İçeriğe git

Welcome to Kadim Dostlar ™ Forum
Register now to gain access to all of our features. Once registered and logged in, you will be able to create topics, post replies to existing threads, give reputation to your fellow members, get your own private messenger, post status updates, manage your profile and so much more. This message will be removed once you have signed in.
Login to Account Create an Account
Resim

Nuri Demirağ (d. 1886, Divriği - ö. 13 Kasım 1957, İstanbul) | Türkiye Cumhuriyeti Demiryolları İnşaatının İlk Müteahhitlerinden Ve Cumhuriyet Döneminin İlk Sayılı Zenginlerinden - Hayırsever İnsan Olarak Tanınmış Kişi

- - - - -

  • Yanıtlamak için lütfen giriş yapın
Bu konuya 5 yanıt gönderildi

#1
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Nuri Demirağ


Nuri Demirağ (d. 1886, Divriği - ö. 13 Kasım 1957, İstanbul), Türkiye Cumhuriyeti demiryolları inşaatının ilk müteahhitlerinden ve Cumhuriyet döneminin ilk sayılı zenginlerinden, hayırsever insan olarak tanınmış bir kişi.



Resmi ekleyen



Yaşamı


1886 yılında, Sivas'ın Divriği İlçesi’de doğdu. 1910 yılında, Maliye Bakanlığı’nın açtığı sınavı kazanarak İstanbul’a atandı. Beyoğlu varidat memuru oldu. Maliye Mekteb-i Alisi’nde gece derslerine katılarak yüksek öğrenimini yaptı. 1918'de, yabancıların tekelinde olan sigara kağıdı işine girdi. İlk Türk sigara kağıdı yapımını başlattı. Ürettiği sigara kağıdına “Türk Zaferi” adını verdi. Samsun'dan başlayarak "Fevzipaşa-Diyarbakır", "Afyon-Antalya", "Sivas-Erzurum" ve "Irmak-Filyos hatlarında 1012 kilometrelik demiryolu yaptı. Fransız firmalarının demiryolu yapımını bırakmaları üzerine demiryolları yapmak için açılan ihaleye davet edilen yabancı firmalardan en ucuz teklifi veren firmanın istedigi fiyatın dörtte biri fiyatına bu yolları yapacağını belirterek ihaleyi aldı ve işi tamamladı.Sivas - Erzurum arası arazi çok dağlık ve kayalık oldugu için tünel yapımı balyozlarla dağları delerek yapıldı. İşçiler bu dağlarda demir olduğu için çok sert olduğunu, balyozlarla çok zor kırıldıgını, parçalandığını, çok zaman aldığını söyleyip dert yanınca, "Her balyozda fındık kadar taş kırabilseniz de, inşaata devam edeceksiniz." diyerek kesin talimatını verdi.Balyoz ve çekiçle bu tüneller açıldı.Bu çok zor ve kıt kaynaklarla yapılması imkânsız görülen uzun demiryolu inşaatlarını, köprüleri, çok uzun tunelleri yapıp tamamladıgı için 1934 yılında, Mustafa Kemal Atatürk ona ve kardeşine Demirağ soyadını verdi.Sivas Garında yeşil mermerden yaptıgı Nuri Demirag Çeşmesi hala akmaktadır.İhale alıp iş yaptıgı bir çok yerde 50 adet çeşme yaptırmıştır.Bir çogu halen akmaktadır.İzmit te SEKA kagıt fabrikası nın ihalesini alıp, inşaatını bitirip tamamlayıp teslim etti...Bursa da MERİNOS fabrikasının ihalesini alıp inşaatını bitirip tamamlayıp teslim etti..Sivas Çimento Fabrikası nın ihalesini alıp inşaatını tamamlayıp teslim etti... İstanbul Hal Binası inşaatlarının yapımını üstlendi ve kısa sürede tamamladı.Halicin kenarındaydı... 1936 yılında, Beşiktaş Nuri Demirağ Uçak Atölyesi’nin etüt merkezi bu günkü ifade ile genel müdürlük, idari binası yapıldı. Barbaros İskelesi'nin tam önünde, Deniz Müzesi'nin solunda bulunan büyük sarı binayı etüt merkezi olarak inşaa ettirdi.10 şubat 1937

Divriği’de yapılacak olan fabrika için çalışmalara başladı.Günümüzde Uluslararası İstanbul Atatürk Havalimanı olarak kullanılan Yeşilköy Havalimanı Nuri Demirağ'ın çiftligiydi.Orada pistler, hangarlar yaptırdı ve pilot yetiştirmek için uçuş okulu açtı. 17 Agustos 1941 ...Yanına 150 yataklı öğrenci yurdu yaptırdı, pek çok öğrenci yetiştirdi.Sabiha Gökçen, Erdal İnönü ve Ömer İnönü çok kısa bir süre ögrenci olarak uçuş okulunda bulundular.Beşiktaş taki etüt merkezi ve atölyede yapılan uçaklar Yeşilköy'de uçuruldu. Testleri yapıldı...Toplam 13 adet uçak Bunların 12 adedi N.D. 36 Çift kişilik uçaklar...En son üretilen ise N.D. 38 Yolcu ve kargo uçağı idi..6 kişilik bir uçaktı...Uçaklardan başka . 24 adet planör üretildi.Uçuruldu, testleri tamamlandı.İlk uçaklar ve devam eden seri ..Nud-36 model üretildiler...En son üretilen N.D.38 Model ise 6 kişilik yolcu uçagıydı. İlk uçuş tarihi 11 Şubat 1944 Bu ilk uçuş İstanbuldan Ankara ya gidiş dönüş...Olarak yapıldı. Bütün Türkiye de çok büyük sevinç yarattı.. Nuri Demirağ pilot olan oğlu ile ilk uçuşunu İstanbul dan Ankaara ya gidip dönerek gerçekleştirdi..Yine bu uçakla Nuri Bey Türkiye de bir çok şehirlere gidip döndü...Yunanistan a atina ve Selanik e gidip geldi..Bu uçak 3,5 saat havada kalabiliyordu.........Çift pilot kumandasına sahip..5000 feet yüksekliğe çıkabilen satte 325 Km hızı olan .. 1000 km menzili olan çift motorlu pervaneli bir uçaktı.. 1945 lerin en ünlü yolcu, kargo uçağı DEKOTA ise 250 km saatte hıza ve 3500 feet uçuş tavanına sahipti.. Bu uçak ABD tarafından endişe ile karşılandı ve yakın takibe alındı..O günün değişen şartları sonucu ....Yeşilköy deki pistlerin, idari binaların, hangarların, uçuş okulunun üzerinde bulundugu arazi m2 değeri 1,5 kuruştan ismet İnönü nün talimatı ile istimlak edildi...M2 ye 0,5 kuruş vergi kesildi...m2 fiyatı 1 kuruştan bu arazi istimlak edildi...Bu korkunç olay Nuri Demirağ ın siyasete girmesine sebep oldu...Türkiye de üretilip Anadolu da bir çok şehirlerinde gösteri uçuşları yapan, İstanbul dan Divriği, Sivasa gidip dönen bu uçaklar için THK nın 24 uçak ve 65 planör için 1938 de verdiği 1943 te iptal ettiği siparişin red gerekçesi ayrı bir olay....Eskişehir e test uçuşları için gönderilen uçaklardan biri piste tam ulaşmadan pist başında yere tekerleri koyuyor..Orada derin bir hendek var....Pilotun bilgisi yok..Uçak oraya çakılıyor.. Pilot Reşit ALAN şehit oluyor..8. Ekim 1943 ..

O yıllarda piste büyükbaş hayvanlar girmesin diye hava meydanlarının çevresine derin bir hendek kazılıyor.. Tamamen pilotaj hatası olan bu kaza uçakların toptan red nedeni sayılıyor.. Üretilen uçaklar UÇAMAZ.....gerekçesi ile reddediliyor.. Üretimi tamamlanmış 13 adet uçak ve 24 planör elde kalıyor...Başka ülkelere satılıyor.....Bu uçaklar Yeşilköyde defalarca testlerden geçip saglamlıklarını isbatlamışlar, Anadolu da bir çok şehirlerde gösteri uçuşları yapmışlar, binlerce km katetmiş uçaklar..İptal nedeni teste gönderilen bir uçağın Eskişehirde piste çakılması......Gerçek neden ise tamamen siyasi.........

1942 yılında, müteahhit olarak yaptıgı, inşaatını üstlendigi Sivas Çimento Fabrikası hizmete girdi. Bursa'da Sümerbank'ın Merinos fabrikasını kurdu.İstanbul Boğazı'na özel köprü yaptırmayı projelendirdi.Karabük'te Demir ve Çelik fabrikasını kurdu.1945 yılında, siyasete atıldı ve Milli Kalkınma Partisi’ni kurdu.Türkiye’nin Çok Partili Yaşama geçişini başlattı. 1954 yılında, Demokrat Parti listesinden Sivas Bağımsız milletvekili oldu.1957 yılında, Nuri Demirağ, İstanbul’da vefat etti.Yaptığı uçaklar başka devletlere satıldı.Türkiye de üretilip Türkiye de şehir turları atan, muhtelif şehirlerde gösteri uçuşları yapan ve yine Türkiye de uçamaz raporu verilen bu 38 adet uçagın yerine o günkü iktidar tarafından Fransızlardan HENRİO marka uçaklar alındı.Bu alınan uçaklar Fransa da üretimden kalkmış, serisi bitmiş uçaklar oldukları için yedek parçaları temin edilemedi.Çok kısa bir zamanda hepsi hurdaya ayrıldılar.



İlkleri


• 1922'de ilk Türk sigara kağıdını üretti.
• 1936 yılında Seri Üretim Olarak İlk Türk Uçağını Yaptı.
• 1943 yılında 6 Kişilik İlk Türk Yolcu Uçağını Yaptı.
• 1945 yılında çok partili rejimdeki ilk muhalefet partisini kurdu.
• Ankara'nın doğusuna ilk demiryolunu yaptı.
• İlk yerli paraşütü yaptı.
• İlk şehir ve köy planlarını hazırladı.


Bakınız,
http://www.kadimdostlar.com/Yakin_Donem_Turkiye_Tarihi_f14/Savunma_Sanayii_Mustesarligi_ve_8211_SSM_Turki_t72900.html']Savunma Sanayii Müsteşarlığı – SSM | Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Sivil Yapılı Askeri Tedarik Ve Ulusal Savunma Endüstrisini Güçlendirme Kuruluşu - Türk Savunma Sanayii Ürünleri ' target='_blank'>Savunma' class='bbc_url' title=''>http://www.kadimdostlar.com/Yakin_Donem_Turkiye_Tarihi_f14/Savunma_Sanayii_Mustesarligi_ve_8211_SSM_Turki_t72900.html']Savunma Sanayii Müsteşarlığı – SSM | Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Sivil Yapılı Askeri Tedarik Ve Ulusal Savunma Endüstrisini Güçlendirme Kuruluşu - Türk Savunma Sanayii Ürünleri

Konu Hale tarafından 05 Ağustos 2015 Çarşamba - 17:27 tarih ve saatinde düzenlenmiştir
Resim Linkleri Düzenlenmiştir.


#2
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Nuri Demirağ


Nuri DEMİRAĞ Kimdir ?


Türkiye Cumhuriyeti demiryolları inşaatının ilk müteahhitlerinden ve cumhuriyet devrinin ilk sayılı milyonerlerinden, kardeşi Abdurrahman Naci Demirağ ile birlikte servetlerini Türkiye'nin sanayi kalkınmasında büyük işlere yatırmış ve iş hayatının yanında geniş ölçüde hayırsever insan olarak tanınmış bir kişi.


Resmi ekleyen



1886 yılında Sivas'ın Divriği kasabasında doğdu. Bu kasabanın eşrafından Mühürdarzade Ömer Bey'in oğludur, annesinin adı Ayşe Hanımdır. Babasını henüz üç yaşında iken kaybetmiş, annesinin himaye ve teşvik kanadı altında otodidakt olarak yetişmiştir. Rüşdiye tahsilini memleketinde yapmış ve aynı rüşdiyeye muallim tayin edilmiş, Ziraat Bankasının açtığı bir müsabaka imtihanını kazanarak, bu bankanın önce Kangal, sonra Koçkiri şubelerinde çalışmıştır. Maliye Bakanlığının açtığı bir imtihanı da kazanarak, bankacılıktan maliye hizmetine geçmiş, İstanbul'a gelerek Maliye'nin her kademesinde seçkin bir memur olarak calışmış ve 1918-1919 arasında 32-33 yaşlarında iken Maliye Müfettişi olmuştur. Divriği ile alakasını kesmeyerek, İstanbul'da Beşiktaş'a yerleşmiştir.

Kendi kaydına göre 56 altın (252 kağıt lira) birikmiş parası ile sigara kagıtçılığına başlamış ve "Türk Zaferi" adını verdiği bir sigara kağıdı çıkarmıştır. O acı ve karanlık günlerde " Türk Zaferi Sigara Kağıdı" fevkalade rağbet görmüş, o zamanki soyadı ile Mühürdarzade Nuri Bey'e hayli para kazandırmış, 252 lirasi üç sene içinde 84 000 lira olmuştur. Daha sonra, Cumhuriyet hükümeti'nin Türkiye Demiryolları ve şoseleri ile başladığı büyük imar işini benimseyerek, devlete en uygun tekliflerle müteahhitlik hayatına atılmıştır.(1)


Resmi ekleyen



"İlk Türk Demiryolu Müteahhidi, ilk kazmayı vurduğu yerden itibaren azminin ve imanın bütün kuvvetiyle ilerlemeye ve bütün geçtiği yerleri, demir ağlarla örmeye başladı." Fakat Nuri Bey'in muvaffakiyeti, Samsun'dan Erzurum'a kadar geçtiği yerleri demir ağlarla örmekten ibaret kalmadı. O büyük iddiasının tahakkukuna calıştı. Samsun'dan başlayan ilk tahakkukuna müteaakip (Fevzipaşa-Diyarbakır) (Afyon-Antalya) (Sivas-Erzurum) (Irmak-Filyos) hatlarında 1012 kilometrelik demiryolu yaparken, diğer büyük inşaat işlerine de atıldı. Bursa'da Sümerbank'in Merinos, Karabük'te Demir ve Çelik, Izmit'te Selüloz, Sivas'ta Çimento fabrikalarıyla, Istanbul'da Hal binasını ve Eceabad - Hava soşesini de yapti. Şunu da ilave etmek lazımdır ki Nuri Bey, bütün bu büyük eserlerinin önünde ve muhitlerinde, hayrat ceşmeler yapmayı unutmamıştı, nitekim bu ceşmelerin adeti kırk sekizi aşmıştır" (2)

Nuri Demirağ, 1936 yılında havacılık sanayiinin ilk temellerini atmaya başladı. İlk iş olarak 10 yıllık devreyi kapsayan bir plan - program hazırlattı. Bu program gereği, Besiktaş Barbaros Hayrettin İskelesinin yanında Tayyare Etüd Atölyesini kurdu. Bu tayyare atölyesi kısa bir sürede dev bir fabrika haline geldi. Yeşilköy'de Elmas Paşa çiftliğini tayyare meydanı yapmak için satın aldı. 1000 X 1300 metre boyutlarında düz bir tayyare alanı yaptırdı. Bunun bir örneği de o sıralar Avrupa'nın en modern havaalanı olan Amsterdam'da vardı. 1937-1938 yılı içinde Türk Hava Kurumu 10 okul uçaği ve 65 planör siparişinde bulundu. İstanbul fabrikalarında yapılan ilk yerli Türk uçağı, 1941 yılı ağustosunda Nuri Bey'in doğduğu yer olan Divriği'ye uçarak gidip gelmişti. Halkı da heyecanlandıran bu tür gösterilerin yararlı olduğunu düşünen Nuri Bey, Eylül ayında 12 uçaklık bir filoyu, Bursa, Kütahya, Eskişehir, Ankara, Konya, Adana, Elazığ ve Malatya rotasında uçurarak halka kendi tayyarelerimizle göklerimizi kendimizin koruyabileceğini göstermek ve onlara inanç vermek istemiştir. Nu.D.38 tipi yolcu ucağı, tamamen Türk mühendis ve işçilerinin ortaya çıkardıkları Türk tipi bir uçaktır. 6 kişilik yolcu ucağının çift pilot kumandası bulunmaktadır. Saatte 325 kilometre hız yapabilmekte ve 1000 KM uçabilmektedir. Türk Hava Kurumu, Nuri Demirağ'ın fabrikalarına sipariş vermiş olduğu bu uçakları almaktan vazgeçmiştir. (3)


Resmi ekleyen




"Nuri Demirağ, Cumhuriyet Tarihinde üçüncü kez çok partili hayata geçişte (1945) ilk muhalefet partisi olan Milli Kalkınma Partisi'nin kurucuları arasında yer aldı ve genel başkanlığını üstlendi"(4) Partinin resmi muamelesi 26/8/1945'te ikmal edilmiş olmakla birlikte, Nuri Demirağ 'artik yeter' sloganı ile 6/7/1945'te ortaya atılmış ve bir siyasi parti kurma teşebbüsüne fiilen o tarihte geçilmiştir. "Böylece Nuri Demirag sadece memleketin iktisadi kalkınmasında değil, siyasi hayatta tek partili rejimi yıkım işinde de öncü ve liderdir (5)" 1946 seçimlerinde Cumhuriyet Halk Partisi ile Demokrat Parti'nin çetin seçim mücadelesinde Nuri Demirağ'ın Partisi seçimde kazanamadı ve Milli Kalkınma Partisi günden güne eriyerek siyasi sahadan tamamen silindi ; fakat 1954 seçimlerinde Nuri Demirağ Demokrat Parti'den Sivas'ta müstakil aday gösterildi ve Nuri Demirağ bu suretle Sivas Mensubu olarak Büyük Millet Meclisine girdi. Meclisteki hayatı uzun sürmedi, 13 kasım 1957'de vefat etti (1) ve Istanbul'da Zincirlikuyu Mezarlığında defnedildi. Mesude Demirağ'la evli bulunan Nuri Demirağ'in Galip ve Kayı Alp adli iki oğlu, Mefkure, Şukufe, Süveyda, Suheyla, Gülbahar ve Turan Melek adlarında kızları bulunmaktaydı.

Kaynaklar:

(1)
"İstanbul Ansiklopedisi", Reşat Ekrem Koçu, Sayfa 4736,
(2) "Nuri Demirağ Kimdir?", Ziya Şakir, Sayfa 50,
(3) "Anadolu Üniversitesi Sivil Havacılık Bülteni", Yıl:1 sayı: 4 sayfa: 27,
(4) "Büyük Larousse Sözluk ve Ansiklopedisi, sayfa 2994
(5) "Nuri Demirağ'ın Hayat ve Mücadeleleri, N.Necmettin Deliorman, sayfa 68



Nuri Demirağ ve Cumhuriyet Tarihi


• Türkiye'de Havacılık Sanayii'nin Önderi
• Seri Üretim olarak 1936'da ilk Türk uçağını yaptı.
• Çok partili rejimdeki ilk muhalafet partisini kurdu.
• Ankara'nin doğusuna ilk demiryolunu yaptı.
• İlk yerli paraşütü yaptı.
• 1922'de ilk Türk sigara kagidini üretti.
• Bursa'da Sümerbank'in Merinos fabrikasını kurdu.
• İstanbul boğaz'ina özel köprü yaptırmayı projelendirdi.
• İlk şehir ve köy planlarını hazırladı.
• Karabük'te demir ve celik fabrikasını kurdu.
• İzmit'te selüloz fabrikasını kurdu.
• Sivas'ta çimento fabrikalarını kurdu.
• İstanbul'daki büyük hal binasını yaptı.



Kaynak: Nuri DEMİRAĞ Kimdir ?

#3
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Nuri Demirağ


• 25 Mayıs 1944 - Nuri Demirağ'ın fabrikasında yapılan ilk Türk yolcu uçağı İstanbul'dan Ankara'ya uçtu.


Bakınız,
http://www.kadimdostlar.com/Tarihte_Bugun_Olaylar_Doganlar_Olenler_f180/Tarihte_Bugun_25_Mayis_1944_Nuri_Demirag_ve_t71670.html&gopid=133763#entry133763']Tarihte Bugün: 25 Mayıs | (1944) - Nuri Demirağ'ın Fabrikasında Yapılan İlk Türk Yolcu Uçağı İstanbul'dan Ankara'ya Uçtu' target='_blank'>Tarihte' class='bbc_url' title=''>http://www.kadimdostlar.com/Tarihte_Bugun_Olaylar_Doganlar_Olenler_f180/Tarihte_Bugun_25_Mayis_1944_Nuri_Demirag_ve_t71670.html&gopid=133763#entry133763']Tarihte Bugün: 25 Mayıs | (1944) - Nuri Demirağ'ın Fabrikasında Yapılan İlk Türk Yolcu Uçağı İstanbul'dan Ankara'ya Uçtu

#4
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Nuri Demirağ




• 10 Ocak 1944 - Nuri Demirağ'ın fabrikasında üretilen Türk yolcu uçağının ilk uçuş denemesi Yeşilköy'de yapıldı.


Bakınız,
http://www.kadimdostlar.com/Tarihte_Bugun_Olaylar_Doganlar_Olenler_f180/Tarihte_Bugun_10_Ocak_1920_Milletler_Cemiyeti_t74396.html']Tarihte Bugün: 10 Ocak' target='_blank'>Tarihte' class='bbc_url' title=''>http://www.kadimdostlar.com/Tarihte_Bugun_Olaylar_Doganlar_Olenler_f180/Tarihte_Bugun_10_Ocak_1920_Milletler_Cemiyeti_t74396.html']Tarihte Bugün: 10 Ocak

#5
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Nuri Demirağ


Resmi ekleyen



Nuri Demirağ tarafından kurulan Türkiye'nin ilk uçak fabrikasından görüntüler, 1930'lar.




Dosya Ekle  nuridemirag.jpg   91,51K   0 kere indirildi

#6
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Resim Linkleri Düzenlenmiştir.




0 Kullanıcı konuyu okuyor

0 Kullanıcı, 0 Misafir, 0 Kayıtsız kullanıcı