İçeriğe git

Welcome to Kadim Dostlar ™ Forum
Register now to gain access to all of our features. Once registered and logged in, you will be able to create topics, post replies to existing threads, give reputation to your fellow members, get your own private messenger, post status updates, manage your profile and so much more. This message will be removed once you have signed in.
Login to Account Create an Account
Resim

Şişhane-Atatürk Oto Sanayi Metro Hattı - M2 Hattı | İstanbul Metrosu Hatları - Şişhane-Atatürk Oto Sanayi Sitesi Arasındaki Yeraltı Demiryolu Hattı – M2 Hattı Bağlantıları - İstasyonları

- - - - -

  • Yanıtlamak için lütfen giriş yapın
Bu konuya 1 yanıt gönderildi

#1
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Şişhane-Atatürk Oto Sanayi Metro Hattı - M2 Hattı



İstanbul Metrosu Hatları



Şişhane-Atatürk Oto Sanayi Sitesi metro hattı ya da hat numarasıyla M2, İstanbul'da yer alan yeraltı demiryolu hatlarından biridir.


Resmi ekleyen




M2 hattı - İstanbul raylı sistemler haritasında hattın yeri




Resmi ekleyen




Günlük ortalama 195 bin yolcuyla, T1 ve M1 hatlarının ardından İstanbul ulaşımında en çok kullanılan üçüncü raylı sistemdir. Tamamı yer altından geçen hattın kullanımda olan 10 istasyonu vardır. Planlanan ve yapımı sürmekte olan istasyonlar da kullanıma girdiğinde hat, Yenikapı'dan Hacı Osman ve Çayırbaşı'na dek uzanacak ve İstanbul'u güney-kuzey doğrultusunda keserek toplamda 16 istasyona sahip olacaktır. M2 hattı, ilk olarak 2000 yılında Taksim-4. Levent arasında 6 istasyonla kullanıma sokulmuş, daha sonra ise 2009 yılında mevcut istasyonlara 4 yeni istasyon daha eklenerek hat uzatılmıştır.


Geçmişi


Söz konusu güzergâhta bir metro hattı yapılması için ilk somut adım hat inşaatının 7 Mart 1992 tarihinde Garanti Koza/Enka/Doğuş ortak girişimine dönemin değerleriyle 757.882.080.574.-TL+KDV bedelle ihale edilmesiyle hayata geçirilmiştir.[1] İlk etapta, Taksim-4. Levent arasını kapsayan hattın Taksim-Şişli ayağından oluşan ilk üç istasyonun yapımı için ihale açılmıştır. Hattın Şişli-4. Levent arası tünel kazım işlemleriyse Tekfen İnş. ve Tes. A.Ş. firmasına 624.978.682.509.-TL+KDV bedelle 3 Temmuz 1992 tarihinde ihale edilmiştir. Bunun ardından 19 Ağustos ve 22 Ağustos 1992 günlerinde hattın temeli atılmış yaklaşık iki yıllık çalışmaların sonunda 12 Haziran 1994 günü ise Taksim tüneliyle Şişli tünelinin bağlantısı sağlanmıştır. Hattın 4. Levent tüneliyle bağlantısının gerçekleştirilmesi on ay sonra, 30 Nisan 1995 tarihinde olmuştur.
Tünel kazım süreci bittikten sonra, 3 Şubat 1997'de kaba inşaatta elektromekanik işlere geçilmiş, 20 Mart 1998 tarihinde ise tüm hattın ray altı betonlarının dökümleri tamamlanarak çalışmalara son verilmiştir. İstanbul'un ikinci metrosunda kullanılmak üzere satın alınan araçların ilk kez hatta indirilmesi 11 Ocak 1999 tarihinde olmuş ve bunun ardından hatta 25 Mart 1999 tarihinde ilk deneme sürüşleri başlatılmıştır. Yolculu ilk sefer 16 Eylül 2000 tarihinde yapılmış; bu tarihten 2009 yılının şubat ayında Şişhane ve Atatürk Oto Sanayi istasyonları kullanıma girene dek M2 hattı Taksim-4. Levent arası işlemiştir.

Hattın 4. Levent-Atatürk Oto Sanayi Sitesi ayağının yapımı 70.703.249,65-TL+KDV bedelle Garanti Koza ve Alsim-Alarko ortak girişimine ihale edilmiştir. 18 Ekim 2004 tarihinde işe başlanmış ince işler ile elektromekanik işler de yüklenicisine bırakılarak 17 Ekim 2008'de hattın iş teslimi gerçekleştirilmiştir. Hat 30 Ocak 2009'da hizmete sokularak mevcut istasyonlarla entegre biçimde işletilmeye başlanmıştır.



Resmi ekleyen




Aktarmalı ulaşım


Aktarmasız seferlere başlanmamış olan hatta ulaşım üç ayakta yürütülmektedir. 2009 yılı itibarıyla yalnızca Şişhane istasyonuna giden araçlar, Taksim istasyonunun aynı peronunda, birbirinden bilgilendirme işaretleriyle ayrılmış iki farklı alanda entegre biçimde yürütülmektedir. 4. Levent-Atatürk Oto Sanayi Sitesi istasyonları arasında da aynı şekilde aktarmalı sistem uygulanmaktadır. Hattın tamamında aktarma olmaksızın yapılacak seferlerin 2009 yılı yazı içinde olacağı duyurulmuşsa da araçların farklı firmalardan alınmasından ötürü ortaya çıkan sinyalizasyon uyuşmazlığının henüz aşılamamış olması nedeniyle hattı kullanmak isteyen yolcular hâlâ söz konusu istasyonlarda aktarma yapmak durumundadırlar. Yeni kullanıma sokulan Şişhane-Taksim ve 4. Levent-Atatürk Oto Sanayi Sitesi arasında yeni alınan araçlar kullanılırken, Taksim-4. Levent hattında mevcut araçlar hizmet vermeyi sürdürmektedir.


Dış aktarmalar


M2 hattı İstanbul'un önemli finans, eğlence, iş ve kültür merkezleri boyunca uzanır. Hattı kullanan yolcular Taksim istasyonunda Taksim-Kabataş füniküler hattına (F1) ve İETT'nin buradaki otobüs duraklarından kalkan elli yedi adet otobüs hattına aktarma yaparak diledikleri yere ulaşabilirler. Füniküler hattından inerek T1 adlı tramvay hattına da aktama yapılabilir. Taksim'de ayrıca İstiklal Caddesi boyunca Taksim Meydanı ve Tünel arasında çalışan nostaljik tramvay hattına aktarma yapılabilir.

Şişhane istasyonunda ise Beyoğlu ile Karaköy arasında çalışan eski bir tür füniküler hattı olan Tünel'e aktarma yapılabilir. Karaköy'de de T1 hattına geçiş olanağı bulunur. Çoğunluğu Taksim yönünden gelen ya da Taksim yönüne giden otobüsler de Şişhane'de yararlanılabilecek bir diğer toplu taşıma türüdür. Şişhane'nin İstiklal Caddesi çıkışında da nostaljik tramvayın ilk durağına geçilebilir.

Şişli-Mecidiyeköy istasyonu iki önemli merkezin arasında ortak kullanılan bir istasyondur ve hattın en çok kullanılan duraklarındandır. Şişli ve Mecidiyeköy'deki duraklarda İETT'nin Avrupa yakası içinde altmış beş, Anadolu yakasına doğru çalışan on yedi olmak üzere toplam seksen iki hattına aktarma yapılabilir. Ayrıca İstanbul'un toplu taşımada en önemli öğelerinden biri hâline gelen metrobüse de Mecidiyeköy'den ulaşılabilir.

Gayrettepe'de de metrobüslerin ana aktarma merkezine yakın ulaşım olanağı bulunmaktadır. Buradan hem Avcılar yönüne, hem Söğütlüçeşme yönüne giden metrobüslere geçilebilir. İETT'nin otobüs hatlarına Gayrettepe'den olduğu gibi, Osmanbey, Levent, 4. Levent, Sanayi Mahallesi, İTÜ Ayazağa ve Atatürk Oto Sanayi Sitesi istasyonlarından da ulaşılabilir.


Uzatmalar


İlk olarak Taksim ve 4. Levent arasında çalışan hat 2009 yılında kuzeyde Sanayi Mahallesi, İTÜ Ayazağa ve Atatürk Oto Sanayi Sitesi istasyonlarının; güneyde ise Şişhane istasyonunun hizmete girmesiyle toplamda 14.5 km uzunluğa erişmiştir. Hat için öngörülen güzergâh henüz tamamlanmamış olup inşaat hâlindedir. Hem kuzey hem de güney yönünde hattı uzatma çalışmaları sürmektedir.

Hat kuzey yönde ilk olarak Darüşşafaka ve Hacıosman istasyonlarıyla uzatılacaktır. Bu hatta çalışmalar bitirildikten sonra hattın buradan da Çayırbaşı'na götürülerek kuzey yönündeki ilerlemesinin bitirilmesi düşünülmektedir. Ayrıca Sanayi Mahallesi ile 4. Levent istasyonları arasından, Galatasaray Spor Kulübü için yapılan stadyum ve Polis Lojmanlarına ulaşımı kolaylaştıracak olan Seyrantepe istasyonuna da bir yan yol gitmektedir. Seyrantepe'de ayrıca İstanbul metrosu araçları için bir de depo yer alacaktır.
Güney yönünde de yapım çalışmaları süren hattın buradaki son istasyonu Yenikapı olacaktır. 2009 yılı itibarıyla güneydeki son istasyonu Şişhane'dir. Hat bu yönde birer durakla Unkapanı ve Şehzadebaşı semtlerinden geçerek Yenikapı'ya bağlanacaktır. Burada İDO'nun şehirlerarası ve sehiriçi seferlerinin yapıldığı Yenikapı İskelesi'ne, yakın gelecekte bitirilmesi öngörülen Marmaray projesine, TCDD'nin Halkalı-Sirkeci banliyö hattına ve İETT'nin otobüs hatlarına aktarma olanağı bulunacaktır. İstanbul'un bir diğer metrosu olan M1 hattı da Aksaray'dan Yenikapı'ya dek uzatılarak burada da entegrasyon sağlanacaktır. Yenikapı istasyonu hem M1 hem de M2 hattı için ortak istasyon olarak kullanılacak ve istasyon kompleksi içinde otopark alanı da bulunacaktır. Hattın güney yönünde süren inşaatı tarihî yarımadanın içinden geçmesinden ötürü çok yavaş biçimde ilerlemektedir. Yeraltından çıkan tarihî eser ve yapılara zarar vermemek için öncelik arkeolojik çalışmaların bitirilmesine verilmiştir.


Özellikler


M2 hattı yerin 15 ilâ 30 metre derinliğinde yer almaktadır. On istasyonunun hizmet verdiği hatta peron boyları 180 metredir. Hatta işleyen araçlar üçüncü raydan 750 voltluk doğru akım alarak çalışmaktadır. Elektrik kesintisi olasılığına karşı acil durumda kullanılmak üzere hazırda bekletilen dizel jeneratör üniteleri bulunmaktadır. Bunların da arıza yapması olasılığına önlem olarak ve istasyon içi aydınlatma sistemlerinin kesintiler sırasında sürdürülmesini sağlamak amacıyla da kesintisiz güç kaynakları kullanılmaktadır.
Hatta kullanılan raylar, S49 kalite ray çeliğinden yapılmıştır ve ray açıklıkları 1435 mm'dir. Araçların sarsıntıyı en az düzeyde hissettirmesi için raylar ve traversler elastik yataklar üstüne döşenmiştir. Ray altlarının düzgünleştirilmesi için, raylar altına 43.000 m³ beton dökülmüştür. Hat, 90 saniye sıklıkta bir araç kalkabilecek biçimde tasarlanmıştır. Hatta günde tek yönde 295 sefer yapılmaktadır.

Hatta kullanılan araçlar ise 3,05 metre genişliğinde, 21,6 metre uzunluğundadır. Taksim-4. Levent arasında işleyen araçların içi turkuaz renk ağırlıkta tasarlanmıştır. Bunlar, dönemin değerleriyle 45.000.000 dolara Gec-Alstom Transport SA firmasından alınmıştır. Toplamda 32 aracın çalıştığı Taksim-4. Levent arasına ek olarak Şişhane-Taksim ve 4. Levent-Atatürk Oto Sanayi Sitesi arasında ise yeni alınan araçlar kullanılmaktadır. Bu araçlar ise mavi renk ağırlıklı tasarlanmıştır ve elektronik yolcu bilgilendirme ve reklam panolarına sahiptir.

Hattın kaba inşaatının ve elektromekanik işlerinin bitirilmesinin ardından iç tasarımına geçilmiş ve bu kapsamda yalnızca Taksim-4. Levent arasında 30.000 m² zemin graniti, 25.000 m² metal duvar kaplaması, 10.000 m² duvar seramiği ve mozaik ile 35.000 m² metal asma tavan kullanılmıştır. Her bir istasyonda farklı renk teması uygulamasına gidilmiş, tüm hatta 100.000 m² alan boyanarak 10.000 metre uzunluğunda drenaj borusu döşenmiştir.



İstasyonlar


• Taksim istasyonu:

Taksim Meydanı'nın altında yer alır. 4. Levent ve Şişhane yönüne gidecek araçlar için ilk kalkış durağıdır. Bu istasyonun iç dekorasyonunda kırmızı tema kullnılmıştır. İstiklal Caddesi girişi, Atatürk Kültür Merkezi girişi, Taksim Gezi Parkı girişi ve Talimhane girişi olmak üzere toplam 4 giriş kapısı bulunur.

• Osmanbey istasyonu:

Halaskârgazi Caddesi'nin altında yer alır. 4. Levent yönüne giden araçlar için ikinci istasyondur. Bu istasyonun iç dekorasyonunda sarı tema kullanılmıştır. Tümü Halaskârgazi Caddesi üzerinde olmak üzere Dolapdere ve Pangaltı yönlü 4 giriş kapısı bulunur.

• Şişli istasyonu:

Şişli'de Eski Büyükdere Caddesi ve gayrimüslim mezarlığı altında yer alır. 4. Levent yönüne giden araçlar için üçüncü istasyondur. Şişi istasyonunun iç dekorasyonunda gri tema kullanılmıştır. Şişli girişi, Fulya girişi, Mecidiyeköy girişi ve Ortaklar Caddesi girişi ve Cevahir AVM girişi olmak üzere 5 girişi bulunmaktadır.

• Gayrettepe istasyonu:

Şişli Büyükdere Caddesi altında yer alır. 4. Levent yönüne giden araçlar için dördüncü istasyondur. İstasyonun iç dekorasyonunda turkuaz renk teması kullanılmıştır. İstasyonda her iki yön için de ortak peron kullanılmaktadır. Gayrettepe ve Esentepe olmak üzere iki girişi vardır. İstasyon kompleksinde ayrıca otopark da yer almaktadır.

• Levent istasyonu:

Büyükdere Caddesi üzerinde yer alır. 4. Levent yönüne giden araçlar için beşinci istasyondur. Levent istasyonunun iç dekorasyonunda koyu mavi renk teması kullanılmıştır. İstasyonda her iki yön için de ortak peron kullanılmaktadır. Levent Çarşı, Gültepe, Zincirlikuyu, Plazalar, Kanyon AVM ve Metrocity AVM olmak üzere toplam 6 girişi vardır.


• 4. Levent istasyonu:

Büyükdere Caddesi üzerinde yer alır. Taksim yönünden gelen araçlar için son istasyondur. Atatürk Oto Sanayi Sitesi yönüne gitmek isteyen yolcuların burada perona gelen diğer araca aktarma yapmaları gerekmektedir. 4. Levent istasyonu iki şeritli olarak tasarlanmış ve inşa edilmiş olmasına karşın istasyonun kullanıma girdiği 2000 yılından beri sol peron kullanılmamaktadır. Atatürk Oto Sanayi yönüne giden araçların sayısı ve kalkış sıklıkları arttırıldığında sol peronda kullanıma sokulacak ve istasyon üzerindeki trafik rahatlatılacaktır. 4. Levent istasyonunun iç dekorasyonunda turuncu renk teması kullanılmıştır. 4. Levent, Çeliktepe, Yenilevent ve Emniyetevleri olmak üzere 4 girişi vardır.


• Şişhane istasyonu:

İstiklal Caddesi'nin Beyoğlu bitimi ile Şişhane semtleri arasında yer alır. Yenikapı güzergâhında hizmet veren tek istasyondur. Hattın bu ayağında araç yalnızca Taksim-Şişhane arasında çalışmaktadır. 2009 yılı başında hizmete girmiştir. Şişhane istasyonunda ve aynı tarihte açılan diğer istasyonlarda ortak dekor kullanılmış ancak tema olarak istasyonun çeşitli yerlerinde İstanbul ve tarihi ile ilgili resimler, boyamalar, kabartmalar ve tabelalar işlenmiştir. Şişhane istasyonunda İstiklal Caddesi, Vergi Dairesi, 6. Daire, Kasımpaşa ve Refik Saydam Caddesi olmak üzere 5 girişi vardır.


• Sanayi Mahallesi istasyonu:
• İTÜ Ayazağa istasyonu:
• Atatürk Oto Sanayi Sitesi istasyonu:



#2
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Şişhane-Atatürk Oto Sanayi Metro Hattı - M2 Hattı



Kolay ulaşım



Resmi ekleyen





Resmi ekleyen



Taksim istasyonunda perondaki araç


Resmi ekleyen



Gayrettepe istasyonu, Esentepe girişi


Resmi ekleyen



Şişhane istasyonu, 6. Daire girişi






0 Kullanıcı konuyu okuyor

0 Kullanıcı, 0 Misafir, 0 Kayıtsız kullanıcı