İçeriğe git

Welcome to Kadim Dostlar ™ Forum
Register now to gain access to all of our features. Once registered and logged in, you will be able to create topics, post replies to existing threads, give reputation to your fellow members, get your own private messenger, post status updates, manage your profile and so much more. This message will be removed once you have signed in.
Login to Account Create an Account
Resim

Formula 1 Sözlüğü | Formula 1’de Kullanılan Sözcükler

- - - - -

  • Yanıtlamak için lütfen giriş yapın
Bu konuya 20 yanıt gönderildi

#11
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Formula 1 Sözlüğü


L


Line - Çizgi, Hat

En hızlı tur zamanı için düzlüklerde ve virajlarda, en uygun sanal yol çizgisi. Özellikle yağmurdan sonra, otomobiller özellikle bu çizgiyi kullandıklarından ilk kuruyan pist zemini bu çizgiler olur.

Lollipop Man - Lollipop (Elma Şekeri) Adam

Pit Alanındaki takım garajında görevli ekip içinde bulunan ve otomobilin ön kısmında, elindeki uzun çubuğa (elma şekeri biçiminde) bağlı yuvarlak tabela ile pilota uyarı mesajları (frene bas, hazır ol, git) veren kişi. İşaret çubuğu, otomobilin tüm işlemleri bitmeden indirilemez. (2002 İspanya GP’sinde (Barselona), Lollipop Adam işareti erken indirdiği için Montoya görevlinin ayakları üzerinden geçmişti).


Kaynak: PadokF1


#12
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Formula 1 Sözlüğü


M


Maximum Capaticy - Maksimum Kapasite


Günümüz Formula 1 otomobillerinin maksimum motor kapasiteleri kurallar gereği 3000 cc’yi geçemez.

Minimum Weight - Minimum Ağırlık

FIA kuralları gereği, Formula 1 otomobilinin minimum ağırlığı, pilot ve tüm teçhizatı dahil 600 kg’dan daha az olamaz.


Kaynak: PadokF1


#13
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Formula 1 Sözlüğü


O


Observer Post - Gözlemci Noktası

Grand Prix’nin yapıldığı pistin belirli stratejik noktalarına konulan ve FIA gözlemcilerinin pistte yapılan ihlalleri, kenar görevlilerini, bayrak hakemlerini, güvenlik ekiplerini ve yarış dışı kalan otomobillerin kurtarılma çalışmalarını denetleyip gözlemledikleri yüksek noktalar.

Oval - Oval, Yumurta Biçiminde

Oval şeklindeki yarış pisti. Örnek: CART ve Indy Serisinin yapıldığı A.B.D.’deki pistler.

Overall Height - Toplam Yükseklik

FIA’nın kuralları arasında alan Toplam Yükseklik, pilotun başı üzerinde yer alan ve takla atma durumunda pilotu koruyan oval çıkıntı (rollover) hariç olmak üzere bir Formula 1 otomobilinin olması gereken yüksekliktir. Otomobilin söz konusu bölüm haricinde kalan kısımları 95 cm’yi aşamaz.

Overdrive - Ekonomik Vites

Ekonomik yakıt tüketimi sağlayan vites anlamına geliyor. Kullanılan özel motor dişlileri sayesinde, kullanılan fazladan bir vites, aracın yüksek hızda daha az yakıt tüketimi yapmasını sağlıyor.

Oversteer - Oversteer, Ön Kısımda Daha Fazla Tutunma

Formula 1 otomobilinin, seyir halindeyken ön kısmındaki tutunmanın arkaya oranla daha fazla olması durumudur. Şasinin böyle bir dengesizlik durumunda otomobilin arka (kuyruk) kısmı dramatik bir şekilde yana çeker. Aşırı Oversteer durumunda otomobil spin atar.


Kaynak: PadokF1


#14
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Formula 1 Sözlüğü


P


Padding - Kıtkı, Dolgu


Bir kaza sırasında veya G (yatay ve dikey çekim) gücüne karşı pilotu korumak amacıyla kokpitin iç bölümlerine yerleştirilen yumuşak koruyucu malzeme.

Paddock - Padok

Her pistte yer alan bu özel bölüm, Pit Alanı ve garajların hemen arkasında bulunur ve Grand Prix’nin Merkezidir. Formula 1 takımlarının operasyon alanı olan bu bölümde takımların, motor ve lastik üreticilerinin nakliye araçları ile, ikram amacıyla kullandıkları karavanlar ve basın merkezleri yer alır.

Paddock Club - Padok Klüp

Padokta yer alan ve takımlarla sponsor firmaların VIP ve özel konuklarının ağırlandıkları ve ayrı bir tribünü olan özel bölgedir.

Penalties - Cezalar

FIA’nın koymuş olduğu teknik ve sportif kuralların takımlar veya pilotlar tarafından ihlali durumunda hakem kurulunca verilen cezalar. Bunlar; 10 saniye Dur-Kalk cezasından başlamak üzere para cezalarına, puanların silinmesine ve pilot veya takımın şampiyonadan çıkartılmasına kadar varabilir. Örnek: M. Schumacher’in 1997’de Jerez’de (İspanya) Villeneuve’e kasıtlı çarpması sonucu tüm puanları silinmişti.

Pit Crew - Pit Ekibi

Otomobillerin Pit Molaları sırasında görev yapan mekaniklerden oluşan ekip.

Pit Lane - Pit Geçişi

Pit Alanında garajların hemen önünde yer alan ve otomobillerin servis için giriş-çıkış yaptıkları yol. Formula 1’de hız sınırının uygulandığı tek bölüm burasıdır.

Pit Stop - Pit Molası

Yarış sırasında programlı olarak, önceden belirlenen stratejiye göre, veya elde olamayan nedenlerle otomobillerin lastik değişimi ve/veya yakıt ikmali için aldıkları çok kısa mola.

Pits - Pit Alanı

Garajların ve bakım/servis ceplerinin bulunduğu alan.

Pole Position - Pol Pozisyonu

Bir yarışa başlamak için en mükemmel pozisyon. Grid’de en önde, yarışa 1’inci sırada başlamak için, bir önceki gün yapılan Sıralama Turlarında en hızlı tur zamanı ile (en iyi derece) Pol Pozisyonunu elde etmek gerekir.


Kaynak: PadokF1


#15
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Formula 1 Sözlüğü


Q


Qualifying - Sıralama


Yarışa başlama sırasının ve Pol Pozisyonunun tesbiti için Cumartesi günleri süreye karşı yapılan turlar. 2003 sezonundan önce sadece Cumartesi günleri öğleden sonra, 1 saat süre ve her pilot için 12’şer tur hakkıyla yapılan Sıralama Turları, bu yıl Cuma ve Cumartesi günleri 2 ayrı seansta ve 3’er tur hakkıyla yapılıyor. Her pilot, 3 tur hakkından birisinde “en hızlı tur”unu atmak zorundadır. En hızlı tur zamanını alan pilot, Pol Pozisyonunu da alır.


Kaynak: PadokF1


#16
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Formula 1 Sözlüğü


R


Race Director - Yarış Direktörü


FIA tarafından her Grand Prix için, sezon başlamadan önce görevlendirilen en üst düzey görevli. Yarış Direktörü, pistteki tüm görevlilerden sorumludur.

Race Number - Yarış Numarası

Her Formula 1 otomobiline, sezon öncesi FIA tarafından yayınlanan listede yer alan numaranın yazlıması zorunludur. Otomobilin gövdesinin her iki yanında ve burun kısmında bulunan bu numaraların yüksekliği en az 25 cm olmak durumundadır. Uğursuzluğuna inanıldığından 13 numara verilmez. Sıralama ise, bir önceki sezonun şampiyonadaki puan sıralamasına göre yapılır. Örneğin; 2002’de şampiyon olan pilotun otomobili 1 numarayı taşır. Takım arkadaşı eski veya yeni bir pilot da olsa 2 numarayı alır.

Race Stewards - Yarış Hakemleri

FIA tarafından görevlendirilen yarış hakemleri, tüm yarış hafta sonu boyunca sadece pist üzerindeki bütün aktivitelerden sorumludur. Takımları ve pilotları denetleyen hakemler gerektiğinde cezaların uygulanmasından da sorumludur.

Reconnaissance Lap - Keşif Turu

Her Grand Prix’nin resmi başlama saatinden 30 dakika önce otomobillerin pistte bir tur atmalarıdır. Bu tek turun sonunda otomobiller Sıralama Turlarında elde ettikleri sıraya göre Grid’deki yerlerini alırlar. İkinci bir keşif turu atmak isteyen pilotlar, Grid’den geçmemek koşuluyla, Pit Geçişinden hız limitine uyarak geçip bu haklarını kullanabilirler.

Refuelling Rig - Yakıt Aleti

Pit Molaları sırasında, otomobillere güvenli bir şekilde yakıt ikmali yapılmasında kullanılan özel bir yakıt dolum sistemidir. Bu özel sistemle otomobilin deposuna 5 saniyede 60 litre yakıt pompalanır.

Rollover Structures, Rollbars - Takla Darbesini Engelleyici Düzenek

Formula 1 otomobilleri, 2 adet takla darbesinden pilotları koruyucu muhafaza (rollbar) bulundurmak zorundadır. Bu rollbar, pilotun başından daha yüksek olmalı ve birisi direksiyonun ön kısmında (direksiyonun 25 cm ön kısmında), diğeri de pilotun arkasında, gövdenin üst kısmında ve en az 94 cm yüksekliğinde olmalıdır. Her iki rollover parçası da direksiyon ve pilotun başının en az 70mm üstünde yer almalıdır.


Kaynak: PadokF1


#17
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Formula 1 Sözlüğü


S


Slick Tyre - Slick (Düz, Oluksuz) Lastik


Oluksuz/desensiz/düz kuru zemin yarış lastiği. 1998 sezonu başından itibaren bu lastiklerin kullanımı yasaklandı. Formula 1 otomobillerinin virajlardaki hızlarını azaltmak amacıyla oluklu lastikler getirildi.

Slipstream - Çekim Alanı

Yarış otomobilleri yüksek hızda arkalarında bir çekim alanı (hava boşluğu, vakum) yaratırlar. Öndeki otomobili takibeden bir başka otomobil bu alana girerek çekim gücünden yararlanır ve geçişini kolaylaştırdığı gibi yakıt tasarrufu da sağlar.

Speed Limits - Hız Sınırı

Formula 1’de hız sınırı sadece Pit Alanı için geçerlidir. Daha önce Serbest Antrenmanlarda 80 km/st olan bu hız limiti, 2000’den bu yana 60 km/st olarak değiştirilmiştir. Isınma Turları ve Yarışta ise 120 km/st olan hız limiti 80 km/st olarak belirlenmiştir. Bu kuralın dışında tutulan tek yarış ise Monako GP’sidir. Burada 3 gün boyunca hız sınırı 60 km/st’tir. Pit Alanı girişinden çıkışına kadar çeşitli yerlere konmuş olan elektronik sensörler otomobillerin hızlarını tesbit eder. Yarış sırasında hız sınırını aşan pilota 10 saniye cezası, antrenmanlarda ise para cezası verilir. Formula 1 otomobillerinde bu durum için hız limitleyicileri bulunur. Pit alanına girerken pilot bir butona basarak bu cıhazı devreye sokar.

Spin - Spin

Formula 1 otomobilinin çeşitli nedenlerle (kaygan zemin, oversteer, hatalı ve hızlı sollama gibi) ekseni etrafında dönerek pistten çıkmasıdır.

Spoiler - Spoyler

Formula 1 otomobillerinde hava akımıyla yere yapışmayı (downforce) arttıracak türbülansı sağlayıcı aerodinamik kanat.

Speed Trap - Hız Tuzağı

Formula 1 yarışlarının yapıldığı pistlerin en uzun düzlüklerinin sonuna yerleştirilen bir elektronik aygıttır. Hız Tuzağının işlevi, bu noktadan geçen otomobillerin ulaştıkları en yüksek hızı ölçmektir.

Starting Grid - Başlama (Start) Alanı

Otomobillerin Start/Finiş düzlüğünde (Pit Alanı önü), Sıralama Turları sonucuna göre start için belirli aralıklarla sıralandıkları bölüm.

Steering Wheel - Direksiyon

Formula 1 otomobilinin direksiyonu. Direksiyonlar kolayca çıkartılıp takılabilecek şekilde olmalı, üzerinde tüm gösterge ve butonlar bulunmalıdır.

Stint - Etap, Aşama

Start-Pit Molası, Pit Molası-Pit Molası, Pit Molası-Finiş arasında otomobilin katettiği bölümlere verilen ad. Örneğin; bir pilot 2 Pit Molası alarak yarışı tamamladığı takdirde, “3 stint” yapmış sayılır.

Stop-And-Go Penalty - Dur-Kalk Cezası

Hakem Kurulu tarafından pilotların, Pit Alanı hız limiti, erken start gibi ihlal ettikleri kurallara uygulanan cezadır. Ceza verilen pilot, takibeden 2 tur içersinde pit alanına girmek ve 10 saniye durduktan sonra tekrar piste çıkmak zorundadır. Bu süre içinde otomobile hiçbir bakım yapılamaz. 2002 sezonundan itibaren uygulanan bir diğer ceza ise pilotların Pit Alanından geçişlerini zorunlu kılmaktadır.

Super License - Süper Lisans

Formula 1’e pilot olarak katılabilmek için zorunlu olan lisans (ehliyet). Bu lisansa sahip olmak isteyen pilotun, FIA tarafından belirlenmiş, belli sayıda açık tekerlekli yarış serilerine katılmış ve dereceye girmiş olması gibi bazı kuralları yerine getirmesi gereklidir.


Kaynak: PadokF1


#18
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Formula 1 Sözlüğü


T


Techinical Regulations - Teknik Kurallar


Formula 1’de uygulanan kuralların teknik bölümü. Halen uygulanan teknik kurallar arasında iki önemli konu öne çıkmaktadır. 1. Performansın kontrolü: motorların en fazla 3 litre olması, güçlendirici (supercarger) kullanılmaması ve minimum ağırlığın pilot ve ekipmanı dahil 600 kg olması. 2. Pasif Güvenlik: şasinin ve koruyucu roll-bar’ların dayanıklı olması ve esnek yakıt tankları, yangın söndürücüler gibi malzemenin bulundurulması.

Telemetry - Telemetre

Hareket eden bir cisimle, sabit bir istasyon arasında elektronik olarak veri alış-verişi yapılması. Formula 1’de ise, pistte hareket eden otomobilin motor aksamı ve diğer parçalarla ilgili verilerin, kodlanmış elektronik veriler halinde radyo dalgalarıyla pit alanındaki merkezi bilgisayara aktarılmasıdır.

Testing - Testler

1 Ocak 2001’de alınan bir kararla, son yarış ile 31 Aralık tarihleri arasında takımların test yapmaları yasaklandı. Özel testler de bu yasak kapasmına alındı. Testlere izin verilen tarihler içinde ise Formula 1 takviminde yer alan pistlerden sadece Monza, Barcelona, Silverstone ve Magny Cours’da test yapılabiliyor. Ayrıca FIA tarafından Formula 1 onayı verilmemiş pistlerde de testler yasaktır.

Timing Transponder - Süre Aleti

Pist kenarında çeşitli yerlerde bulunan süre kayıt sensörleri ile veri alış-verişini sağlayan ve yetkili süre hakemlerince kontrol edilen elektronik bir aygıt.

Tork - Tork

Döndürme kuvveti anlamını taşıyor. Motor güçleri ve silindir hacimleri eşit olan iki aracın torku yüksek olanı, diğerinden daha güçlü oluyor. Örneğin, bu iki araç halat çekme yarışında olduğu gibi arkalarından birbirine bağlanıp aynı anda harekete geçirilirse, torku yüksek olan araç diğerine üstünlük sağlar.

Traction Control - Çekiş Kontrol

Tekerleklerin, özellikle kalkış sırasında patinaj yapmalarını denetleyen ve duruma göre anında motorun gücünü ayarlayan bilgisayar kontrollü elektronik sistem.

Transporter - Nakliye Aracı

Pistler arasında Formula 1 otomobilleriyle diğer parçaların nakliyesinde kullanılan özel kamyonlar.

Tub - Küvet

Şasinin, kokpitin bulunduğu ve pilotun yerleştiği bölgesi. Yapısından dolayı bu adla anılır.

Tyre Blanket - Lastik Battaniyesi

Elektrikle ısıtılan ve lastiklerin yarışa başlamadan önce belirli bir ısıda kalmasını sağlayan özel örtü. Bu örtü lastiklere, otomobil üzerindeyken (Grid’de start öncesi) takıldığı gibi, kenarda da takılabilir. Pit Molasına gelen bir otomobile takılacak lastikler örtüden çıkartılarak takılır. Formula 1’de kullanılan lastiklerin normal operasyonel ısıları 80 – 90 C derecedir. Lastiklerin daha sıcak olması, bir başka deyişle kauçuk hamurunun yüksek ısıda olması yarış sırasında lastiklerin zemine tutunmasını arttırır.


Kaynak: PadokF1


#19
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Formula 1 Sözlüğü


U


Understeer - Understeer, Arka Kısımda Daha Fazla Tutunma


Formula 1 otomobilinin, seyir halindeyken arka kısmındaki tutunmanın öne oranla daha fazla olması durumudur. Understeer durumunun şiddetine göre otomobil ya viraj alırken hafifçe yana kayarak geniş dönmesine yol açar, ya da daha aşırı durumlarda burun kısmı önce olmak üzere pistten çıkar.


Kaynak: PadokF1


#20
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Formula 1 Sözlüğü


V


Valve - Valf


Bu teknik genellikle motor gücünü sembolize eden GP ifadesiyle karıştırılıyor. Supap da denilen valf, hava-yakıt karışımının hızla emilmesini ve silindir içindeki havanın süratle tahliyesini sağlıyor. Dört silindirli motor için kullanılan 16 valf ifadesi ise o motorda silindir başına 4 supap bulunduğunu gösteriyor. Güçlü motorlarda bu sayı artarak 24 supaba kadar çıkabiliyor.


Kaynak: PadokF1





0 Kullanıcı konuyu okuyor

0 Kullanıcı, 0 Misafir, 0 Kayıtsız kullanıcı