İçeriğe git

Welcome to Kadim Dostlar ™ Forum
Register now to gain access to all of our features. Once registered and logged in, you will be able to create topics, post replies to existing threads, give reputation to your fellow members, get your own private messenger, post status updates, manage your profile and so much more. This message will be removed once you have signed in.
Login to Account Create an Account
Resim

Ralli | Uluslararası 1. Kategori Rallilerde Yarışabilir Otomobiller

- - - - -

  • Yanıtlamak için lütfen giriş yapın
Bu konuya 1 yanıt gönderildi

#1
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Ralli



Ralli önceden belirlenen ortalama bir hızda, kısmen veya tamamen normal trafiğe açık yol üzerinde yapılan yarışmalardır.



Resmi ekleyen



Juuso Pykälistö, Peugeot 206 WRC aracıyla 2003 İsveç Rallisinde.




Bir ralli, ya tüm otomobillerin izleyeceği tek bir güzergahtan ya da ortak bir güzergah izlenmeden, önceden saptanan ve sonrasında ortak bir güzargah bulunmayabilen bir toplanma noktasında buluşulan, birden fazla güzergahtan oluşabilir.

Güzergah ve güzergahlar, bir veya birçok özel etabı, yani normal trafiğe kapalı ve bütünüyle rallinin genel klasmanının oluşturmak için önemli bir belirleyici ve işleve sahip olan kapalı yollar üzerinde yapılan tekil yarışları kapsar. Özel etapların dışındaki güzergah ve güzergahlara normal etap adı verilir. Bu normal etaplardaki sürat, hiçbir şekilde yarışmanın klasmanının belirlenmesinde bir faktör oluşturmamalıdır. Birinci kategoriden ralliler, Uluslararası Spor Takvimi'nin Düzenli Yarışmalar bölümüne kaydedilmelidir.


Resmi ekleyen



2010 Finlandiya Rallisi, Jari-Matti Latvala'in Ford Focus RS WRC 09 aracı



Birinci kategori rallilere FIA tarafından Grand Prix veya Spor Otomobillerde sınıflandırılmış sürücüler kabul edilebilir. Ancak eğer bir rallinin toplam uzunluğunun %10'undan fazlası sürekli veya yarı sürekli pistlerde yapılan özel etapları kapsıyor ise, Grand Prix veya Spor Otomobillerde yarışan FIA sınıflandırılmış sürücülerin buna katılmaları; yarışın takviminin Sürat Yarışmaları bölümüne bir Uluslararası Yarışma olarak kaydını gerektirir. Organizatörlerin isteği halinde, böyle yarışma, Düzenli Yarışmalar takvimindeki yerini koruyabilir. Normal trafiğe açık yolu kısmen kullanan fakat rallinin toplam uzunluğunun %20'sinden fazlası sürekli veya yarı sürekli pistlerdeki özel etaplardan oluşan yarışmalar, Uluslararası Spor Takvimi'nin Düzenli Yarışmalar bölümüne kaydedilemezler ve prosedür açısından Sürat Yarışmaları olarak kabul edilirler.


Uluslararası 1. Kategori Rallilerde Yarışabilir Otomobiller


Bütün uluslararası rallilerde tüm otomobillerin gücü yaklaşık 300hp ile sınırlandırılmıştır. FIA her zaman ve her şartta bu güç sınırlamasına uyulmasını sağlamak için bütün gerekli önlemleri almak durumundadır.


Uluslararası yarışmalara yalnız şu otomobiller katılabilirler


Homologasyon belgelerinde bazı geliştirmelerin ve kısıtlanmasına dair, aksine bir belirleme olmayan


Turing Otomobiller (Grup A).
Seri Üretim Otomobiller (Grup N).


Aşağıdaki koşullara uyulması kaydıyla; Homologasyon belgelerinde bazı geliştirmelerin kısıtlanmasına dair, aksine bir belirleme olmayan A ve N grubu otomobiller homologasyon sürelerinin bitiminden sonra dört yıl boyunca Dünya Ralli Şampiyonası dışındaki uluslararası yarışmalara katılabilirler.

Bu otomobiller homologasyonu olan araçlarla eşit koşullarda start alabilirler ve derecelendirmeye girebilirler.

Yukarıda sözü edilen homologasonu olmayan otomobiller ancak; süreleri geçmiş olsa dahi homologasyon kâğıtları uygun olarak doldurulmuş, idari ve teknik kontrole sunulmuş ve teknik kontrol görevlileri tarafından orijinal teknik koşullara tam olarak uygun olarak kabul edilirlerse yarışa kabul edilirler.

Bu araçların turbo bileziklerinin çapı ve minimum ağırlıkları o an geçerli olan kurallara uygun olmalıdır.
kaynak:TOSFED2005 Otomobil Sporları Kurallar Kitabı;Uluslararası Spor Yasası(2005 FIA CSI'nin tercümesidir.) Syf.43


Ralliler


• Dünya Ralli Şampiyonası
• Türkiye Ralli Şampiyonası
• Rallye des Pharaons
• İsveç Rallisi
• Finlandiya Rallisi



Homologasyon, Yunanca anlaşma anlamındaki homologos sözcüğünden türetilmiş teknik terim. Genellikle bir otorite tarafından verilen onay anlamında kullanılır. Bu otorite bir mahkeme, hükümet organı, akademik veya profesyonel kurum veya katı kurallar uygulama yetkisi bulunan herhangi bir kuruluş olabilir.



#2
Hale

Hale

    Hayat nefeslerle sınırlı, sevgilerle sonsuzdur.

  • Yönetici
  • 49.690 İleti
  • Gender:Female
  • Location:İstanbul
  • Interests:Mustafa Kemal ATATÜRK, Türk Tarihi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü.
Ralli Nedir?



Ralli genel anlamda açıklanan bir güzergah üzerinde belirli anlarda belirli noktalarda bulunulması esasına dayanan bir müsabakadır. Fotoğraf rallileri ve klasik otomobil rallileri süratin çok önemli olmadığı gezi-eğlence amacıyla yapılan müsabakalardır. Otomobil sporları açısından ise genel olarak düşünülenin aksine bir grup çılgın sürücünün şehir içi yollarda birbirlerini boğazlarcasına geçmeye çalışması söz konusu değildir.

Sürat müsabakası olarak ralliler, şehir dışında ve çok kullanılmayan yollarda düzenlenmektedir. Ralli güzergahı start noktasında başlar ve finiş noktasında sonuçlanır. Bu iki nokta arasında bütün trafik kurallarına ek olarak rallinin kendine özgü kuralları ve tanımları da işlemeye başlar..



Bu tanımlar;


Normal etap:
Transfer etabı da adı verilen bu yol parçalarında yarış araçları trafiğe açık yolları diğer araçlarla aynı anda kullanırlar. Normal etaplarda etap süreleri genellikle ortalama hız 40-50 km/h yi geçmeyecek şekilde belirlenmiştir.

Özel etap: Zamana karşı geçilen yol kısımlarıdır. Özel etaplar diğer araçlara ve yaya trafiğine kapatılmıştır. Amaç etabı en kısa sürede tamamlamaktır. Yarışın zemin cinsine göre arabalar 1 (asfalt) veya 2 (toprak) dakika aralıklarla küçük kapı numarasından büyüğe doğru parkura çıkarlar. Yarış sonunda bütün özel etap zamanları toplanır ve toplam süre elde edilir. Toplam süresi en küçük olan ekip yarışın galibidir.

Kontrol noktaları veya zaman kontrol noktaları (ZK): Yarışmacıların kapı numaralarına göre organizasyon tarafından verilmiş olan ideal süre, start saati gibi bilgileri de değerlendirerek belirlenen bir noktada tam zamanında olup olmadıklarını kontrol eden masalar ve hakemlerin bulunduğu bölgeler.

Erken cezası: Bir ekibin kontrol noktasına tam ideal zamanı yerine daha erken girmesi sonucu zamanlarına eklenen zaman cezası. (genellikle erken girilen her dakika için toplam süreye 1 dakika eklenir).

Geç cezası: Bir ekibin kontrol noktasına tam ideal zamanı yerine daha geç girmesi sonucu zamanlarına eklenen zaman cezası. (genellikle geç girilen her dakika için toplam süreye 10 saniye eklenir).

Best time: Tüm yarışmacıların dereceleri arasında bir özel etabın geçildiği en kısa süre

Grup N: Bir arabanın fabrikadan çıktığı haline çoğu zaman sadece güvenliği arttırıcı bir kaç önlem ve tadilat yapılarak hazırlanmış arabaların yarıştığı kategori.

Grup A: Güvenlik önlem ve tadilatlarına ek olarak sürat ve dayanıklılığı arttırmaya yönelik değişiklikler yapılmış arabaların yarıştığı kategori. Bu değişiklikler sınırsız değildir ve arabayı üreten fabrikanın oluşturduğu homologasyon fişine sadık kalınarak yapılmak zorundadır.

Homologasyon Fişi: Bir araba üreticisinin ürettiği bir modelin uluslararası otomobil sporları federasyonu tarafından tanınan ve teknik kontrollere esas olan motor, yürür aksam, şanzıman, kasa vs.. bütün özelliklerinin hassasiyetle bildirildiği bir katalogdur. Uluslararası yarışlara sadece homologasyon fişi bulunan ve homologasyon tarihi geçmemiş arabalar katılabilir.

Teknik kontrol: Yarış öncesinde yarışa katılacak otomobillerin güvenlik ve tadilat açısından kurallara uygunluğunun denetlendiği bir işlemdir. Bütün araçlar tek tek incelenir ve yarışabilmeleri için onay verilir veya geri çevrilir.

Pilot, Kopilot (Ekip): Bir ralli otosunu iki kişilik bir ekip kullanır. Bunlar pilot ve kopilottur. Yarış öncesi antrenmanlar esnasında özel etaplar hakkında çıkartılan yol notları yarış esnasında kopilot tarafından pilota okunur ve daha güvenli ve hızlı gitmesi sağlanır. Bu yol notları etap içindeki virajların sertliğini, uzunluğunu, zemin durumunu, derin çukurları, tümsekleri, hendekleri, düzlükleri vs. içermektedir.

Güvenlik: Ekipler öncelikle yanmaz bir tulum ve kask giymektedirler. Bir eldiven gibi vücudu saran sağlam ve hafif yarış koltuklarına en az 4 bazen 8 noktalı emniyet kemerleriyle bağlanmışlardır. Araçların içerisinde olası bir kazada çıkabilecek yangınlara karşı yeterli miktarda yangın söndürücüleri bulunmaktadır. Söndürücü maddeler yangın esnasında hortumlarla aracın her yerine dağıtılmaktadır. Ayrıca çelik borulardan yapılmış bir güvenlik kafesi (roll cage) bir kaza esnasında aracın ezilmesini engelleyerek içindekileri korumaktadır. Ön cam mikalı (patlamaz) cins olmak zorundadır. Aracın elektrik, yakıt ve fren donanımı sağlamlaştırılmıştır. Aracın altında motor ve şanzımanı çarpmalardan koruyan bir alt kaplama mevcuttur.



Resmi ekleyen



roll cage




Bir Ralli otomobili hazırlanması: Bir rallide başarılı olabilmenin temel şartı kesinlikle hızlı bir arabaya sahip olmak değildir..Öncelik sağlamlık ve güvenilirliktedir. Daha sonra sağlamlık süratle birleştirilirse başarı beklenebilir. Ayrıca güvenlik önlemleri yarış ekibinin hayatını riske atmayacak ciddiyette alınmış olmalıdır.

Yarış arabası hazırlanması konusuna kaba bir giriş yapılacak olursa; temel başlangıç adımı süspansiyon ve kasa takviyesi olmalıdır. Süspansiyonda kullanılan yay ve amortisörler daha dayanıklı ve sert olan sportif modellerle değiştirildikten sonra punto kaynağı ile yapılmış kasanın argon kaynağı ile yeniden dikilmesi gelir. Bu esnada gerekli yerlere ikinci bir kat sac kaynatmak gerekebilir. Daha sonra uygun nitelikte dikişsiz çelik çekme borulardan bir roll cage gerçekleştirilir ve araca kaynak veya cıvatalarla monte edilir. Sırada koltuk ve emniyet kemerleri var. bunlar da uluslararası otomobil federasyonu tarafından onaylanmış markalardan biri seçilerek yerlerine konur.

Alt kaplama uydurulur ve ancak bundan sonra motor performansı üzerinde düşünmek mümkündür. Ancak motorun güçlendirildiği oranda frenlerin de güçlendirilmesi gerektiği unutulmamalıdır. Zaten grupN bir arabada motor ve frenler ile oynanması yasaktır. Ancak düşük dirençli hava filtreleri, emme portlarının parlatılması, blueprinting, yanmaz fren balataları, kaynamaz fren hidrolikleri (dot 5,6) gibi eleman ve malzemeler kullanılarak performansı bir miktar arttırmak mümkündür..





0 Kullanıcı konuyu okuyor

0 Kullanıcı, 0 Misafir, 0 Kayıtsız kullanıcı