İçeriğe git

Welcome to Kadim Dostlar ™ Forum
Register now to gain access to all of our features. Once registered and logged in, you will be able to create topics, post replies to existing threads, give reputation to your fellow members, get your own private messenger, post status updates, manage your profile and so much more. This message will be removed once you have signed in.
Login to Account Create an Account
Resim

Vostok Programı | İlk İnsanlı Uzay Uçuşu - Sovyetler Birliği'nin İnsanlı Uzay Uçuş Programı – Vostok 1, 2, 3, 4, 5, 6

- - - - -

  • Yanıtlamak için lütfen giriş yapın
Bu konuya 11 yanıt gönderildi

#1
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Vostok Programı



Vostok programı, Sovyetler Birliği'nin insanlı uzay uçuş programı. İnsanoğlu ilk defa Vostok 1 uçuşuyla uzaya gitti. Vostok ismi basına açıklanıncaya kadar gizli bir kelimeydi.


Resmi ekleyen


Vostok uzayaracı modeli.




Vostok uzayaracı, Zenit casus uydusundan, Vostok roketleri ise R-7 kıtalarası balistik füzesi esas alınarak başmühendis Sergey Korolyov ve tasarım bürosu OKB-1 tarafından geliştirildi.


Bakınız, Uzay Araştırmaları - Astronotik

Soyuz Programı | Sergey Korolyov Tarafından Sovyetlerin Ay Projesi Kapsamında Başlatılan İnsanlı Uzay Uçuşu Projesi - Tasarımı - Soyuz Uzay Aracı - Soyuz Roketi




#2
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Vostok Programı



Vostok 1


Vostok 1, ilk insanlı uzay uçuşu. Sovyetler Birliği tarafından 12 Nisan 1961'de kozmonot Yuri Gagarin komutasında uzaya fırlatıldı. Bu uçuşla insanoğlu ilk defa atmosfer dışına çıkmış ve ilk defa dünya yörüngesinde tur atmış oluyordu.


Resmi ekleyen



Vostok 1 - Görev amblemi




Vostok 1 Görev istatistikleri


Resmi ekleyen



Görevin ayrıntıları


Uçuşun asıl kozmonotu Gagarin, yedek kozmonotu German Titov idi.


Resmi ekleyen



Yuri Gagarin



Bakınız, Yuri Gagarin


Vostok 1, dünya çevresinde bir kez döndükten sonra indi. Uçuş toplam 108 dakika sürdü.

Fırlatmadan sonra 25 dakika boyunca yer kontrol istasyonu uzayaracının kararlı bir yörüngeye oturup oturmadığını bilemedi. Aracın doğrultu kontrol sistemi tam otomatikti. Tıbbi personel, insan metabolizmasının uzay boşluğuna nasıl tepki vereceğinden emin değildi. Bu nedenle, uçuş kontrol paneli Gagarin'in kullanamayacağı şekilde kitlenmişti. Kilidin şifresi acil bir durumda kontrolü ele alabilmesi için zarf içinde yine Gagarin'e teslim edilmişti. Vostok aracının yörüngesini değiştirme imkânı yoktu, sadece doğrultu değiştirebiliyordu. Yörünge değiştirebilen uzayaraçları çok daha sonra, Gemini ve Soyuz projeleri ile imal edilecekti. Uçuşun büyük kısmında Vostok aracının doğrultusu kendi halinde salınmaya bırakıldı. İniş motorunun ateşlenmesinden az önce aracın doğrultusu otomatik sistem tarafından düzeltildi.

İniş motorları Afrika'nın batı kıyısı açıklarında, Angola yakınında, iniş noktasından 8.000 km uzaklıkta ateşlendi. Sıvı yakıtlı retro roketler 42 saniye boyunca çalıştı. Ağırlık sınırlaması nedeniyle bu roketlerin bir yedeği yoktu. Ancak Vostok aracındaki pek çok sistem gibi, bu roketlerin çalışmaması durumuna karşı önlem alınmış, yörünge 10 gün kadar sonra uzayaracının kendi kendine atmosfere gireceği şekilde ayarlanmıştı. Araçta bu süre için yeterli yiyecek ve içecek bulunuyordu.

İniş ateşlemesinden on saniye sonra ayrılması gereken Vostok hizmet modülü beklenmedik şekilde iniş kapsülü Şarik'e bağlı kaldı. Atmosfere giren Vostok, hizmet modülünün yarattığı aerodinamik bozukluk nedeniyle çılgınca dönmeye başladı. Yaklaşık on dakika sonra iki modülü birbirine bağlayan kablolar yanarak koptu ve Şarik kararlı bir durum aldı.


Resmi ekleyen


Vosto 1 Yörünge



Gagarin, iniş sırasında yeryüzüne 7 km kala fırlatma koltuğuyla kapsülden ayrıldı ve yere kendi paraşütüyle indi. Vostok 1'de de paraşüt olmasına karşın, uzayaracının ağırlığı nedeniyle iniş çok sert olacağı için bu yöntem tercih edilmişti. Sovyetler uzun süre Gagarin'in araçtan atladığını açıklamadılar. Zira Uluslararası Havacılık Federasyonu kurallarına göre o yıllarda bir uçuşun başarılı sayılması için pilotun uçakla birlikte yere inmesi gerekiyordu. Günümüzde, Soyuz 1'in başarılı bir uçuş olduğuna dair bir şüphe yoktur.

Vostok kapsülü, Korolyov kentindeki RKK Energiya müzesinde teşhir edilmektedir.


Görevin gidişatı


• 12 Nisan 1961, Çarşamba: Fırlatmaya birkaç dakika kala Gagarin basına bir konuşma yaptı: "Tanıdığım ve tanımadığım dostlar, yurttaşlarım, tüm dünyanın insanları! Az sonra güçlü bir Sovyet füzesi beni uzayın derinliklerine taşıyacak. Size söylemek isterim ki, şu anda tüm hayatım tek bir an gibi gözlerimin önünde. Benden beklenen şeyi yapmak için gereken gücü bulacağımı hissediyorum."
• Geri sayım: Yuri Gagarin Vostok 1 aracındadır. Kapsülde bulunan bir kamera sayesinde görüntüsü uzay merkezindeki televizyonlara yansır. Sergey Korolyov mikrofona konuşur: "Şafak, çamı (Gagarin'in çağrı kodu) arıyor. Birazdan geri sayım başlayacak." Gagarin cevap verir: "Anlaşıldı. İyi hissediyorum, moralim yerinde. Gitmeye hazırım."
• 06:07 UTC: Vostok 1, Sovyetler Birliği'ne bağlı Kazak Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti'ndeki Baykonur Uzay Üssü'nden (Tyura-Tam 45°55′12.72″K, 63°20′32.32″D) fırlatıldı. Fırlatma rampasına daha sonra "Gagarin'in startı" (Rusça: Гагаринский старт) adı verildi. Fırlatma sırasında Korolyov şunları söyler: "Ön aşama... Orta... Asıl... ATEŞ! Size iyi bir uçuş dileriz. Her şey yolunda." Gagarin: "Poyekhali! (Haydi gidelim!)"
• 06:09 UTC: Fırlatmadan iki dakika sonra Vostok roketinin çevresine takılı dört tali roket yakıtlarını tüketti ve ana araçtan ayrıldı. (T+ 119 sn.)
• 06:10 UTC: Vostok 1 kapsülünü koruyan kılıf atıldı. Bu, Gagarin'in ayağının altındaki pencereyi ve Vzor görsel yön bulma aracını açmış oluyordu. (T+ 156 sn.)
• 06:12 UTC: Beş dakika geçtikten sonra Vostok ana aşaması tüm yakıtını bitirdi, kapandı ve uzayaracından ayrıldı. Son roket aşaması aracı yörüngeye taşımak üzere ateşlendi. (T+ 300 sn.)
• 06:13 UTC: Roket hala çalışıyor, Vostok 1'i yörüngeye doğru itiyordu. Gagarin telsize şu mesajı geçti: "...uçuş iyi gidiyor. Dünyayı görebiliyorum. Görüş açık. Hemen her şey görünüyor. Kümülüs bulutlarının altında oldukça boşluk var. Uçuşa devam ediyorum, her şey yolunda."
• 06:14 UTC: Roket çalışmaya devam etmekteydi. Vostok 1, merkezi Rusya'dan geçiyordu. Gagarin telsize konuşur: "Her şey iyi çalışıyor. Tüm sistemler çalışıyor. Haydi devam edelim!"
• 06:15 UTC: Son roket safhasının ateşlenmesinden üç dakika sonra Gagarin telsize konuşur:"Zarya-1, Zarya-1, sizi iyi duyamıyorum. Ben iyiyim. Moralim yerinde. Uçuşa devam ediyorum..." Vostok 1, Baykonur Uzay Üssü'nden uzaklaşmaktaydı. Zarya-1 (Baykonur Yer İstasyonu) ve artık güçlükle duyulmaktaydı, az sonra telsiz menzilinden çıkacaktı.
• 06:17 UTC: Vostok'un üst kademe motorları kapanır. On saniye sonra uzayaracı roketten ayrılı ve yörüngeye girer. (T+ 676 sn.) Gagarin: "Uzayaracı normal çalışıyor. Vzor penceresinden dünyayı görebiliyorum. Her şey planlandığı gibi gidiyor." Vostok 1, Sibirya üzerinden yoluna devam eder.
Dosya:Gagarin Vostok 1 ELINT.jpg
Vostok 1'den yayınlanan TV sinyallerinin Hawaii veya Alaska'daki CIA dinleme istasyonları tarafından kaydedilen hali: Gagarin'in yüzü ve miğferi.
• 06:21 UTC: Vostok 1, Kamçatka yarımadası üzerinden Büyük Okyanus semalarına geçer. Gagarin: "...iniş modu göstergelerinin ışıkları yandı. İyi hissediyorum ve moralim yerinde. Kokpit parametreleri: Basınç 1, nem 65, sıcaklık 20, kabin basıncı 1, ilk otomatik 155, ikinci otomatik 155, retro roket sistemi basıncı 320 atmosfer."
• 06:25 UTC: Vostok bir Kamçatka yarımadasından Güney Amerika'nın güney ucuna doğru Büyük Okyanus'u çaprazlama kat ederken, Gagarin sorar: "Uçuş hakkında ne söyleyebilirsiniz? Bana ne söyleyebilirsiniz?" Yörünge parametrelerini sormaktadır. Kamçatka'daki yer istasyonu cevap verir: "20 numaradan (Sergey Korolyov) gelen herhangi bir talimat yok. Uçuş normal devam ediyor". Bununla söylemek istedikleri, henüz uçuşa başlayalı 6 dakika geçtiği için ellerinde aracın yörüngeye oturup oturmadığı hakkında bilgi olmadığı, ancak uzayaracı sistemlerinin iyi çalıştığıdır.
• 06:31 UTC: Gagarin, Habarovsk'daki yer istasyonuna seslenir: "Kendimi harika hissediyorum, çok iyi, çok iyi, çok iyi. Bana uçuş hakkında biraz bilgi verin." Vostok 1, Habarovsk yer istasyonunun VHF radyo ufkuna yaklaşmaktadır ve şu cevabı alır: "Tekrar edin. Sizi pek iyi duyamıyoruz". Gagarin tekrarlar: "Çok iyi hissediyorum. Elinizdeki uçuş bilgilerini verin." Vostok 1, Habarovsk'un VHF menzili dışına çıkar ve bağlantı kesilir.
• 06:37 UTC: Vostok 1 yoluna devam ederken Kuzey Büyük Okyanus'ta güneş batar. Gagarin, Hawaii adalarının kuzeybatısında geceye girer. Yer istasyonlarının VHF menzili dışında olduğundan artık iletişim HF dalgaboyundan gerçekleşmelidir.
• 06:46 UTC: Habarovsk istasyonu Vostok 1'e HF dalgaboyundan mors alfabesiyle "KK" mesajını gönderir. Bu "komutların okunduğunu bildirin" demektir. Gagarin'den uzayaracının otomatik iniş sisteminin yer kontrolden gönderilen komutları aldığında bildirmesi istenmektedir. Gagarin 06:48 UTC'de bu bilgiyi verir.
• 06:48 UTC: Vostok 1, güneydoğu yönünde ilerleyerek 170° batı boylamında ekvatoru geçer ve güney Büyük Okyanus'u kat etmeye başlar. Gagarin HF dalgaboyundan mesaj geçer: "Mutat rapor mesajını gönderiyorum: Saat 9:48 (Moskova saati), uçuş başarıyla devam ediyor. Spusk-1 düzgün çalışıyor. İniş modu göstergesinin ibresi hareket ediyor. Kokpit basıncı 1, nem 65, sıcaklık 20, kabin basıncı 1.2 ... El komutası 150, birinci otomatik 155, ikinci otomatik 155, retro roket düzeneği tankları 320 atmosfer. İyi hissediyorum..."
• 06:49 UTC: Gagarin, dünyanın gece tarafına geçtiğini bildirir.
• 06:51 UTC Gagarin, güneşe göre doğrultu düzeltme düzeneğinin açıldığını bildirir. Bu düzenek, retro ateşleme için aracın doğrultusunu güneşe göre ayarlayacaktır. Doğrultu ayarlama düzeneği birbirini yedekleyen iki düzenekten oluşmaktadır: Güneşe göre doğrultu belirleyen otomatik bir düzenek ve elle işletilen görsel bir düzenek. Bunların ikisi de yine birbirini yedekleyen her biri 10'ar kg gaz içeren iki soğuk azot püskürtmeli roket sistemini denetlemektedir.
• 06:53 UTC: Habarovsk istasyonu, Gagarin'e HF radyosuyla mesaj gönderir: "No 33'ün (kozmonot birliğinin komutanı General Kamanin) emriyle bu mesajı gönderiyoruz: Uçuş planlandığı gibi gidiyor ve yörünge hesaplandığı gibi." Vostok 1'in düzgün bir yörüngeye oturduğunu bildirmektedirler. Gagarin mesajı aldığını bildirir.
• 06:57 UTC: Vostok 1 güney Büyük Okyanus üzerinde, Yeni Zellanda ile Şili arasındadır. Gagarin: "Uçuşa devam ediyorum ve Amerika'nın üzerindeyim..."
• 07:00 UTC: Vostok 1 Güney Amerika'nın ucundaki Macellan Boğazı'nın üzerinden geçer. Bu sırada, Vostok 1 uçuşu Moskova radyosu tarafından duyurulmaktadır.
• 07:04 UTC: Gagarin 06:48'dekine benzer bir uzayaracı durum raporu gönderir. Bu mesaj artık çok uzaktaki yer istasyonlarına ulaşmaz.
• 07:09 UTC: Gagarin durum raporu gönderir, fakat rapor yer istasyonlarına ulaşmaz.
• 07:10 UTC: Güney Atlas Okyanusu üzerinden geçen Vostok 1 tekrar güneşli alana girer. Retro ateşlemeye 15 dakika kalmıştır.
• 07:13 UTC: Gagarin durum raporu gönderir, rapor Moskova istasyonu tarafından kısmen alınır: "Sizi iyi işitiyorum. Uçuş..."
• 07:18 UTC: Gagarin durum raporu gönderir, fakat rapor yer istasyonlarına ulaşmaz.
• 07:23 UTC: Gagarin durum raporu gönderir, fakat rapor yer istasyonlarına ulaşmaz.
• 07:25 UTC: Vostok 1, retro ateşleme için doğru doğrultudadır. Araç Angola'nın Atlas Okyanusu kıyısına yaklaşırken retrolar 42 saniye boyunca ateşlenir. Ateşleme Rusya'daki planlanan iniş noktasından 8.000 km uzakta yapılmıştır.
• 07:25 ila 07:35 UTC: Retro ateşlemeden on saniye sonra, yerden Vostok aracına hizmet modülünü iniş modülünden ayırması için komut gönderilir. Bir kablo yumağı kopmaz ve ayrılmayı engeller. Uzayaracının iki modülü 10 dakika daha bağlı kalacaktır. Vostok 1, Afrika'nın batı sahilini geçer ve merkezi Afrika üzerinden Mısır'a doğru yoluna devam eder.
• 07:35 UTC: Vostok 1 Mısır yakınlarında atmosfere girer. Aracın iki parçası bağlı kaldığı için aerodinamik olarak kararsızdır ve çılgınca dönmektedir. Sonunda kablo yumağı yanar ve iniş modülünü serbest bırakır. İniş modülü derhal uygun iniş doğrultusunu alır.
• 07:35 ila 07:55 UTC: İniş Mısır ve Akdeniz üzerinden devam eder, Kıbrıs'ın batı kıyısından geçer ve Türkiye semalarına girer. Giderek alçalan Vostok 1, Karadeniz üzerinden geçerek Krasnodar yakınlarında Sovyetlere girer. Gagarin iniş sırasında 8 g'lik basınca maruz kalmıştır.
• 07:55 UTC: Vostok 1, yerden 7 km yüksekliktedir. Giriş kapısı atılır ve Gagarin fırlatma koltuğuyla aracı terk eder. 2,5 km yükseklikte Vostok 1'in ana paraşütü açılır. Gagarin ve uzayaracı, uçuşun başlamasından 1 saat 48 dakika sonra Engels kentinin 26 km güneybatısında Saratov bölgesinde 51° K 46° D koordinatlarında yere inerler. Vostok 1'in iniş saati 07:55 UTC, Gagarin'inki (paraşütü çok daha yukarda açıldığı için) 08:05 UTC'dir. Vostok 1'in inişini iki öğrenci kız görür, şu şekilde tarif ederler: "İki veya üç metre çapında dev bir toptu. Düştü, zıpladı, tekrar düştü. Yere ilk vurduğu yerde büyük bir çukur oluştu." Bir çiftçi ve kızı, gökyüzünden paraşütle inen tuhaf turuncu elbiseli, başında miğfer olan bir insan görürler. Gagarin olayı şöyle anlatır: "Beni uzay elbisemle ve arkamda sürüklenen paraşütle görünce korkuyla gerilediler. Onlara 'Korkmayın, ben de sizin gibi Sovyet'im, uzaydan indim ve Moskova'yı aramak için bir telefona ihtiyacım var.' dedim."


#3
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Vostok Programı



Vostok Uzayaracı



Vostok, insanlı ilk uzayaracı. Sovyetler Birliği tarafından bu ülkenin insanlı uzay uçuşu programı için geliştirildi. İlk uçuşunu 15 Mayıs 1960'da gerçekleştirdi. Vostok 1, başmühendis Sergey Korolyov ve tasarım bürosu OKB-1 tarafından tasarlandı.


Resmi ekleyen



Vostok uzayaracı modeli.




Genel


Aracı oluşturan modüller şunlardır:


• Küresel bir iniş modülü. Uzayadamı, göstergeler, kurtarma sistemi bu modülde bulunur. 2,3 m çapında ve 2,46 ton ağırlığındadır.
• Koni şeklinde bir teçhizat modülü. 2,25 m uzunluğunda, 2,43 m genişliğinde, 2,27 ton ağırlığındadır. Motorları ve yakıtı barındırır.

Atmosfere girişten sonra uzayadamının yerden yaklaşık 7 km yükseklikte araçtan fırlatma koltuğuyla ayrılması ve paraşütle inmesi öngörülmüştür. Bundan sonra aracın kendi paraşütü de açılacak ve boş (insansız) olarak yere inecektir.

Vostok iniş modülünün şekli, azami hacme karşılık asgari yüzeye sahip olması için küreseldir. Atmosfere girişte uzayadamının yüksek basınca dayanabileceği en rahat gelecek doğrultuda durması için ağırlık merkezi belli bir yöne (uzayadamının sırtının arkasına) toplanmıştır. Uzayadamların atmosfere girişte 8 ila 9 g çekime maruz kalırlar.

Vostok uzayaraçları hem insan hem de fotoğraf makinesi taşımak üzere tasarlanmıştır. Araçlar, insanlı uçuşlar dışında, Sovyetler Birliği'nin ilk casus uydusu projesi olan Zenit'te de kullanılmıştır. Bu çift maksatlı kullanım, Sovyetler Birliği Komünist Partisi desteğini sağlamak için gerekli olmuştur. Temel Vostok tasarımı 40 yıl kadar kullanılmış, çeşitli insansız uydular için zamanla geliştirilmiştir. İniş modülü tasarımı, oldukça değiştirilmiş olarak Voskhod programında da kullanılmıştır.


İnsanlı uçuşlara kadar Vostok'un geçirdiği aşamalar şunlardır:


• Vostok 1K -
prototip uzay aracı. Temel sistemlerin sınanması için kullanıldı.
• Vostok 2K - fotoğraf ve sinyal casusluğu aracı. Daha sonra Zenit-2 olarak yeniden adlandırıldı.
• Vostok 3K - İnsanlı uzayaracı.


Tasarım süreci


Vostok projesini yöneten başmühendis Sergey Korolyov, basit ve güvenilir bir araç tasarlamayı hedeflemişti. Araçtaki tüm sistemlerin en az bir yedeğinin bulunması tasarım gerekliklerinden biriydi. Daha önce yapılan uzayaraçlarına benzemeyen karmaşıklık ve güvenilirlikteki Vostok'un üretimi için Korolyov önemli bir organizasyonun üstesinden gelmiştir.


Resmi ekleyen



Vostok uzayaracı şeması.



1957 ilkbaharında Korolyov, Vostok'un tasarımı için NII-88 içinde proje bölümü 9'u oluşturdu ve başına Tikhonravov'u getirdi. Isı kalkanı ve sesüstü aerodinamik gibi yeni bilgi alanlarının geliştirilmesi gerekiyordu. Tikhonravov bunun için deneyler yapmaya başladı. Bunların sonucunda kanatlı ve tekrar kullanılabilir bir aracın var olan ısı kalkanı teknolojileriyle mümkün olmadığı ortaya çıktı. Bunun yerine tekrar kullanılması mümkün olmayan, konik ve yuvarlak hatlı (daha sonraki Soyuz'lara beneyen) modeller üzerinde durulmaya başlandı. Böyle bir kapsülün atmosfere girişinde karşılaşacağı ivmenin azami 10 g olacağı hesaplandı.

Beri yandan merkezkaç cihazlarıyla yapılan havacılık tıbbı araştırmaları, pilotların 10 g çekim kuvvetine kalıcı etkiler oluşmadan katlanabildiğini gösteriyordu. Böylece uzayaracıın şekli kabaca belli oldu ve araştırmalar bu temelde sürdürüldü. Uzayaracının şekli, yapısı, teçhizatı ve malzemesi aynı anda geliştiriliyordu. Bu durum her şeyin birkaç kez tekrar geliştirilmesini gerektiriyordu ama böylece nihai sonuca hızlı ulaşıldı. Sonunda küresel bir araç oluşturuldu. Aracın ağırlık merkezi, kürenin yan tarafında olacak, böylece atmosfere girişte uzayadamı için uygun bir doğrultu alınacaktı.


Bu araştırma sonucunda yayımlanan "İnsanlı bir Sputnik için araştırma sonuçları raporu"na göre:


• Üç kademeli bir R-7 roketi ile asgari 250 km yükseklikteki yörüngeye 4.500 - 5.500 kg ağırlıkta yük taşımak mümkündü.
• Bu yüke bir insan, hayat destek birimleri ve bilimsel teçhizat dahildi.
• Küresel bir araçla atmosfere balistik giriş sonucu oluşacak sıcaklık 2500 ila 3500 °C, azami yük 8 ila 9 g idi. Bunu karşılamak için 1300-1500 kg'lık bir ısı kalkanı gerekiyordu.
• 100 km yükseklikte atmosfere giriş açısı -2 derece olacaktı.
• Hedeflenen noktaya iniş kesinliği +175 km, -100 km idi.
• Pilot 8 ila 10 km irtifada aracı terk edecekti.
• Aracın içindeki ses ve titreşim düzeyini tahammül edilebilir sınırlarda tutmak için gerekli yalıtım yapılmalıydı.
• Pilotun ilk uçuşta aracı kullanmayacağı göz önüna alınarak (her şey otomatik olacak şekilde) tasarım yapılmalıydı.
• Doğrultu kontrol düzeni soğuk gaz püskürtmesiyle sağlanacaktı.
• Elektronik sistemler sınırlıydı: Doğrultu kontrol sistemi, güdümleme kontrol işlemcisi, yedekli ses telsizi.
• Yörünge uçuş cihazları ve iniş için hız kesme roketleri iniş kapsülü dışındaki başka bir modülde taşınacaktı.


Geliştirme programına dahil edilen işler şunlardı:


• Fabrika maketleri imal edilecekti
• Fırlatma koltuğu testleri uçaktan ve roketten ayrı ayrı yapılacaktı
• Ölçekli maketlerle ısı kalkanı testleri yapılacaktı
• Tam boyutlu insansız prototip uçuşları gerçekleştirilecekti
• Mankenlerle iki uçuş yapılacaktı


Bir arıza durumunda uzayadamının tehlikeye düşmemesi için araçtaki tüm hayati sistemler yedeklenmişti:


• Kapsüldeki tüm sistemler işlevsel olarak yedekli olmalıydı
• Hayat destek sistemi ve ayrı bir uzay elbisesi sistemi. Elbise, kabin basıncının düşmesi veya hayat destek biriminin bozulması halinde dört saat boyunca bağımsız çalışabilecekti. Bu süre acil bir iniş için yeterliydi.
• Doğrultu, kızılaltı düşey algılayıcılar tarafından otomatik veya uzayadamı tarafından elle düzeltilebilecekti.
• Paraşüt hem atalet hem barometre algılayıcıları tarafından açılabilecekti.
• Atmosfere giriş zamanlayıcı, ısı algılayıcılar ve radyo komutuyla gerçekleşebilecekti.


Vzor doğrultu düzeltme sistemi


Vostok'un geri ateşleme sırasında doğrultusunun yörüngesine paralel olması hayati önem taşıyordu. Aksi halde, uzayadamının dünyaya dönmeni mümkün olmayacaktı. Uzayaracının otomatik doğrultu düzeltme sistemi, güneş algılayıcılar ve jiroskoplardan ve bu iki cihazdan gelen verilere göre doğrultu düzeltme roketlerini çalıştıran bir analog hesap makinesinden oluşuyordu.

Mühendisler bu sistemi yedeklemek için Vzor adında basit bir elle kontrol sistemi kurdular. Kabinin tabanındaki pencerede bir merkezi görüntü alanı ve çevresinde sekiz açıklık vardı. Açıklıkların hepsi ışıkla dolduğunda, uzayaracı ufka göre merkezileştirilmiş oluyordu. Aracın yörünge doğrultudunda buluduğunu saptamak için ise uzayadamı yeryüzü şekillerinin merkezi pencere üzerindeki doğrulara paralel aktığına dikkat etmeliydi. Bu basit, geri ateşleme için güvenilir sonuç veriyor, ancak sadece gündüz çalışıyordu.


Özellikler


İniş modülü: Vostok SA (spuskaemiy apparat). "Şarik" (küre) olarak da bilinir.


• Mürettebat sayısı: 1
• Uzunluk: 2,3 m
• Çap: 2,3 m
• Ağırlık: 2.460 kg
• Isı kalkanı ağırlığı: 837 kg
• Kurtarma araçları: 151 kg
• Paraşüt açılma irtifası: 2,5 km
• Mürettebat koltuğu ve ihtiyaç malzemesi: 336 kg
• Mürettebat ayrılma irtifası: 7 km
• Balistik iniş hızlanması: 8 g (78 m/s²)


Teçhizat modülü: Vostok PA (priborniy otsek)


• Uzunluk: 2,25 m
• Çap: 2,43 m
• Ağırlık: 2.270 kg
• Doğrultu düzeltme iticileri: Soğuk gaz (azot)
• Doğrultu düzeltme itici yakıtı ağırlığı: 20 kg
• Ana motor: 397 kg
• Ana motor itiş gücü: 15,83 kN
• Ana motor yakıtı: Nitrus oksit/amin
• Ana motor yakıtı ağırlığı: 275 kg
• Ana motor yanma süresi: 1 dakika (sadece bir kez ateşlenebilir, ateşleme genellikle 42 saniye sürer)
• Uzayaracı delta v'si: 155 m/sn.
• Elektrik sistemi: Piller
• Elektrik sistemi: 24 kW/sa.
• Toplam ağırlık: 4.730 kg
• Yaşam destek süresi: Yörüngdede 10 gün kalmak için gerekli malzemeyi içerir
• Fırlatma roketi: Vostok 8K72K
• Normal yörüngesi: 177 km x 471 km, 64,9° eğim


#4
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Vostok Programı



Vostok Roketi


Aslında roketin yapısı R-7 roketine benzer. Sergey Korolyov tarafından yapılmıştır. Aslında luna, spunik, vostok ve vosthod uzay araçların taşıdı. Yani R-7 roketinin başka bir ismidir.


Resmi ekleyen



Vostok roketi


Resmi ekleyen



Diğer R-7 roketleri



#5
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Vostok Programı



Vostok 2


Vostok 2, bir günden uzun süren ilk uzay uçuşu. Sovyetler Birliği tarafından gerçekleştirilen uçuşun amacı, sadece 108 dakika süren Vostok 1'in ardından, daha uzun süreli bir uzay görevinin insan organizması üzerindeki etkilerini araştırmaktı.


Resmi ekleyen



Vostok 2 - Görev amblemi




Görev istatistikleri


Resmi ekleyen



Mürettebat, kozmonot German Titov'dan oluşuyordu. Yedek kozmonot Andrian Nikolayev idi.


Bakınız, German Titov


Titov, uçuş sırasında Yuri Gagarin'in aksine kısa bir süre aracı otomatik kontrolden çıkararak kendisi idare etti.

Uçuş büyük ölçüde başarılıydı. Sadece Titov'un, uzay hastalığına yakalanan ilk insan olması bir aksilik olarak nitelenebilirdi. Ancak bu durum da hastalığın tanınması için fırsat yarattı. Kabindeki bir ısıtıcının çalışmaması nedeniyle sıcaklık 6,1°'ye kadar düşmüştü. Dönüşte, Vostok 1'deki aksilik tekrar etti ve hizmet modülü, iniş modülünden ayrılmadı. Titov, daha önce Gagarin'in başına geldiği gibi, iki aracı bağlayan kabloların yanarak kopmasına kadar aracın çılgınca dönmesine katlanmak zorunda kaldı.


#6
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Vostok Programı



Vostok 3


Vostok 3 Sovyetler Birliği tarafından gerçekleştirilen uzay uçuşu.

Vostok 3 ve Vostok 4, birer gün arayla fırlatıldılar. Bu iki araç yörüngede birbirlerine 5 km kadar yaklaşarak uzaydaki ilk çoklu uçuşu gerçekleştirdiler. Böylece Sovyet yer kontrol ekibi bu tür bir durumun nasıl idare edileceği konusunda tecrübe kazandı.


Resmi ekleyen


Vostok 3 - Görev amblemi




Vostok 3 Görev istatistikleri


Resmi ekleyen



Vostok 3'de kozmonot Andrian Nikolayev bulunuyordu. Nikolayev, Vostok 4 yörüngeye oturunca bu aracı görebildiğini bildirdi. İki araçtaki kozmonotlar telsiz vasıtasıyla birbirleriyle konuştular. Bu, uzaydaki iki araç arasında kurulan ilk doğrudan haberleşmeydi.
Vostok 3'ün gerçekleştirdiği "ilk"lerden biri de, Nikolayev'in dünyanın renkli filmini çekmesi oldu.


Mürettebat


• Andrian Nikolayev (1. uçuş)


Resmi ekleyen



Andrian Nikolayev hatırasına Vostok 3 uçuşundan sonra, 20 Ağustos 1962'de piyasaya sürülen Romen pulu.



Bakınız, Andrian Nikolayev


Yedek:

• Valeri F. Bikovski (1. uçuş)


Bakınız, Valeri Bikovski



#7
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Vostok Programı



Vostok 4


Vostok 4, Sovyetler Birliği tarafından gerçekleştirilen uzay uçuşu.

Vostok 4'de kozmonot Pavel Popoviç bulunuyordu. Nikolayev, Vostok 4 yörüngeye oturunca bu aracı görebildiğini bildirdi. İki araçtaki kozmonotlar telsiz vasıtasıyla birbirleriyle konuştular. Bu, uzaydaki iki araç arasında kurulan ilk doğrudan haberleşmeydi.


Resmi ekleyen



Vostok 4 – Görev Amblemi



Vostok 4 Görev İstatistikleri


Resmi ekleyen



Uçuş sırasında Vostok'un hayat destek sistemi bozuldu ve bunun sonucu olarak kabin sıcaklığı 10°'ye kadar düştü. Yer kontrol merkezinde bir görevli, Popoviç'in erken dönmek istediğine dair şifreyi söylediğini zannedince, uçuş erken sona erdirildi.


Resmi ekleyen



Kozmonot Pavel Popoviç, Soyuz 4 uçuşunda.



İniş kapsülü bugün Moskova'daki NPO Zvezda müzesindedir, fakat Voskhod 2 kapsülünü temsil etmesi için değiştirilmiştir.


Bakınız, Pavel Popoviç



#8
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Vostok Programı


Vostok 5


Vostok 3 ve 4 gibi Vostok 5 ve 6 da Sovyetler Birliği uzay programındaki ortak uçuşlardandı, uzayda birbirlerine yakın uçarak telsiz bağlantısı kurdular.

Başlangıçta Kozmonont Valeri Bikovski'nin sekiz gün uzayda kalması planlanıyordu. Ancak görevin planlandığı günlerde Güneş patlamalarındaki olağanüstü hareketlilik nedeniyle sürede değişiklikler yapıldı ve sonunda beş gün uzayda kalması kararlaştırıldı.


Bakınız, Valeri Bikovski


Resmi ekleyen



Vostok 5 – Görev Amblemi




Vostok 5 Görev İstatistikleri


Resmi ekleyen



Uzaygemisinin atık toplama sistemindeki bozukluk nedeniyle kapsülün içindeki koşulların "nahoş" hale geldiği söylenir. Ayrıca dönüşte Vostok 1 ve 2'de olduğu üzere teçhizat modülü, iniş modülünden zamanında ayrılmamıştır.


Resmi ekleyen



Vostok 5 uçuşu anısına basılan bir Sovyet pulu.



İniş kapsülü Kaluga'daki Tsiolkovski Müzesi'nde sergilenmektedir.

Uçuşun yedek kozmonotu Boris Volinov'du.


#9
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Vostok Programı



Vostok 6


Vostok 6, ilk defa bir kadının görev aldığı uzay uçuşu. Kozmonot Valentina Tereşkova ile 16 Haziran 1963'te fırlatıldı. Vostok 6, uzayda Vostok 5 ile birlikte uçarak telsiz bağlantısı kurdu.


Bakınız, Valentina Tereşkova


Resmi ekleyen



Vostok 6 – Görev Amblemi



Vostok 6 Görev İstatistikleri


Resmi ekleyen



Uzay uçuşlarının bu erken döneminde bir kadının uzaya gönderilmesi, başmühendis Sergey Korolyov'un fikriydi ve önemli ölçüde propagainda amacı taşıyordu. Kadın vücudunun uzay uçuşuna tepkileriyle ilgili veri toplandı. Tereşkova, diğer kozmonotlar gibi dünyanın fotoğraflarını çekti, uçuş defterini tuttu, uzayaracını elle komuta etti. Çektiği ufuk fotoğrafları, daha sonra atmosferdeki aerosol tabakalarının saptanmasında kullanıldı. Aslında Vostok 5'te de bir kadın astronotun uçması planlanmıştı, fakat bütçe kesintileri nedeniyle bu gerçekleşmedi.

Bakınız, Sergey Korolyov

Valentina Tereşkova'nın uçuş sırasında sinirlerinin bozulduğu ve kendisine hakimiyetini kaybettiği ileri sürülür. Ancak gerek Sovyet döneminde açıklanan, gerekse daha sonra ortaya çıkan resmi belgelere göre Tereşkova görevi kendisinden beklenen şekilde yerine getirmiştir. Uzayaracının iniş yeri Altay bölgesindeki Pavinski Kollektif Çiftliği'ydi.

İniş kapsülü, bugün Moskova yakınlarındaki Korolyov kentinde, RKK Energiya Müzesi'nde teşhir edilmektedir.

Bu uçuş son Vostok uçuşuydu.


#10
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Vostok Programı



• 12 Nisan 1961 - Sovyetler Birliği, uzaya ilk insanı gönderdi. Vostok 1 ile uzaya giden Yuri Gagarin, uzayda 108 dakika kaldı.


Resmi ekleyen



İlk İnsanlı Uzay Yolculuğunun 50. Yıldönümü için hazırlanan Google Logosu




Bakınız, http://www.kadimdostlar.com/Tarihte_Bugun_Olaylar_Doganlar_Olenler_f180/Tarihte_Bugun_12_Nisan_1993_Turkiye_internet_t71186.html&pid=132356#entry132356']Tarihte Bugün: 12 Nisan' target='_blank'>Tarihte' class='bbc_url' title=''>http://www.kadimdostlar.com/Tarihte_Bugun_Olaylar_Doganlar_Olenler_f180/Tarihte_Bugun_12_Nisan_1993_Turkiye_internet_t71186.html&pid=132356#entry132356']Tarihte Bugün: 12 Nisan


http://www.kadimdostlar.com/Sanal_Dunya_internet_Web_ve_MSN_f183/Google_Logolari_Eski_Ve_Yeni_Halleriyle_Google_L_t63970.html&pid=132352&st=90#entry132352']Google Logoları' target='_blank'>Google' class='bbc_url' title=''>http://www.kadimdostlar.com/Sanal_Dunya_internet_Web_ve_MSN_f183/Google_Logolari_Eski_Ve_Yeni_Halleriyle_Google_L_t63970.html&pid=132352&st=90#entry132352']Google Logoları




0 Kullanıcı konuyu okuyor

0 Kullanıcı, 0 Misafir, 0 Kayıtsız kullanıcı