İçeriğe git

Welcome to Kadim Dostlar ™ Forum
Register now to gain access to all of our features. Once registered and logged in, you will be able to create topics, post replies to existing threads, give reputation to your fellow members, get your own private messenger, post status updates, manage your profile and so much more. This message will be removed once you have signed in.
Login to Account Create an Account
Resim

Otomobillerin Teknolojik Gelişim Kronolojisi | Otomobilin Tarihi Ve Gelişimi

- - - - -

  • Yanıtlamak için lütfen giriş yapın
Bu konuya 16 yanıt gönderildi

#11
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Karayollarının gelişimi



1910'lardan itibaren otomobil pazarının hızlı gelişmesi yol ağının da gelişmesine neden olur. 1913'te ABD New York'tan San Francisco'ya tüm ülkeyi katedecek olan ve Lincoln Highway adı verilen bir otoyol inşa etmeye karar verir. Yapım masraflarının büyük bir kısmı dönemin otomobil üreticileri tarafından karşılanır.[137].


Resmi ekleyen



1930'larda bir Alman otoyolu




1960'larda dünya üzerinde karayolu ağı farklı bir boyuta ulaşır. ABD özellikle Interstate Highway System (Eyaletlerarası Otoyol Şebekesi) adını verdikleri projeleri geliştirmeye başlar. ABD Federal Hükümeti 1944, 1956 ve 1968'de Federal Highway Acts (Federal Otoyol Yasaları) ile 1968'de 65.000 km'ye ulaşan bir otoyol ağı kurulmasını sağlar. Artık "Amerikan yaşamı otoyolun çevresinde organize olur"[138] ve bundan en çok yararı otomobil endüstrisi ile petrol şirketleri görür.[139]

Avrupa'da , Almanya II. Dünya Savaşı sırasında başladığı Autobahn projelerini geliştirmeye devam eder. "Ekonomik ve sosyal konservatizmini"[140] koruyan Fransa'nın karayolu şebekesi yıllar boyunca yalnızca Paris'in batısındaki bir kesimle sınırlı kalmıştır.[140].



« Otomobil bağımlılığı »



Hemen hemen ABD'nin tüm büyük şehirlerinin gelişmesi büyük otoyollar çevresinde ourken aynı zamanda toplumda büyük bir bağımlılık da oluştu. Bazıları bunu psikolojik bir bağımlılık olarak görürken diğerleri pratik bir ulaşım yöntemine bağımlılık olarak değerlendirmiştir. Otomobil bağımlılığının sonuçları arasında şehirlerde trafik tıkanıklığı, hava kirliliği, artan trafik kazaları, fiziksel egzersiz eksikliğinden kaynaklanan kardiyovasküler hastalıkların artışı sayılabilir.[141]. Bu bağımlılık, şehirlerde otomobillerin neden olduğu riskler nedeniyle çocuklarını taşımak için annelerin kullandığı arabalarla daha da artmıştır.[142].

"Otomobil bağımlılığı" kavramı Avustralyalı yazarlar Peter Newman ve Jeffrey Kenworthy tarafından popüler hâle getirilmiştir. Newman ve Kenworthy, bu bağımlılığın sürücülere değil otomobile bağımlılık yaratan şehir düzenlemelerine ait olduğunu savunur. Gabriel Dupuy ise otomobil sisteminden ayrılmak isteyenlerin, otomobilin sağladığı birçok yarardan ayrılamadıkları için bundan vazgeçemediklerini belirtir.[143].

Uzmanlar bu bağımlılık için birçok neden ileri sürmüştür. Bunların başında kültürel nedenler gelir, kalabalık şehirler yerine "bahçeli evlerinde ve şehirden uzakta" yaşamak isteyenler otomobilden vazgeçememektedir.[144] Sosyoekonomik açıdan bakıldığında "otomobil alımı tüketim normları arasında sayılır."[144]. Aktif çalışma yaşamına giren, ya da bir aile kuranlar hemen bir otomobil satın almaktadır. Bazıları da otomobilin sportiflik, konfor ve güvenlik açısından benzerinin olmadığını savunur.[144].


Krizin geri dönüşü


Kompakt otomobiller


1956 yılı otomobil sektörüne krizin geri döndüğü yıldır. Mısır devlet başkanı Cemal Abdülnasır'ın Süveyş Kanalı'nı millîleştirmesi sonucunda otomobil yakıtı fiyatları çok yükseldi. Bunu izleyen ekonomik şok sonucu tüketim düşüncesi kökünden değişti: Önemli bir ekonomik yükselişin ardından otomobil artık yalnızca pragmatik amaçlarla kullanılmaya başlandı.[145].


Resmi ekleyen



1950'lerin kompakt otomobili Chevrolet Corvair.



Otomobil üreticileri artık daha önceden uğraşmadıkları bir sorunla karşı karşıya kalmışlardı: Otomobillerin yakıt tüketimi. Otomobil üreticileri boyu 4,5 m'yi geçmeyen ve adına kompakt denen daha küçük otomobiller tasarlamaya başlar. Özellikle bu krizden etkilenen ABD 1959'dan itibaren daha küçük otomobiller üretir. Bunların arasında en tanınmışları Chevrolet Corvair, Ford Falcon ve Chrysler Valiant'dır.[146]. Austin Mini gibi çok daha küçük otomobiller bu dönemde çok başarılı olur.


Üreticilerin birleşmesi



Ekonomik kriz karşısında bazı otomobil üreticileri birleşmek zorunda kaldı, bazıları da büyük şirketler tarafından satın alındı. 1960'ların sonundan 1980'lerin başına kadar bu hareketlilik sonunda büyük otomobil üretici gruplarının sayısında azalma görüldü. Citroën 1965'te Panhard'ı, 1968'de Maserati'yi satın alır; Peugeot Citroën'i ve Chrysler'in Avrupa kısmını satın alarak PSA grubunu kurar; Renault American Motors'un kontrolunü eline geçirir ama sonra Chrysler'e satar; VAG grubu altında Audi, Seat sonradan Škoda birleşir; Saab General Motors'a katılırken Volvo Ford grubuna geçer; Fiat 1969'da Alfa Romeo, Ferrari ve Lancia'yı alır.[146].

Şirketlerin satılması devam eder. 1966'da daha önceden Daimler'i alan Jaguar ile BMC British Motor Holdingi oluşturur ve sonradan Leyland Motor Corporation ile birleşerek British Leyland Motor Corporation şirketi meydana gelir. 1965'te Volkswagen tarafından "Audi-NSU-Auto Union" grubu oluşturulur.[146].


#12
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Tüketici hakları ve güvenlik



Trafik kazaları sayısı oldukça yüksektir. ABD başkanı Lyndon B. Johnson, 1965'te Amerika'da son yirmi yılda trafik kazalarından ölenlerin sayısının 1,5 milyonu aştığını ve bunun son savaşlardaki kayıplardan daha yüksek olduğunu belirtir. Ralph Nader, otomobil üreticilerinin sorumluluğunu ortaya koyan Unsafe at any speed (Hangi hızda olursa olsun güvensiz) adlı bir broşür yayımlar. Fransa'da da 1958 - 1972 yılları arasında trafik kazalarının sayısının ikiye katlanması sonucu başbakan Jacques Chaban-Delmas "Fransız karayolu şebekesinin yoğun ve hızlı bir trafik için uygun olmadığını" belirtir[147].


Resmi ekleyen



ABD'ye önden çekişli otomobillerin gelişinin simgesi Oldsmobile Toronado.



1971'de emniyet kemeri takma zorunluluğunu ilk olarak oylama sonucu Avustralyalılar kabul eder. Bu yeni öncelikler sonucu arkadan itiş yerine önden çekiş önem kazanır. Otomobil üreticilerini çoğu artık önden çekişli otomobil üretmeye başlar. Fransa'da arkadan motorlu ünlü Renault 4CV'nin yerine önden çekişli R4 geçer. ABD'de de önden çekişe geçer ve Oldsmobile Toronado önden çekişli ilk otomobil olur.[148] Otomobil yarışında orta arka konum yani arka takımın hemen önü öncelik kazanır. Bu konum ağırlıkların daha ideal dağıtılmasına ve aracın dinamik performansında yalpalama ve eğilme hareketlerini azaltır.[149].

1960'larda otomobilin güvenliliği hakkında bilinçlenme sonucu toplumda bir yenilik olarak tüketici hakları ortaya çıkar. Tüketici hakları savunucusu Ralph Nader'in Unsafe at any speed broşürünün Amerikan arabalarının güvenli olmadığını ortaya koymasının ardından General Motors, Chevrolet Corvair modelinin satışını durdurmak zorunda kalır. Nader, otomobil sektörüne açtığı birçok davayı kazanır ve 1971'de "Public Citizen" adını verdiği Amerikan tüketici haklarını koruma derneğini kurar.[150].

Şehir içinde otomobillerin sayısının artması işleri daha da zorlaştırır. Hava kirliliği, trafik sıkışıklığı ve park yerlerinin yetersizliği şehirlerin karşılaştığı sorunların bazılarıdır. Bazı şehirler otomobile alternatif olarak tekrar tramvaylara dönmeye çalışır, otomobilleri tek başına değil, birkaç kişinin bir arada kullanması önerilir.[151].


1970'lerin petrol krizi



Arap-İsrail Savaşı'nın 6 Ekim 1973'te patlak vermesiyle ilk petrol krizi ortaya çıkar. Bu çatışma sonucunda en büyük petrol üretici ülkeleri içeren OPEC üyeleri brüt petrol fiyatını artırmaya karar verir ve ardından otomobil endüstrisi büyük bir enerji kriziyle karşı karşıya kalır. ABD daha küçük otomobiller üretmek zorunda kalır ama tutucu sayılan bu pazarda yeni modeller pek başarılı olamaz. Avrupa'da kriz sonucu yeni karoseri tipleri ortaya çıkar. Uzun sedan tipi araçlar yerine uzunlukları 4 m'yi geçmeyen ve arka bagajı iç hacimden ayrılmayan iki hacimli otomobiller ortaya çıkar.[152] 1974'te tasarımı İtalyan Ital Design tarafından yapılan Volkswagen Golf ortaya çıkar ve "çekici ve fonksiyonel" çizgileriyle büyük bir başarı kazanır.[153].


Resmi ekleyen



1970'lerin sembol arabası iki hacimli Volkswagen Golf.



1979'da İran ve Irak arasında savaşın patlak vermesi sonucu ikinci petrol krizi ortaya çıkar. Petrolün varil fiyatı iki katına çıkar. Otomobil önemli bir yokluk dönemine girer. Örneğin Los Angeles'da araçların plaka numaralarına göre yalnızca iki günde bir yakıt almalarına izin verilir. Yakıt tüketimini azaltmak için otomobil üreticileri daha aerodinamik otomobiller tasarlamaya başlar. Sürükleme katsayısı "Cx" otomobil tasarımı şartnamelerinde yerini alır.[153].


Krize karşılık teknolojik gelişme



Yeniden tasarlanan motorlar



Enerji krizi sonucunda otomobillerin yakıt tüketimini optimize etme yönünde araştırmaların başlaması bir gereklilik hâline gelmiş ve otomobil motorları tasarımı yenilenmiştir. Otomobil üreticileri motorların yanma odalarını ve admisyon girişlerini yeniden tasarlayarak ve pistonun motor karteri içindeki hareketi sırasında oluşan sürtünmeleri azaltarak randımanlarını artırma yoluna gitmiştir. Ayrıca karbüratörler yerine enjeksiyon sistemine geçilmiştir. Şanzıman oranları büyütülerek rejim değişikliklerinin genliği azaltılmıştır.[154].

Dizel motor 1920'lerden beri ticari araçlarda kullanılmakta ama hususi otomobillerde pek rağbet görmemekteydi. Mercedes 1936'dan beri Dizel motora sahip büyük sedan otomobiller üreten tek üreticiydi. 1974 yılının sonu Dizel motor kullanan otomobiller için önemli bir dönüm noktası olmuştur. Benzinli motorlara göre termodinamik randımanı daha iyi olan Dizel motorlar daha az yakıt tüketmekteydi. Bu özellikleri nedeniyle otomobil üreticilerinin çoğu Dizel motora büyük bir ilgi göstermiştir. Volkswagen ve Oldsmobile 1976'dan, Audi ve Fiat 1978'den, Renault ve Alfa Romeo 1979'dan itibaren Dizel motorları otomobilleri piyasaya sürmüştür. Otomobillerin benzinli motordan çok Dizel motor ile üretilmesinin arkasında mazot vergilerini azaltan hükümet desteklerinin yardımı olmuştur.[155].


Resmi ekleyen



Turbokompresör hava girişi.


Turbokompresörler, yakıt enjekte edilen yanma odasına giren havanın sıkıştırılmasına olanak sağlar. Bu sayede aynı silindir hacmine daha fazla hava girmesi sağlanır ve dolayısıyla motorun randımanı artar. Bu teknik 1973'ten beri yalnızca BMW, Chevrolet ve Porsche modellerinin bazılarında kullanılmaktaydı. Ancak Dizel motorların çalışma sisteminin izin vermesi sayesinde yaygınlık kazanmıştır. Turbo sayesinde Dizel motorların gücünün benzinli motorlara nazaran daha fazla olması mümkün olmaktadır.[156].


Elektroniğin yaygınlaşması



Otomobil tasarımında elektroniğin kullanımı hemen hemen tüm teknolojik alanlarda yaygınlaşır. Motorların içten yanma süreci ve yakıt beslemesi artık elektronik olarak kumanda edilir. Yakıt enjeksiyonu, debiyi ve enjeksiyon zamanını optimize eden mikroişlemciler tarafından ayarlanır.[155].

Otomatik şanzımanlar vites geçişini düzenleyen programlar sayesinde daha etkin olarak kullanılmaya başlar. Süspansiyonlar yol koşullarına ya da sürücünün kullanım tarzına göre elektronik olarak ayarlanır.[155].


Resmi ekleyen



Otomobilin gösterge tablosunda ABS sembolü.



Elektronik sayesinde araçların aktif güvenlik sistemleri gelişir ve anti-patinaj gibi sürücüye yardımcı olan sistemler otomobillerde kullanılmaya başlar. Dört çeker otomobillerde, kaptörler yardımıyla çalışan işlemciler tekerlerin patinaj yaptığını belirler ve motordan gelen torku tüm tekerlere dağıtarak iki çekerden otomatik olarak dört çekere geçer.[155]. Bosch şirketi, şiddetli frenleme sırasında tekerlerin kilitlenmesi önleyen ABS (Anti-Blocking System ya da Antiblockiersystem) sistemini geliştirir.[156].

1970 - 1980 yılları arasında otomobil tasarımında bilgisayar destekli sistemlerden yararlanılır ve CAD (Computer-aided design) yaygınlaşır.[155].


#13
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
20. yüzyılın sonu


Yeni sorunlar


Otomobil 20. yüzyılın sonunda toplumun ayrılmaz bir parçası olmuştur. Gelişmiş ülkelerde neredeyse kişi başına bir otomobil düşer. Bu yoğunluk birçok soruna da neden olmaktadır. Özellikle çevre üzerindeki olumsuz etkileri ve kaza sonucu ölümün önemli bir sorun hâline gelmesiyle birlikte yol güvenliği gibi konular nedeniyle 1970'lerden beri otomobil birçok tartışmanın odağını oluşturmuştur.[157].

Trafik kurallarına uymayanlara karşı devletler ağır koşullar uygulamaya başlar. Çoğu ülke ehliyetin alınmasını gerektiren puan uygulamasına geçerken bazıları hapis cezalarını yasalarına ekler. Kaza sonucu ölüm oranını azaltmak için otomobil tasarımında güvenlik önlemleri alınır ve çarpışma testleri zorunlu kılınır.[158].

20. yüzyılın başında Carfree (Otomobilden kurtulmuş) adı verilen uluslararası bir toplum hareketi ortaya çıkar. Bu hareket içinde otomobil olmayan şehirleri ya da mahalleleri destekler. Anti otomobil eylemcilik giderek artar. Otomobilin algılanması gerçek bir evrimden geçer. Otomobil satınalmak artık bir statü kazanmak olarak değerlendirilmemeye başlar.[159] Büyük metropollerde abonelik ile otomobil kullanımı, ortak araba kullanımı gibi uygulamalar ortaya çıkar.


Düşük maliyetli otomobiller


Otomobil pazarının gelişimi ve petrol fiyatının artışı Renault tarafından geliştirilen Dacia Logan gibi düşük maliyetli, sade, az tüketen ve az kirleten otomobil tasarımının yayılmasına neden olur. Logan önemli bir başarı kazanır; Ekim 2007'nin sonunda 700.000'den fazla satış yapar.[160]. Bu başarı sonucunda diğer otomobil üreticileri düşük maliyetli, hatta Hindistan'da 1.500 € fiyata 2009 yılında satılmaya başlayan Tata Nano[161] gibi çok düşük maliyetli otomobil modelleri üzerinde çalışmaya başlar..


Resmi ekleyen


Düşük maliyetli otomobillerin en tanınmışı Dacia Logan.



Genel olarak düşük maliyetli otomobiller Romanya, İran, Türkiye ve Fas gibi ekonomisi gelişmekte olan ülkelerde büyük bir başarı kazansa da Fransa gibi daha gelişmiş ülkelerde de çok sayıda satış yapmaktadır.[162].


Resmi ekleyen



Tata Nano, Dünya'nın en ucuz otomobillerinden biridir.



Bu yeni eğilimler, emekli personelinin de getirdiği maliyetin eklenmesiyle General Motors gibi ABD'li otomobil üreticilerinin kendi pazarları da dahil olmak üzere dünya üzerindeki talebe uygun ürünler sunamaması nedeniyle daralmalarında etkili olmuştur.[157].




#14
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Modifiye otomobiller


Modifiye otomobiller ya da tuning 2000'lerde ortaya çıkan ve otomobilleri iyileştirip kişiselleştirmeyi içeren bir modadır. Bu eğilimin temelinde otomobillerin mekaniğini iyileştirip motor gücünü artıran değişiklikler yapanlar yatar.[163].


Resmi ekleyen



2008 Tuning World Bodensee'de sergilenen modifiye bir Chevrolet Corvette.



Genellikle bu modayı izleyenle otomobillerinin hemen hemen tamamını modifiye ederler. Motorlara turbo eklenir, karoseriye aerodinamik kitler takılır ve dikkat çekici renklere boyanır. Kabin içine oldukça güçlü ses sistemleri eklenir. Modifiye otomobiller genellikle kendilerine özgü ve değişik bir otomobil isteyen gençleri ilgilendirir. Modifiye otomobil için ödenen miktarlar oldukça yüksektir. Bu modanın potansiyelinin farkında olan üreticiler modelleri için "tuning kitleri" de hazırlar.[163]



Petrolsüz otomobile doğru



Uzmanlar petrol kaynaklarının azalacağı yönünde görüş birliğine varmıştır. 1999'da dünya üzerinde petrol kullanımının %41'ini ulaşım oluşturmaktaydı. Çin gibi bazı Asya ülkelerinin büyümesi sonucu benzin kullanımını artırırken üretim düşecektir. Yakın bir gelecekte ulaşım çok derinden etkilenebilecektir ama benzine alternatif çözümler günümüzde hem daha pahalı hem de daha az verimlidir.[164]. Otomobil üreticileri artık petrol kullanmandan çalışabilen otomobiller tasarlamak zorunda kalacaklardır. Var olan alternatif çözümler verimsiz ya da az verimli ama aynı zamanda çevre için yararı tartşmalı durumdadır.[165].


Resmi ekleyen



Toyota Prius'un hibrid teknolojisini gösteren şema.


Çevreye olan etkiyi azaltmak için gittikçe zorlaştırılan yönetmelikler otomobil üreticilerini yakıt tüketimi azaltılmış motorlar tasarlamaya ya da çevre için temiz bir otomobil üretilebilene kadar Toyota gibi üreticileri Prius gibi hibrid otomobilleri piyasaya sürmeye itmektedir. Bu hibrid otomobiller klasik bir içten yanmalı motor ile buna bağlı olarak çalışan ve elektrikli motora güç veren bir ya da birkaç bataryadan oluşur. Günümüzde artık bir çok üretici geleceğin otomobillerinin güç kaynağı olarak elektriğe doğru yönelmiş durumdadır. Tesla Roadster gibi bazı otomobiller yalnızca elektrik ile çalışmaktadır.


#15
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
21. yüzyılın başı



Yeni karoseriler



21. yüzyılın başında otomobil karoserilerinde yeni tipler ortaya çıkmıştır. Daha önceleri otomobil üreticilerinin model seçenekleri sedan, station wagon, coupe ya da cabriolet ile sınırlı kalıyordu. Rekabetin artması ve dünya sahnesinde oynanması otomobil üreticilerini varolan modelleri bir birleriyle çaprazlayarak yeni karoseri tipleri yaratmaya itmiştir. Bu eğilimin ortaya çıkardığı ilk tip SUV'dir (Sport utility vehicle). 4x4 arazi aracının şehir içinde kullanıma uygun hâle getirilmesi ile oluşturulmuştur. Crossover modeller arasında en tanınmışlarından Nissan Qashqai hem SUV hem de klasik sedan kullanıcılarını memnun edecek seçenekler sunmaya çalışmaktadır. SUV ve Crossover ABD'de de oldukça popülerdir.


Resmi ekleyen



Alman üretici BMW tarafından 2008'de tanıtılan 4x4 coupe BMW X6.



Alman otomobil üreticileri bu alanda en yaratıcı olanlar arasındadır. Mercedes 2004'te beş kapılı bir sedan coupe olan CLS'yi piyasaya çıkarmış; Volkswagen 2008'de sedan Passat'ın coupe-confort versiyonunu tanıtmış ve BMW aynı yıl 4x4 coupé BMW X6'nın satışına başlamıştır.


Finansal kriz


2007'de patlak veren dünya finansal krizi otomobil endüstrisine oldukça ağır bir darbe indirmiştir. Temmuz ayından itibaren emlâk piyasası kredi krizinden etkilenen finans dünyası altüst olmuş ve otomobil üreticilerinin büyük çoğunluğunu bundan etkilenmiştir. Üreticiler bu krizin tüketiciler üzerinde yaratacağı tedirginlikten korkmaktaydılar. Ayrıca otomobil satışlarının üçte ikisi banka kredisi ile yapılmaktaydı ve bankalar giderek kredi vermekte zorlanmaya başlamış ve faiz oranları yükselişe geçmişti.[166].

ABD otomotiv endüstrisi bu krizden özellikle oldukça fazla etkilenmiştir. Büyük ve çok yakıt tüketen arabalarıyla tanınan bu ülke endüstrisi yeniden yapılanma, yenilik yapma ve özellikle ekolojik otomobilleri tasarlamakta zorluklar yaşamaktaydı. Ekolojik sorunlar artık ABD'li tüketiciyi yakından ilgilendirmekteydi. Bir zamanlar ABD pazarının lideri olan Detroit Big Three (Detroit'in üç büyüğü) Chrysler, General Motors ve Ford iflas etmenin eşiğine gelmişti.[167]. Üç otomotiv üreticisi 2 Aralık 2008'de ABD Kongresi'ne bir kurtarma planı ve 34 milyar dolarlık yardım için başvurur.[168]. Bazıları krizden en çok etkilenen Chrsyler'in yokolacağından bile söz eder ancak grubun başkanı Bob Nardelli, 11 Ocak 2009'da şirketin ayakta kalabileceği konusunda güvenini belirtir.[169]. Avrupa'da hükümetler ve Avrupa Yatırım Bankası otomobil sektörünü destekler.[170].


Yarının otomobili şüphesiz elektrikli


Otomobilin geleceği şüphesiz elektrikli otomobildir. Elektrikli motor ile tahrik yüzyılı aşkın bir süredir bilinmektedir. Günümüzde bataryalarda gerçekleşen teknolojik gelişme sayesinde, Li-ion bataryalar normal otomobillerin performansına erişebilen otomobiller yapılmasını olanaklı kılmaktadır. Tesla Roadster, bu tip otomobillerin performansına bir örnektir.


Resmi ekleyen


Tesla Roadster, 350 km otonomiye sahip tamamen elektrikli otomobil.


Elektrikli otomobilin yerleşebilmesi için, hızlı batarya şarj istasyonları gibi yeni altyapıların da geliştirilmesi gerekmektedir. Ayrıca bataryaların geri dönüşümünü sağlamak da bir sorun olarak durmaktadır. Bu tarz altyapılar ancak ulusal düzeyde kararlar sonucu yapılabilir.[171]. Bir ülkenin elektrik üretiminin kendisine yeterli olup olmadığı, elektrik üretmek için kömür kullanıp kullanmadığı gibi konular elektrikli aracın termik motorlu araçlara göre enerji açısından temiz olup olmadığını etkileyecektir.

2009 Frankfurt otomobil salonunda Mercedes-Benz'den Toyota'ya hemen hemen tüm otomobil üreticileri çoğu henüz konsept olan 32 adet elektrikli otomobil sergilemiştir. Dört adet elektrikli otomobilden oluşan bir gam sergileyen Renault'nun başkanı Carlos Ghosn, 2011 yılından 2016 yılına kadar İsrail ve Danimarka'da 100.000 elektrikli Renault Fluence satacaklarını açıklamıştır.[172] Volkswagen E-Up elektrikli otomobilini 2013'te, Peugeot iOn otomobilini 2010 sonundan itibaren piyasaya çıkaracağını bildirmiştir. Mitsubishi'nin i-Miev adlı modeli satışa sunulmuştur.[172]


Dünya otomobil parkının gelişimi


Geçmiş büyüme


Dünya otomobil parkı yıllar boyunca çok hızlı bir şekilde gelişmiştir. Savaş için harcanan çabalar sonucu I. Dünya Savaşı ardından birçok teknolojik yenilik ortaya çıkmış ama aynı zamanda otomobil üretiminin önemli ölçüde artmasına olanak sağlayan üretim yöntemleri ve makine iyileştirmeleri de bulunmuştur.[97]. 1950 -1970 arasında dünya otomobil üretimi üç kat artarak 10 milyondan 30 milyona çıkmıştır. Refah ve barış ortamı konfora yönelik tüketim aracı olan otomobilin satınalınabilmesine olanak sağlamıştır. 2002 yılında 42 milyona ulaşan dünya otomobil üretimi, 2007'den sonra Çin'in de büyümesiyle 70 milyonu aşarak 40 yılda iki katına çıkmıştır. 2007 - 2008 krizi Avrupa ve ABD'de otomobil satışlarını düşürmüş olsa da gelişmekte olan ülke pazarlarındaki satışlarla dünya otomobil parkı artışına devam etmiştir.[173].


Resmi ekleyen



1930 - 2005 arası dünya otomobil parkının gelişimi. Kaynak : Carfree



Gelecek büyüme


Özellikle büyümekte olan Çin ve Güney Amerika pazarlarının sayesinde 2007'de otomobil satışları %4 artarak dünya pazarı 900 milyonun üzerine çıkmıştır. Uzmanlar milyar sınırının 2010 yılının sonundan önce geçileceğini tahmin etmektedir.[173]. Yoğun otomobil sayısına sahip ülkelerde ortalama araç ömrü 10 yıl olduğundan ötürü otomobil parkının yenilenmesi yavaş olmaktadır.[174].

Yine de kriz nedeniyle birçok otomobil pazarı zorluk içindedir. Satışlarında net bir düşüş gözlenen ABD pazarı krizden en çok etkilenen otomobil pazarıdır. ABD'de ekonomik konjonktürün değişmesi,[173] yani ücretlerin azalması, işsizlik, emlâk ve petrol fiyatlarının artması sonucu 2008'de otomobil satışları yaklaşık 15 milyon adet düşmüştür.[173].


Yeni pazarlar


Rusya, Hindistan ve Çin gibi yüksek nüfuslu ülkeler otomobil için yüksek potansiyel içeren pazarlardır. Avrupa Birliği içinde 1000 kişiye ortalama 600 otomobil düşerken bu sayı Rusya için 200, Çin için ise yalnızca 27'dir.[173]. Ayrıca ABD'de kriz nedeniyle satışların düşmesinin ardından Çin dünya üzerinde bir numaralı otomobil pazarı hâline gelmiştir. Uzamanlara göre kriz bu sonuca ulaşılmasını yalnızca hızlandırmıştır. Ayrıca Çin hükümetinin otomobil alım vergilerini azaltması gibi otomobil sektörünü desteklemesi de ayrıca bu fenomene yardımcı olmuştur.[175].

Uzun dönemli bazı tahminler 2060 yılına kadar dünya otomobil parkının 2,5 milyara ulaşacağı ve bu artışın %70'inin Çin ve Hindistan gibi kişi başına otomobil sayısının çok düşük olduğu ülkeler sayesinde olacağını göstermektedir.[176]


#16
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Kaynakça


Dipnotlar


1. ^ OICA Üretim İstatistiği. International Organization of Motor Vehicle Manufacturers (2007). 13 Eylül 2009 tarihinde, 12:57 saatinde erişilmiştir.(İngilizce)
2. ^ a b c d e Automobile History. About Inventors., Early Steam Powered Cars (İngilizce)
3. ^ Sözlerin Soyağacı - Çağdaş Türkçenin Etimolojik Sözlüğü. Sevan Nişanyan (2002 - 2009). 13 Eylül 2009 tarihinde, 22:45 saatinde erişilmiştir.
4. ^ "Letter on secret works of art and of nature and on the invalidity of magic", İngilizce'ye çeviren Michael S. Mahoney (İngilizce)
5. ^ Ainsi naquit l'automobile, J. Ickx (1961) (Fransızca)
6. ^ 1679-1681. Chariot à vapeur du R. P. Verbiest. L'histoire de l'Automobile des origines à 1900. Hergé.(Fransızca)
7. ^ Setright, L. J. K. (2004). Drive On!: A Social History of the Motor Car. Granta Books. ISBN 1-86207-698-7.(İngilizce)
8. ^ Ferdinand Verbiest. La Belgique insolite. (Fransızca)
9. ^ Biographie des hommes remarquables de la Flandre-Occidentale..., Van de Putte et Delepierre (1884) s 269 (Fransızca)
10. ^ a b c Il y a un siècle, L'automobile,T. Coulibaly (2007) s 8 (Fransızca)
11. ^ Les Ingénieurs de la Renaissance, B. Gilles (1960) (Fransızca)
12. ^ a b c Les pionniers de la locomotion terrestre, S. Bellu (1998), s 10 (Fransızca)
13. ^ Fulton, Georges et Robert Stephenson, ou, Les bateaux à vapeur et les chemins de fer,A. Janin (1861), s 237 (Fransızca)
14. ^ Fardier de Cugnot. Histomobile. (Fransızca)
15. ^ Le fardier de Cugnot. (Fransızca)
16. ^ Kulibin'in araç tasarımları (Rusça)
17. ^ Kulibin'in araç tasarımları (Rusça)
18. ^ World History of the Automobile,E. Eckermann (2001), s 15 (İngilizce)
19. ^ a b Encyclopédie de A à Z, G. Bordes (1979), cilt 2, s 578 (Fransızca)
20. ^ a b Georgano, G.N. (1985). Cars: Early and Vintage, 1886-1930. London: Grange-Universal. (İngilizce)
21. ^ a b c T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, L'automobile, p 12 (Fransızca)
22. ^ Eric Favre. Bollée Amédée fils, faire avancer l'automobile. (Fransızca)
23. ^ Starting from a bycicle. (İngilizce)
24. ^ S. Bellu (1998), Les dilemmes de l'énergie, s 14 (Fransızca)
25. ^ Histoire du permis français. (Fransızca)
26. ^ a b c The History of the Automobile., The Internal Combustion Engine and Early Gas-Powered Cars (İngilizce)
27. ^ a b CNRS (1982), Huygens et la France (Fransızca)
28. ^ E. Eckermann (2001), World History of the Automobile, s 11 (İngilizce)
29. ^ a b François Isaac de Rivaz dépose le brevet du moteur à explosion. (Fransızca)
30. ^ F. Roby, F. Denhez (2006), Vers la voiture sans pétrole ?, s 60 (Fransızca)
31. ^ a b c S. Bellu (1998), Les dilemmes de l'énergie, s 12 (Fransızca)
32. ^ a b Histoire de l'automobile. (Fransızca)
33. ^ R. Vairez (2000), Automobilistes, tout ce que l'on vous cache, s 10 (Fransızca)
34. ^ T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, l'automobile, s 11 (Fransızca)
35. ^ Panhard et Levassor (1889-1967). (Fransızca)
36. ^ T. Coulibaly, Il y a un siècle, l'automobile, s 14 (Fransızca)
37. ^ a b Delamare Deboutteville Edouard. (Fransızca)
38. ^ Pyréolophore. (Fransızca)
39. ^ Nicéphore Niepce. (Fransızca)
40. ^ Gérard Hartmann. L'Œuvre de Fernand Forest. (Fransızca)
41. ^ T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, l'automobile, s 19 (Fransızca)
42. ^ T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, l'automobile, s 20 (Fransızca)
43. ^ J. de Syon et B. Sion (2004), 1905-2005, Cent ans de progrès automobile, s 38 (Fransızca)
44. ^ T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, l'automobile, s 83 (Fransızca)
45. ^ S. Bellu (1998), L'éclosion de la modernité, s 53 (Fransızca)
46. ^ a b T. Coulibaly, Il y a un siècle, l'automobile, s 15 (Fransızca)
47. ^ T. Coulibaly, Il y a un siècle, l'automobile, s 118 (Fransızca)
48. ^ American Motorsports Timeline. (İngilizce)
49. ^ a b J. de Syon et B. Sion (2004), 1905-2005, Cent ans de progrès automobile, s 47 (Fransızca)
50. ^ S. Bellu (1998), La naissance d'un sport, s 22 (Fransızca)
51. ^ a b c A.-L. Bonnet, R. Jonquet, P. Fillion (2006), 100 ans de grands prix automobiles en France, s 14 (Fransızca)
52. ^ Jean Watin-Augouard. Michelin à fond la gomme depuis cent ans. (Fransızca)
53. ^ a b D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 25 (Fransızca)
54. ^ a b T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, l'automobile, s 86 (Fransızca)
55. ^ T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, l'automobile, s 89 (Fransızca)
56. ^ a b D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 26 (Fransızca)
57. ^ a b S. Bellu (1998), La création des grands classiques, s 59 (Fransızca)
58. ^ Çeşitli kaynaklara göre tarih farklılık göstermektedir.
59. ^ La Jamais Contente, Caractéristiques techniques. (Fransızca)
60. ^ T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, l'automobile, s. 98 (Fransızca)
61. ^ Roger Labric, A l'assaut des records (Fransızca)
62. ^ S. Bellu (1998), Les dilemmes de l'énergie, s 23 (Fransızca)
63. ^ D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 33 (Fransızca)
64. ^ a b c T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, L'automobile, s 54 (Fransızca)
65. ^ S. Bellu (1998), La belle époque, s. 38 (Fransızca)
66. ^ D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 14 (Fransızca)
67. ^ T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, L'automobile, s 63 (Fransızca)
68. ^ S. Bellu (1998), La naissance d'un sport, s 23 (Fransızca)
69. ^ D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 19 (Fransızca)
70. ^ T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, l'automobile, s 65 (Fransızca)
71. ^ a b M. Boyer (2005), Histoire générale du tourisme, s 267 (Fransızca)
72. ^ D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 30 (Fransızca)
73. ^ J. de Syon et B. Sion (2004), 1905-2005, Cent ans de progrès automobile, s 41 (Fransızca)
74. ^ a b c T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, l'automobile, s 32 (Fransızca)
75. ^ T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, L'automobile, s 38-40 (Fransızca)
76. ^ T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, L'automobile, s 34 (Fransızca)
77. ^ T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, L'automobile, s 44 (Fransızca)
78. ^ J. de Syon et B. Sion (2004), 1905-2005, Cent ans de progrès automobile, s 43 (Fransızca)
79. ^ T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, l'automobile, s 43 (Fransızca)
80. ^ T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, L'automobile, s 51 (Fransızca)
81. ^ a b D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 31 (Fransızca)
82. ^ T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, L'automobile, s 58-59 (Fransızca)
83. ^ T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, L'automobile, s 60 (Fransızca)
84. ^ T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, L'automobile, s 61 (Fransızca)
85. ^ IMDB'de The Garage (İngilizce)
86. ^ T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, L'automobile, s 129-130 (Fransızca)
87. ^ a b S. Bellu (1998), L'émancipation, s 46 (Fransızca)
88. ^ a b L'automobile a plus de 100 ans. (Fransızca)
89. ^ D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 28 (Fransızca)
90. ^ S. Bellu (1998), Le modèle américain, s 70 (Fransızca)
91. ^ S. Bellu (1998), Le modèle américain, s 71 (Fransızca)
92. ^ S. Bellu (1998), L'essor de la productivité, s 34 (Fransızca)
93. ^ a b T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, L'automobile, s 27 (Fransızca)
94. ^ a b S. Bellu (1998), La belle époque, s 40 (Fransızca)
95. ^ D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 40 (Fransızca)
96. ^ T. Coulibaly (2007), Il y a un siècle, L'automobile, s 28 (Fransızca)
97. ^ a b S. Bellu (1998), La belle époque, s 41 (Fransızca)
98. ^ D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 42 (Fransızca)
99. ^ G. Bordes (1979), Encyclopédie de A à Z, cilt 2, s 580 (Fransızca)
100. ^ a b c S. Bellu (1998), Le modèle américain, s. 72-73 (Fransızca)
101. ^ a b S. Bellu (1998), Le modèle américain, s. 77 (Fransızca)
102. ^ S. Bellu (1998), La décennie de l'aérodynamisme, s. 140 (Fransızca)
103. ^ S. Bellu (1998), Le modèle américain, s 78 (Fransızca)
104. ^ Rolls-Royce : La plus prestigieuse des marques britanniques. (Fransızca)
105. ^ D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 57 (Fransızca)
106. ^ S. Bellu (2008), s 37 (Fransızca)
107. ^ G. N. Georgano (2002), Early and Vintage Cars, s 7 (İngilizce)
108. ^ D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 62 (Fransızca)
109. ^ a b S. Bellu (1998), L'apologie de l'acier, s 96 (Fransızca)
110. ^ a b S. Bellu (1998), La rationalisation, s 148 (Fransızca)
111. ^ S. Bellu (1998), L'apologie de l'acier, s 97 (Fransızca)
112. ^ S. Bellu (1998), L'apologie de l'acier, s 98 (Fransızca)
113. ^ D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 84-86 (Fransızca)
114. ^ S. Bellu (1998), Les chemins de la liberté, s 127 (Fransızca)
115. ^ D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 88 (Fransızca)
116. ^ B. Lestrade, S. Boutillier (2000), Les Mutations du travail en Europe, s 131 (Fransızca)
117. ^ a b G. Bordes (1979), Encyclopédie de A à Z, cilt 2, s 584 (Fransızca)
118. ^ D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 96 (Fransızca)
119. ^ a b D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 90-91 (Fransızca)
120. ^ D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 92 (Fransızca)
121. ^ a b c S. Berstein et P. Milza (1999), Histoire de la France au XX. siècle, s 139 (Fransızca)
122. ^ a b c d S. Bellu (1998), La naissance des légendes, s 192-193 (Fransızca)
123. ^ a b S. Bellu (1998), La création de la firme Porsche, s. 201 (Fransızca)
124. ^ Actes de colloques du Gerpisa sur l'automobile dans l'ancien Bloc de l'Est. Gerpisa (1999). (Fransızca)
125. ^ S. Bellu (1998), L'Europe de l'avant-garde, s 191 (Fransızca)
126. ^ S. Bellu (1998), L'Europe de l'avant-garde, s 193 (Fransızca)
127. ^ S. Bellu (1998), La reconstruction, s 169 (Fransızca)
128. ^ Deming's 1950 Lecture to Japanese Management., Teruhide Haga'nın tercümesi (İngilizce)
129. ^ D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 94 (Fransızca)
130. ^ D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 97 (Fransızca)
131. ^ S. Bellu (1998), La reconstruction, s 165 (Fransızca)
132. ^ D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 98 (Fransızca)
133. ^ S. Bellu (1998), La reconstruction, s 167 (Fransızca)
134. ^ S. Bellu (1998), Les futurismes, s 181-182 (Fransızca)
135. ^ S. Bellu (1998), Les futurismes, s 183 (Fransızca)
136. ^ S. Bellu (1998), Les futurismes, s 185 (Fransızca)
137. ^ Richard F. Weingroff. The Lincoln Highway.(İngilizce)
138. ^ S. Bellu (1998), Sous le signe de l'« American Way of Life », s 172 (Fransızca)
139. ^ Richard B. DuBoff, Accumulation and Power: An Economic History of the United States, Armonk, NY: M.E. Sharpe, 1989, s. 102-103. (İngilizce)
140. ^ a b S. Bellu (1998), Sous le signe de l'« American Way of Life », s 174(Fransızca)
141. ^ La réduction de la dépendance automobile. (Fransızca)
142. ^ La réduction de la dépendance automobile. (Fransızca)
143. ^ La réduction de la dépendance automobile.(Fransızca)
144. ^ a b c La réduction de la dépendance automobile. (Fransızca)
145. ^ S. Bellu (1998), Le choc en retour, s 208 (Fransızca)
146. ^ a b c S. Bellu (1998), Le choc en retour, s 209 (Fransızca)
147. ^ S. Bellu (1998), La crise de conscience, s 217 (Fransızca)
148. ^ S. Bellu (1998), Le revirement, s 232
149. ^ S. Bellu (1998), Le revirement, s 233 (Fransızca)
150. ^ L’histoire de la protection du consommateur. (Fransızca)
151. ^ S. Bellu (1998), La conscience écologique, s. 302 (Fransızca)
152. ^ S. Bellu (1998), Les chocs pétroliers, s 250 (Fransızca)
153. ^ a b S. Bellu (1998), Les chocs pétroliers, s 251 (Fransızca)
154. ^ S. Bellu (1998), La révolution informatique, s 272 (Fransızca)
155. ^ a b c d e S. Bellu (1998), La révolution informatique, s 273 (Fransızca)
156. ^ a b S. Bellu (1998), La révolution informatique, s 275 (Fransızca)
157. ^ a b S. Bellu (1998), La conscience écologique, s. 298 (Fransızca)
158. ^ D. Puiboube (2000), Un siècle d’automobile en France, s 136 (Fransızca)
159. ^ La crise modifie le comportement des consommateurs. Les Echos (3 mart 2009). (Fransızca)
160. ^ Renault accélère sur le marché de l’automobile low cost avec la Sandero lancée en Amérique du Sud. (Fransızca)
161. ^ Sortie embouteillée pour la Nano low-cost. Libération (24 mart 2009).(Fransızca)
162. ^ Auto « low cost ».(Fransızca)
163. ^ a b L'histoire du tuning.(Fransızca)
164. ^ Consommation du pétrole dans le monde.(Fransızca)
165. ^ F. Roby, F. Denhez, Vers la voiture sans pétrole ? (Fransızca)
166. ^ Les constructeurs tétanisés par la crise financière. (Fransızca)
167. ^ Le gouvernement américain envisage le dépôt de bilan des «Big three».(Fransızca)
168. ^ Les « big three » présentent leurs plans de survie au Congrès.(Fransızca)
169. ^ Chrysler insiste sur sa viabilité et son intention de rembourser les prêts.(Fransızca)
170. ^ La BEI prête 3 milliards d'euros au secteur automobile européen. Reuters publié par le Journal du Net (12 mart 2009).(Fransızca)
171. ^ Cyrille Pluyette. Offensive de la voiture électrique à Francfort.(Fransızca)
172. ^ a b A Francfort, le volt-face des constructeurs.(Fransızca)
173. ^ a b c d e Quand l’automobile envahit le monde.(Fransızca)
174. ^ J.-C. Guibet, E. Faure (1997), Les Transports à l'approche de l'an 2000, s 12 (Fransızca)
175. ^ La Chine, premier marché automobile mondial. (Fransızca)
176. ^ J.-C. Guibet, E. Faure (1997), Les Transports à l'approche de l'an 2000, s 8 (Fransızca)


#17
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Otomobillerin Teknolojik Gelişim Kronolojisi

Otomobilin Tarihi Ve Gelişimi




• 29 Ocak 1886 - Karl Benz benzinle çalışan ilk otomobilin patentini aldı.




0 Kullanıcı konuyu okuyor

0 Kullanıcı, 0 Misafir, 0 Kayıtsız kullanıcı