İçeriğe git

Welcome to Kadim Dostlar ™ Forum
Register now to gain access to all of our features. Once registered and logged in, you will be able to create topics, post replies to existing threads, give reputation to your fellow members, get your own private messenger, post status updates, manage your profile and so much more. This message will be removed once you have signed in.
Login to Account Create an Account
Resim

Manga - Anime Sanatı Nedir? | Japon Çizgi Filmlerine Ve Romanlarına Verilen İsim - Anime Kuralları - Anime'lerin Dünya Animasyonundaki Yeri - Anime Örnekleri - Anime Sanatı Hakkında Detaylı Bilgi

- - - - -

  • Yanıtlamak için lütfen giriş yapın
Bu konuya 4 yanıt gönderildi

#1
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.



Anime / Manga Nedir...!!!





Shoujo anime karakterleri nasıl görünür bilirsiniz. Yoksa bilmiyor musunuz? Ama biri gelir de aynen bunu sorarsa, cevabınız ne olurdu? Belki şöyle dersiniz:

"Anime karakterlerinin büyük gözleri, iri göğüsleri, parlak renkleri ve parlak saçları vardır". İşte bu yazıyı okumadıkça kullandığınız bu basit tanımlamanın dışına çıkamazsınız. Aşağıdaki paragraflar size Anime karakterlerinin tipik, belirleyici ve göze çarpan özelliklerini açıklamayı deneyecek, yüz ifadelerinin niçin öyle olduğuna dair cevaplar vermeye çalışacak. Konu yüz ifadeleri olacağından başlık bu nedenle belki biraz yanıltıcı olabilir. İlk önce "Burn-Up W!" den bir örneği analiz etmekle başlayacağız.

Not: Buradaki betimlemeler sadece anime'nin bir türü olan Shôjo anime'ler için geçerlidir. Diğer anime türlerinin çoğu bu betimlemere uymaz.



Resmi ekleyen



Orjinalite Örneği


1-Bir çok karakterin ( özellikle 90'ların animelerindekiler) saçları, canlı, görkemli, parlak ve güçlüdür ve plastiğe benzer.
2-Çoğu kadın kahramanlar ya da temel kadın karakterler son derece ince bir bele sahiptir. Eğer daha yakından bakacak olursanız belinin, kafasından daha küçük olduğunu göreceksiniz.
3-Yine aynı temel kadın karakterlerin bacakları tüm bedenin 2/3'ü yada 3/4'ü kadardır.


Niçin?

Tam olarak niçin anime karakterleri böyle görünür? Seks faktörü... elbette! Bilim adamları insanların yaygın güzellik anlayışının ne olduğu üzerinde çalışmışlar ve "seksi" kılan evrensel özellikleri bulmuşlardır. Aynı araştırmaya göre seksilik ise uzun bacaklar, çıkık elmacık kemikleri, gözlerdeki parlak beyaz renk ve küçük bir burun demektir. Tüm bu özelliklerin hepsi anime karakterlerinde mevcuttur.

Gizemli Saçlar

Anime'de karakterlerin saçlarının gözlerinin arkasında durduğu onaylanmış gibidir. Saçların tamamen gözlerin dip kısmına yapıştırılmış gibi olması kolayca anlaşılır. Hatta X-1999 (film) yani CLAMP gibi bir başyapıt bile buna kanıt olabilir. Yukarıda da kısaca söylediğim gibi saçlar görülmemiş parlaklıkta ve güzelliktedir. Şiddetle esen rüzgarda bile ahengini koruyarak dalgalanır. Erkek ya da kadın, iyi ya da kötü karakterde olmaları (istisnalar hariç) bu kuralı değiştirmez. Her zaman, her şekilde muhteşemdirler. Tabi bu kadar bu kadar imkansızlığa sahip olan saçların renklerinin de yeşil, mavi ya da kırmızının en güzel tonlarına sahip olmaları da garipsenecek bir durum değildir.

Süper Biçim Bozumu (Super-Deformed)

Tüm anime ve manga türlerinde (baskın olarak shôjo) karakterlerin anatomileri dış görünüşte onları tombul, gülünç ve çocuksu yapmaya meyillidir. Karakterlerin bu hali "super-deformed" (Japonca'da Chibi ) olarak adlandırılır. Karakterin bu durumu genellikle komedi ya da diğer özel durumlar için kullanılır. Normal oranlar çılgın anlarda ortadan kayboluverir; kafa uzayıp genişlerken, kollar ve bacaklar küçülür. Bu fiziksel özellikler en iyi anime ürünlerinde 1985'ten beri kullanılır. Şimdi anime karakterlerinin yüz ifadelerinin asal öncü durumlarına bakalım.

Dev Gözyaşı Damlası

Anime karakteri herhangi birşey ya da biriyle ilgili olarak utandığında, sinirlendiğinde, hayal kırıklığına uğradığında ya da buna benzer sıradışı durumlar yaşadığında dev bir gözyaşı damlası kafanın yan tarafından belirir ve yavaşça yüzün yan tarafına doğru kayar. Kamera açısı değiştiğinde de gözden kayboluverir.

Burun Kanaması

Eğer Tenchi Muyo'yu gördüyseniz ne demek istediğimi anlarsınız. Erkek karakter çıplak yada fazla giyinik olmayan bir kız gördüğünde burnu hemen kanamaya başlar. Karakterin utangaç olması şartıyla... Bu kanama daha çok az önceki açıklamada bahsedilen gözyaşı damlası gibi belirir ve kaybolur... tabiki de burnun ucundan.

Utangaçlık Kızıllığı

Batı çizgi filmlerinde karakter utangaç ya da heyecanlı ise utangaçlık kızıllığı karakterin yüzünde uygulanır. Bu yaklaşık olarak (hemen hemen her zaman ..) Anime'de de aynıdır. Ama anime'de sarhoş anlamına da gelebilir (Ryoko gibi). Utangaçlık kızıllığı sık sık "Tamete Eyes" ile birlikte ifadeyi kuvvetlendirmek için kullanılır. Bu kızıllık, yüze kırmızı boyanın püskürtülmesiyle, bazen de gözlerin hemen altına ince kızıl bir çizgi çizilmesiyle gösterilir.


Anime Karakterleri Nasıl Ağlar?


Anime karakteri ağlamaya başladığında sel yüzünden boğulma olasılığınız vardır. Şimdi Anime karakterinin nasıl ağlamaya başladığına bir bakalım:

1) Birkaç damla gözyaşı yanaklardan aşağı gelişi güzel süzülür.
2) Devamlı ve güçlü bir su akıntısı (genellikle sağa ve sola doğru dönemeçli) akar ve sihirli bir şekilde de çene altında gözden kayboluverir. Bu genelde karakter şirin bir şey gördüğünde olur.
3) Kırık bir yangın musluğu gibi su seli her iki gözden kuvvetle yere doğru fışkırır ve buharlaşır.

Tamete Eyes

Endişe ve masumiyet anlamına gelir. Karakter şeytanın yada kötü karakterin tecavüz tehdidi altında ise bu ifade kullanılır. Aynı zamanda anime ve manga içindeki cinsel sapıkları (hentai otaku) heyecanlandırır ve ağızlarının suyunu akıtır(!). Bu ifade temel olarak hentai tarzıdır.

Kan Damarı

Ryoko'nun alnını kontrol edin. Görünmeyen bir el çimdiklemiş gibi görünüyor. Bu kan damarının baskı altında olmasıdır. Karakterin kızgınlık ya da gerilim altında ki hayal kırıklığı tepkisidir.

Büyük Ağız

Anime karakterinin ağzının birden fazla kullanım alanı olmasına güzel bir örnek. Kendi yüz sınırlarının ötesinde, daha önce görülmemiş genişlikte, şaşkınlıktan parmak yutturan bir ifade... Karakter yüksek sesle konuşuyorsa ya da öfkeden bağırıyorsa ağzı sesinin şiddeti oranında büyür. Bu oran katlıdır, yani ses yüksekliği 1 birim ise ağzının büyüklük birimi 3 ya da 4 kadar olur. Yine karakter güldüğünde de aynı durum geçerlidir (bkz: yandaki örnek). Özellikle de karakter kötüyse ve işe yarayacağını sandığı bir plan geliştirdiyse... Bir başka belirtilmesi gereken durum da çenenin karakter konuşurken nadiren hareket etmesi ve karakterin çoğunlukla sadece dudaklarını hareket ettirerek konuşmasıdır.

Sonuç

Böylece artık "anime karakterleri nasıl görünür?" sorusunun cevabına sahipsiniz. Burada anlatılanların shôjo türü için geçerli olan birer genelleme olduklarını ve bunların dışında çok gerçekçi çizimleri ve konusu gerçek dünyayla bire bir aynı olan anime'leri de unutmamak gerek. Ama sonuçta Anime karakterleri izleyiciler nelerden hoşlanıyorsa onlara göre çizilir. Gerçek dünyanın dışında olan hangi görünüşler olursa... büyük gözler, öldürücü sivrilikte ama harika saçlar, devasa göğüsler ve daha ne varsa... Aslında... Gerçek dünya Anime'ın dışında!


Anime Kuralları


1 – Metafiziksel Düzensizliği Yasası; normal fizik kanunları geçerli değildir.

2 – Yerçekimini Azaltma Yasası; her ne zaman biri ya da bir şey zıplasa veya atılırsa yerçekimi o şey için 4 kat azaltılır.

3 – Ses Yükseltme Yasası, Anime Akustik Asal Yasası; uzayda güçlü sesler (mesela patlamalar) çok daha fazla kuvvetlenir, çünkü uzayda patlama sesini azaltabilecek hava bulunmaz.

4 – Değişmez Saldırı Yasası, Anime Hareket Asal Yasası; saldırı hıza denktir. Bir dövüş sahnesi olduğundan çok daha hızlıymış gibi gösterilir.

5 – Mekanik Hareketlilik Yasası,Anime Hareket İkinci Yasası; en büyük mekanik alet en hızlı hareket edendir.

6 – Zaman Değişim Yasası; aman her zaman sabit hızla sürmez. Kahraman her soğukkanlı ve/veya etkileyici bir şey yaptığında zaman durur, sevgililer ve arkadaşlar ölürken yavaşlar ve bir dövüş başladığında hızlanır.

7 – Maddi ölüm Asal Yasası; iyi karakterin yada kötü karakterin ölmesi savaşın bitmesinin tek yoludur.Ya kötü karakter anlayamayacağı kadar hızlı ölür ya da çok uzun süren bir kavga konuyu oluşturur. Bu durumda iki taraf da birbirlerinin çalışma sistemini kavramak için zaman kazanmaya çalışacaktır.

8 - İkinci Maddi Ölüm Yasası; as kötü karakterin ölümü hemen olmaz, zaman alır(kullandığı yada emrinde ki derecesi düşük kötü karakterler için bu kural daha hafif şekli ile geçerlidir) fiziksel yaralar ne olursa olsun ölümün onlara ulaşamayacağına inanmaları onların doğal niteliği halindedir ve bu yüzden ölürken kendi ölümlerinin şoku ile bunu anlayamamış olarak ölürler.

9 – Heyecanı Vurgulama Yasası; hareketin yoğun olduğu heyecanlı anlarda ekran bu sahnedeki karakterleri ayrı ayrı gösterecek şekilde parçalara bölünür. Aradaki ayrım çizgileri siyah üzerine parlak renkler kullanılarak betimlenir.

10 – Heyecanı Çoğaltma Yasası; iyi karakter, kötü karakteri yaraladığında ya da yenilgiye uğrattığında, bu olay en az 3 kez 3 farklı açıdan gösterilir.

11 – Doğal Yanıcılık Yasası; her şey patlar. Her şey.

İlk Kanıtlama: Herhangi bir şey patlamak üzereyse şişer. Patlamak üzereyken şişmeyen şeyler de..

İkinci Kanıtlama: Büyük şehirler insani biliminin kabul ettiği en yüksek derecede patlayıcı materyaldir. Tokyo bu şehirler için en çabuk alev alan şehirdir.

12 – Işık Yasası; hemen hemen her şey enerji yüklü ışık yayar. İyi karakterli biri ya da şeyse iyi, kötü karakterli ise de kötü..

13 – Enerji Yayma Yasası; enerji mekanik yada uzay aracı silahlarıyla ateş etmeden önce enerji biriktirir. (Çoğunlukla “enerji şişkinliği” olarak adlandırılır). Silahların patlama özellikleri yüzünden, bunun Doğal Yanıcılık Yasası ile bağlantılı olduğu sanılır.

14 – Ters Öldürücü Büyüklük Yasası; silahın yıkıcı potansiyeli, büyüklüğü ile ters orantılıdır. İyi karakterin sahip olduğu küçük bir silah, kötü karakterin sahip olduğu kocaman bir silahı yener.

15 – Tükenmezlik Yasası; kimse köşeye sıkıştırılmadıkça ve bilinçsiz değilse, asla varlığını, silahlarını tamamen harcamaz ve kimsenin mermisi bitmez.

16 – Ters Doğruluk Yasası; iyi karakterin görevi doğru olarak bildiği ve uygulamaya çalıştığı kural her ne kadar zor bir durumda olursa olsun elindeki güçle mümkün olabildiğince çok şeyi savunmak ve kurtarmak ve bunu yaparken kendini sakınmamaktır. Kötü karakterinki ise ne olursa olsun elindeki gücü sadece kendi çıkarları için ve iyi olan herşeyi yok etmek için kullanmaktır. (Bu Stormtrooper etkisi olarak da bilinir.)

Örnek: Bir iyi karakter darbeler yüzünden sersem bir halde olsa da karışıklığı kontrol altına alır ve aynı anda çarpmak üzere olan bir aracı kurtarır. İyi karakter tüm bunları orta yerde açık hedef halindeyken yaptığı halde ona ateş eden bir tabur kötü karakter ise iyi karakteri vuramaz, ıskalar.

İlk sonuç: Sahnede ne kadar çok kötü karakter varsa, birilerini vurma ya da yaralama olasılıkları o derece azdır.

İkinci sonuç: Her ne zaman iyi karakter başa çıkılmaz bir olayla karşı karşıya gelse genellikle olasılıklar şöyle sıralanır: kötü karakterler derlitoplu bir düzene girer, herşey kahramanın tek atışta hepsini yenip kurtulmasını sağlayacak şekilde gelişir.

Üçüncü sonuç: Her ne zaman iyi karakter gerçekten kötü tarafından vurulsa, bu yaralanma onun için bir kayıp değil tam tersine savaşma azmi olur ve yaranın ağırlığına rağmen kalkar ve eskisinden daha güçlü savaşır ve... yener. Ayrıca bu yara genelde omuz gibi fazla önemli olmayan yerlerde olur ve bu onun savaşmasını engellemez.

17 – Geçici romantik Güvenilmezlik Yasası; kötü karakter ya iyi karaktere aşık olur ki bu onun için iyi bir son olmayabilir her zaman (kendini iyi için feda etmesi olasıdır)ya da iyi karakteri kendine aşık edecek bir yol bulur ki bunu kullanması da zararınadır aslında ya sonuç ters döner ve ilk olasılığa döner ya da planı ortaya çıkar ve her zaman olduğu gibi yenilir..

18 – Kan Kapasitesi Yasası; insan vücudunda 12 galonun üzerinde kan vardır. Bazen daha fazla(!)

19 – Şeytani Kıvam Yasası; tüm şeytanların ve diğer doğa üstü yaratıkların en az 3 gözleri, sivri dişleri ve sarı yeşile ya da kahverengine benzeyen gözleri vardır ve sadece kılıç gibi keskin uçlu silahlardan etkilenirler.

20 - Askeri Güvenilmezlik Yasası; büyük galaksilerin en geniş donanmaları, bütün orduları ve büyük savaş makinaları son derece acımasız, katı yürekli kana susamış savaşçıları sevgi dolu güçlü duygular gibi basit şeyler karşısında yenilebilirler.

21 – Taktik Güvenilmezliği Yasası; ..........taktik dahilerini bile ...

22 - Önemsiz farkedilmezlik Yasası; insanlar küçük şeyleri farkedemezler... kayıp vücut parçaları gibi ya da büyüklüğü Seattle kadar olan yaralanmaları.

23 - Gençlere Özgü Entellektüellik Yasası;
çocuklar yetişkinlerden daha zekidirler ve her zaman boyutlarının neredeyse iki katı kadar sinir bozucu olurlar (bkz: Chibi-usa )

24 - Americanthropomorphism Yasası; gerçekten çirkin kötü karakterler her zaman sıska Amerikalılardır.

25 - Amerikalıları Zihinsel Olarak Küçümseme Yasası; aptal iyi karakterler her zaman iri Amerikalılardır.

İlk sonuç: Gerizekalı Amerikalı kahramanlardan daha aptal olan kişiler Amerikalı çevirmenlerdir.
İkinci sonuç: Amerikan çevirmenlerden daha da aptal olanlar ise Amerikalı yayıncılar ve sansürcülerdir.

26 - Çene Orantısı Yasası; kişilerin ağız büyüklükleri çıkardıkları sesin yükseklik derecesiyle doğru orantılıdır. Yani ne kadar çok bağırırsa o kadar büyük bir ağzı olur

27 - Kedigil Mutasyonu (dönüşümü) Yasası; yarı kedi yarı insan olanların çoğunun ortak özellikleri şunlardır:

Dişi olmak

Geniş duyma gücüne sahip olmak bazen bir kuyruğa da
Mümkün olabildiği kadar küçük giysiler giyebilmek

28 - Ateş Gücünü Koruma Yasası;
düşmanı tek seferde yok edebilecek kadar kuvvetli bir silah varsa, bu silah en sona saklanır ve son şans olarak kullanılır.

29 – Teknolojik Kullanıcı Yasası; uzay gemisi ve benzeri araçların yönetimi için resmi eğitim gerekliliği karmaşıklığı ile ters orantılıdır.

30 - Zıtlaşma Parlaması Yasası; savaşçılık ve kuvvet gibi özellikler ya da güçlü iyi duygular son derece yüksek seviyeli ve gizemli bir parlaklık şeklinde oluşumlar yayar. Bu oluşumlar genellikle kötü karakterler için kırmızı iyi karakterler içinse mavi renkte betimlenir. Bunun nedeni mavi rengin elektromanyetik spektrumda kırmızı renkten daha üst seviyede olmasıdır.

31 – İnsan Biçimli Olmayanların Düşmanlığı Yasası; tüm çirkin ve insani olmayan yaratık türleri düşmandırlar ve genellikle olabilecek en adi yollarla insanlığı anlaşılması güç ve karanlık sebeplerden dolayı yok etmek isterler.


Kaynak : Anime.gen


#2
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.

Resmi ekleyen

Resmi ekleyen

Resmi ekleyen

Resmi ekleyen

Resmi ekleyen

Resmi ekleyen

Resmi ekleyen



#3
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Anime ve Manga nedir?



Japon çizgi filmlerine anime adı verilir. Anime sözcüğü Fransızca'daki animation sözcüğünden türemiştir. Manga ise Japon çizgi romanlarına verilen addır.


Ben Manga'nın Japon çizgi filmi demek olduğunu sanıyordum...


Anime'nin Türkiye'deki ilk gelişme döneminde bu videoları satan dükkan sahipleri, hatalı bir kullanımla bu anime videolarını "Manga" adı altında sattıkları için günümüzde hala bazı kişiler Anime'leri Manga olarak adlandırıyorlar. Bu kişileri bu hataya düşüren şey ise eskiden bu video'ların birçoğunun dağıtımını Manga Entertainment adlı İngiltere kökenli bir şirketin yapıyor olmasıydı. Japon animasyonları sadece 80'lerden önce bazen "TV manga" or "manga eiga" olarak da adlandırılmıştır. Günümüzdeki doğru ve yaygın kullanım ise sadece çizgi romanları manga olarak adlandırmaktır.


Manga Entertainment'ın bir Japon şirketi olduğunu sanıyordum...


1993 yılında kurulan Manga Entertainment'ın temelleri, İngiltere'de Chris Blackwell'ın sahibi olduğu Island Records adlı müzik şirketinin altında atılmıştır. Daha sonra şirketin merkezi İngiltere'den Amerika'ya (Chicago) taşınmıştır. Başkanlığını ise Marvin Gleicher yapmaktadır ve halen Chris Blackwell'ın Palm Pictures adlı şirketinin bir parçasıdır.
Yanlış bilinen başka bir konu ise Ghost In The Shell gibi animeleri Manga Entertainment adlı şirketin yapmış olduğudur. Halbuki Manga Entertainment bu animelerin sadece satıcısıdır.




Resmi ekleyen


Marvin Gleicher
CEO, Manga Entertainment, Inc.



Yayın hakları karşılığında bazı animelerin yapımında maddi destek sağlamıştır. Örnek olarak Ghost In The Shell aslen Production IG tarafından yapılmıştır. Ayrıca Ghost in the Shell 2'nin hakları Manga Entertainment yerine Disney'in Miramax adlı şirketine satılmıştır. Manga Entertainment 90'lı yıllarda önemli ilklere imza atmış olmakla beraber günümüzde anime videoları satan çok sayıda şirketten sadece biri haline gelmiştir.


Anime'nin kökeni nedir? Nasıl ortaya çıkmıştır?


Osamu Tezuka Japonya'da modern animenin öncüsü olarak kabul edilir. Genç yaşta 8mm'lik kamerasıyla küçük animasyonlar çekmeye başlamış ve bu animasyonlarında Walt Disney ve Max Fleischer'ın eserlerinden ilham almıştır. Onun izinden yürüyen sanatçıların yapıtlarıyla anime adı verilen yeni bir stil ortaya çıkmıştır.


Anime'yi diğer çizgi filmlerden ayıran bir şey mi var?


Anime'ler normalde insanların anladığı şekilde çizgi filmler değillerdir. Çizgi film denilince insanların ilk aklına gelen şey Bugs Bunny, Tweety, Scooby Doo gibi çocuk zekasındaki animasyonlardır. Halbuki animeler her yaştan insan için yapılır ve gerçek hayatta olan veya olmayan hemen herşey onun konusu olabilir. Çizimleri çok farklı ve etkileyicidir.
Neden Anime karakterlerinin büyük gözleri, uzun bacakları vardır? Bütün animeler böyle mi?


Bazı animelerde karakterlerin büyük gözleri, uzun bacakları vardır. Kimi insanlar bu çizimlerle alay ederler ama bilmedikleri şeyse bunun kökeninin Walt Disney olduğudur. İlk Walt Disney çizgi filmlerindeki karakterlerin büyük gözleri ve uzun bacakları vardı (Bambi vs....). Bu çizim tarzı bugün bazı batı animasyonlarında hala kullanılmaktadır. Örnek olarak ShowTV ve TRT'de yayınlanmış olan Genç Pocahontas'ı ve İngiltere'de yapılmış olan Genç Robin Hood'u gosterebiliriz. Bu çizgi filmlerde de büyük gözleri, uzun bacakları olan karakterler kullanılmıştır ama bunlar anime değildir.


Walt Disney'den etkilenen Osamu Tezuka'nın yapmış olduğu animeler Disney'in bu tür çizimlerini kullanmışlardır ve bu uygulama bazı animelerde bügün de sürmektedir. Yani bu çizimlerin kökeni Japonların kısa olması değil, Walt Disney'in etkisidir. Bütün animelerde uzun bacak ve büyük göz kullanılmaz. Türkiye'de genelde sadece bu tür de olan animeler yayınlandığı için bu konuda bilgisi olmayan insanlar böyle sanmakta. Eğer gerçekçi çizim istiyorsanız Ghost In The Shell, Jin-Roh gibi animeleri inceleyebilirsiniz.


Ama ben hep Japon'ların boy-göz takıntıları nedeniyle böyle şeyler yaptıklarını sanırdım...


Açıkçası bu görüş tamamen bir Aristo Mantığı'nın bir çıkarımı. Yani "biber acıdır, hayat da acıdır, demek ki hayat biberdir" gibi bir önerme. Bu konuda doğru ve gerçek yorumlar yapabilmek için derin bir tarih ve psikoloji bilgisine ihtiyaç var. Evet, uzakdoğu insanında böyle bir takıntı vardır. Japonya'da çoğu genç kız uzun topuklu ayakkabı giyer. Ama unutulmaması gereken birşey varsa bunun sadece uzakdoğuya özgü bir takıntı olmadığıdır. Bu takıntı az veya çok dünyadaki bütün ülkelerde, bütün ırklarda vardır.



Resmi ekleyen


Barbie Hawaii Doll


Peki neden? Tabii ki ideal insan tipinden. Yapılan bilimsel araştırmalar insanların bilinçaltını ve bilinç üstünü en çok etkileyen organın gözler olduğunu göstermiştir. Hatta yapılan cinsel araştırmalar karşı cinsi en çok etkileyen organın kadınların göğüsleri, popoları, erkeklerin omuzları olmadığını, karşı cinsin gözleri ve bakışları olduğunu kuşku getirmez bir şekilde ispatlamıştır. Uzun bacak olayına gelince... Tüm dünyada neden aileler çocuklarını basket oynamaya teşvik eder? Halter gibi sporlardan gelişim çağı boyunca uzak durmasını ister? Tabi ki çocuklarının uzun boylu olması için. Uzun boylu olma isteği Japonlara özgü değildir, boy ortalamaları ne olursa olsun tüm ülkelerdeki tüm ırklar için geçerlidir. Kiminde daha az, kiminde daha çok olabilir ama sonuçta bu evrensel bir istektir ve nedeni açıktır. Yani bütün insanların bilinçaltında ulaşmak istediği ideal insanın özelliklerinden biri de etkileyici gözlere sahip olmanın yanı sıra uzun boylu olmaktır. Sizce neden Barbie bebeklerinin uzun bacakları vardır?



Resmi ekleyen


Betty Boop


Şimdi buradan batı animasyon tarihine bir göz atalım. Daha renkli ve sesli sinemanın olmadığı dönemlere bakalım.... Bu dönemde Fleischer Stüdyoları'nda çizilen dünyaca ünlü Betty Boop'un sizce neden çoğu anime karakterinden bile büyük başı, gözleri küçük ağzı ve burnu, upuzun bacakları vardı? Nedeni açıktır... Bu animasyonu Japonlar hazırlamadığına göre, bunu hazırlayanlar kısa boylu ve küçük gözlü Amerikalılar mıydı? Ayrıca burada animasyon dünyasında gerçek bir dahi olan, insan psikolojisini çok iyi bilen ve eserlerinde sergileyen büyük bir üstadı saygıyla analım... Yani Walt Disney'i... Walt Disney bu gerçeklerin farkındaydı ve bunları animasyonlarda büyük bir başarı ile kullandı. Bu sırada oluşmakta olan Japon animasyon sanatındaki Osamu Tezuka gibi öncüler batı animasyonunda gördükleri bu çizimleri ve bunların anlamlarını özümseyerek kendi yapıtlarında kullanmaya başladılar. Sonuçta bütün ülkelerde her ırktan insan kullanılan bu animasyon tipini çok sevdi ve bu türün giderek popülerliği arttı. Bu türü çok seven batılılar kısa boylu ve küçük gözlü insanlar değiller. En uzun ırklardan olan Alman ırkına mensup insanların kendileri uzun boylu ve büyük gözlü olmalarına rağmen dünyada anime ve mangayı, özellikle Sailor Moon gibi bu şekilde çizilmiş yapımları en çok seven ve izleyen insanlardan olmalarını nasıl açıklayabilirsiniz ki? Unutulmaması gereken bir konuda anime ve mangada çizilen karakterlerden sadece Japon karakterlerin uzun boylu ve büyük gözlü çizilmediği, tersine tüm ırkların böyle çizildiği gerçeğidir. Tüm dünyada insanlardan gelen bu yoğun istek üzerine Japon sanatçılar bu talebi karşılayabilmek için bu insan tipini kullanmaya devam ettiler. Biz de bu stili seviyoruz ama umarız ki insanlar bundan bizim de kısa boylu ve küçük gözlü olduğumuz sonucunu çıkartmazlar.


Bu tarz çizimler sadece güzel görünme isteğinden dolayı mı kaynaklanıyor?


Hayır, başka nedenler de var. Bunlardan biri de görsel anlatım. Devasa boyutlardaki gözlere inanılmaz duygular sığdırabilirsiniz. Bu sayede çok derin ve etkileyici bir anlatıma ulaşabilirsiniz. Disney de 1942 yapımı Bambi adlı unutulmaz eserinde büyük gözler kullanarak bu etkileyiciliği yakalamıştır.



Resmi ekleyen


Ayrıca büyük göz bir sembol olarak da kullanılmaktadır. Büyük gözler bazı anime'lerde "masumiyet" ve "duygusallık" sembolüdür. Bu nedenle bazı anime'lerdeki karakterin gözleri çocukken büyüktür ama genelde karakterler yaşlandıkça masumiyetlerini kaybettiklerinden gözleri nispeten küçülür.


Neden anime ve manga'larda bazen İngilizce sözcükler geçiyor?


1862 yılında Japan Punch adında İngilizce bir dergi çıkartmış olan Charles Wirgman, Japon karikatürünün babası olarak kabul edilmektedir. Charles Wirgman'ın yapıtlarından günümüze miras kalan en önemli şeylerden biri de çoğu manga'da "İngilizce" sözcüklerin geçmesidir. Bu konuda daha ayrıntılı bilgiyi Manga Tarihçesi bölümünde bulabilirsiniz.


Sonuçta anime de bir tür çizgi film ve çizgi filmleri sadece küçük çocuklar seyreder değil mi?


Hayır. İlk olarak animeler sadece küçük çocuklar için yapılmaz, aksine bir çok animenin çocuklar tarafından izlenmesi yasaktır. Anime kendi içinde farklı türlere ayrılır. Bunların arasında çocuklar için yapılan şirin karakterlerin oynadığı Şeker Kız Candy gibi animelerden, felsefe ve psikoloji içeren animelere (Evangelion vs.) ve çocukların izlemesinin kesinlikle yasak olduğu, büyükler için yapılan ve hayal bile edemeyeceğiniz kadar çok şiddet, cinsellik ve iğrençlik içeren animelere (la Blue Girl, X, Urotsukidoji vs.) kadar çok sayıda tür yer alır.


Hımmm.... Sanırım bu büyük bir endrüstri olmuş....


Evet. Örnek vermek gerekirse Amerikalıların çizgi roman pazarı yıllık yaklaşık 100 milyon dolardır. Halbuki Japonya'daki Manga pazarı yıllık yaklaşık 5 milyar dolardır. Bugüne kadar 2000'in üzerinde anime film ve serisi yapılmıştır. Japonya'da animeler Türkiye'deki gibi televizyonda sadece çocuklar okuldan gelince gündüz seyretsinler diye yayınlanmaz. Japonya'da anime filmleri akşamları yani insanların en çok televizyon başında oldukları ve televizyon kanallarınca en çok önem verilen saatlerde Prime Time yayınlanır.


Anlaşılan oldukça popüler bir şey....


Evet. Anime ve manga inanılmaz derecede popülerdir. Her yıl Amerika'da ve bütün Avrupa ülkelerinde anime-manga fuarları açılır ve çok büyük ilgi görür. Ayrıca bütün bu ülkelerde sadece anime-manga üzerine kitap, kaset, bebek, eşya satan özel dükkanlar bulunmaktadır. Hatta Amerika'daki hemen her üniversitede bir anime kulübü vardır.


Peki anime'lerin dünya animasyonundaki yeri nedir?


Türkiye'de bilinmemesine karşın birçok anime dünya çapında hayranlıkla izlenmekte ve değişik ülkelerdeki bir çok saygın festivalde ödüller kazanmakta. İlk renkli anime sinema filmi olan 1958 yapımı The White Snake Enchantress'ın Venedik, Meksika ve Berlin festivallerinde ödüller kazanmasının ardından dünya çapında söz sahibi olmaya başlayan anime'ler, uluslararası yarışmalardaki bu başarılarını her yıl daha da arttırarak sürdürmekteler.


Anime'nin başarısına doğal olarak batılı animasyon şirketleri de kayıtsız kalmıyorlar. Zaten uzun süredir batılı şirketlerle ortaklaşa birçok proje yapılıyor ve sonuçta ortaya mükemmel animeler çıkıyor. Buna Fransız-Japon ortak yapımı olan Mysterious Cities of Gold (Türkiye'de bilinen ismiyle Güneşin Oğlu Esteban) gibi bir çok örnek sayılabilir. Ayrıca, batı animasyonun temsilciliğini yapan Disney de artık anime'lerin başarısını açıkca kabul ediyor. Bu nedenle 1996 yılında yapılan Disney-Tokuma anlaşmasıyla Disney, Japon animasyonunun en büyük temsilcisi olan Studio Ghibli'nin anime filmlerinin dünya çapında dağıtımını ve pazarlanmasını üstlendi. Ayrıca Disney, Studio Ghibli'nin hazırladığı anime filmlerinin üretim masraflarının bir kısmını karşılayarak bu filmlere yatırım yapmaya başladı. Mesela Studio Ghibli'nin Tonari no Yamada-kun (My Neighbors the Yamadas) adlı filminin 2.4 milyar yen tutan üretim maliyetinin %10'u Disney tarafından ödendi. Ayrıca Disney, anlaşma uyarınca dağıtımını üstlendiği Studio Ghibli filmlerinden olan Princess Mononoke'nin İngilizce dublajı için 2.4 milyon dolar harcayarak anime'lere vediği önemi bir kez daha vurgulamış oldu.



Resmi ekleyen


The White Snake Enchantress


Anime ve Manga, bugün birçok batı üniversitesinde ders olarak okutulmakta ve incelenmektedir. Örnek olarak Texas Austin Üniversitesi'ndeki anime dersinin programını buraya tıklayarak inceleyebilirsiniz. Hatta Türkiye'de Bilkent Üniversitesi'nde verilen Modern Japan konulu English and Composition 102 dersinin kapsamında incelenen anime ve manga konularını inceleyebilirsiniz.


Bugün batı dünyasının en önemli yönetmen, yazar ve animatörlerinin bir çoğunun anime'ye karşı hayranlık duyduğu biliniyor. Bu kişiler Hayao Miyazaki, Mamoru Oshii, Katsuhiro Otomo gibi anime yönetmen, yazar ve animatörlerine olan hayranlıklarını açıkca dile getiriyorlar.


Mesela birkaç örnek verirsek:


* "Animasyonun yaşayan efsanesi" olarak adlandırılan Hayao Miyazaki hakkında, Buena Vista şirketinin başkanı Michael O. Johnson bir televizyon programında şöyle diyor:
Disney'in içinde Miyazaki'ye hayran olan çok sayıda animatör var....

* Pixar stüdyolarının A Bug's Life ve Toy Story adlı filmlerinin yönetmeni olan John Lasseter şöyle diyor:

Pixar'da bir sorun çıktığı zaman çözemezsek Miyazaki'nin filmlerinden birini alıp izleriz ve ilham verecek bir sahne ararız ve bu her zaman işe yarar!! Hayrete düşer ve ilham alırız. Toy Story filmi Bay Miyazaki'ye çok büyük bir minnettarlık borçludur.

* Steven Spielberg'in, Hayao Miyazaki'nin yönetmenliğini yapmış olduğu Lupin III: The Castle of Cagliostro'nun sinema tarihindeki en iyi macera filmlerinden biri olduğunu ve aynı zamanda en iyi araba takip sahnesine sahip olan film olduğunu söylediği söylenmektedir.

* Disney'in Mulan filminin yönetmenleri olan Barry Cook ve Tony Bancroft şöyle diyorlar:

Miyazaki bizim için bir Tanrı gibidir...

* Ayrıca, Disney'in Güzel ve Çirkin, Notre Dame'ın Kamburu filmlerinin yönetmenleri olan Gary Trousdale ve Kirk Wise'ın ve Disney'in Ariel, the Beast, Pocahontas ve Aladdin karakterlerinin baş animatörü olan Glen Keane'nin, Miyazaki'nin anime'lerine olan hayranlıkları biliniyor.

* Batman ve Superman'in animasyon dizilerinin yazarı ve yapımcısı olan Paul Dini, Miyazaki'nin animelerine olan hayranlığını şu sözlerle dile getiriyor:

"Mükemmel", "olağanüstü" ve "gerçekliği ve animasyonu aşan bir film yapımcısı"

* 1987'den beri birçok Star Trek serisinde görev alan Rick Sternbach, Miyazaki'nin Nausicaa of the Valley of Wind adlı filminden etkilenerek Star Trek: The Next Generation'daki uzaylı ırklardan birine Nausicaäns adını vermişti.

* Alien, The Abyss ve The Fifth Element gibi dünyaca ünlü filmlerin sahne planlamalarını yapmış olan ve dünyaca ünlü The Aedena Cycle ve The Airtight Garage gibi çizgi romanların yazarı olan Fransız sanatçı Jean "Mobius" Giraud, Miyazaki'yi şöyle tanımlıyor:

O, çocukların düşüncelerine en parlak alev... Miyazaki, animasyon olarak adlandırılan bu yeni sanatı soylulaştırdı.
Sandman ve Books of Magic gibi ünlü çizgi romanların yazarı olan Charles Vess, eserlerinde Miyazaki'nin yarattığı Totoro ve Kiki gibi bir çok karakter kullanmakta.

* Dünyanın en büyük yönetmenlerinde olan Akira Kurosawa, Miyazaki'nin My Neighbor Totoro adlı filmini yüzyılın en iyi 100 filmi listesine koyuyor ve şöyle diyor:

Animasyon olmasına rağmen çok etkilendim. Nekobus'a gerçekten bayıldım. Kiki's Delivery Service'i izlerken ağladım. Film endüstrisi için aradığım bütün yetenekler anime'ye geçti. Bu yüzden film endüstrisinin gerçekten çok çalışması gerekecek. Genç insanları çeken böyle filmler yapmalıyız.

* Matrix'in yönetmenliğini yapmış olan Wachowski kardeşler, dünyaca ünlü Ghost In The Shell, Patlabor, Blood: The Last Vampire, Jin-Roh, Urusei Yatsura gibi anime'lerin yönetmenliğini ve/veya yazarlığını yapmış olan Mamoru Oshii'ye olan hayranlıklarını devamlı dile getiriyorlar. Üstelik Matrix'deki birçok sahnenin aslında Ghost In The Shell'den esinlenmiş olduğu biliniyor.

* Titanic, Aliens, The Abyss, Rambo II, Terminator gibi sayılı filmlerin yazarlığını ve yönetmenliğini yapmış olan James Cameron, Mamoru Oshii'ye gönderdiği mektupta şunları söylüyor:

Ghost In The Shell, etkileyici bir kurgu çalışması. Yetişkinler için, edebi ve görsel mükemmelliğe ulaşmış ilk gerçek animasyon filmi. Dizaynı, görsel uyumun şiirselliği ve içeriğinin derinliği onu bilim kurgu filmlerinin içinde özel bir yere koyuyor. Oshii-san'a tebriklerimle - önemli bir görsel çalışma.

* Robocop 2 ve 3 filmlerinin senaryosunun ve Batman-saga 'Return of the Dark Knight' ve Daredevil çizgiromlarının yazarı olan Frank Miller'ın Akira, Robot Carnival, Roujin Z, Spriggan (bu filminin konusu Türkiye'de geçmektedir) gibi anime filmlerinde yazarlık ve/veya yönetmenlik yapmış olan Katsuhiro Otomo'ya hayran olduğu bilinmektedir. Hatta Frank Miller, Robocop III filmindeki kötü karaktere Otomo adını vermiştir.


Peki animelerin arasında kalitesiz ve kötü olanlar da yok mu?


Elbette kötü olanları da var. Bugün kapitalist düzen sonucu Hollywood nasıl dünyanın en iyi filmlerinin yanı sıra dünyanın en kötü filmlerini de üretiyorsa, doğal olarak yalnızca anime'nin genel popülaritesinden yararlanmak için yapılmış bazı kalitesiz anime'ler de vardır. Bu nedenle sitede kaliteli ve başarılı anime'leri tanıtarak yeni başlayanlara yol göstermeye çalışıyoruz.


Bazı örnekler verebilir misiniz?


Şu anda binlerce farklı anime vardır. Unutmayın ki her yıl yaklaşık 100 yeni anime piyasaya sürülmektedir. En çok beğenilen anime'lerdan şunlar örnek olarak verilebilir:

Fantazi:

Nausicaa, Laputa, Nadia, Angel's Egg, Mugen Shinshi.


Kılıçlar ve Sihir :

Yotoden, Yoma, Dagger of Kamui, Lodoss War, RG Veda, Wizardry, Emblem of Gude, Arslan, Weathering Continent, Jubei Ninpocho, Ys.


Bilim Kurgu:

Macross, Bubblegum Crisis, Gundam, Crusher Joe, Dallos, Megazone 23, Harlock, Yamato, Wing of Honneamise, Akira, Galaxy Express 999, Queen Millenium, Silent Mobius, Please Save My Earth, Kishin Heidan.


Macera:

Lupin III, Riding Bean, City Hunter, Goku


Rock Müzik:

Bubblegum Crisis, Megazone 23


Komedi:

Urusei Yatsura, Ranma 1/2, Maison Ikkoku Orange Road, Patlabor TV, Assemble Insert, Space Family Karl Vinson, Greenwood, Tenchi Muyo, Ah! My Goddess, Moldiver.


Korku:

Vampire Hunter D, Vampire Princess Miyu, Yoma, Yotoden, Harmagedon, Iczer-1, Sazan Eyes, Mermaid's Forest, Supernatural Beast City, Silent Mobius.


Silahlı Kızlar:

Dirty Pair, Burn Up!, Gall Force, Bubblegum Crisis Gunbuster, Dangaio, Iczer-1, Iczer-3, Sol Bianca


Kılıçlı Kızlar:

Fandora, Lemnear, Emblem of Gude, Leina STOL, Luna Varuga, Demon Hunter Yohko, Magic Knight Rayearth


Sihirli Kızlar:

Minky Momo, Sailor Moon, Hime-chan no Ribbon, AkaZukin Chacha, Yadamon.


Duygusal:

Grave of the Fireflies, Touch, Kimagure Orange Road Movie


Mecha (robotlar):

Bubblegum Crisis, Gundam, Macross, Southern Cross, Gunbuster, Dangaio, Dancougar, Megazone 23, Patlabor, Mellowlink, Votoms, Zeorymer, Giant Robo.


Savaşan Tanrılar:

Arion, Saint Seiya, Shurato, RG Veda.


Erotik:

Cream Lemon, La Blue Girl, Urutsokidoji


Gizemli:

Etranger, Urban Square, Patlabor movie, Lupin III


Romantizm:

Orange Road, Maison Ikkoku, Slow Step.


Spor:

Slow Step, Touch.


Çocuklar için:

Totoro, Kiki, Laputa, Nadia, Granzort


Vahşet:

Baoh, Devilman, Hukoto no Ken, Sazan Eyes.


Doğaüstü:

Yoma, Yotoden, Sazan Eyes, Supernatural Beast City, Vampire Princess Miyu, Karura Mau, Silent Mobius, JoJo's Bizarre Adventure


Burada benim anlamadığım bir sürü terim var. Sıkça kullanılan terimlerin anlamlarını öğrenebilir miyim?


Anime:

Japon çizgi filmleri


Bishounen:

Kadınsı erkek. Genel özellikleri : Kadınsı ses, narin vücut...


Bishoujo:

Güzel kız


Dojinshi:

Bir anime veya manga'nın hayranları tarafından hazırlanmış olan ve orjinali ile karakterler dışında pek alakası olmayan çizimler, öyküler, videolar....


Ecchi:

Biraz baştan çıkaran..... genelde hafif erotik anime'lar


Fansub:

Bir anime'nin hayranları tarafından orjinal Japonca videosuna İngilizce veya başka bir dilde alt yazı eklenerek çeviri yapılması.


Hentai:

Erotik veya seksi anime veya manga


Kawaii:

Şirin


KOR:

Kimagure Orange Road


Manga:

Japon çizgi romanları


Mecha:

Dev robotlar, aletler vs...


Nihon:

Japon


OAV/OVA:

Original Animation Video/Original Video Animation. Bu anime'lar sadece video kaset olarak piyasaya sürülür, televizyonda gösterilmez. Çizimleri televizyon sürümünden genelde daha kalitelidir.


OST:

Original SoundTrack


Otaku:

Hayatını anime'ye adamış kişi


Seiyuu:

Seslendirme sanatçısı. Japonya'daki seslendirme sanatçıları sadece bu işle uğraşır ve çoğu çok ünlüdür.


Super deformed (Chibi):

Karaktere kısa boy, büyük baş vs. ile çocuksu bir hava verilir


Shoujo:

Kızlar için yapılmış anime veya manga. Genelde güzel, romantik, duygusal konular işlenir.


Shounen:

Erkekler için yapılmış anime veya manga. Genelde aksiyon ve macera işlenir.


Yakuza:

Japon mafyası


#4
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Anime Sözlük



Ai

Ai Kelimesi Türkcede Ask anlamina gelir.Mesela Cogu Mangalar vardir Shonen-Ai (iki erkegin birbirine olan askini anlatiyor) ve Shojo Ai (kiz kiza iliski).

AMV

AMV "Anime Music Video" nun Kisaltilmis hali.

Anime

Anime Kelimesi "Animation" Keimesinden gelmektedir ve "Cizgi Film" Anlamina gelir.Tabiki Normal cizgi Filmlerden daha iyi ve kaliteli yapilmistir.

Artbook

Artbook "Sanat Kitabi" demektir.Icinde Cok Güzel resimler bulunur ve cogu Renklidir.Güzel Olmasini gecelim bi haylide pahali.

Artwork

Artwork Bir Anime veya Manga icin tek resimdir. Mesela Cover'lar icin kullanilir.



~ B ~



Baka

Japonyada oldukca cok sIk kullanilan kelime (küfür) Baka "Salak,aptal" anlamina geliyor.

Bishonen/Bishojo

"Bi" Güzel demek ve Bishonen da Güzel Oglan ve Bishojo Güzel Kiz'a deniyor.



~ C ~



Chan

Genelde -Bebek lere ve Sevdiklerine denilen bir sözcük.

Chara

Anime Serilerindeki Oynayan Kisilere deniyor.

Chibi/CB

Genellikle Animedeki Cocuk Karakterlerine deniyor.

Con

Convention Kelimesinin Kisaltilisi

Cosplay

Insanlar bir Animedeki Kisinin kiyafetlerini giyiyorlar ve onunla gösteriler yapiyorlar sahnelerde Buna Cosplay deniyor. Eger insan cok basariliysa Ödül bile kazanabiliyor.



~ D ~



Dub

Dub "dubbing" Kelimesinin kisaltilisi ve Dublaj anlamina geliyor.



~ E ~



Ecchi

Bir Anime/Mangada Hentai kadar olmasada acik pozisyonlar olan seye deniyor,en iyi örnek ise "Manga Love Story"

Eyecatch

Japonyadaki Televizyonlardaki Reklamlardan önce veya sonra olan Resimli müzikler veya bazende mini klipler olan seye deniyor.



~ F ~



Fanart

Fanart bir Hayran tarafindan cizilmis Anime/Manga lara deniyor.

Fanfiction

Hayranlar tarafindan yazilmis olan Hikayelere deniyor.



~ G ~



Gaijin

Bu Kelime tanimadiklar ve baska ülkelerden gelen insanlara deniyor.Yani Yabanci anlaminda!



~ H ~



Hentai

Hentai kelimesi Türkcede Sapik anlamina geliyor ve Anime/Manga da Acik sahneler oluyor.Onun icin 18 yasindan itibaren bakilabilir!



~ J ~



J-Pop/J-Rock/J-Rap....

Japonyadaki Müzik türlerine deniyor.J-POP=Japon Pop...



~ K ~



Kawaii

Kawaii kelimesi "Cici, hos, sevimli" anlamina geliyor.

Kun

Arkadas demek ve sadece bu kelimeyi oglanlara derler.



~ L ~



Lemon

Hentai-FanFic e deniyor.

Lolicon

Lolita-Komplex Kelimesinin Kisaltilisidir.



~ M ~



Manga

Manga Japonyadan gelen Kitaplara deniyor ve kendine ait Güzel bir Cizimleri var.

Mangaka

Mangaka kelimesi Bir Manga cizicisine deniyor.Ama her Mangaka Yazar...degildir!

Manhwa

Korea dan gelen Kitaplara deniyor.Cizimleri baska olsada Manga ile ilgisi var!



~ N ~



NTSC/PAL

NTSC/PAL Japonya ve Amerikadaki Film sirektinin adi.PAL ise Avrupa versiyonudur ve Avusturyada da vardir.



~ O ~



OAV/OVA

Orginal Animated Video ve Orginal Video Animation Kelimesinin kisaltilmisidir. Japonya'da Sinema ve Televizyondan önce DVD de cikar.

OST

Orginal Soundtrack Kelimesinin Kisaltilisidir.

Otaku

Otaku Kelimesinin Türkcesi Hayran anlamina gelir.



~ S ~



Sama

Isimlerin Sonekidir ve Kulaga daha hos gelir.

San

Isimlerin Sonekidir ve Bay/Bayan Anlamina gelir.

Season

Animelerdeki Sezonlara deniyor.

Seiyuu

Japonyada Dublaj yapan kisilere deniyor.

Seme

Yaoi Görüntülerindeki Aktiv Kisilere deniyor.

Sensei

"Ögretmen" veya "Usta" anlamina gelir.

Senshi

Savasci Kelimesinin Japonca Adi

Shojo-Manga

Kizlar icin Özel yapilmis Mangalara deniyor. Konulari ise Romantik...

Shonen-Manga

Oglanlar Icin yapilmis olan Mangalara deniyor ve Konulari ise Aksiyon-Tempo.

Sub

Sub Subtitle nin Kisaltilmisidir.bazi Animeler Dublaj olmaz ve onun yerine Altyazi yani Sub yaparlar!



~ T ~



Tankoubon

Normal Manga Kitabi bandi demek.Japonyada Ilk Manga Bölümleri Dergilerde yayinlanir (Banzai,Shonen Jump gibi) ondan sonrada Manga (Kitap) haline gelir.



~ Y ~



Yaoi

Yaoi Yama-nashi, ochi-nashi, imi-nashi Kelimesinden geliyor ve Acik seylere dogru yönü.Oglan Oglana Iliski durumu yani.

Yoma

Kötü Seytan veya Canavar anlamina gelir.

Yuri

Kiz ve Kizin birbirini sevisi (Iliskisi) anlatan seylere deniyor.


#5
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.

Manga - Anime Sanatı Nedir?



Anime kelimesi, anlamı animasyon veya çizgi film olan Fransızca'dan alınmış olan Japonca bir kelimedir. Genel olarak Japon çizgifilmi olarak tanımlanabilir.

Osamu Tezuka Japonya'da çağdaş animenin öncüsü olarak kabul edilir. Genç yaşta 8 mm'lik kamerasıyla küçük animasyonlar çekmeye başlamış ve bu animasyonlarında Walt Disney ve Max Fleischer'ın eserlerinden ilham almıştır. Onun izinden yürüyen sanatçıların yapıtlarıyla anime adı verilen yeni bir stil ortaya çıkmıştır.

Tarih

Anime tarihi 20'inci yüzyıl başlarında Japon film yapımcılarının Fransa, Almanya, Amerika Birleşik Devletleri ve Rusya'daki animasyon tekniklerini keşfetmesiyle başlamıştır.

Bu dönemde Japonya'da filmlere alternatif bir hikaye anlatımı sunabilen animasyon oldukça popüler olmuştur. Amerika'da filmler ve şovlar için oldukça büyük bütçeler mevcut iken, Japonya'da küçük bir piyasayı ve bütçe, yer, ve aktörlük eksikliklerini de taşıyordu. Batılı aktörlere benzeyen aktörlerin bulunmaması Avrupa, Amerika ve fantezi dünyalarında Asyalı oyuncuların varolmasını imkansız kılıyordu. Animasyonun değişik kullanımları Japonlara benzemeyen karakterler ve yerlerin yaratılmasına sebep vermiştir.

1970'li yıllarda manga çizimleri büyük bir ilgi çekmiştir. Bu çizimlerin büyük bir çoğunluğu da animasyonlarda kullanılmıştır; özellikle Osamu Tezuka bir efsane ve "Manga'nın Tanrısı" haline gelmiştir. Eserlerinin ve diğer tasarımcıların da etkisiyle, anime günümüzdeki sanatın mutlak karakteristiklerini ve türlerini yaratmıştır. Robot tarzı (mecha) Tezuka tarafından şekil almış, Go Nagai ve diğerleri de geliştirmiştir. Yoshiyuki Tomino'nun katkısıyla da bir devrim gerçekleşmiştir. Gundam ve Macross gibi robot animeleri 80lerin klasikleri arasına girmiştir, ve robot türü anime günümüzde hala Japonya'da ve Dünya'da popülerdir. 1980lerde anime Japonya'da ana görüş haline gelmiştir ve büyük bir üretime geçmiştir. Bununla beraber Manga'da popülaritesini Japonya'da ve Dünya'da zirveye taşımıştır. 1990ların ortasında ve sonunda, ayrıca 2000lerde anime tüm ülkelerde popüler olmuştur.

Anime ve diğer çizgi filmler

Animeler normalde insanların anladığı şekilde çizgi filmler değillerdir. Çizgi film denilince insanların ilk aklına gelen şey Bugs Bunny, Tweety, Scooby Doo gibi çocuk zekasındaki animasyonlardır. Halbuki animeler her yaştan insan için yapılır ve gerçek hayatta olan veya olmayan hemen her şey onun konusu olabilir. Çizimleri çok farklı ve etkileyicidir. Hatta Japonya da Prime Time denilen izlenme aralığına konan milyonlarca kişinin izlediği animelerde bulunmaktadır. Çoğu animenin içerisinde cinsellik öğeleride vardır ve bunu Walt Disney ekolü animasyonlarda göremezsiniz. Küçük izleyicilerin anlamayacağı sadece yetişkinlerin sezebileceği yapımlardır. Örneğin meşhur Sailormoon animesinde lezbiyen karakterler bulunmaktadır. Tabiki anime sadece cinsellik üzerine kurulu değildir. Örnek olarak pokémon adlı animede ash adlı pokémon eğitmeninin dünyanın en iyi pokémon eğitmeni olmak için gösterdiği çaba ve maceraları anlatılmaktadır. Buna pek çok örnek daha verilebilir.

Büyük göz ve ufak ağız

Bazı animelerde karakterlerin büyük gözleri, uzun bacakları vardır. Bunu Japonların kısa boylu ve çekik gözlü olmalarının yarattığı bir komplekse bağlayarak açıklayanlar vardır ancak bu açıklama çizimlerin kökeninde batlı örnekler olduğunun bilinmemesinden kaynaklanır.

İlk Walt Disney çizgi filmlerindeki karakterlerin büyük gözleri ve uzun bacakları vardı (Bambi vb.). Bu çizim tarzı bugün bazı batı animasyonlarında hala kullanılmaktadır. Örnek olarak Show TV ve TRT'de yayınlanmış olan Genç Pocahontas'ı ve İngiltere'de yapılmış olan Genç Robin Hood'u gosterebiliriz. Bu çizgi filmlerde de büyük gözleri, uzun bacakları olan karakterler kullanılmıştır ama bunlar anime değildir.

Walt Disney'den etkilenen Osamu Tezuka'nın yapmış olduğu animeler Disney'in bu tür çizimlerini kullanmışlardır ve bu uygulama bazı animelerde bügün de sürmektedir. Yani bu çizimlerin kökeni Japonların kısa olması değil, Walt Disney'in etkisidir. Bütün animelerde uzun bacak ve büyük göz kullanılmaz. Türkiye'de genelde sadece bu tür de olan animeler yayınlandığı için bu konuda bilgisi olmayan insanlar böyle sanmaktadır.

Japonların boy-göz takıntıları nedeniyle böyle şeyler yaptıklarına dönük inanç tamamen bir Aristo Mantığı'nın bir çıkarımıdır. Yani "biber acıdır, hayat da acıdır, demek ki hayat biberdir" gibi bir önermedir. Bu konuda doğru ve gerçek yorumlar yapabilmek için derin bir tarih ve psikoloji bilgisine ihtiyaç vardır. Uzakdoğu insanında böyle bir takıntı olduğu yadsınamaz. Japonya'da çoğu genç kız uzun topuklu ayakkabı giyer. Ama unutulmaması gereken bir şey varsa bunun sadece uzakdoğuya özgü bir takıntı olmadığıdır. Bu takıntı az veya çok dünyadaki bütün ülkelerde, bütün ırklarda vardır.Ama animelerde sadece büyük gözler uzun bacaklar değildir göze çarpan çoğunluğunda bizim normal hayata verdiğimiz tepkiler mimikler ve jestler daha fazla abartılı bir görsellikle ifade edilir.Örn: ağlayan bir anime çizgi kahramanın gözü yaşlarından sel olması başından dumanlar çıkması gibi...

Animelerin dünya animasyonundaki yeri

Türkiye'de bilinmemesine karşın birçok anime dünya çapında hayranlıkla izlenmekte ve değişik ülkelerdeki birçok saygın festivalde ödüller kazanmaktadır.

İlk renkli anime sinema filmi olan 1958 yapımı The White Snake Enchantress'ın Venedik, Meksika ve Berlin festivallerinde ödüller kazanmasının ardından dünya çapında söz sahibi olmaya başlayan animeler, uluslararası yarışmalardaki bu başarılarını her yıl daha da arttırarak sürdürmektedirler.

Anime'nin başarısına doğal olarak batılı animasyon şirketleri de kayıtsız kalmamaktadır. Uzun süredir batılı şirketlerle ortaklaşa birçok proje yapılmaktadır ve sonuçta ortaya mükemmel animeler çıkmaktadır. Buna Fransız-Japon ortak yapımı olan Mysterious Cities of Gold (Türkiye'de bilinen ismiyle Güneşin Oğlu Esteban) gibi birçok örnek sayılabilir. Ayrıca, batı animasyonun temsilciliğini yapan Disney de artık anime'lerin başarısını açıkca kabul etmektedir.

Bu nedenle, 1996 yılında yapılan Disney-Tokuma anlaşmasıyla Disney, Japon animasyonunun en büyük temsilcisi olan Studio Ghibli'nin anime filmlerinin dünya çapında dağıtımını ve pazarlanmasını üstlenmiştir. Ayrıca Disney, Studio Ghibli'nin hazırladığı anime filmlerinin üretim masraflarının bir kısmını karşılayarak bu filmlere yatırım yapmaya başlamıştır. Mesela Studio Ghibli'nin Tonari no Yamada-kun (My Neighbors the Yamadas) adlı filminin 2.4 milyar yen tutan üretim maliyetinin %10'u Disney tarafından ödenmiştir. Ayrıca Disney, anlaşma uyarınca dağıtımını üstlendiği Studio Ghibli filmlerinden olan Princess Mononoke'nin İngilizce dublajı için 2.4 milyon dolar harcayarak animelere vediği önemi bir kez daha vurgulamıştır.





0 Kullanıcı konuyu okuyor

0 Kullanıcı, 0 Misafir, 0 Kayıtsız kullanıcı