İçeriğe git

Welcome to Kadim Dostlar ™ Forum
Register now to gain access to all of our features. Once registered and logged in, you will be able to create topics, post replies to existing threads, give reputation to your fellow members, get your own private messenger, post status updates, manage your profile and so much more. This message will be removed once you have signed in.
Login to Account Create an Account
Resim

Formula 1 Sözlüğü | Formula 1’de Kullanılan Sözcükler

- - - - -

  • Yanıtlamak için lütfen giriş yapın
Bu konuya 20 yanıt gönderildi

#1
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Formula 1 Sözlüğü



Resmi ekleyen



A


Active Suspension - Aktif Süspansiyon

Bir yarış sırasında otomobilin ortalama yüksekliğini sabit tutmaya yarayan ve süspansiyonlarda bulunan bir hidrolik gereç. Hidrolik gereçler eskiden bilgisayarlar aracılığıyla kontrol edilirdi. FIA 1993’ten itibaren bu kontrolü yasakladı.

Aerodynamics - Aerodinamik

Hareket halindeki hava ve bunun cisimlere etkisini inceleyen bilim dalı. Motor sporlarında ise, havacılıktaki uygulamanın tersine otomobilin gövde yapısı, “downforce” olarak bilinen “hava akımıyla yere yapışma”yı arttırmak için geliştirilir. Bunun anlamı; otomobil pistte hızını arttırdıkça hareket eden hava onu yere daha fazla yapıştırır.

Apex - Apex

Bir virajın merkez noktası.

Aquaplanning - Aquaplanning

Otomobilin pist/yol zeminindeki su birikintisinden geçerken lastik veya lastiklerin, kayak/surf etkisi göstermesini engellemek için lastik üzerinde yapılan teknolojik geliştirme çalışması.

Atmospheric Engine - Atmosferik Motor

Buharlaşmış yakıt ve hava karışımıyla çalışan yanma etkili motorun aksine, havayı belirli atmosferik basınçla emme (aspirasyon) yöntemiyle çalışan motora verilen ad.


Resmi ekleyen


Kaynak: PadokF1


Bakınız, http://www.kadimdostlar.com/Motor_Sporlari_ve_Diger_Sporlar_f92.html']Motor Sporları ve Diğer Sporlar Bölümü' target='_blank'>Motor' class='bbc_url' title=''>http://www.kadimdostlar.com/Motor_Sporlari_ve_Diger_Sporlar_f92.html']Motor Sporları ve Diğer Sporlar Bölümü





[attachment=365:formula-1-2011.jpg]

[attachment=366:Formula1sozlugu.JPG]

#2
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Formula 1 Sözlüğü


B


Bakerville - Bakerville


Servis Başkanı Eddy Baker’ın adıyla anılan, FOCA-TV’nin yayın ve idare merkezinin adı. Merkez uydu aracılığıyla, Formula 1 yarışlarını tüm dünyaya yüksek çözünülürlükte dijital sistemle yayınlar.

Balaclava - Balaclava

Pilotların kasklarını takmadan önce başlarına giydikleri, göz, ağız ve burun kısımları açık olan ve ateşe karşı %100 dayanıklı özel maske.

Balance - Balans

Otomobilin pist üzerindeki navigasyonunun en uygun biçimde yapılabilmesi amacıyla, ön ve arka kısımlarındaki aşırı tutunmayı minimize eden düzenleme çalışması. Bu işleme “Set-up” da denir.


Kaynak: PadokF1


#3
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Formula 1 Sözlüğü


C


Carbon Fiber - Karbon Elyafı


Formula 1 otomobilinin, gövdesi, ön ve arka kanatları, ön süspansiyon kapağı ve taban bölümünün de yer aldığı şasisinin üretiminde kullanılan son derece hafif ve o oranda sağlam olan bir uzay çağı malzemesidir.

Championship Points - Şampiyona Puanı

FIA Formula 1 Dünya Şampiyonası’nda Pilotlara ve Takımlara ayrı ayrı verilen puanlar. 2003 sezonundan itibaren değiştirilen puan sistemine göre pilotlara şu puanlar verilir: 1.: 10 puan, 2.: 8 puan, 3.: 6 puan, 4.: 5 puan, 5.: 4 puan, 6.: 3 puan, 7.: 2 puan ve 8.: 1 puan. Takımlara ise her iki pilotunun toplam kazandıkları puan verilir.

Chassis - Şasi

Bir yarış otomobilinin (veya herhangi bir otomobilin), süspansiyon, tekerlekler ve diğer elemanlarının bağlandığı, motorun monte edildiği gövde kısmı. Modern Formula 1 otomobilinin şasisi, dayanıklılık sağlayan ve son derece hafif ve sağlam olan kompozit karbon elyafından üretilmektedir.

Chicane - Şikan

Hızlı pistlerde otomobillerin yavaşlamaları amacıyla, pistin uzun düzlüklerine yapay olarak yerleştirilen bir dizi sert viraja verilen ad.

Clerk Of The Course - Pist Katibi

Bir pistin, yarışın aksamadan yapılabilmesi için gerekli tüm işletme (operasyon) konularından sorumlu olan görevli.

Cockpit - Kokpit

Formula 1 otomobilinin şasisi üzerinde yer alan ve pilotun oturduğu bölüme verilen ad. Kokpit’te pilotun oturduğu koltuk, 1 Ocak 1999’dan bu yana “çıkartılabilir” olarak özel yöntemle üretilir. Koltuğa özel güvenlik kemer sistemiyle bağlanan pilot sadece başını, kollarını ve ayaklarını oynatabilir.

Compressor - Kompresör

Bazı araçlarda bu özellik “Turbo” sözcüğüyle ifade ediliyor. Kompresör özelliği, havayla karıştırılarak silindire verilen yakıtın, püskürtme şiddetini artıyor. Yanmanın meydana geldiği silindir içindeki basıncın artmasıyla tekerleklere daha fazla güç iletilirken, yakıt tasarrufu azalıyor.

Concorde Agreement - Concorde Anlaşması

1997 yılında FIA ve Formula 1 takımları arasında imzalanarak yürürlüğe giren özel anlaşma. Anlaşmada, yarışlardan ve TV yayınlarından elde edilen gelirin paylaşımı ile Formula 1’in teknik ve sportif kurallarına ilişkin maddeler yer alır. Concorde Anlaşması belirli aralıklarla güncellenmektedir.

Constructor - İmalatçı, Üretici

Formula 1 otomobilinin şasini üreten kuruluş. Formula 1’de genellikle şasi ve motor üreticileri farklıdır. Ferrari uzun yıllardır bu konuda tek iken son yıllarda Toyota ve Renault’nun girmesiyle hem şasi, hem de motor üreten takımların sayısı 3’e çıkmıştır. Kural olarak şasi üreticisinin adı, motor üreticisinden önce anılır (örnek: Williams/BMW). Dünya Şampiyonası klasmanında ödüller şasi üreticisine verilir.

Cruise Control - Hız Sabitleyici

Uzun yolda, gaz pedalına sürekli bastığı için yorulan sürücüler, otomobili cruise control opsiyonuna çektiği zaman, otomobil o anki hızında yol almaya devam ediyor. Sürüş anında düğmeye basılarak devreye sokulan sistem, sürücünün frene ya da gaz pedalına dokunmasıyla devreden çıkıp kontrolü sürücüye bırakıyor. Bu teknoloji, özellikle uzun otoyollara sahip ABD’de düz yolda saatler araç kullanmak zorunda olan sürücüler için geliştirilmiş bir işlev.

Cylinder - Silindir

Formula 1 otomobillerinde, motor blokunda yer alan silindir sayısı en fazla 12 adettir. Her bir silindire düşen valf sayısı ise kurallar gereği 5 adedi geçemez. Halen uygulanmakta olan kurala göre Formula 1’de kullanılan motorlar V10 konfigürasyonunda olmak zorundadır.



Kaynak: PadokF1


#4
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Formula 1 Sözlüğü


D


Data Recorer - Veri Kayıt Cihazı


Her Formula 1 otomobilinde bulunması zorunlu olan bu özel kayıt cıhazı, bir sensör aracılığıyla kaza veya benzeri olayları izleyip kaydeder. Bir tür “kara kutu” olan veri kayıt cıhazı, her an FIA yetkililerinin denetlemesine açık bulundurulmak zorundadır.

Differential - Diferansiyel

Vites kutusu içinde yer alan bu mekanizma, her iki şaftın değişik hızlarda devinimini, dolayısıyla otomobilin hızlanmasını veya yavaşlamasını sağlar.

Diffuser - Dağıtıcı

Otomobilin alt kısmında yer alan ve kafes şeklinde olan bu gereçler, hava akımını hızlandırmaya yarar ve yere yapışmayı arttırır.

Dirty Air - Kirli Hava

Geçmekte olan bir otomobilin, diğer otomobil üzerinde yarattığı hava akımıdır (türbülans). Öndeki otomobili yakın takibeden bir başka otomobilin aerodinamik yapısı etkilenir. Hava akımıyla yere tutunma (downforce) büyük ölçüde azaldığından, otomobilin hakimiyeti, yere tutunması da azalır ve spin atma olasılığı artar.

Downforce - Downforce, Hava Akımıyla Yere Yapışma


Otomobilin şasisi, kanatları ve süspansiyonunun üzerinden ve yanlarından geçen havanın oluşturduğu güç. Bu güç (downforce), Formula 1 otomobilinin pistte hızının artmasıyla yere daha fazla yapışmasını sağlar.

Drive-By-Wire - Elektronik Sürüş

Gaz (akselerasyon) pedalı ile motor arasındaki mekanik bağlantıyı ortadan kaldıran bir elektronik sistem. Gaz verisi (data), motor üzerindeki Motor Kontrol Ünitesine (ECU) elektronik olarak iletilir ve motorun devri buna göre ayarlanır.


Kaynak: PadokF1


#5
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Formula 1 Sözlüğü


E


Electronic Sensors - Elektonik Sensör


Formula 1 otomobilinin çeşitli yerlerine yerleştirilen ve takımın mühendis ve mekaniklerine çeşitli verileri aktaran özel aygıtlar.


Kaynak: PadokF1


#6
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Formula 1 Sözlüğü


F


Fia - Fia


Fédération Internationale De L'Automobile, Türkçe adıyla Uluslararası Otomobil Federasyonu. Tüm uluslararası motor sporlarını yöneten karar, uygulama ve icra organıdır.

Foa - Foa

Formula One Association. Formula 1 Birliği.

Foca - Foca

Formula One Constructors Association. Formula 1 İmalatçılar Birliği. FOA’nın eski adı.

Formula One - Formula Bir

Motor sporlarının en son aşaması, zirvesi.


Kaynak: PadokF1


#7
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Formula 1 Sözlüğü


G


G Force - G Gücü


Formula 1 pilotlarının özellikle baş ve boyun bölgelerine yüksek hızda viraj alırlarken binen yatay ve dikey çekim gücü.

Grand Prix - Büyük Ödül

Formula 1 yarışlarının her birine verilen ad. Sporun tarihinde “Grand Prix” sözcüğü ilk olarak, “Grand Pride l'Automobile Club de France” adıyla 1906 yılında Le Mans’da kullanılmıştır. Daha sonra motor sporlarının tüm dallarında kullanılmaya başlanmıştır. Ancak FIA’nın, bu adın sadece Formula 1 organizasyonunda kullanılmasını istemesiyle, diğer spor olaylarında resmi olarak kullanımı kaldırıldı.

GP - GP

Bu teknik özellik farklı araç markalarında PS, BG, SAE gibi farklı kısaltmalarla tüketicinin karşısına çıkabiliyor. GP, motorun ürettiği gücün miktarını ortaya koymaya yarayan ölçü birimi anlamı taşıyor. Örneğin, 160 GP ya da 160 SAE söz konusu aracın 160 beygir gücünde olduğunu gösteriyor.

Grid - Başlama Sırası

Sıralama Turları sonucuna göre otomobillerin start öncesi yarışa başlamak için çift sıra halinde yer aldıkları alan. Grid’de, Pol Pozisyonundaki otomobil ile, yandaki sıranın başında olan 2’inci sıradaki otomobil arasında uzunlamasına 8 metre, aynı sıradaki her otomobilin arasında da 16 metrelik mesafe bulunmak zorundadır.

Grip - Tutunma

Otomobilin yol tutuşu veya zemine tutunması. En uygun tutunma, gücün tekerlekler vasıtasıyla en etkin biçimde aktarılmasıyla sağlanır. Etkin tutunmaya en fazla virajlarda ve geçişlerde gereksinim duyulur. Pilotların en çok şikayet ettikleri nokta da “tutunma eksikliğidir”. Etkili tutunmada başrolü lastikler oynar. Sırasıyla süspansiyon, şasi dizaynı ve aerodinamik yapı tutunma gücünü etkileyen diğer unsurlardır. Otomobilin tutunma gücü ne kadar yüksekse, virajlarda da o denli hızlı olur.

Grooved Tyre - Oluklu Lastik

FIA kararı uyarınca, 1998 sezonu başından beri kullanılan kuru zemin lastikleri. 1998’e kadar kullanılan Slick lastiklerden bu lastiklere geçişin nedeni ise, geçişlerin daha fazla olması yanısıra, virajlardaki hızın düşürülmesi yoluyla güvenliğin arttırılmasıdır. Oluklu lastiklerde kural gereği lastiğin sırtı boyunca önlerde ve arkalarda 4’er oluk bulunmaktadır. Oluklar lastiğin yere tutunma alanını slicklere oranla %17 azaltır.

Ground Effect - Yer Etkisi

Otomobilin alt kısmının özel modifikasyonu ile yaratılan bir tür yere yapışma (Downforce). Yer Etkisi, ters uçan bir uçağın kanadından oluşacak akıma benzer. FIA tarafından yapılan bir kural düzenlemesiyle günümüz Formula 1 otomobillerinin alt kısımları düz olup, Yer Etkisi ancak Dağıtıcılar (diffuser) ile elde edilmektedir. Bu sayede otomobilin altından geçen havanın hızı artmakta, dolayısıyla zeminin otomobili vantuz gibi çekme etkisi yaratılmaktadır.

Ground Effects - Yerçekimi Etkisi

Otomobilin altından geçen hava akımı, bu bölgede düşük hava akımına neden olur ve otomobili yere, pist yüzeyine doğru çeker. Otomobil bu gibi durumlarda tersine dönmüş uçak kanadı gibi tepki verir. Ancak hava gücünün cisimleri yukarı doğru kaldırdığı havacılığın tersine, özellikle Formula 1’de, otomobil yere doğru bastırılır. Bu durumda aerodinamik “downforce” arttığından, otomobillerin yüksek hızda viraj almaları kolaylaşır.


Kaynak: PadokF1


#8
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Formula 1 Sözlüğü


H


Hairpin - Saç Tokası


Pist üzerindeki en sert ve zor viraja verilen ad. Otomobiller bu virajlarda neredeyse 180 derece dönmek durumunda kalırlar. Bu tür virajlara en uygun örnekler; Monako’daki Loews ile Spa-Francorchamps’daki (Belçika) La Source virajlarıdır.


Kaynak: PadokF1


#9
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Formula 1 Sözlüğü


I


Inter Cooler - Ara Soğutucu


Ara soğutucu olarak tanımlanabilir. Tüm araç motorları, uzun süre aşırı hızda gitmeleri ya da normalden yüksek performansta çalışmaları durumunda ısınıp arızalanır. Inter Cooler sistem ise fazladan bir soğutucu yardımıyla ısınan motorun ısısının kontrol altına alınmasını ve böylece performansının daha uzun sürmesine olanak veriyor. Bu özellik, yarış otomobilleri, TIR ya da yüksek tonajlı kamyonlarda kullanılıyor.

Intermediate Tyre - Geçiş/Ara Lastiği

Özel bir yarış lastiği olan bu lastikler, yoğun/şiddetli olmayan yağışlı havalarda kullanılır. Bu lastiklerin sırt desenleri, kuru zeminde kullanılan “oluklu lastik” ile “yağmur lastiği” arasındadır. Pisrt zemininde göllenmenin ve aşırı yağışın olmadığı durumlar için ideal lastiktir.


Kaynak: PadokF1


#10
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Formula 1 Sözlüğü


K


Kerb - Bordür


Virajların kenarlarında yer alan ve genellikle kırmızı-beyaz renkle belirlenmiş olan yumuşak eğimli tümsekler.


Kaynak: PadokF1





0 Kullanıcı konuyu okuyor

0 Kullanıcı, 0 Misafir, 0 Kayıtsız kullanıcı