İçeriğe git

Welcome to Kadim Dostlar ™ Forum
Register now to gain access to all of our features. Once registered and logged in, you will be able to create topics, post replies to existing threads, give reputation to your fellow members, get your own private messenger, post status updates, manage your profile and so much more. This message will be removed once you have signed in.
Login to Account Create an Account
Resim

Yamaçparaşütçülüğü Nedir? | Tarihçesi - Türkiyede'ki Uçuş Bölgeleri - Yamaçparaşütü Yapabilmek İçin Fiziksel Koşullar

- - - - -

  • Yanıtlamak için lütfen giriş yapın
Bu konuya 2 yanıt gönderildi

#1
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Yamaçparaşütçülüğü Sporu


İlk olarak 1980'li yıllarda bir grup paraşütçünün, paraşütle süzülüş ve uçuş yapmak için yüksek tepelerden koşarak denemeler yapmasıyla yamaçparaşütü sporu doğdu. Kullandıkları paraşüt (drakkar) serbest atlayış için yapıldığından hava geçirgenliği yüksekti. Bu yüzden süzülüş mesafesi kısa kalıyordu. Takip eden yıllarda çeşitli grupların katkısı ve geliştirmesi ile oldukça komplike bir uçuş paraşütü ortaya çıktı. Yamaçlardan koşarak gerçekleştirildiği için ucuz ve doğayla iç içe bir spor oduğu için geniş bir kitle tarafından benimsendi ve çok hızlı bir şekilde yayıldı.

Resmi ekleyen

Günümüzde kullanılan yamaçparaşütleri 4 ana parçadan oluşmaktadır:

Kanat: Hilal biçiminde köşeleri yuvarlatılmış uzun bir paraşüt.
Askı ipleri: Kolonlardan kanada doğru uzanan kevlardan yapılan ipler.
Kolonlar: Aski ipleri ile harnes arasında köprü vazifesi gören, tüm paraşüt iplerinin birleştiği tek parça sistemler.
Harness: Pilotun oturduğu sert plastikten yapılan oldukça dayanıklı oturak.

Ve bunlara ilaveten bir de yedek paraşüt vardır.
Yamaçparaşütü rüzgar yardımıyla tamamen şişirildiğinde kanat şeklini alır. Uçabilmek için yamaçraşütü ile pilotun ağırlığını taşıyabilecek ve süzülme yapılabilecek bir kaldırma gücüne sahip olunmalıdır. Bu kaldırma kuvveti, kalkış sırasında bir miktar hızla (pilotun koşması) ile sağlanır.

80'li yıllarda THK'nın elinden alınan kurumun gelir kaynakları nedeniyle THK'da yamaçparaşütü faaliyetlerine zamanında başlanılamadı. 1995 yılında kurulan Çok Hafif Hava Araçları Okulu bünyesinde yamaçparaşütü faaliyetlerine başlanıldı. En keyifli ve heyecan verici hava sporlarından biri olduğu için ülkemizde kısa sürede yaygınlaştı.

Yamaçparaşütü sporunu nasıl yapabilirsiniz?

Ülkemizde birçok kişi ve kuruluş bu eğitimi vermektedir. Fakat Türkiye'de Uluslararası Havacılık Federasyonu (FAI) standartlarında eğitim veren kuruluş Türk Hava Kurumu'dur. Yamaçparaşütü başlangıç eğitimi Türkkuşu İnönü Eğitim Tesisi ve bölgesel kurslarla verilmektedir. Türkkuşu Yamaçparaşütü Okulu'na; T.H.K'nın, şubelerine veya havacılık kolu ve kulüplerine verdiği kontenjanlarla gidilebilir. Başvuracakların 16 yaşından gün almış ve en az ilkokul mezunu olmaları gerekmetedir.

Resmi ekleyen

Kursa kabul edilenler kendilerinden istenen belgelerle (sağlık raporu, istek belgesi, kan grubu belgesi, öğrenci belgesi vs.) belirlenen merkezlere kurslara çağrılarak 12-15 günlük eğitime tabi tutulurlar. Başlangıç eğitiminde irtifası 100 m üzerinde olan tepelerden en az 10 uçuş sonucu "Yamaçparaşütü Başlangıç Sertifikası" verilir.

Yer eğitimleri aerodinamik, meteoroloji, beş nokta taklası ve emercensi eğitimlerini kapsar. Dia ve videolarla desteklenir. Daha sonra alçaktan yükseğe doğru sırasıyla uçuşlara geçilir. Uçuşlar kamerayla kaydedilir ve uçuş sonrası kritik yapılır. Gerekirse yer eğitimleri tekrarlanır. Uçuşlar 10 knot (18 km/s) altındaki rüzgarda yapılır. Vücudu korumak önemlidir. Bu yüzden vücudu tam örten kıyafet, bot, çenelikli kask ve dizlik kullanılır. Kursiyerler uçuş sırasında üstlerindeki telsizle yerdeki öğretmenleri tarafından yönlendirilir. Eğitim oldukça güvenli ve zevklidir. Size düşen bir tarafdan uçarken diğer tarafdan telsizden gelen direktifleri izlemekten ibarettir.

Kurslar THK tarafından ücretsiz verilir. Yatak ve yemek masrafları THK tarafından karşılanır. Kursiyerlerin sadece gidiş-dönüş yol masrafları kendilerine aittir.

Resmi ekleyen

15 gün süren eğitim boyunca televizyonsuz, gazetesiz, şehirden ve gürültüden uzak yaşayabilir, akşamları gazinoda arkadaşlarınızla ve öğretmenlerinizle oturup sohbet edebilirsiniz. Şansınız varsa tesisin havuzunda sırtüstü yüzerken üstünüzden inişe başlayan planörleri sayabilir ya da İnönü ilçesindeki mağaraları ve İnönü Müzesini gezebilirsiniz.

Ve eğer rastgelirse siz uçmak için tepeye çıkarken o sırada aşağı inen çobanla ayaküstü sohbet edebilir ve kuzularını sevebilirsiniz.




Delta Kanat - Yelkenkanat Sporu hakkında detaylı bilgi için lütfen aşağıdaki linki tıklayınız.


DELTA KANAT - YELKENKANAT SPORU

#2
patriot34

patriot34

    KD ™ Dost

  • Kadim Dost
  • 2.836 İleti
  • Gender:Male
  • Location:iSTANBUL
Türkiye, Yamaç paraşütü, Yelken Kanat, Planör, Paraşüt, Balon gibi hava sporları meraklıları için keşfedilmesi gereken bir ülkedir.


Yamaç Paraşütü
Yamaç Paraşütü sporu, ilk bakışta serbest atlama paraşütüne benzeyen bir paraşüt ile uçak yerine, yüksek bir tepeden koşulmak sureti havalanmaktır. Eğimli ve yüksek bir tepeye açık olarak serilen
paraşüt, pilotun koşmaya başlaması ile hava ile dolar ve pilotla birlikte havalanır. Uçuşların süresi kullanılan malzemenin performansı ve pilotun tecrübesine bağlı olarak kilometrelerce/saatlerce sürebilir. Tek kişi olabileceği gibi iki kişilik (tandem) kanatları da vardır.

Resmi ekleyen

İlk denemesi 1940'lı yıllara uzanan yamaç paraşütü günümüze kadar pek çok değişiklik göstermiş, uçuş süresi ve güvenliğini artırıcı yapısal gelişme kaydetmiştir. İlk yamaç paraşütü serbest atlayış paraşütüne benzemekteydi. Zamanla değişiklik göstererek basınca dayanıklı olma özelliği yerine yüksek kaldırma gücüne sahip aerofil yapıya dönüştü. Yamaç paraşütü kanat yapısı 1980 li yıllardan itibaren kolay havalanan, iyi bir süzülme performansı ve yavaş çöküş oranı için en uygun şekline ulaştı.

Ülkemizde Yamaç Paraşütü Sporu 1990 başlarında Fethiye Ölüdeniz bölgesinde ki Baba Dağı'nın yabancı pilotlar tarafından keşfedilmesi ile tanınmış, ilk olarak üniversite kulüplerinde aktif olarak başlamıştır. Bilinen en ekonomik hava aracı olması ve doğa sporları ile içiçe olması bugün geniş bir kitle tarafından sevilerek yapılmasını sağlamıştır. Temelde özel bir yetenek ve aşırı efor gerektirmeyen Yamaç Paraşütü Sporu standart bir eğitim sonrasında yapımı oldukça kolay ve zevklidir. THK, üniversite kulüpleri ve özel kulüpler tarafından Yamaç Paraşütü Eğitimleri düzenlenmektedir.


Türkiyede'ki Uçuş Bölgelerinden Bazıları
Ölüdeniz - Babadağ
  • Konum: Muğla ilinin Fethiye ilçe sınırlarında yeralan Babadağ deniz kıyısından 7 km içeridedir. Ölüdeniz kumsalının hemen arkasında yükselir ve tam güneye bakar. Kalkış pistine Ölüdeniz'den 45 dakikalık stabilize ancak düzgün sayılabilecek yolla ulaşılır.
  • Uçuş Mevsimi: Nisan - Ekim arası güvenli uçuşlar yapılmaktadır.
  • Bölge Özellikleri: Türkiye'de yamaç paraşütünün ilk yapıldığı yer olan Ölüdeniz dünyaca ün yapmıştır. Eşsiz doğası, güneşi ve denizi her sene binlerce yerli ve yabancı turisti büyüleyen bölge her çeşit outdoor aktivitesine uygun yapıdadır. Gelişmiş bir turistik merkez olan bölgede ulaşım, konaklama, yeme içme sorunu yaşanmamaktadır. Çevrede tekne turları ayrıca ilgi çekmektedir. Babadağ yaz kış trekking ve kampçılık alanı olarak tercih edilmektedir.
  • Kalkış Pistleri: Babadağ da toplam üç pist vardır. 1700 metre güney pisti kalkış için çok müsaittir. 1800 metrelik kuzey pisti biraz küçük ve diktir. 1900 Metre kuzey zirve pistinin kalkış alanı oldukça rahattır. Genelde 1700 metrelik pist günün büyük bölümünde tam karşıdan güney rüzgarı aldığı için genelde buradan uçulur. Oldukça geniş olan piste aynı anda 20 civarında kanat serilebilir.
  • İniş Pisti:Ölüdeniz kıyısındaki Belcekız plajı, uzun ve genişliği ile oldukça rahat ve güvenli bir iniş alanıdır.
  • Meteorolojik Özellikler:Yaz sezonu boyunca hava tutarlılık gösterir. Bazen sabah saatlerinde kuzey rüzgarı eser ve kuzey pistlerinden vadi içine kalkış yapılır. Güney pisti günün büyük bölümünde 5-20 km arasında güneyden esen rüzgarı karşılar.
  • Dikkat edilmesi gerekenler: Özellikle sezonun başı ve sonu olan mevsim değişikliği aylarında havada hızlı değişimler olabilmekte ve kalkış alanına bulut inebilmektedir. Güney pistinde, öğleye kadar geçen sürede dağın batı ucundan gelen batı rüzgarı, sahte güney rüzgarı yaratarak yanıltabilmektedir.
Denizli Pamukkale
  • Konum: Pamukkale Denizliye 21 km uzaklıkta Çökelen Dağı eteklerinde yer almaktadır. Turistik bölge olduğu için bölgeye her türlü ulaşım şekli mümkündür.
  • Uçuş Mevsimi: Ilıman iklimi ile yılın her mevsimi uçuş yapılabilmektedir.
  • Bölge avantajları: Eski bir yerleşim bölgesi olan Pamukkale, kireçli sıcak suların çökmesiyle oluşan travertenleri ve tarihi kalıntılarıyla her yıl binlerce turistin geldiği ülkenin önemli turistik merkezlerindendir.
  • Uçuş yapılabilen iki tepe bulunmaktadır:
  • Eğitim Tepesi Meteorolojik Özellikleri: Gün doğduktan sonra gün-batı yönünde kendini hissettiren rüzgar öğle saatlerine kadar hafif şiddette eser. Öğle saatlerinde artan rüzgar batıya kayarak günbatımında neredeyse tamamen kesilmektedir.
  • Eğitim Tepesi Kalkış Pisti: 70 m yüksekliğindeki tepe alçak oluşundan dolayı amatör uçuşlar için tercih edilmektedir. Yeraltı sularının tüm bölgede yaşanan ılıman etkileri nedeniyle bölgede yaşanan rüzgar değişiklikleri burada hissedilmemektedir. Düzenli rüzgarlar sayesinde yıl boyunca güvenli uçuşlar yapılabilmektedir.
  • Eğitim Tepesi İniş Pisti: Yamaçtan yapılan uçuşlar bölgede bulunan düzlüklerde son bulur. İniş noktaları herhangi bir engel taşımaması nedeniyle son derece güvenlidir.
  • Eğitim Tepesi Dikkat edilmesi gerekenler:Yaz sıcağının en yoğun yaşandığı aylarda öğle saatlerinde hızlanan rüzgarla beraber oluşan sert türbülanslara dikkat edilmelidir.
  • Dinamit Deposu Meteorolojik Özellikleri: Batı rüzgarının hakim olduğu tepe özellikle sabah saatlerinde uçuşa elverişlidir. Öğleye doğru başlayan güçlü termik oluşumlar deneyimli pilotlar için uzun uçuşlar sağlamaktadır.
  • Dinamit Deposu Kalkış Pisti: Adını tepede bulunan eski bir dinamit deposundan alan uçuş pisti 300 metre yüksekliğindedir. İki paraşütün rahatça kalkış yapabileceği geniş bir alanı olan yamaç, Pamukkale'nin tüm güzelliğini görecek noktadadır.
  • Dinamit Deposu İniş Pisti: Uçuş parkurunun bitimindeki araziye iniş yapılabildiği gibi travertenlerin girişinde yeralan helikopter pistine de güvenli inişler yapılmaktadır.
  • Dinamit Deposu Dikkat edilmesi gerekenler:Yaz aylarında öğle saatlerin oluşan türbülanslar uçuşlar sırasında maksimum düzeyde dikkat ve kontrol gerektirmektedir. Sert rüzgarlarda kalkış pistinin bitiş noktasında türbülanslara rastlanabilir. Çapraz esen rüzgar kalkıştan hemen sonra paraşütte asimetrik kapanmalara neden olmaktadır. Ayrıca tepenin dik eğimde bitmesi başarılı bir kalkış için çok süratli bir koşu gerektirmektedir.
Ankara - Gölbaşı
  • Konum: Ankara şehir merkezine 27 km uzaklıktaki Gölbaşı bölgesine ulaşım kent merkezinden kolaylıkla sağlanmaktadır.
  • Bölge Özellikleri: Ankara'ya yakınlığı nedeni ile kent içerisindeki bütün aktivite ve olanaklardan faydalanmak mümkündür. Ankara'daki üniversite havacılık kulüplerinin Yamaç Paraşütü eğitimi verdikleri bölgedir. Gölbaşı, şehir hayatından uzaklaşmak isteyen Ankaralılar'ın hafta sonlarını değerlendirdikleri bir mesire yeri olarak ilgi görmektedir.
  • Kalkış Pisti:Geniş bir ovaya bakan eğitim tepesi uygun irtifası ve rüzgarı her yönden karşılaması nedeniyle yamaç paraşütü eğitimleri için çok elverişlidir.
Bolu, Abant
  • Konum: Abant Dağları, Bolu şehir merkezinin 34 km güneyindedir. Asfalt olan 25 km.lik Abant Gölü ulaşım yolu kullanılarak ulaşılabilir. Ankara-İstanbul otoyolu geçişi üzerindeki Bolu'ya karayolu ile ulaşım oldukça kolaydır. Abant Gölüne kent merkezinden kalkan minübüsler kullanılabilir.
  • Bölge Özellikleri: Yoğun orman alanları ile çevrili Bolu ili Her türlü turizm aktivitesine uygundur. Çevresi zengin bir bitki örtüsüne sahip Abant Gölü, yazın piknik ve dinlenme yeri, kışın kış sporlarının yapılabileceği bir yer olarak ilgi çekmektedir. Abant Gölü çevresindeki konaklama ve yeme-içme olanaklarından faydalanılabilir.
  • Kalkış Pisti:Abant Dağları yamaç paraşütüne elverişli birden fazla kalkış pistine sahiptir. Genel olarak Abant Gölü yakınındaki geniş, düz ve tamamen çimen kaplı Örencik yaylası etrafındaki tepelerde yapılmaktadır.
Eğirdir
  • Konum:Isparta'ya 60 km uzaklığıdaki Eğirdir'de karayolu ve demiryolu ulaşımı mevcuttur. Isparta'nın yerel otobüs firmaları Eğirdir'den geçer.
  • Bölge Özellikleri: Eğirdir Gölü ve adası ile pek çok turistik aktiviteye elverişli Eğirdir, yamaç paraşütü sporu için çok uygun tepelere sahiptir. Süleyman Demirel Üniversitesi Havacılık Klübü bu tepelerde eğitim uçuşları gerçekleştirmektedir.
Kayseri
  • Konum: Kayseri ili sınırlarındaki Ali Dağı, il merkezine 15 dk. uzaklıktadır. Otomobil ile dikkatlice çıkılabilir. Ya da, Zincidere otobüslerine binerek Alidağı Tabelası'nda inildiğinde, yürüyerek 45 dakikada tepeye ulaşılabilir.
  • Bölge Özellikleri: Dünyaca ünlü Kapadokya'da yer alan Kayseri her yıl binlerce yerli yabancı turisti ağırlamaktadır. Kayseri elverişli coğrafyası ile yamaç paraşütünün yanı sıra, kayak, bisiklet gibi diğer sportif turizm çeşitlerine de olanak sunar. Erciyes Ünivesitesi'ndeki Sivil Havacılık MYO, Ali Dağına hafta sonları eğitim uçuşları düzenlemektedir.
  • Kalkış Pisti: 600 ile 750 irtifa farkına sahip, birisi güney, diğeri kuzey rüzgarlarına uygun iki kalkış pisti mevcuttur. Stabil rüzgarlarda tepenin dik ve düzgün eğimi saatlerce yelken yapmaya elverişli,ancak türbülanslı havalarda dikkatli olmak gereklidir.
  • İniş Pistleri: Tepenin önünde rahatlıkla iniş yapılabilecek alanlar bulunmaktadır.
Eskişehir - İnönü
  • Eskişehir'in 15 km batısında bulunan İnönü ilçesinde Türk Hava Kurumunun tesisleri bulunmaktadır. İlçenin kuzeye bakan yamaçları, özellikle yaz aylarında kuzeyden esen rüzgarları ile çok uygun uçuş şartları yaratmaktadır. Türk Hava Kurumu tarafından düzenlenen kurslar burada yapılmaktadır.
Antalya - Aksu
  • Antalya'nın Aksu ilçesindeki tepe Akdeniz Üniversitesi Havacılık Kulübü tarafından eğitim tepesi olarak kullanılmaktadır. Antalya-Alanya yolunun Aksu sapağından Perge Harabelerine dönüldüğünde, Perge'ye girmeden 10-15 km gidildiğinde 40-50 m'lik eğitim tepesine ulaşılır. İnişte sulama kanalına dikkat edilmelidir.
Yamaç Paraşütü Yapabilmek için Fiziksel Koşullar
Yamaç paraşütü yapabilmek için alt yaş sınırı 16'ı üst yaş 55 'dır. Üst yaş sınırı için sağlık durumuna göre esnek olunabilir. Kilo sınırı en az 40 kg, en çok 130 kg'dir. Epilepsi, astım, kalp, bel ve omurga rahatsızlıkları olanlar yamaç paraşütü eğitimlerine katılamazlar. Yamaç paraşütü eğitimine katılmak için sağlık koşullarının uygun olduğu beyan eden bir form doldurulur.

Resmi ekleyen

Paraşüt Tipleri

Paraşütler (kanat) pilotun ağırlığına göre ve uçuş tipine göre farklı ebat ve tiptedir. Hafif kilolu pilotun kullandığı paraşüt, ağır pilotun kullandığına göre daha küçük ebattadır. Paraşütlerin, alınan eğitim ve tecrübeye göre farklı performanslar gösteren 5 tipi bulunur.
Kanat Yapısı
Yamaç paraşütü. Kanopi (Kubbe), Askı ve fren ipleri, Taşıyıcı kolonlar ve Harnes (kuşam tertibatı) olmak üzere 4 bölümde incelebilir.
Kanopi: Paraşüt içerdeki hava basıncını sağlayıp havada kalmasını sağlayacak, hava geçirgenliği olmayan kumaştan yapılır. Kanopiler, pilotun ağırlığı ve uçuş tipine göre yaklaşık 40-60 hücreden oluşur ve bu hücreler hava basıncını sağlamak için kapakçıklarla birbirine bağlanır.
Askı ve fren ipleri: Oldukça dayanıklı ve hafif bir malzemeden yapılmış olan ipler pilotu taşımak üzere kanopiye dengeli bir şekilde dağılmıştır. Kanopinin önünde bulunan ipler toplanarak ön kolonlarda, arkadakiler ise arka kolonlarda toplanırlar. Fren ipleri farklı renkte olup bir halkadan geçerek (pilot bırakırsa dahi savrulmayacak şekilde) en son kolona yerleştirilirler.
Taşıyıcı Kolonlar: Taşıyıcı kolonlar, kubbe iplerini kuşama bağlarlar. Pilota kalkışta uygun tutunma yerleri sağlarlar. Kalkışı kolaylaştırmaktan öte farklı harnes kullanımına imkan tanırlar. azı gelişmiş yamaç paraşütlerinde speed sistemi denilen hızlandırıcılar bulunurken bazılarında harnes kolonlara sabit olarak bağlanmıştır.
Harnes (Kuşam): Pilotun oturacağı kısımdır. Temel olarak pilotun takabilmesi için, kol ve bacaklardan geçen askılardan oluşur. Yapısı kullanılan malzeme ve ek donanımlara göre farklılıklar arz edebilir. Bazı harneslerde çapraz kolonlar bulunur. Bunlar kubbeyi daha güvenli tutmak için pilotun vücut hareketini doğrudan yukarıya iletmesini engelleyen bir yapıları vardır. Gelişmiş harneslerin, hızlandırıcı (speed sistem) bağlantıları, sırt koruyucusu, hava yastığı, yedek paraşüt bölümü gibi avantajları vardır. Bütün harnesler pilotun vücut yapısına göre ayarlanabilir.

Meteorolojik Bilgiler
Hava sporlarını güvenli bir şekilde yapmak için uygun hava koşulları çok önemlidir. Özellikle yamaç paraşütü için temel meteorolojik bilgiler gereklidir. Rüzgarın hareketi ve bulutların şekli uçuş için ilk işaretin alındığı meteorolojik olgudur. Diğer iki olgu türbülans ve termik'tir.
Türbulans: Dikey hava hareketleridir. Türbulanslar; 5 km/h aşan darbe hareketlerinde, belli coğrafik bölgelerde, dik bir tepeye arkadan gelen rüzgar ile, termik giriş-çıkışlarında ve cephe bölgelerinde gözlenir.
Termik: Sıcak hava kütlesinin yükselmesiyle oluşur. Bu hava kütlesi soğuyarak uçuşu engelleyici bulutları oluşturur, bu da şiddetli türbülansa neden olur. Termik özellikle kayalık bölgelerde, asfalt alanlarda, orman bölgesinde, su bölgesinde (nehir, göl, deniz...) ve tarlalı alanlarda daha fazlaca oluşum gösterir.


Kurslar
Ülkemizde Yamaç Paraşütü kursu Türk Hava Kurumu, üniversite kulüpleri ve özel kulüpler tarafından eğitim düzenlenmektedir.
Yelken (Delta Kanat)
Yelken kanat motoru olmayan, rüzgar ve diğer hava etkileri ile uçuş yapabilen tek kişilik bir uçuş aracıdır. Havalanma, havada kalma ve havalanma yeri yamaç paraşütüne benzer. Ancak uçuş için daha fazla eğitim süresine ihtiyaç vardır. Güvenlik için kişiye bağlı paraşüt de bulunmaktadır. Yamaç Paraşütü yapılan yerlerde yelken-kanat sporu da yapılabilir.
Resmi ekleyen
Delta Kanat Yapısı

Kanatlar: Yelken-kanat ortalama 25-30 kg ağırlığında, açıldığında 10 kanat uzunluğundadır. (katlanmış standart 4 m) Başlangıç, Orta ve İleri Sınıf kanatlar mevcuttur. Eğitimlere başlangıç sınıfı eğitim kanatları kullanılır, uçuş tecrübesi arttıkça orta sınıf kanatlarla uçulabilir. Ancak ileri seviye modeller için çok uzun süre uçmak ve tecrübe kazanmak gereklidir. Modeller ileri seviyeye geldikce kanat hızlanır ve kanadı kontrol etmek zorlaşır.

Havalanma: Ülkemizde uçuşa başlama, uygun hava koşullarında, uçuş tepesinden kanatları sırtlayarak koşmak şeklindedir. Yükseklik kazanmak için genelde tepeye vuran yani karşıdan gelen rüzgar olmalıdır. Diğer bir yöntem de yerden yükselen sıcak hava sütunları, yani termikler kullanılır. Bu sıcak hava yükselirken içinde daireler çizen deltayı da beraberinde havalandırır. Normal bir uçuşta birkaç saat havada kalınır.

Resmi ekleyen

Kurslar: THK ve çeşitli hava kulüpleri tarafından eğitim verilmektedir.

Balon
Dünyada ilk ortaya çıkışı 18.yy sonlarına uzanan balonla uçuş sporu ülkemizde de yoğun ilgi görmektedir. Uzun yıllardır bireysel sportif amaçlı yapıldığı gibi, Turistik yörelerimizdeki yerel etkinliklerde balonla kent turları düzenlenmektedir. Balon, içine doldurulan sıvı propan gazının ısıtılması ile havalanır. Uygun rüzgarda (10 km/h'in altındaki) oldukça uzun süreler sakin bir uçuşla havada kalabilir. Ortalama seyir yüksekliği 500-1500 feet arasında olan balona yön vermek, irtifa kazandırıp kaybettirmek, hızını değiştirmek, tecrübeli bir pilot tarafından kolaylıkla yapılabilir.

Resmi ekleyen


Balonun Yapısı:
Balonun yolcularını taşıyan, genellikle hafif ve sentetik bir madde olan "vimin" den üretilen sepette propan gazı tüpleri, altimetre, termometre, hava alanı ile haberleşmeyi sağlayan telsiz, variometre ve yangın söndürücüler bulunur. Sepetin içindeki herbiri yaklaşık 20 kg. ağırlığında olan propan tüpleri, balonun şişmesini sağlayan propan gazını ihtiva eder. Her tüp balona yaklaşık 40-45 dakikalık bir uçuş imkan sağlamaktadır. Balonun toplam kaldırma kuvveti 1.700 pound civarındadır. Balonun havalanması balona doldurulan propan gazının alttaki ocaklar vasıtasıyla ısıtılması ile sağlanır. Ocaklar balon hacmine göre 2 ya da 3 tane olabilir. Balonun içindeki ısı asla 120 dereceyi geçmemelidir.

Uçuşu durdurarak inişi sağlamak için içerideki kırmızı halat çekilir. Böylelikle harekete geçen düşme sübabı içerideki havanın hızla boşalmasını sağlar. İçerdeki havanın boşalma hızı yetmezse balonun en tepesinde bulunan acil güvenlik deliği açılır.

Yabancılar İçin Uçuş Kuralları
  • Balonla uçuş öncesinde, uçulacak olan hava aracı tescil işareti, uçuş amacı, uçuş tarihi, uçuş saati, uçuş bölgesi belirtilerek Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğüne müracaat edilir.
  • Ülkemizde Balonla 15 günden fazla bir süre uçuş yapılacak ise; yabancı pilotların lisanslarının Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından geçerli kılınması gerekmektedir.
Kurslar
Türkiyede Balon eğitimi Türk Hava Kurumu tarafından verilmektedir. Balon kursları uçuş saati 100 $ karşılığı Türk lirasıdır. 46.30 saatlik eğitimi tamamlayanlara Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü onaylı lisans verilir.
  • Balon başlangıç kursu: 30 günluk kurs süresince balon pilotlarının uçuş kurallarına göre yetiştirilmesini sağlayacak eğitim verilir. Lisans seviyesine kadar uçmak isteyenler için toplam maliyet 5.000 ABD Dolarıdır. Başlangıç kursu 2 aşamada yapılmaktadır.
  • Yer Eğitimi: Başlangıç devresinde 48 saat yer dersi görülür. Eğitimin sonunda öğrenciler genel kurallar ve emercensi sınavına tabi tutulurlar. Bu sınavlardan, emercensi'den 100 üzerinden 100, genel kurallardan ise 100 üzerinden 70 geçerli not alması gerekmektedir. Bu sınavları geçenler uçuş eğitimine başlatılır.
  • Uçuş Eğitimi: Başlangıç kursu toplam 11 sortilik (10.30 saat) uçuştan ibarettir. Bu uçuşların 09.30 saati çift kumanda, 30 dakikası kontrol uçuşu ve 30 dakikası ise yalnız uçuş yaparak tamamlanmaktadır.
  • Balon tekamül kursu:Kursun süresi 60 gündür. Bu eğitime temel uçuş eğitimini bitirenler katılır. Tekamül eğitim safhası 44 saat nazari eğitim, 26.30 çift kumanda ve 08.30 saat yalnız uçuştan oluşmaktadır. Tekamül kursu da başlangıç gibi 2 aşamadan oluşmaktadır.
  • Yer Eğitimi:Nazari ders saati 44.00 saattir. Dersler günlük 01.00 saat üzerinden planlanarak uçuşlarla birlikte yürütülür. Öğrenci nazari imtihanlardan % 70'in altında not almamış olmalıdır.
  • Uçuş Eğitimi:Uçuş eğitimi ise 26.30 saat çift kumanda ve 08.30 saat yalnız uçuş yaptırılır. Uçuşlar yer dersi ile birlikte koordineli bir şekilde yürütülür. Tekamül safhasını başarılı bir şekilde bitirenlere Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünce onaylı "balon pilot lisansı" tanzim edilir.
Balon Kursları için başvuru adresi:
Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Bosna Hersek cad. No:5 06338 Emek, ANKARA
Tel: 0 312 2121430 Fax: 0 312 2124684

Mikrolayt
Microlayt, oldukça basit motorlu uçuş aletidir. Basit motor yapısı ile öğrenmesi ve kullanması oldukça kolay olan mikrolayt tek ve iki kişilik olabilir. Kumanda paneli ve gösterge tablosu karmaşık değildir. İniş ve kalkış pistinin de önemi yoktur, kısa mesafelerde iniş ve kalkış yapabilir. Mikrolayt aerodinamik yapısı sayesinde, havalandıktan sonra deltakanat ve planör gibi motorsuz uçabilir. Böylelikle az bir yakıtla uzun saatler uçabilir. Microlayt uçuşu tüm dünya ülkelerinde yapıldığı gibi ülkemizde de yapılmaktadır. Türkiye'de microlayt ile uçmak için Türk Hava Kurumu'na ya da havacılık kulüplerine başvurulmalıdır.

Resmi ekleyen

Planör

Planör, kalkışı başka bir motorlu uçak tarafından çekilerek veya pist başında bulunan bir motora bağlı çelik halat yardımı ile hızlı bir şekilde çekilerek sağlanan motorsuz uçma aracıdır. Planör, havada belli bir irtifaya geldiğinde çekici halattan pilotu tarafından ayrılır ve serbest uçuşuna başlar. Görünüşü ve kumandalarının işlevleri diğer motorlu uçaklarda olduğu gibidir. Ancak hava koşulları daha fazla önem taşımaktadır. Planör, motorsuz olduğundan özel bir kanat tasarımı vardır. Kanat profillerinin özel dizaynı, kanatların büyük ve geniş olması planöre büyük bir kaldırma kuvveti kazandırır. Planörün havada kalışı ve ilerlemesi hava fileleri ile sağlanır. Planörün ileri gidişi pozisyonunda oluşan hava fileleri kanat üstü profil kesiti sayesinde kanat üstünde türbilans oluşturur, yine kanat altı profil kesiti nedeniyle hava fileleri kanat altında kaldırıcı kuvvet meydana getirirler. Böylelikle havada kalma ve ilerleme sağlanır, çok kısa mesafede iniş kalkış yapabililir.

Resmi ekleyen


Planörün kokpiti tek veya çift kişilik olabilir. Kokpitde planörün dikey esende hareket etmesini sağlayacak pedal, yine yatay eksende yatış olayını sağlayacak lövye bulunmaktadır. Bunların dışında planörün hızını değiştirecek tali uçuş kumandaları bulunmaktadır. Planörde yer ile planör arası kominikasyonu sağlayacak telsiz de bulunmaktadır. Dünyada ilk planörün mucidinin 1886 yılında bir deneme uçuşu esnasında düşerek ölen Otto LİLİENTAL olduğu bilinmektedir. Bugün planörcülük Avrupa ve Dünyada sevilerek yapılan hava sporlarının başında gelmektedir. Türkiyede de en eski hava sporlarından olup, Planör Uçuş Okulu 1935 yılında açılmıştır.

Planör Eğitimi : Planör Eğitim Kursları Türk Hava Kurumu tarafından yapılmaktadır. Her yıl İnönü Eğitim Merkezin 'de açılan planör kursu başlangıç, tekamül ve ileri tekamül kurslarından oluşmaktadır. Talep olduğunda bölgesel kurslar da düzenlenmektedir.

Paraşüt
Paraşütle atlama sporu için Türk Hava Kurumu ve özel havacılık kulüpleri eğitim vermektedir. Aşağıdaki eğitim ve programlar THK'na aittir.

Tandem Atlayışı: Bir paraşütle iki kişinin atlayış yapmasıdır. Daha önce hiç paraşüt atlayışı yapmamış kişilerin, tecrübeli bir tandem pilotu ile birlikte yaptıkları atlayıştır. Tandem atlayışında yolcunun yapması gereken çok fazla bir şey yoktur, tüm kontrol tandem pilotundadır, yolcuya uçağa çıkmadan önce 20 dakikalık bir brifing verilir ve atlayışa çıkılır. Tandem atlayışında, 3000m irtifadan paraşütü açmadan önce yaklaşık 180 km/saat hızla 30sn kadar serbest düşüş yapılır, ardından paraşüt açılır ve açık paraşüt ile ortalama 3 dakika havada kalınır.
Resmi ekleyen

AFF (Accelerated Freefall):
Hızlandırılmış serbest düşüş olarak adlandırılan bu atlayış, öğrencinin serbest düşüş ustalığını geliştirir. Öğrenci 3000m. irtifadan iki öğretmen ile birlikte paraşütü açmadan 40 sn kadar serbest düşüş yapar, karşılaştığı problemler öğretmenler tarafından gösterilerek giderilir.

Ankara Atlayış Bölgeleri: Paraşüt okulunun idari merkezi, Ankara'da Türk Hava Kurumu'nun icra organı olan Türkkuşu Genel Müdürlüğü'ne bağlıdır. Hava trafiğinin yoğun olmasından dolayı çok sık atlayış olmamakla birlikte özel günlerde ve personel antrenmanı için paraşüt atlayışları yapılır.

İnönü Atlayış Bölgeleri: Paraşüt okulu faaliyetlerinin yaz aylarında yoğun olarak yapıldığı ana eğitim merkezidir. Eskişehir'e 40 Km mesafede eğitim ve konaklama tesisleri olan, bütün havacılık faaliyetlerinin aynı anda yapılabildiği bölgelerdendir.

Efes Atlayış Bölgeleri: İzmir'e 70 Km, Kuşadası'na 15 Km mesafede, Efes harabeleri ve Meryem Ana kilisesi'nin bitişiğinde 1760 m uzunluğunda asfalt pisti olan özellikle uluslar arası paraşüt yarışmalarına ev sahipliği yapmış turistik atlayış merkezidir.


#3
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Yamaçparaşütçülüğü



Yamaç paraşütü, birkaç yenilikçi havacı tarafından 1980'li yılların başlarında serbest paraşütlerle yamaçlardan koşarak kalkmalarıyla başlamış oldu. Zamanla paraşütlerin aerodinamik yapılarının gelişmesiyle birlikte performansları da
arttı ve serbest paraşütlerden ayrılarak, planör, yelken kanat gibi amacı uçuş olan bir alet haline geldi.





Resmi ekleyen


Resmi ekleyen


Resmi ekleyen


Resmi ekleyen


Resmi ekleyen


Resmi ekleyen





Günümüzde pilotların da tecrübesine bağlı olarak, yamaç paraşütü ile küçük tepelerden kalkılıp, yüzlerce metre yukarılara çıkılabilmekte ve saatlerce havada kalıp kilometrelerce uzaklara uçulabilmektedir.

Katlandığında bir sırt çantasına sığacak kadar küçülebilmesi ve ağırlığının da çok az olması bazı dağcıların ilgisini çekmiştir ve dağların zirvelerinden yamaç paraşütüyle uçarak inenler vardır.

Türkiye'de yamaç paraşütçülüğü hızla gelişmektedir ve ülkemiz uçuşa çok elverişli noktalara sahiptir. Hemen her şehrimiz civarında uçuşa uygun bölgeler bulunabilir. Burada özellikle, Türkiye'nin ve dünyanın en iyi uçuş noktası
sayılabilecek Ölüdeniz e sahip olduğumuzu belirtmek lazım. Ayrıca Antalya-Kaş, Denizli, Isparta, Erzincan, Eskişehir, Erzurum, İzmir, Bolu, Akşehir uçuşa elverişli diğer şehirlerimizden bazılarıdır.



Resmi ekleyen




Yamaç paraşütünü diğer hava araçlarıyla kıyaslarsak öğrenmesi en kolay olanıdır. Belli sağlık koşulları içerisinde hemen herkes yapabilir. Bunun için ülkemizde başvurabileceğiniz birçok kulüp, dernek, kurs, şahıs, şirket, vs. vardır. Ülkemizde bu sporun eğitimini veren ve yapan yaklaşık 40 civarı üniversite kulübü vardır. Tabi üniversite kulüplerinin bir çoğunun kendi üniversite öğrencisi haricinde öğrenci kabul etmediği bilinmektedir. Yamaç paraşütünün pahalı bir spor olduğu bilinen bir gerçektir. Kullanılan malzemeler Türkiye de üretilmemektedir ve maliyeti oldukça fazladır. Bu yüzden üniversite kulüplerinde eğitim alan öğrencilerin maddi açıdan büyük avantajları vardır. Fakat bu noktada seçim yapmadan önce oldukça hassas davranmak gerekir. Pilotaj hatalarında ve bunun doğurduğu sonuçlarda alınan eğitimin büyük paya sahip olduğu asla unutulmamalıdır. Eğitimin güvenilir eğitmenler tarafından ve güvenli malzemelerleyapılması gerektiği unutulmamalıdır. Yamaç paraşütü medya tarafından ne kadarda tehlikeli olarak gösterilse bile aslında kurallarına uyulduğu ve ciddi bir eğitim alındığında sanıldığı gibi tehlikeli olmadığı görülmektedir.



Resmi ekleyen




Birazda bu sporda kullanılan malzemelerden bahsedelim.

Bu sporu yaparken kullanacağımız alete yamaç paraşütü, parapente (Fransızca), paraglider(İngilizce) gibi isimler verilir.
Yamaç paraşütünün bez kısmına kanopi, kanat veya kubbe adı verilir. Yamaç paraşütünde kullanılan malzemeler teknolojinin gelişmesiyle artık yüksek kaliteli ve güvenilir malzemeler haline gelmiştir. Yeni kanopiler dacron polyesterden dikilirler ve yırtılması çok zordur. Yırtılsa bile özel dikişi ile yırtığın büyümesi engellenmektedir.

Oturulan kısmına ise harness denir ve uzun uçuşlarda kullanılan harnesslerde birde yedek paraşüt mevcuttur. Yedek paraşüt mevcut paraşütün bir sorundan kullanım dışı kalması halinde açılır ve güvenli bir şekilde inişe yardımcı olur. Bahsettiğimiz pilot harnesslerde sırt ve yan korumalar bulunmaktadır. Eğitimlerde ise basic harness denilen harnessler tercih edilmektedir. Yüksek irtifa uçuşları mutlaka pilot harnessler ile yaptırılır.



Resmi ekleyen



Yamaç paraşütünde kullanılan iplerin bir tanesi 130 kg çekere sahip iplerdir ve yamaç paraşütünde onlarca ip vardır.Su geçirmez ve çok hafiftirler.İplerin bağlı olduğu vidaların çekeri ise 410 kg dır. Kolonların bağlandığı kolonların çekeri ise çok daha fazladır.



Resmi ekleyen




Diğer bir temel malzeme ise kask tır ve bunun yanında variometre, rüzgar ölçer, uçuş tulumu, uçuş botu ise kullanılan diğer malzemeler arasında yer alır.

Yamaç paraşütünde sağ ve sol olmak üzere iki fren bulunmaktadır ve bu sayede istediğimiz yere çok yumuşak iniş yapma imkanımız bulunmaktadır. Yani çoğu insanın düşündüğü gibi yamaç paraşütü rüzgar nereye eserse oraya değil, siz nereye isterseniz oraya gider.




Resmi ekleyen Resmi ekleyen Resmi ekleyen Resmi ekleyen




Yamaç paraşütünde yanlış bilinen bazı durumlar vardır. Kazaların sebebi ters rüzgar değildir ve böyle bir durum yoktur. Rüzgar kalkış ve inişte tam karşıdan esecek şekilde kanadımız serilir. Kalkış yaptıktan sonra rüzgarın esme yönü önemli değildir. Kazaların çok büyük oranı olumsuz hava koşulları veya akrobasi gösterilerinde kazalar olmaktadır. İyi eğitim almış bir pilot havayı tanır ve uygun olmayan şartlarda uçuş gerçekleştirmez. Eğitimin büyük önemi vardır ve çok ciddiye alınmalıdır. Kesinlikle kendi başına öğrenebilinecek bir spor değildir. Kullanılan malzemeler dahi eğitim, orta seviye, ileri seviye olarak değişmektedir. Diğer bir konu ise yamaç paraşütünde "atlama" terimi kullanılmaz bunu yerine " kalkış " terimini kullanırız. Yamaç paraşütünde kalkış yapılır serbest paraşütte ise atlama. Serbest paraşütte " düşüş " vardır, yamaç paraşütünde ise " süzülüş " , buda serbest ve yamaç paraşütü arasından basit farklardır.


Yamaç paraşütünde çift kişilik paraşütler vardır ve buna " tandem" denir. Başta ölüdeniz olmak üzere tecrübeli pilotlar eşliğinde yolcular ücret karşılığı bu zevki tadabilmektedirler. Yolcunun tek yapması gereken kalmış esnasında birkaç adım atarak koşmaktır.


Yamaç paraşütü eğitimi önce teorik eğitimle başlar. Teorik eğitimde; malzeme bilgisi, aerodinamik, uçuş tekniği, makro ve mikro meteoroloji anlatılan bazı konulardır.




Resmi ekleyen



Teorik eğitim sonrası öğrenciler yer eğitimine geçerler. Yer eğitiminin maksadı öğrencilere yerde paraşütle olan reflekslerinin gelişmesini sağlamak ve temel hareketleri öğrenmektir. Öğrencinin durumuna göre 1-3 gün arası sürer. Yer eğitimini bitiren öğrenci önce 30-40 metre yükseklikteki tepelerden 20-30 civarı başlangıç uçuşu gerçekleştirir. Bu uçuşlar çok kısa süreli olup öğrencinin tecrübesinin arttırılması ve hareketlerin (dönüşler, kalkış, iniş vb.) öğretilmesi amaçlanır. Daha sonra gitgide yükselerek eğitim sürdürülür. Başlangıç eğitimi biten öğrenci artık yüksek irtifa eğitimine hazır hale gelir. Bu eğitim süreci öğrencinin becerisi ve hava koşullarına da bağlı olarak sürer. Başlangıç eğitimi tüm koşullar uygunsa ortalama 5-10 gün arası sürer. Yer eğitiminden sonra birkaç ay sürecek olan başlangıç eğitimi devam eder. Yer eğitimi ve başlangıç eğitimi genelde biraz yorucu geçer. Fakat ayağınız yerden kesildiği ilk andan itibaren her şeyi unutur gökyüzünün ve uçmanın keyfini, özgürlüğün tadını çıkarırsınız.




0 Kullanıcı konuyu okuyor

0 Kullanıcı, 0 Misafir, 0 Kayıtsız kullanıcı