebilmek için toprak üzerinden yeterli miktarda su, besin ve gaz (hava kastedilmiş sanırım) alabilmelidir. Bu yüzden toprağın kalitesi ağacın sağlığını ve gücünü direkt olarak etkilemektedir.


İyi bir toprak karışımı için iki temel unsur vardır:


1- Su ve besini yeterli derecede tutabilmesi. Genelde ölü organik maddeler/humus’la desteklenmiş bir toprak ağaç için yeterli miktarlarda su ve besini tutabilmektedir.

2- İyi bir drenaj (su tahliye) sistemi. Eğer fazla su derhal saksıyı terk etmezse köklerin çürümesine neden olabilir. Su tahliyesi normalde küçük çakıl taşları ve kaya parçaları ile sağlanmakta ve karışımın içerisinde suyun akması için açıklıklar oluşturmakta kullanılmaktadır. İyi bir su tahliye sistemi toprağın güzel havalanabilmesi için de gereklidir.


Farklı Ağaç Türleri İçin Toprak Karıştırmak


Bütün bonsai türleri rahat bir tahliye sistemi ve su tutan toprağa ihtiyaç duymakta olsalar da bazı türler su ve besin gereksinimlerine göre diğerlerinden ayrılabilmekte, bu da onların toprak karışımlarına yansıyabilmektedir. Örneğin Çamlar ve Ardıçlar diğer birçok türden daha az suya ihtiyaç duyarlar, yani topraklarının daha az su tutucu özelliğe sahip olması gereklidir.

Bunun yanında çiçekli ve meyveli türler yüksek miktarda suya ihtiyaç duyarlar ve topraklarının da suyu daha iyi tutması gerekir.

Toprak karışımınızı oluştururken su tutan maddelerin çakıllara (veya suyu tutmayan diğer maddelere) oranı hangi ağacın toprağını hazırladığınıza göre değişecektir. Çakılların oranını arttırarak suyu daha çabuk tahliye ederken, suyu tutan maddeleri arttırarak daha yüksek su tutma kapasiteli bir toprak yapmış olacaksınız.


Organik ve İnorganik Topraklar


Toprak karışımları organik ve inorganik olarak iki türe ayrılırlar. İkisinde de su tahliyesi için çakıl vb. maddeler bulunur ancak içerdikleri suyu tutan maddelerin tiplerinde ayrılırlar. Organik topraklar peat¹ (turba ve bataklık kömürü demekmiş, ne demek tam çözemedim) gibi ölü bitki parçaları içerirler ve bahçe merkezlerinden, fidanlıklardan bu maddelere ulaşabilirsiniz. İnorganik toprak karışımları ise bu tür maddeler içermezler ve bunların yerine volkanik lavlardan pişirilmiş kile kadar bir çok türde özel olarak hazırlanmış içeriklere sahiptirler. Bu maddelere ulaşması daha zordur ancak büyük bahçe merkezlerinden ve bonsai fidanlıklarından elde edilebilir.


Organik Toprak Karışımı (Temel Toprak Karışımı)


Yıllarca en temel toprak karışımı olarak kullanılan bu türde yarı yarıya taş parçaları ve turba (peat yerine artık bunu kullanacağım) maddelerinden oluşmaktadır. Turba suyu veya besini toprakta tutar, taşlar ise toprağı açık tutarak suyun tahliyesini sağlar. Turba olarak yosun turbaları, taş parçası olarak da küçük çakıl taşları veya kırılmış granitler kullanılabilir. Bütün malzemeler 2mm’den küçük parçaların çıkartılması için elekten geçirilmelidir. Turba yerine geçen başka organik maddeler de vardır. Küflenmiş yaprak veya çürümüş ağaç kabukları da kullanılabilmektedir. Çiftlik avlularındaki gübreler, bahçedeki çürümüş organik maddeler veya bahçe toprağı asla kullanılmamalıdır. Çünkü bunların kalitelerinden emin olunamaz ve topraklarda yuvalanan hastalıkları taşıyabilirler. Standart bonsai toprağı karışımı yarı yarıya turba ve çakıl olmalıdır ancak çam ve ardıç türlerinde suyun rahatça tahliye edilmesini sağlamak amacıyla çakıl oranı %75’e yükseltilmelidir.


İnorganik Toprak Karışımı


Geçtiğimiz on yılda inorganik topraklar konusunda gözle görülür ilerleme kaydedilmiştir. Organik topraklar daha ucuz olmalarına ve daha kolay bulunmalarına rağmen kalite konusunda biraz geri düşmüşlerdir. Turba ve yerine kullanılan maddelerin birçok olumsuz yönü olabilir. Çok fazla su tutucu özelliğe sahip olabilirler ve yüksek miktarda suyu uzun zaman tutabilirler. Bu da toprak karışımının özellikle ilkbahar, sonbahar ve kış mevsimlerinin yağmur dönemlerinde gittikçe daha da ıslaklaşmasına sebep olabilir.

Buna karşın yüksek ısıya maruz kaldığında kurumuş olan turba sıkılaşabilir ve su tahliyesini gerektiği gibi yapamayabilir. Tüm bunlar da çürüme başta olmak üzere kökte çeşitli olumsuzluklara neden olabilir.

İnorganik maddelerin en önemli artısı lapalaşma ve ezilme gibi sorunlara karşı açık yapılarını uzun süre koruyabilmeleridir. İnorganik maddeler belli miktarda suyu bünyelerinde tutarlar ve fazla miktar çabucak saksının dibinden dışarı gönderilir. Dolayısıyla iyi hazırlanmış inorganik karışımlı bir toprağa ekilmiş bonsaileri aşırı sulamak çok zorlaşmaktadır.

İnorganik toprak karışımlarında, çakıl taşıyla kullanılabilecek volkanik lavdan pişirilmiş kil parçacıklarına kadar bir çok inorganik madde vardır.

Bunlar;

Akadama; bonsailer için özel olarak üretilen bir çeşit beyaz Japon kilidir. Sadece bonsai fidanlıklarından elde edilebileceğinden ulaşılması nispeten zordur. Üzerinde çifte kırmızı hattın bulunduğu birinci kalite ve biraz pahalıları da dahil olmak üzere farklı türlerde Akadamalar vardır. Yaz aylarında sık sulamanın yapılmasının gerektiği Avrupa ve Amerika bölgelerinde özelliklerini çabuk kaybedebilecek olan düşük kaliteli Akadamalardan uzak durun.

1-Peat (sözlük anlamı): Serin veya ıslak yerlerde ölü toprağın üstünde bulunan, genelde siyah veya kahverengi renkli ölü bitki parçaları. Bitkilerin daha iyi yetişmesini sağlamak için bahçelerde ve ayrıca yakmak için de kullanılır.

Seramis turuncu renkli olup görüntü olarak Akadamanın üst sınıflarına benzer. İngiltere ve Amerika’da iyi bahçe merkezlerinden elde edilebilmekte olup ulaşması çok daha kolaydır. Seramisin avantajı kurudukça turuncunun farklı bir tonunu alarak sulanması gerektiğinin kolayca anlaşılmasını sağlamasıdır. Renk olarak herkesin hoşuna gitmeyebilse de birlikte üstü çakıllarla kapatıldığı zaman pek de dikkat çekmez. Ayrıca açık yapısını bozulmadan uzun süre koruyabilir.

Pişirilmiş killer çok iyi birer toprak maddesi olmalarına rağmen pahalı ve ulaşılması zor ürünler olabilirler. Bunun yanında su tahliyesini çok iyi sağlarlarken yüksek miktarda suyu da tutabilirler.

Birçok bahçe merkezinden ulaşabileceğiniz daha ucuz toprak karışım maddeleri de vardır. Bu ürünler kil yerine veya killerle birlikte kullanılarak özellikle fazla miktardaki ağacın saksılarını değiştirmek gerektiğinde toprak epeyce ucuza getirilebilir.

Perlit doğal olarak meydana gelmiş yüksek derecelerde ısıtılmış volkanik kayalardır. Pişirilmiş killer gibi çok iyi yapılar vardır ve bunun yanında yüksek miktarda suyu da tutabilirler. Çok hafif oldukları için de büyük saksılarınızın ağırlığını azaltmanıza da yardımcı olur.

Vermiculit doğal olarak meydana gelmiş, perlite benzer bir mika mineralidir. Bunun da çok iyi su tutma ve tahliye özelliği vardır. perlite karşı olan avantajı ise daha hoş görünen rengidir. Vermiculitin parçaları daha küçük olduğundan iyilerini ayırmak için standart bir poşeti elediğinizde yaklaşık dörtte biri boşa gidebilir.


Eleyerek İyileri Bulmak


Su tahliyesinin iyi olduğu organik veya inorganik bir karışım için toprak mutlaka elekten geçirilmeli, toz ve çok küçük parçalar ayıklanmalıdır. 2mm’den küçük parçalar mutlaka ayrılmalıdır. Karışımın içinde kalacak olan toz parçaları toprağın açık yapılarını tıkayarak su tahliyesinde kötü etkiler ortaya çıkarabilir.


Organik Topraktan İnorganiğe Geçiş


Yaprakları her sene dökülen hemen hemen tüm türler sağlıklı oldukları sürece organikten inorganik toprağa geçişi kabul edeceklerdir. Kozalaklı türler, mesela çamlarda, içlerinde gelişimlerine faydalı bazı mantarların bulunduğu düşünülerek eski topraklarının bir bölümünü tutmak iyi olacaktır. Eğer bu konuda şüpheniz varsa toprağın yapısını değiştirmeyi yavaş yavaş yapın ve her saksı değişiminde toprağa bir miktar inorganik madde ekleyin.


Bonsai İçin En İyi Toprak Karışımı


Bonsai yetiştiriciliğinde tek bir ‘en iyi karışım’ formülü yoktur. Bölgesel iklim ve yağmur miktarı, kişisel sulama yöntemleri ve ağacın özelliği gibi unsurlar yetiştiricinin toprak karışımına etki eder. Sonuçta farklı toprak türleri ve içerikleri hakkındaki uğraşlarınız sizin kişisel tercihlerinizde etkili olacaktır. Öncelikle bölgenizdeki yetiştiricilerin kullandıkları ve başarıya ulaştıkları toprak karışımlarını bularak onlardan almanızı öneriyoruz. Ben yine de organik ürünler yerine neredeyse her zaman daha kaliteli olduğunu söyleyebileceğim inorganik ürünler kullanmanızı tavsiye ederim.

Toprak karışımlarında benim kişisel tercihim şöyledir: (yüzdeler hacim olarak verilmiştir ağırlık olarak değil) %30 Seramis kil parçaları, %40 Vermiculit ve %30 Çakıl. Su tutma özelliğini yükseltmek için Vermiculitin yüzdesini arttırıp, suyun daha kolayca tahliye olacağı bir karışım için de Çakılı %50 oranında katıyorum. Deneyimlerimden gördüm ki bu karışımlar sayesinde yaz sıcağında bile günde 1 veya 2 seferden fazla sulamaya gerek kalmıyor ve fazla su direkt olarak tahliye deliklerinden dışarı boşalıyor. Şu ana kadar ne tahliye ya da toprağın sertleşip sıkılaşması sorunu ne de kök çürümesinden muzdarip bir ağaçla karşılaştım. Son olarak, tüm bu malzemeler bahçe gereçleri satan iyi bir dükkanda uygun fiyatlara bulunabilir.


Yazar : Harry Harrington




Kaynak

#27
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Bonsai


Türlere Göre Toprak Karışımları


Genel olarak aşağıdaki listede 5 farklı bitki grubu için çeşitli karışımlar örnek verilmiştir. Bu liste tavsiye edilen karışımları vermektedir ve tam oranı tutturmak çok da önemli değildir. Buradaki kriter PH değerinden çok parça büyüklüğüdür.


Birinci Grup "3/4 Organik Karışım - 1/4 İnorganik Karışım "

Açelya, Ormangülü, Servi Ağacı, Kızılağaç, Tropikal Yapraklı ağaçlar



İkinci Grup "2/3 Organik Karışım - 1/3 İnorganik Karışım"

Huş, Kayın, Gürgen, Karaağaç, Zelkova, Akçaağaç



Üçüncü Grup "1/2 Organik Karışım - 1/2 İnorganik Karışım"

Ateşdikeni, Morsalkım, Ayva, İncir, Çobanpüskülü, Şimşir, Elma, Şeftali, Armut, Kiraz, Erik



Dördüncü Grup "1/3 Organik karışım - 2/3 İnorganik Karışım"

Karaçam, Ginkgo, Köknar, Ladin, Katran Ağacı, Servi, Japon Sediri



Beşinci Grup "1/4 Organik Karışım - 3/4 İnorganik Karışım"

Meşe, Çam, Ardıç, Aşırı soğuk ve Aşırı sıcak iklim bitkileri, Okaliptüs



Kaynak

#28
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Bonsai


Kesip Büyütme Yöntemiyle Bonsai Yapmak


Bu makalemizde uzun ve gövdesi istediğimiz kalınlıkta olan bir fidanın büyük bir ölçüde kesilerek bir bonsai haline getirme çalışmalarının evreleri anlatılmıştır.



Resmi ekleyen




Yıl 1 : (resimdeki 1 numaralı şekil) Budama işlemini erken baharda daha filizler çıkmaya başlamadan önce yapın (şubat sonu mart başı). Gövdeyi 15 cm kalacak şekilde kesin. (1A da ki kırmızı çizgi) Bunun için biraz cesarete ihtiyacınız olacak ama ana kök direk kesin ve diğer büyük şişman kökleri de. (ağacı çok küçük kalacak şekilde budadığımız için bunlara ihtiyacı olmayacak) Eğer bu budamayı şimdi yapmazsanız bir daha hiç yapamazsınız. Biraz iyi kılcal kök bıraktığınızdan emin olun ağacın beslenmesi ve suyunu karşılaması için gerekli olacak.

Bu bitkiyi büyükçe bir kaba yada yere dikin. Büyük budama yüzünden ağaç daha geç filiz verecektir bu konuda endişelenmeyin. Sonunda ağaçtaki reserv sayesinde yeni filizler çıkacaktır. Yeni yapraklar kök sisteminin düzelmesini sağlayacak enerjiyi yapmaya başlayacaktır. Bu da demek oluyor ki bu ağacımızı hiç budama yapmadan bir yıl kendi halinde bırakacağız. Ve nitrojen oranı yüksek gübrelerle bolca gübreleyin.

Yıl 2 : (resimdeki 2 numaralı şekil) Eğer her şey iyi gittiyse ağacın 3 civarı kalın dal oluşturmuş olması gerek. Yine erken baharda en çirkin olanını budayın (B). Diğer ikisini de 5 cm kalacak şekilde budayın (A). Bu 5 cm size göre uzayıp kısalabilir. Şimdi kök budama zamanı. Yine büyük ve kalın kökleri budayın ama körpe ve kılcal köklerden biraz bırakmayı unutmayın. Bu yılda ağaç geç filiz verecektir endişelenmeyin. Dallar oluşurken köklerden ve ana gövdeden çıkan dalları direk budayın. Bıraktığınız dalların bu sene budanması gerek yoksa ana dallar çok kalınlaşır. En uzun günden (Haziran 21) sonra budama yapın ve birkaç filiz bırakın. Bu filizler yeni ve küçük dallar oluşturacaktır. Sakın hepsini birden budamayın.

Yıl 3 : (resimdeki 3 numaralı şekil) Erken baharda ağacı diktiğiniz yerden ya da saksısından çıkartın. Göreceğiniz gibi sadece dallar incelip iyileşmemiş aynı zaman köklerde de aynı şey olmuş. İşte ağacın mucizesi başlamış demektir. Ağacın artık karakteristiği oluşmaya başladı. Kökleri ilerde koymayı planladığınız (gelecek sene) bonsai saksısına uyuacak şekilde budayın. Çapraz dallar kalmamasına özen göstererek budama yapın çünkü gerçek ağaçlarda çapraz dallar olmaz çapraz oluşanlar ışık azlığından kuruyup ölürler.

Yıl 4 : (resimdeki 4 numaralı şekil) Bu sene ağaç bonsai saksısına konulmak için hazırdır. Bunda sonraki budamalar hep şu şekildedir : Yeni büyüyenlerin gelişmelerine izin verin ta ki dalda 6-10 yaprak olana kadar. Artık dallar yeterli kuvvete sahiptirler demektir yani budadığınız zaman kurumazlar aynı zamanda budadığınız zaman bile güzel yan dal görüntüsü vereceklerdir. Bir çift filiz kalana kadar budayın her dalı. Kalınlaşmasını istediğiniz bir dal varsa yaklaşık 20 yaparak çıkmasını bekledikten sonra budayın o dalı.

Bunu her yıl yaptığınızda budama yaraları gittikçe küçülür ve zirve belirginleşir; sonunda yıllarca sağlam kalacak bir bonsai oluşur.



Kaynak



Dosya Ekle  cutgrow.jpg   28K   0 kere indirildi

Konu Hale tarafından 20 Ekim 2015 Salı - 18:34 tarih ve saatinde düzenlenmiştir
Resim Linkleri Düzenlenmiştir.


#29
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Bonsai


Formal Uprıght Stili İçin Budama


Gövde budamasının iki ana sebebi vardır. Birincisi ağacın boyunu kısaltmak ikincisi ise yukarı doğru incelen bir şekil oluşturmak. Formal Upright stilinde ağacın çok düzgün bir gövdesinin olması lazımdır. Bu şekli verebilmek için yapılan birkaç budama yeterli düzgünlüğü sağlayamamaktadır.

Genellikle yeni gövdemiz olması istenen dalın hemen altından kesilerek ve daha sonra bu dal telle yukarı doğru kıvrılarak bu method uygulanmaya çalışılır (resim 1). Ama bu geleneksel methodda yeni sürgünün başladığı yerde bir yumru oluşarak ağacın şeklini bozar
Şimdi yeni methoda bir bakalım


Resmi ekleyen



1 step ileri alıyoruz şekilde sağda görülen dal yeni gövdemiz olacak.


Resmi ekleyen



Evet şekilde görüldüğü gibi sadece dalı bükmek yerine gövdeye dalın altından abartılmış derin bir çukur kesik açıldı ve gövde büküldü. Bu sayede yeni dalın direk gövdenin parçasıymış gibi büyümesi sağlanacak ve çıkıntılar olmayacak. İyileşme olduğunda ağaç formal upright stiline kavuşacak.




Kaynak

Konu Hale tarafından 20 Ekim 2015 Salı - 18:34 tarih ve saatinde düzenlenmiştir
Resim Linkleri Düzenlenmiştir.


#30
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Bonsai


Çam Bonsai Budama


Bu yazı genel olarak Japon Kara Çamı budama teknikleri üzerindedir fakat bu teknikler diğer çam türlerinde de aynı şekilde kullanılabilinir.


Çam Büyüme Karakteristiği


Çamlar aşırı dominantlardır(egemen). Bu şu demek; en enerjik büyüdükleri yerler zirve yada en dıştaki dallardır. Eğer budama yapılmazsa bütün büyüme zirvede ve en alt dallarda olacaktır ve sonuçta zayıflama ve dal ölümleri olacaktır.

Budanmamış ya da kötü budanmış çamlar tepede ve en altlarda yüksek büyü göstereceklerdir buda bonsai şekline uygun değildir.

Çamlar hala iğneler olan yerlerden filizler üreteceklerdir filizlerin ucu dışındaki yerler dışında sürgün vermeleri çok azdır. Gövde veya dallardan tekrar düzgün çıkmasını sağlamak çok zordur bu yüzden dikkatli budama yapılmalıdır aksi taktirde ucunda filizler olan bir dal yerine boş bir dal kalabilir. (bakınız aşağıdaki şekil)


Resmi ekleyen



Büyüme yoğunluğu gösteren diyagram

Alan 1 en enerjik büyüme
Alan 2 orta derecede büyüme.
Alan 3 en az derecede büyüme.




Çamların yaptığı ve engellememiz gereken bir hatada dallar sonunda oluşan sarmal şekilli yapıdır ki bu daha sonra birçok yeni alt dal oluşumu sağlar. Bunlar kötü bir görünüm ve dalın ters sivrilmesini meydana getirir.

Çamlar bu büyüme karakteristiği yüzünden bu ağaçları şekillendirmeye genç yaşlarda başlamak lazımdır. Budamadan büyümeye bırakılan çamlarda daha sonra istenilen şekiller yaratmak zordur ve sade dallar aşı yaparak eklenebilinir.


Uygun dalları aşağıda tutarak kalın gövdeli bir çam elde etmek için aşağıdaki ve içerdeki sürgünleri ileriki dallar olarak yetiştirmek gerekir. Ayrıca yukardaki dalları ilerde budamak üzere özgürce büyümesine izin verilmelidir.



Resmi ekleyen



Büyüme yoğunluğu gösteren diyagram

Alan 1 en enerjik büyüme
Alan 2 orta derecede büyüme.
Alan 3 en az derecede büyüme.




Ağır Budama / Dalları Temizlemek


Dalların budaması genelde ağacın sonbahar sonundan ilkbahar başına kadar büyümesinin yavaşladığı zamanlar seçilir ve agacın çok miktarda özsuyunu kaybetmesi önlenir. Kışın budama yapılırken dalı tamamıyla budamak yerine dip koçanı bırakılır. Bu koçanın avantajı üzerindeki yapraklar ilerde bir jin yaratma ihtimali doğurur ve ayrıca özsuyun zamanla kaybolun dala bypass yapmasını sağlar ve fazla özsu kaybını engeller. Hafif oyuk açarak budama ise yarı büyüme zamanı olan ilkbahar başında yapılmalıdırki izleyen büyüme döneminde yara izleri çabuk iyileşebilsin.

Ağır budama yaparken mantıklı olmak gereklidir. İyileşme zamanı bırakılmayan sert bir azaltma özellikle yaşlı ve büyük ağaçlar için ölümcül olabilir.


Çamları Telleme


Biçim ve pozisyon ayarlamak için iyi bir alet olmasıyla birlikte ayrıca büyüme enerjisini ağaca dağıtmak içinde önemlidir.

Tellenen dallarda ilerleyen özsu yavaşladığı için bütün büyüme direk dal ucuna gitmemektedir buda dengeli büyümeyi sağlar.

Telleme zamanı konusunda bir çok görüş vardır. Bazı bonsai ustaları Sonbahar sonu ve Kışın telleme yapılması gerektiğini çünkü büyüme daha yavaş olduğu için telden ağacın daha az zarar göreceğini söyler. Bazıları ise tellemenin Yaz ayında yapılması gerektiğini çünkü oluşan herhangi bir zararın büyüme dönemi olduğu için çabucak iyileşebileceğini savunurlar. İlk söylem daha doğrudur çünkü yaz ayalarında hızlı büyüyen ağaçta yüksek derecede telden zarar görme riski vardır. Yaz sonundan sonra yapılan telleme bir dahaki yaz başına kadar kalabileceği için şekil verme için yeterli süreyi elde edebiliriz.


Çamın Dallanıp Budaklanmasını Geliştirme


Çamın dinç ve güzel bir form alması için gerekenleri 4 ana başlık altında toplayabiliriz.

Tomurcuk Seçme,
Mum çimdikleme,
Sürgün Budama ve
İğne Koparma


Tomurcuk Seçme


Dalların gelişmesi için şöyle söylenmektedir; dal uçları çatal şeklinde iki alt dala ayrılmalıdır. Daha önden söylendiği gibi çamın dal uçları sarmal şekilli bir sürgün üretir, Tomurcuk Seçmedeki ana kural bu sarmallar arasından çatal şeklinde 2 dal oluşturacak ikisini seçmek ve geri kalanları budamaktır.



Resmi ekleyen




Soldan Sağa Doğru

Resim 1 Sürgün Sarmallarının tipik bir örneği
Resim 2 Güçlü Bölgelerdeki Sarmallar 2 Zayıf adete indirilmelidirler
Resim 3 Zayıf Bölgelerdeki Sarmallar 2-3 Güçlü Sarmal kalacak şekilde kesilmeli



Sürgünler Sonbahar ve İlkbahar aylarında sürekli olarak oluştukça ikiye indirilmelidirler. Hangi ikisinin kalacağına karar vermek biraz düşünme ve dikkat gerektirir. Daha önce belirtiğimiz gibi alt dış dallar ve tepe daha çok büyüme göstereceği için buralardaki sürgünlere daha dikkatle zaman ayırmak gerekir. Bu aşırı büyüyen bölgeler 5 e kadar sarmal üretebilir buralardaki budama işlemi şöyle yapılmalıdır; En Küçük ve Cılız iki Sarmal Bırakılır ve diğer Büyük olanlar Kopartılır. İçteki ve zayıf dallarda ise tam tersi işlem yapılarak En Kuvvetli ve Büyük 2 veya 3 Sarmal bırakılarak diğerleri budanır ve daha çabuk ve enerjik büyümeleri sağlanır. Eğer üçüncü bir sarmal bırakıldıysa bu dal büyüme işlemini hızlandırıp görevini yaptıktan sonra budanarak alınır.

İyi dal yapısı ve düzgün yaprak şekilleri oluşturmak için mümkün oldukça kenara doğru büyüyen sarmalların büyümesine izin verilmelidir.



Resmi ekleyen




Soldan Sağa Doğru

Resim 1
Sürgün Uçlarının Görünümü
Resim 2 Sürgün Seçiminden Sonra
Resim 3 Sürgünler Alt dallara büyüdükten sonra ve uçlardaki yeni sürgünler




Mum Çimdikleme


İlkbaharda seçtiğimiz sürgünler büyüyüp mum şeklini alacaklardır, büyüklüklerini her Mum’un kendi enerji ve gücü belirler. Ağacın istediğimiz şekilde düzgün bir yapıda büyümesini sağlamak için bu mumların çimdiklenerek istediğimiz boyutlara indirmemiz gerekmektedir. Küçültme işlemi bu mumun yeri ve ilerde ne amaçla kullanılacağı düşünülerek yapılmalıdır.

Tomurcuk Seçmede olduğu gibi ağacın çok gelişen bölgelerindeki mumlar daha büyük çimdiklenerek kısaltılır iç bölgelerdekiler ise daha küçük çimdiklenerek daha fazla büyümesi sağlanır. Eğer yeni bir dal yada yan dal gerekiyorsa mum çimdiklenmeden bırakılır fakat şu da göz önünde tutulmalıdır ki ağacın enerjisinin çoğu bu bölgeye yönlendirilir. Büyümesi için bırakılan mumlar yada az gelişen bölgelerdi mumlar yeterince büyüdükten ve sertleştikten sonra istenilen şekilde budanarak form verilebilinir. Tabi ki bu budamayı uçlarda yeni sürgünlerin çıkması izleyecektir.

Çimdiklemenin zamanlaması yeni tomurcukların formlarını belirlemede önemlidir. Yeni iğneler oluşmadan çimdikleme yapmak iğnelerin mum’un dibinde oluşmasını sağlar; iğneler çıkmaya başladığında yapılan çimdikleme ise yeni sürgünün sonundaki şekilde olmalarını sağlar.

Bütün mumları bir anda çimdiklemeyin. Önce ağacın güçsüz bölgelerinden başlayın ve 2-3 hafta sonra güçlü bölgelerle devam edin.

Bir Kural Olarak : Ağacın aşırı büyüyen yerlerindeki mumlar 1/2 yada 2/3 oranında azaltılmalı, zayıf bölgelerdekiler ise 1/3 oranından daha fazla azaltılmamalıdır.


İğne Koparma


İğne koparma çamların bakımı için çok faydalıdırlar. Hava ve ışığın dış taraftan sıyrılarak içlere kadar ulaşmasını sağlar ve buraların daha iyi büyümelerine yardımcı olur. Aynı zamanda enerjinin ağaç içerisinde aynı miktarda dağılmasına yardımcı olur.

Sonbahar sonu ya da Kış başında hem yeni hem de eski iğneler ağaçta ki yeleri göz önünde bulundurularak kopartılır.

İğne koparmanın arkasındaki esas şudur : Aşırı büyüme yapan alanlardaki iğneleri kopartarak zayıf alanların büyümesini tetiklemektir ve ağacı daha düzgün bir duruma sokmaktır.

Basit bir kural olarak aşırı büyüyen tepe ve dış dallardaki iğneleri daha az bırakın zayıf ve iç dallarda ise daha çok iğne bırakın. Genellikle iç taraflardan iğne koparılmayarak dinçlik kazanmaları sağlanır. Ne kadar iğne koparılacağı ağacın güç ve ihtiyaçlarına bağlıdır. Çok dinç ağaçlarda üst dallarda 4 çift, orta seviye dallarda 6-7 çift, ve en alt dallarda 8-12 çift iğne bırakılabilinir. Bu yöntemle Gücü artıramaz sadece azaltabilirsiniz o yüzden en düşük ve zayıf iğneleri kopartın. Çok fala iğne kopartıp ağacın ana dinçliğini kaybettirmeyin.


Resmi ekleyen



Soldan Sağa Doğru

Resim 1
Alt Dallar
Resim 2 Orta Seviye Dallar
Resim 3 Üst dallar




Sürgün Budama & Geri Filizlendirme


Çamın iç bölgelerinden sürgün çıkarmak sor bir iştir. Fakat uçtaki sürgünleri budamak geride filiz oluşmasına sebep olacak ve yeni yeni filizlerin sayısını arttıracaktır.

Bu filizler engellenmeden büyümeye bırakılmalıdırlar. Sonbaharda bütün güncel yılın büyümesi temizlenir ve geçen yılın iğneleri bırakılır. Bu ağacın dal uçlarında ve dal arkalarında çok sayıda filiz çıkmasını sağlayacaktır belki hatta eski büyük dallarda. Fakat bu tektik ağaç için çok stersli olduğundan çok kuvvetli ve dinç ağaçlarda denenmelidir.


İğne Küçültme


Ağaçları daha güzel bir forma sokmak için iğnelerin boyutlarını küçültmek gerekir. Bunun için ağacın büyüme döneminde suyunu ve gübrelenmesini kesmek ağacın güçsüz düşmesine sebep olur o yüzden bunu sağlamak için yeni bir yöntem geliştirilmiştir.

Sürgünlerin ilkbahar ve yazın büyümesine izin verin. Yazın ortasına doğru yeni sürgünleri geçmiş yılın iğneleri kalacak şekilde kesin. İlerleyen haftalarda yeni sürgünler oluşacaktır bunlar daha önce anlatıldığı gibi 2 ye indirilmelidirler. Bu yeni sürgünler mum haline alamayacaklardır fakat en kısa zamanda yeni iğneler oluşturacaklardır. Bu iğneler yaz ortasında kesildikleri için büyümek için yeterli zamanı bulamayacaklar ve kısa kalacaklardır.



Kaynak




Dosya Ekle  cam1.jpg   14,54K   0 kere indirildi Dosya Ekle  cam2.jpg   20,46K   0 kere indirildi Dosya Ekle  cam3.jpg   11,72K   0 kere indirildi Dosya Ekle  cam4.jpg   10,93K   0 kere indirildi Dosya Ekle  cam5.jpg   8,26K   0 kere indirildi

Konu Hale tarafından 20 Ekim 2015 Salı - 18:34 tarih ve saatinde düzenlenmiştir
Resim Linkleri Düzenlenmiştir.





0 Kullanıcı konuyu okuyor

0 Kullanıcı, 0 Misafir, 0 Kayıtsız kullanıcı